آموزش و نگهداری

هر آنچه که در مورد کویل های اواپراتور کولر گازی باید بدانید

شخصی در حال بررسی و سرویس کویل های اواپراتور کولر گازی

ممکن است هنگامی که در مورد اجزای کولر گازی مطالعه می کنید، با کلماتی روبرو شوید که برایتان نا آشنا بیاید. یکی از این کلمات عجیب و غریب که بیشتر ممکن است با آن برخورد کنید “کویل های اواپراتور یا تبخیر کننده” است. بخشی از نگهداری صحیح سیستم تهویه مطبوع مربوط به دانستن نحوه عملکرد قطعات آن و مشکلاتی است که ممکن است پیش بیاید، به خصوص عملکرد یکی از مهم ترین مکانیسم های سیستم یعنی کویل های اواپراتور.

کویل های اواپراتور کولر گازی از نظر قیمتی بسیار مهم هستند، زیرا تعویض آن ها بسیار گران است. اما اینکه دقیقا این کویل ها چه هستند و چه وظیفه ای در فرآیند خنک سازی هوا بر عهده دارند، در این مقاله به آن توضیح خواهیم داد.

کویل های اواپراتور کولر گازی چه شکلی هستند

ممکن است از کویل های اواپراتور کولر گازی به عنوان سیم پیچ های تبخیر کننده نیز یاد شود، زیرا این جزء از دسته ای از سیم پیچ های فلزی ساخته شده است که به شکل U از یک سمت به سمت دیگر کشیده شده اند. فلزی که برای این کویل ها استفاده می شود معمولا آلومینیوم، فولاد یا مس است و گاهی اوقات ممکن است آن ها را به صورت دو پانل، کنار هم قرار دهند تا با هم ترکیب شوند و شکل “A” را تشکیل دهند. کویل اواپراتور کولر گازی در واحد داخلی دستگاه که درون خانه وجود دارد، قرار دارد که معمولا به قسمت گرم کن یا هواگیر آن متصل شده است.

شکل U کویل های اواپراتور در کولر گازی

کویل های اواپراتور کولر گازی به شکل U از یک طرف به طرف دیگر کشیده شده اند.

وظیفه کویل اواپراتور در کولر گازی

فضای اتاق دارای گرما و رطوبت است. هنگامی که کولر گازی روشن می شود، متوجه خواهید شد که خانه شما نه تنها خنک تر می شود، بلکه رطوبت آن نیز کاهش پیدا می کند. کویل اواپراتور در سیستم تهویه مطبوع قطعه ای است که گرما و رطوبت هوا را از بین می برد. در اصل، کویل اواپراتور جایی است که هوای سرد خانه شما از آن می آید. کویل اواپراتور پر از مبرد تبخیر شده است که این مبرد توسط کمپرسور به صورت مایع، به شیر انبساط پمپ می شود و سپس به اواپراتور می رسد.

چگونگی حذف گرما از هوا توسط کویل اواپراتور کولر گازی

کویل اواپراتور کولر گازی، مبرد سرد و مایع را از کویل کندانسور و کمپرسور دستگاه (کندانسور و کمپرسور کولر گازی در واحد بیرونی دستگاه قرار دارند) دریافت می کند. فن درون کولر گازی، هوای گرم خانه را به سمت کویل های اواپراتور می دمد و در حالی که این اتفاق می افتد، مبرد گرمای هوا را جذب می کند. به عبارت دیگر مبرد اواپراتور، با گرفتن گرمای هوا آن را خنک می کند. همانطور که قبلا ذکر شد، کویل های اواپراتور رطوبت هوای خانه را نیز جذب می کنند. در حالی که فن، هوا را به سمت کویل ها می دمد، میعان بخار آب موجود در هوا روی کویل ها صورت می گیرد، بطوریکه بخار به قطره های آب تبدیل می شود. سپس این قطرات مایع در یک ظرف تخلیه جمع آوری می شوند و از طریق لوله ای به نام خط تخلیه از دستگاه خارج می شوند.

نحوه خنک سازی هوا توسط کویل های اواپراتور کولر گازی

نحوه کارکرد کویل اواپراتور کولر گازی

دستگاه تهویه مطبوع در واقع به روشی که بخاری هوای گرم تولید می کند، هوای سرد ایجاد نمی کند. در حقیقت کولر گازی از مبرد یا خنک کننده برای جذب گرما از هوای خانه استفاده می کند، بطوریکه گرما را به بیرون از خانه منتقل و در آن جا آزاد می کند. به همین صورت مبرد به طور مداوم گردش می کند تا گرمای بیشتری را از خانه خارج کند، این چرخه تا زمانی که دمای هوای داخل خانه به دمایی که روی ترموستات تنظیم شده است برسد، ادامه می یابد.

تعویض فیلتر جهت جلوگیری از کثیفی کویل اواپراتور کولر گازی

شما می توانید با تعویض فیلتر هوای کولر گازی حداقل یک بار در ماه به عملکرد بهتر کویل های اواپراتور و تمیز نگه داشتن آن ها کمک کنید. زیرا هنگامی که فیلتر هوای دستگاه بیش از حد مسدود شوند، خاک و گرد و غبار به جای فیلتر هوا روی کویل های اواپراتور می نشیند و باعث کثیفی و کاهش راندمان کویل های اواپراتور می شود.

شخصی در حال تعویض فیلتر هوای کولر گازی

با تعویض فیلتر هوای کولر گازی بصورت مرتب، به تمیز ماندن کویل های اواپراتور کمک می کنید.

فرسایش کویل های اواپراتور کولر گازی

دلیل اصلی خرابی کویل اواپراتور کولر گازی، فرسایش آن هاست. بطوریکه فرسایش باعث ضعیف شدن آن ها می شود و با گذشت زمان، مبردی که از طریق کویل های اواپراتور جریان می یابد، پوشش داخلی آن ها را از بین می برد و کویل ها را ضعیف تر می کند. در این حالت، سوراخ ها و ترک های ایجاد شده باعث نشت مبرد کولر گازی می شود. هر چه کویل ها ضعیف تر باشند، بیشتر در معرض نشت مبرد هستند. همچنین ممکن است هنگامی که نشتی مبرد اتفاق بیافتد، تعویض کامل کویل ها یا کل دستگاه مقرون به صرفه تر از تعمیر نشتی و شارژ مجدد مبرد باشد، به خصوص اگر کولر گازی شما از مبرد R-22 که بسیار قدیمی است استفاده می کند.

کویل های کولر گازی فرسایش پیدا کرده اند

گذشت زمان باعث فرسایش کویل های کولر گازی می شود.

نگهداری و سرویس کویل های اواپراتور کولر گازی

درست مانند هر قطعه دیگری از سیستم تهویه مطبوع، کویل های اواپراتور نیز به نگهداری و سرویس نیاز دارند. زیرا ممکن است این کویل ها کثیف شده و باعث کاهش بهره وری کولر گازی شوند. بطوریکه کویل های کثیف می توانند مصرف انرژی کولر گازی را تا 30 درصد افزایش دهند. در نتیجه تمیز نگه داشتن کویل های اواپراتور و نگهداری مناسب برای حفظ کارایی سیستم بسیار مهم است. زیرا هنگامی که گرد و غبار روی کویل های اواپراتور جمع شود، جذب گرما در آن ها دشوارتر می شود، این اتفاق به این معنی است که عمل خنک کنندگی هوا توسط آن ها افت می کند. همچنین اگر مبرد داخل کویل، گرمای هوا را به خوبی جذب نکند، در واقع می تواند باعث یخ زدن بخار آب روی کویل ها شود. این یخ زدگی فشار زیادی به سیستم تهویه مطبوع وارد می کند و در نهایت می تواند باعث خرابی آن شود.

شخصی در حال سرویس و رسیدگی به کویل های اواپراتور کولر گازی

کویل های اواپراتور کولر گازی مانند هر قطعه دیگری از دستگاه نیاز به سرویس و رسیدگی دارند.

انجام تعمیرات کویل های اواپراتور کولر گازی به جای پیشگیری از وقوع آسیب به آن ها، ایده معقولی به حساب نمی آید. در نتیجه باید یک یا دو بار در سال برای رسیدگی و سرویس کولر گازی خود برنامه ریزی داشته باشید تا کویل های اواپراتور دستگاه به درستی، تمیز و بازرسی شوند. اگر فکر می کنید کویل اواپراتور کولر گازی شما به درستی کار نمی کند و یا نیاز به تعمیر و تمیز کاری دارد، با ما تماس بگیرید تا برای سرویس و تعمیر کولر گازی شما برنامه ریزی و اقدام نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *