آموزش و نگهداری

کولر گازی چگونه کار می کند؟

کولر گازی در حال کار کردن

در بعضی مناطق ایران که هوا گرم و مرطوب است، اکثر مردم متوجه نمی شوند که کولر گازی چه نقش حیاتی در زندگی روزمره شان ایفا می کند. شما چه در خانه باشید و چه در محل کار، یک دستگاه کولر گازی می تواند اتاق را خنک کند و باعث ایجاد حس راحتی اشخاص در طول شبانه روز شود.

اما چیزی که در زندگی روزمره ضروری است، این است که استفاده کنندگان از کولرهای گازی، درمورد نحوه کارکرد این دستگاه و مزایایی که دارد، آگاه شوند. در این مقاله، قصد داریم شما را از چگونگی کارکرد کلی کولر گازی مطلع کنیم و همچنین به شما این امکان را خواهیم داد که برای نگهداری و یا تعمیر فوری آن، همیشه یک قدم جلوتر باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

مردی که از دستگاه تهویه هوای خانه لذت می برد

لذت از دستگاه تهویه هوا

‌نحوه عملکرد اجزای مختلف کولر گازی چگونه است؟

برای درک بهتر نحوه ساز و کار کولر گازی، می توانیم آن را با یخچال و فریزر مقایسه کنیم. ساز و کار این دو لوازم خانگی اساساً یکسان است. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که یخچال برای خنک کردن یک فضای کوچک و عایق بندی شده طراحی شده است. در حالی که کولر گازی کل فضای خانه، اتاق یا محل کار شما را خنک می کند.

کولر گازی با حرکت یک مبرد یا خنک کننده، طی چهار مرحله که چهار جزء اصلی دستگاه انجام آن را به عهده دارند، کار می کند. این چهار جزء اصلی شامل کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اِواپراتور است که به ترتیب چهار کار مهم از جمله تراکم، تغلیظ، انبساط و تبخیر را به عهده دارند.

1. گاز خنک کننده با فشار کم، وارد کمپرسور می شود.

اولین مرحله زمانی اتفاق می‌ افتد که گاز خنک‌ کننده ای که فشار پایینی دارد، از کمپرسور عبور می‌ کند، سپس به‌ عنوان یک گاز پر فشار از آن خارج می‌ شود. بعد از آن، این گاز پر فشار وارد کندانسور می شود و کندانسور آن را به مایع تبدیل می کند. این کار باعث می شود که گرما در اطراف کندانسور آزاد شود.

2. گاز مبرد در اِواپراتور خنک می شود.

در این مرحله، مایع مبرد فشار بالا از درون یک شیر انبساط حرارتی، عبور می کند. از آنجایی که این شیر انبساط، سرعت جریان مبرد را کنترل می کند، این مایع با خروج از شیر انبساط، دچار افت فشار می شود. سپس مبرد سرد می شود، به طوری که در این مرحله در پایین ترین دمای خود قرار دارد. بعد از آن مبرد مایع وارد قسمت اِواپراتور یعنی جایی که گرمای اتاق در آن جذب شده است، می شود.

3. چرخه تکرار می شود تا دمای مورد نظر اتاق فراهم شود.

مبرد دوباره از اِواپراتور خارج می شود، به حالت گاز کم فشار در می آید و به کندانسور باز می گردد تا این چرخه دوباره تکرار شود. این روند بارها و بارها ادامه می یابد تا زمانی که ترموستات دستگاه، اتاق و خانه یا محل کار شما را به دمای مورد نظرتان برساند.

نحوه کارکرد کولر گازی

ساز و کار کولر گازی چگونه است

‌چرا استفاده از کولر گازی اهمیت دارد؟

1. گرما و رطوبت را کاهش می دهد – داشتن یک سیستم تهویه با عملکرد مناسب در خانه یا محل کار، می تواند تا حد زیادی احساسِ بدِ به وجود آمده ناشی از گرما و رطوبت شدید را کاهش دهد. به احتمال زیاد اشخاص، در یک محیط خنک و راحت، به سطح بهره وری بیشتری دست می یابند. همچنین در این حالت از خطر ایجاد بیماری های مربوط به گرما نیز جلوگیری می شود.

کارمند مرد که در اثر کار نکردن تهویه مطبوع عرق کرده و در حال باد زدن خود است

فقدان کولر گازی مناسب در محل کار باعث کاهش راندمان کارمندان می شود.

2. کیفیت هوای بهتری را فراهم می کند – کولر گازی ها قادر به فیلتر کردن و حذف آلاینده های مختلف هوا مانند کپک، مواد حساسیت زا و سایر باکتری ها از هوا هستند. به خصوص برای افرادی که از آلرژی، آسم و یا هر بیماری تنفسی دیگری رنج می برند بسیار مفید است.

3. از کم آبی و تعریق شدید بدن جلوگیری می کند – از آنجایی که سیستم کولر گازی به گونه ای طراحی شده است که شما را در تمام طول روز خنک و راحت نگه می دارد، همچنین از تعریق بیش از حد شما جلوگیری می کند. این اتفاق می تواند به جلوگیری از هر گونه کم آبی بدن و خستگی ناشی از گرمای شدید و تعریق، کمک کند.

4. الگوی خواب شما را بهبود می بخشد – روشن بودن دستگاه تهویه در طول شب، الگوی خواب شبانه را بهبود می دهد. این به این دلیل است که تنظیم بودن دمای اتاق، حداکثر راحتی را برای شما ایجاد می کند. دیگر زمان بیدار شدن از دنده چپ گذشته است!

مردی که به دلیل روشن بودن دستگاه تهویه هوا در طول شب، صبح با انرژی از خواب بیدار می شود

کولر گازی باعث بهبود الگوی خواب می شود.

5. از اثاثیه و وسایل منزل شما محافظت می کند – با روشن نگه داشتن دستگاه تهویه، نه تنها به سلامت بدنتان کمک می کنید، بلکه باعث افزایش طول عمر لوازم خانگی خود نیز می شوید! به طوری که وسایل چوبی از تاب خوردگی، لوازم چرمی از پوسیدگی و پارچه های مختلف از خطر کپک زدگی نجات پیدا می کنند.

چگونه کولر گازی خود را سریع و حرفه ای سرویس و یا تعمیر کنید.

اگر به دنبال ارائه دهنده خدمات و تعمیرات کولر گازی خود هستید، می توانید با ما تماس بگیرید. تیم ما مجموعه کاملی از کارشناسان و تکنسین های آموزش دیده، در زمینه تعمیر و نگهداری دستگاه های کولر گازی می باشد، که می تواند از خدمات عمومی گرفته تا شستشوی شیمیایی و شارژ گاز این دستگاه ها، یاری رسان شما باشد.

لطفا برای ثبت درخواست تعمیر کولر گازی خود به صفحه تعمیر کولر گازی ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *