آموزش و نگهداری

هر آنچه که در مورد سیستم تخلیه آب کولر گازی باید بدانید

محل قرارگیری ظرف و لوله تخلیه در سیستم تخلیه کولر گازی اسپلیت

سیستم تهویه مطبوع به سیستم لوله کشی آب متصل نیست، ولی دارای سینی تخلیه ای است که مولکول های آب درون هوا در آن تجمع پیدا می کند. این آب از طریق فرآیند رطوبت زدایی کولر گازی از هوای اتاق جذب و سپس درون ظرف تخلیه جمع می شود. سپس از آن جا به وسیله لوله تخلیه به بیرون از منزل هدایت می شود. لوله یا شیلنگ تخلیه کولر گازی یکی از اجزای حیاتی سیستم تخلیه دستگاه تهویه مطبوع است. برای این که عمل خنک سازی هوا توسط کولر گازی مؤثر واقع شود، شیلنگ تخلیه باید در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد، بخصوص در زمانی که دمای محیط بیرون بسیار بالا است.

هنگامی که دستگاه تهویه مطبوع در داخل خانه نشت می کند، معمولا مقصر آن، زنگ زدگی یا ترک خوردگی تشت تخلیه و یا مسدود شدن لوله تخلیه میعانات گازی می باشد. در ادامه در مورد هر یک از این مسائل و کارهایی که می توانید برای جلوگیری از این مشکل در کولر گازی خود انجام دهید، بیشتر توضیح خواهیم داد.

در این مقاله به موضوعات زیر پرداخته می شود:

نحوه عملکرد سیستم تخلیه آب در کولر گازی

به طور کلی نحوه عملکرد سیستم تخلیه آب کولر گازی این گونه است که در طول فرآیند گرمایش و سرمایش، دستگاه رطوبت را از هوای اتاق جذب و خارج می کند. این رطوبت یا به اصطلاح میعانات گازی، درون ظرف تخلیه آرام آرام چکه و به این صورت در آن تجمع پیدا می کند. لوله ای به نام خط تخلیه کندانس به ظرف تخلیه متصل است که معمولا از لوله PVC ساخته شده. وظیفه اصلی این لوله این است که رطوبت جمع شده در ظرف تخلیه را به خارج از منزل منتقل کند. خروج آب از شیلنگ تخلیه در بیشتر کولر گازی ها با نیروی گرانش زمین انجام می پذیرد که البته برخی از کولر گازی ها این کار را به وسیله پمپ انجام می دهند.

نحوه عملکرد سیستم تخلیه آب در کولر گازی

نحوه عملکرد سیستم تخلیه آب در کولر گازی

مولکول های آب موجود در هوا در قسمت داخلی کولر گازی یعنی روی کویل های اواپراتور آن میعان می شوند. میعان آب عمدتا زمانی اتفاق می افتد که هوای گرم و مرطوب با چیزی سرد (که در این جا کویل های کولر گازی هستند) تماس پیدا کند. بدون شک شما بارها ممکن است میعان آب را مشاهده کرده باشید. مثلا در یک روز گرم، قطرات آب در بیرون لیوان جمع می شوند. در کولر گازی شما هم همین اتفاق می افتد. هنگامی که هوای مرطوب و گرم از روی کویل های سرد اواپراتور عبور می کند، مولکول های آب موجود در هوا، متراکم شده و روی کویل ها میعان صورت می گیرد. بعد از این که آب روی کویل ها تشکیل شد، باید به ظرفی منتقل شود تا نتواند دوباره به داخل سیستم یا خانه برگردد. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق یک محفظه شیب دار زیر کویل ها نصب شده است که دارای یک سوراخ در پایین شیب است. به طوری که آب روی شیب آن سر می خورد و وارد لوله تخلیه شده و از خانه خارج می شود.

میعان آب روی کویل های اواپراتور کولر گازی اتفاق افتاده

وقتی هوای مرطوب گرم از کویل های سرد اواپراتور رد می شود، مولکول های آب موجود در هوا، متراکم شده و روی کویل ها میعان صورت می پذیرد.

یک دستگاه تهویه مطبوع هوا می تواند در هر روز بین 75 تا 190 لیتر آب از طریق رطوبت زدایی هوا تولید کند. توجه به این نکته مهم است که هر چه کولر گازی شما کارآمدتر باشد، توانایی جذب آب بیشتری از هوا خواهد داشت. این اتفاق به این دلیل است که کولرهای گازی جدید با راندمان بالا، کویل های بزرگتری دارند و هوا را آهسته تر روی کویل ها حرکت می دهند. سطح بزرگتر کویل و حرکت آهسته تر هوا اجازه می دهد تا رطوبت بیشتری از هوا، خارج و در ظرف تخلیه جمع شود.

عواقب عدم کنترل رطوبت هوا توسط کولر گازی

وجود شیلنگ تخلیه در کولر گازی به جلوگیری از تجمع رطوبت در داخل فضای خانه کمک می کند، زیرا آب و رطوبت جمع شده در کولر گازی را به بیرون از خانه هدایت و در نتیجه رطوبت خانه را کنترل می کند. عدم کنترل رطوبت هوای خانه می تواند باعث تشکیل قارچ و کپک و در نتیجه به خطر افتادن سلامتی افراد و همچنین می تواند منجر به زنگ زدگی قطعات فلزی و آسیب دیدگی دیوارها شود. از سوی دیگر رطوبت بالا ممکن است به پوسیدگی چوب کمک کند که اگر خانه شما دارای کفپوش و یا وسایل چوبی دیگر باشد، امکان دارد به آن ها آسیب وارد شود.

همچنین وقتی بخار آب و رطوبت زیادی در هوای خانه وجود داشته باشد، افراد دمای خانه را گرم تر از آن چه که هست احساس می کنند. در نتیجه برای دستیابی به هوای مناسب درون خانه باید کولر خود را برای مدت طولانی تری روشن بگذارید.

رطوبت به دیوار آسیب رسانده است

آسیب دیوار به دلیل وجود رطوبت زیاد

لوله تخلیه کولر گازی و ویژگی های آن

لوله تخلیه کولر گازی از فلز (چدن، استیل ضد زنگ یا مس)، پلیمر ABS، PVC ،CPVC و یا PEX ساخته شده است که در این میان مس می تواند در برابر اشعه خورشید مقاومت داشته باشد، اما باعث افزایش هزینه نیز خواهد شد. لوله تخلیه باید قطری داشته باشد که بتواند در خروج تمام آب و رطوبت به وجود آمده درون کولر گازی در حین فعالیت، موثر واقع شود. معمولا اندازه قطر 1/2 یا 3/4 اینچ مناسب لوله تخلیه در نظر گرفته می شود. البته اگر چند واحد کولر گازی از یک لوله تخلیه استفاده می کنند، احتمالا سایز قطر آن باید بزرگ تر باشد که برای اطلاع از آن باید به دفترچه راهنمای شرکت تولید کننده کولر گازی خود مراجعه کنید.

لوله تخلیه کولر گازی از جنس PVC

لوله تخلیه کولر گازی از جنس PVC

شیلنگ تخلیه آب کولر گازی باید حداقل 3 تا 5 متر طول داشته باشد. کوتاه تر بودن لوله تخلیه از این حد استاندارد، ممکن است باعث صدای زیاد یا لرزش بیش از حد دستگاه شود و احتمالا کولر گازی نتواند با حداکثر بازده خود کار کند. همچنین لوله تخلیه باید دارای حداقل شیب افقی 2% در جهت خروج آب باشد. به این معنی که به ازای هر 100 سانتی متر لوله، اختلاف ارتفاعی در حدود 2 سانتی متر داشته باشد. در این صورت است که گرانش زمین می تواند به راحتی تمام آب خروجی از کولر گازی را به درستی به بیرون خانه هدایت کند.

انتخاب مناسب ترین محل برای آب خروجی کولر گازی

آب خروجی کولر گازی را می توان از طریق شیلنگ تخلیه به چاه فاضلاب، چمن زار و یا سایر مکان های مناسب هدایت کرد. اگر قصد دارید شیلنگ تخلیه را به یک لوله فاضلاب وصل کنید باید دقت داشته باشید که آن را بالاتر از آب بند شتر گلویی در لوله کشی فاضلاب وصل کنید. در تصویر زیر نمونه هایی از اتصال صحیح و غلط انتهای لوله تخلیه کولر گازی به لوله فاضلاب نشان داده شده است.

محل های صحیح و غلط قرارگیری انتهای شیلنگ تخلیه کولر گازی در لوله فاضلاب

محل قرارگیری انتهای شیلنگ تخلیه کولر گازی در لوله فاضلاب

البته اکثر کولر گازی ها دارای یک تشت تخلیه هستند که آب خروجی می تواند به درون این تشت چکه کند و از آن جا تبخیر شود. فقط مطمئن شوید که این آب به راحتی امکان تبخیر شدن را داشته باشد که باعث ایجاد مشکلاتی از جمله رشد کپک و قارچ نشود. فقط هرگز اجازه ندهید که آب خارج شده از کولر گازی وارد مکان های عمومی از جمله جاده یا پیاده رو شود، زیرا این امر ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود. برخی از کولر گازی ها نیز دارای یک سیستم داخلی هستند که از این آب برای خنک کردن خود دستگاه استفاده می کنند، البته این فناوری بیشتر در یخچال فریزر های ضد برفک مورد استفاده قرار می گیرد.

آب خروجی از کولر گازی پیاده رو را خیس کرده است

هرگز اجازه ندهید آب کولر گازی روی پیاده رو بریزد.

آب درون لوله تخلیه میعانات کولر گازی ممکن است شامل مواد اسیدی باشد، بنابراین ناودان های باران که از جنس آلومینیوم نازک هستند، برای هدایت آب خروجی کولر گازی مناسب نمی باشند. زیرا ممکن است بعد از حدود چند سال زنگ بزنند و مشکلات دیگری را ایجاد کنند. بنابراین جنس لوله تخلیه کولر گازی نیز به اندازه دیگر اجزای آن مهم می باشد و به همین دلیل نیز هست که از PVC برای شیلنگ تخلیه کولر گازی استفاده می کنند.

نصب لوله تخلیه کولر گازی

لوله تخلیه آب کولر گازی می تواند به دو شکل خانگی و صنعتی نصب شود که عملکرد و تا حدی ساختار لوله، در هر دو مورد مشابه است. لوله تخلیه میعانات کولر گازی که بصورت خانگی نصب شده است در درجه اول یک شیلنگ است که به یک کولر گازی وصل شده و به بیرون از خانه امتداد پیدا می کند. با این حال لوله تخلیه آب در دستگاه های تهویه مطبوع که بصورت صنعتی نصب شده اند، الگویی از لوله های زهکشی است که هر کدام به یک واحد کولر گازی متصل شده و در نهایت به یکدیگر می پیوندند تا به سمت بیرون از ساختمان منتهی شوند.

لوله کشی خانگی و صنعتی سیستم تخلیه کولر گازی

نمونه ای از لوله کشی خانگی و صنعتی سیستم تخلیه کولر گازی

نحوه نصب لوله تخلیه کولر گازی بصورت صنعتی را می توان هم در محیط های خانگی و هم در محیط های صنعتی که دارای چندین واحد کولر گازی هستند، انجام داد. البته نصب صنعتی از نظر هزینه گران تر از نصب خانگی می باشد. در نصب صنعتی، به غیر از اتصال لوله تخلیه واحدهای کولر گازی مختلف به یک لوله تخلیه، بقیه مراحل نصب اساسا یکسان است. در ادامه مراحل نصب خانگی لوله تخلیه کولر گازی را توضیح خواهیم داد.

1. بررسی واحد کولر گازی

اولین مرحله برای نصب لوله تخلیه بررسی دستگاه کولر گازی است. واحدهای تهویه مطبوع در اشکال، اندازه ها و ساختارهای مختلفی وجود دارند که برای شناسایی محل اتصال لوله تخلیه باید قطعات بیرونی دستگاه را ترجیحا با استفاده از یک دفترچه راهنما بررسی کنید. البته قبل از این کار باید دستگاه را از برق بکشید. توجه داشته باشید که معمولا سوراخ خروجی آب در ظرف تخلیه کولر گازی قرار دارد.

2. مشخص کردن مسیر قرارگیری لوله تخلیه کولر گازی

معمولا قرارگیری مسیر لوله تخلیه کولر گازی در طراحی سازه ساختمان در نظر گرفته می شود، با این حال ترسیم آن، جزئیات و موانع کار را به راحتی قابل تشخیص می کند. در ادامه چند نکته که در مورد نحوه مشخص کردن مسیر قرارگیری لوله تخلیه کولر گازی باید در نظر بگیرید آورده شده است:

  • لوله تخلیه کولر گازی را باید تا حد امکان دور از مسیر عبور و مرور افراد نصب کنید و از قرار دادن آن در مکان های عمومی پر رفت و آمد خودداری کنید. همچنین پنهان کردن لوله در دیوارها می تواند ایده خوبی باشد.
  • از نصب لوله تخلیه کولر گازی در نقاطی که ممکن است مانند یک مانع عمل کند، خودداری کنید.
  • هر بار مسیری که می توانید برای نصب لوله از آن استفاده کنید را مشخص می کنید، باید مکان نهایی لوله را نیز در نظر بگیرید. مثلا اگر مکان نهایی شیلنگ تخلیه کولر گازی را یک باغچه در نظر گرفته اید، مطمئن شوید که مسیری که مشخص می کنید، دسترسی دشوار و مسیر بی جهت طولانی ای تا باغچه نداشته باشد. بنابراین مکان نهایی تخلیه آب را تا حد امکان نزدیک کولر گازی انتخاب کنید تا لوله تخلیه بی دلیل خیلی طولانی نشود.
یک نفر در حال فکر کردن به مسیر قرارگیری لوله تخلیه کولر گازی

مشخص کردن مسیر قرارگیری لوله تخلیه کولر گازی

3. فراهم کردن ابزار و مواد مورد نیاز

ابزارها و مواد مورد نیاز را قبل از شروع نصب لوله تخلیه کولر گازی برای احتمال استفاده فوری، در دسترس خود قرار دهید. اگر هیچ ایده ای در مورد این که به چه مواد و ابزاری نیاز است ندارید، ما یک لیست از موادی که احتمالا لازم باشد را تهیه کرده ایم که در ادامه ارائه می دهیم:

  • لوله تخلیه کولر گازی و اتصالات آن
  • چسب PVC
  • دستگاه لحیم کاری
  • گیره های مخصوص دیوار
  • سوکت نر یا ماده لوله یا کوپلینگ لوله بر حسب نیاز
  • متر اندازه گیری
  • اره لوله بر یا اره مویی
  • دریل
  • کاغذ سنباده
  • اسکنه یا مغار
  • چکش
  • نوار تفلون

4. کانال گذاری یا کندن مسیر لوله تخلیه در صورت نیاز

پس از مشخص شدن بهترین مسیر برای نصب لوله تخلیه کولر گازی، باید به این سوال پاسخ دهید که قصد دارید لوله را بصورت توکار از درون دیوار عبور دهید و یا آن را بصورت روکار اجرا می کنید؟ هر دو مورد دارای مزایایی هستند، اما برای رسیدگی و تعمیر راحت تر لوله بهتر است که آن را بصورت روکار اجرا نمایید. جهت نصب روکار لوله تخلیه فقط نیاز است که با گیره های مخصوص، لوله را به دیوار نصب کنید. همچنین می توانید برای زیبایی بیشتر از داکت یا ترانکینگ روی لوله نیز استفاده کنید.

5. قرار دادن لوله تخلیه کولر گازی در مسیر مشخص شده

از یک سوکت لوله برای اتصال سوراخ ظرف تخلیه کولر گازی به شیلنگ تخلیه استفاده کنید. در صورتی که خروجی ظرف میعانات کولر گازی از داخل دارای رزوه است، می توان از سوکت نر رزوه دار (با نوار تفلون) استفاده کرد و اگر  خروجی میعانات از خارج دارای رزوه است، از یک سوکت ماده رزوه دار استفاده کنید. اگر خروجی ظرف اصلا رزوه ندارد، می توانید یک کوپلینگ لوله با اندازه مشابه را به خروجی ظرف وارد کنید و آن را با استفاده از چسب PVC محکم کنید.

بعد از نصب لوله تخلیه به سوراخ خروجی ظرف تخلیه کولر گازی، لوله ها را یکی پس از دیگری در مسیری که مشخص کرده اید به هم وصل کنید تا خط تخلیه کامل شود. اگر خط تخلیه بصورت عمودی نصب شود، گرانش زمین می تواند به راحتی به حرکت میعانات از درون لوله تسهیل بخشد. اما اگر خط تخلیه بصورت افقی نصب شده است، ابتدا و انتهای هر یک متر لوله باید حداقل دو سانتی متر اختلاف ارتفاع (شیب به سمت مسیر حرکت آب در لوله) داشته باشد تا خروج آب به درستی صورت پذیرد.

ظرف تخلیه کولر گازی و سوراخ خروجی آب

ظرف تخلیه کولر گازی و سوراخ خروجی آب

رطوبت گرفتگی ترانکینگ لوله تخلیه کولر گازی

ترانک لوله تخلیه کولر گازی را می توان مثل داکت، به عنوان یک پوشش در نظر گرفت که از لوله تخلیه در برابر عوامل خارجی محافظت می کند. اما ممکن است میعان آب داخل یا روی این ترانکینگ نیز انجام شود که کاملا طبیعی است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که هوای گرم با سطح سرد ترانک تماس پیدا کند و در نتیجه قطرات آب را تشکیل دهد. با این حال، ترانک مخصوص کولر گازی به گونه ای طراحی شده است که می تواند رطوبت محبوس شده در آن را از خط آب اضافی که دارد، تخلیه کند. این امر خطر جمع شدن آب و در نتیجه آسیب دیدگی قطعات الکتریکی کولر گازی را کاهش می دهد. البته برخی از سیستم های تهویه مطبوع می توانند به طور خودکار میعان آب درون ترانک تخلیه را نیز کنترل کنند.

در تصویر زیر، آب تخلیه به وسیله پمپ تخلیه کولر گازی از دستگاه خارج می شود، در نتیجه بالا رفتن لوله های تخلیه خللی در خروج آب از کولر گازی ایجاد نمی کنند و جاذبه زمین نمی تواند مانع کار پمپ شود.

ترانکینگ لوله تخلیه کولر گازی

ترانکینگ لوله تخلیه کولر گازی

علائم گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی

در زیر به علائم گرفتگی و انسداد لوله تخلیه کولر گازی اشاره خواهیم کرد:

  • بوی کپک و قارچ در نزدیکی واحد داخلی کولر گازی و یا از هوای خروجی دریچه ها
  • تجمع قطرات آب روی واحد داخلی کولر گازی
  • رطوبت زدگی لوازم نزدیک به پنل داخلی کولر گازی
  • عدم خنک سازی هوا توسط دستگاه تهویه مطبوع
  • خاموش شدن و روشن نشدن کولر گازی

اگر شیلنگ تخلیه کولر گازی مسدود شود چه اتفاقی می افتد؟

هوای گرمی که به روی کویل های سرد اواپراتور کولر گازی برخورد می کند، باعث مرطوب شدن کامل لوله تخلیه می شود. این اتفاق احتمال رشد جلبک را در لوله تخلیه افزایش می دهد که باعث گرفتگی لوله می شود. همچنین لوله تخلیه کولر گازی ممکن است توسط گرد و خاک و غبار مسدود شود. همانطور که هوای داخل خانه روی کویل های اواپراتور کولر گازی گردش می کند، گرد و غبار، خاک و سایر ذرات معلق در هوا می توانند توسط رطوبت به دام بیفتند. سپس این ذرات همراه با رطوبت، از طریق لوله تخلیه از کولر گازی خارج می شوند که با گذشت زمان ممکن است در خط تخلیه میعانات گیر کنند و باعث انسداد شوند. در برخی موارد نیز آب جمع شده در لوله تخلیه می تواند به یخ تبدیل شود. در این حالت حرکت و خروج آب از لوله متوقف می شود و این منجر به تجمع رطوبت در داخل کولر گازی می شود.

لوله تخلیه کولر گازی توسط یخ مسدود شده است

گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی توسط یخ

اکثر کولر گازی های مدرن که دارای سنسور تشخیص انسداد لوله تخلیه هستند، در صورت گرفتگی این لوله، دستگاه را بصورت اتوماتیک خاموش می کنند تا به آن آسیبی نرسد که در این حالت برای کارکرد عادی دوباره دستگاه، شما نیاز به عیب یابی کولر گازی خود خواهید داشت. اما در صورت مسدود شدن شیلنگ تخلیه در سایر کولر گازی ها، راندمان دستگاه کاهش زیادی پیدا می کند. به این صورت که باعث ایجاد یخ بر روی کویل های کولر گازی می شود که این یخ به سمت لوله تخلیه رفته و به گرفتگی آن اضافه می کند. همچنین تشکیل یخ در کولر گازی می تواند آسیب جدی به آن وارد کند. اگر به دلیل وجود یخ ظرف تخلیه سرریز شود، آب روی قطعات دیگر تهویه مطبوع می ریزد و تجمع آب در زیر کولر گازی می تواند منجر به آسیب لوازم خانه و دیوارها نیز شود.

در صورت گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی چه کاری باید انجام دهیم؟

در صورتی که مهارت و ابزارهای مورد نیاز رفع گرفتگی شیلنگ تخلیه کولر گازی را دارید، می توانید خودتان لوله را به راحتی تمیز کنید. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. کولر گازی را خاموش کرده و آن را از برق بکشید.
  2. لوله تخلیه کولر گازی خود را پیدا کنید. در بیشتر موارد این لوله در بیرون خانه نزدیک به واحد کندانسور قرار می گیرد.
  3. در بیشتر موارد، گرفتگی نزدیک به انتهای لوله تخلیه کولر گازی رخ می دهد. بنابراین یک فرچه سفت و نازک را وارد انتهای لوله تخلیه کنید و سعی کنید هر گونه گرفتگی که وجود دارد را با فرچه تمیز کنید.
  4. می توانید انتهای لوله تخلیه کولر گازی را وارد سر جارو برقی کنید و دور آن را با پارچه ای ببندید تا جارو برقی هوا نکشد. سپس جارو برقی را روشن کنید تا بتواند گرفتگی های چسبیده به لوله را به درون خود بکشد.
  5. همچنین شما می توانید با ریختن کمی محلول سرکه و آب در لوله سه راهی خط تخلیه کولر گازی، لوله را شستشو دهید. البته توصیه می شود این کار را بعد از مشورت با یک فرد متخصص انجام دهید.
  6. در انتها فراموش نکنید که ظرف تخلیه کولر گازی را خشک کنید تا از رشد جلبک و قارچ در آن جلوگیری شود.
شخصی در حال ریخت محلول تمیز کننده در لوله سه راهی خط تخلیه کولر گازی

تمیز کردن لوله سه راهی خط تخلیه کولر گازی

اگر موفق به تمیز کردن لوله تخلیه کولر گازی نشدید، درخواست کمک از افراد متخصص در این زمینه، باعث می شود که آن ها با استفاده از تجهیزات مخصوص و مناسبی که دارند، انسداد لوله تخلیه کولر گازی را خیلی راحت تر و سریع تر برطرف نمایند. این افراد همچنین می توانند لوله سه راهی در خط تخلیه را تمیز کنند و در صورت نیاز از مایع جرمگیر جهت تمیزی کامل لوله تخلیه استفاده کنند. بررسی و تمیز کردن لوله تخلیه کاری است که باید در هر بار سرویس کولر گازی انجام شود. زیرا انجام منظم این کار به خصوص در مواقعی که دستگاه تهویه مطبوع به مدت طولانی در هوای گرم و مرطوب استفاده می شود، ضرری ندارد.

کولر گازی باید ساعت های طولانی و گاهی اوقات بصورت شبانه روز، در خانه های با جمعیت زیاد برای رفع هوای گرم و خفه ی درون خانه کار کند. همچنین برای حفظ دمای ثابت در داخل خانه، کولر گازی در فواصل زمانی ممکن است فعالیت خود را متوقف و دوباره شروع کند که این اتفاق می تواند منجر به خرابی قطعات مختلف کولر گازی از جمله سیستم تخلیه که یکی از مهم ترین این اجزا است، شود. بنابراین سرویس کولر گازی طی دوره های زمانی مشخص می تواند بر بهبود عملکرد دستگاه و حفظ کارایی آن تاثیر بسزایی داشته باشد.

سه دلیل نشت آب از ظرف تخلیه کولر گازی

نحوه عملکرد سیستم تخلیه آب کولر گازی هنگامی که همه قطعات دستگاه به درستی کار کنند، به این صورت است که آب جمع شده در ظرف تخلیه را به خارج از منزل هدایت می کند. اکنون که می دانیم آب تجمع پیدا کرده در ظرف تخلیه کولر گازی از کجا می آید، به دلایل نشت آن نگاهی خواهیم انداخت. شایع ترین دلیلی که باعث این اتفاق می شود این است که خاک، گرد و غبار و یا کثیفی، موجب انسداد خط تخلیه شده است، در نتیجه، آب نمی تواند به اندازه کافی سریع از ظرف تخلیه خارج شود و در نهایت به سرریز شدن آن منجر می شود و یا سوراخ شدن ظرف تخلیه به دلیل سن زیاد اتفاق افتاده است. همچنین از دیگر دلایل نشت آب از کولر گازی می تواند صحیح قرار نگرفتن تشت تخلیه در سر جای خود باشد. در ادامه مقاله به توضیح سه دلیل رایج نشتی آب در سیستم زهکشی کولر گازی که می تواند منجر به بروز آسیب شود، می پردازیم.

سینی تخلیه به دلیل قدیمی شدن و زنگ زدگی سوراخ شده است

افزایش سن سینی تخلیه در کولر گازی باعث سوراخ شدن آن می شود.

1. ترک خوردن ظرف تخلیه کولر گازی

بعضی از ظرف های تخلیه کولر گازی از فلز ساخته شده اند. این سینی ها با افزایش سن، به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت و اکسیژن ممکن است شروع به زنگ زدن کنند. فلز زنگ زده شکننده است، به همین دلیل همانطور که ظرف تخلیه با تغییرات دما منبسط و منقبض می شود، به طور فزاینده ای مستعد پوسته پوسته شدن و از هم گسیختگی قرار می گیرد. هنگامی که یک شکاف در ظرف تخلیه زنگ زده ایجاد می شود، آب کولر گازی شروع به نشت می کند. برای حل این مشکل فورا سیستم خود را خاموش و آب را خشک کنید، سپس با یک تکنسین تعمیر کولر گازی تماس بگیرید تا برای تعویض ظرف تخلیه اقدام نماید.

ظرف تخلیه کولر گازی زنگ زده است

ظرف تخلیه کولر گازی به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت و اکسیژن زنگ می زند.

2. مسدود شدن خط تخلیه میعانات در کولر گازی

گرفتگی خطوط تخلیه میعانات گازی یک مشکل رایج در کولر گازی است. با گذشت زمان، لوله تخلیه ممکن است با گرد و غبار، کثیفی و حتی کپک مسدود شود، این اتفاق می تواند باعث ایجاد انسداد در سیستم تخلیه کولر گازی شود. اگر این گرفتگی شدید باشد، اجازه نمی دهد آب به اندازه کافی سریع تخلیه شود. در نتیجه، این آب به داخل ظرف تخلیه بر می گردد و هنگامی که ظرف تخلیه پر و لبریز شود، آب به درون خانه سرازیر خواهد شد.

لوله تخلیه کولر گازی کثیف است

کثیفی لوله تخلیه کولر گازی می تواند باعث نشت آب از تشت تخلیه شود.

3. سرریز شدن تشت تخلیه کولر گازی

در برخی موارد، ممکن است خط تخلیه کولر گازی باز باشد و هیچ گونه گرفتگی نیز نداشته باشد، اما ممکن است برای زهکشی سیستم مناسب نباشد. تهویه مطبوع های با راندمان بالا، رطوبت بسیار بیشتری نسبت به کولر گازی های قدیمی و کم بازده تولید می کنند. بنابراین، خط تخلیه ای که از آن در کولر گازی قدیمی خود استفاده می کرده اید، ممکن است مطابق با نحوه کارکرد سیستم تهویه مطبوع جدید شما نباشد.

اگر ظرف تخلیه کولر گازی شما هیچ انسداد و ترک خوردگی ندارد، ولی آب از آن سرریز می شود، در این حالت شما به یک شرکت خدماتی کولر گازی نیاز دارید تا خط تخلیه میعانات قدیمی دستگاه شما را تعویض و به روز کند. همچنین اگر خط تخلیه شما دارای ظرف تخلیه نباشد، لازم است که یک ظرف جمع آوری میعانات روی آن نصب کنید.

جلوگیری از نشت آب از کولر گازی

یکی از شایع ترین مشکلاتی که افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند، نشت آب از کولر گازی به داخل خانه است. متاسفانه این مسئله بسیار رایج تر از آن چیزی است که فکر می کنید، به خصوص در سیستم های تهویه مطبوع با راندمان بالا که سر وقت سرویس نمی شوند.

یونیت داخلی کولر گازی نشتی آب دارد

نشتی آب از یونیت داخلی کولر گازی یکی از شایع ترین مشکلات است.

بهترین راه برای جلوگیری از گرفتگی در خط تخلیه میعانات تهویه مطبوع این است که با یک مرکز خدماتی کولر گازی برای سرویس دوره ای تهویه مطبوع خود در تماس باشید. توصیه می شود که سیستم های تهویه مطبوع هر سال دو بار سرویس شوند. یک بار در فصل بهار برای تنظیم سیستم سرمایشی و بار دیگر در فصل پاییز برای تنظیم سیستم گرمایشی آن. زیرا تکنسین های کولر گازی، خطوط تخلیه دستگاه را شستشو می دهند تا از تجمع هر گونه کثیفی و گرد و غبار که باعث گرفتگی می شود، جلوگیری به عمل آید.

سوئیچ شناور نیز وسیله ای است که ما نصب آن را به شدت توصیه می کنیم، زیرا هنگامی که آب، درون ظرف تخلیه در شرف سرریز شدن باشد، به طور خودکار دستگاه را خاموش می کند تا از تجمع بیشتر و ایجاد نشتی آب جلوگیری کند. بنابراین نصب سوئیچ شناور یک پیشنهاد عالی برای جلوگیری از نشتی آب کولر گازی است، به ویژه اگر در حال ارتقا کولر گازی خود به یک سیستم با راندمان بالاتر هستید.

سخن پایانی

در این مقاله به نحوه کارکرد سیستم تخلیه کولر گازی و ویژگی اجزای آن و همچنین مشکلاتی که ممکن است در آن ها به وجود بیاید صحبت کردیم. شما می توانید در صورتی که نیاز به تعمیر تهویه مطبوع خود دارید، با همکاران ما در داره چاره تماس بگیرید تا در اسرع وقت به مشکل کولر گازی شما به بهترین نحو رسیدگی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *