آموزش و نگهداری

هر آنچه که در مورد فیلتر هوای کولر گازی باید بدانید

فیلترهای هوای کولر گازی

نگه داشتن هوای خانه بصورت سالم و عاری از هر گونه آلاینده و آلودگی که امری ضروری است با تعویض یا شستشوی فیلتر هوای کولر گازی برای افراد خانه امکان پذیر می باشد. در صورت عدم تعمیر و رسیدگی منظم به فیلترهای کولر گازی، کیفیت هوای داخلی خانه افت می کند و همچنین کارایی و اثر بخشی سیستم تهویه مطبوع شما کاهش می یابد. با این حال، این کار بسیار ساده اغلب به تعویق می افتد. زیرا شاید برای پیدا کردن محل قرارگیری فیلترهای هوا به مشکل برخورده باشید.

محل قرارگیری فیلترهای هوای کولر گازی

اول از همه، می بایست تعداد فیلترهای هوای موجود در خانه را بررسی کنید. برای این کار همه ی اتاق ها را چک کنید. محل قرارگیری فیلترهای هوا در انواع کولر گازی متفاوت است. مثلا فیلترهای هوا در دستگاه های کولر گازی دیواری، در پشت دستگاه قرار دارند. فیلترهای هوا در دستگاه های تهویه مطبوع عمودی معمولا در پایین دریچه های هوایی که به سمت بالا هستند و در بالای دریچه های هوایی که به سمت پایین هستند، قرار دارند. در کولر گازی های افقی فیلترهای هوا به احتمال زیاد به صورت عمودی در یک شکاف، در کنار دستگاه قرار می گیرند. در بعضی کولر گازی ها نیز این فیلترها در داخل دستگاه، جایی بین لوله ها و بدنه دستگاه قرار دارند.

چگونگی تمیز کردن فیلتر هوای کولر گازی

توصیه می شود که فیلترهای هوای کولر گازی خود را هر سه ماه یکبار تمیز کنید. البته این مقدار به عوامل مختلفی بستگی دارد. در غیر این صورت ممکن است با افزایش هزینه قبض برق، هوای داخلی نامناسب و افت کیفیت آن مواجه شوید. در ادامه به نحوه تمیز کردن فیلترهای هوای کولر گازی می پردازیم.

مرحله اول: کولر گازی را خاموش کنید

قبل از شروع فرآیند تمیزکاری فیلتر هوای کولر گازی، خاموش کردن دستگاه ضروری است. برداشتن فیلتر هوا در حالی که کولر گازی همچنان کار می کند باعث می شود هوای فیلتر نشده در سراسر خانه شما گردش پیدا کند. همچنین تنظیمات از پیش برنامه ریزی شده و تایمر کولر گازی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سیستم به طور خودکار در اواسط تمیز کردن فیلترهای هوا روشن نشود.

شخصی در حال خاموش کردن کولر گازی به وسیله ریموت کنترل می باشد

قبل از شروع فرآیند تمیزکاری فیلتر هوای کولر گازی، دستگاه را خاموش کنید.

مرحله دوم: مکان یابی و برداشتن فیلتر هوای کولر گازی

بعد از خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع، با یک پیچ گوشتی درب دستگاه را باز و فیلترهای هوای آن را پیدا کنید. برخی از کولر گازی ها بیش از یک فیلتر دارند، بنابراین مطمئن شوید که تمام فیلترهای سیستم خود را برداشته باشید.

شخصی در حال خارج کردن فیلتر هوای کولر گازی

بعد از خاموش کردن کولر گازی فیلتر هوای آن را از دستگاه خارج کنید.

مرحله سوم: تمیز کردن فیلترهای هوای کولر گازی

بعد از این که فیلترهای هوای کولر گازی را از دستگاه جدا کردید، وقت آن است که یکبار مصرف بودن یا دائمی بودن این فیلترها را مشخص کنید. اگر فیلتر دارای قاب فایبرگلاس می باشد، این فیلتر از نوع دائمی است و می توانید شروع به تمیز کردن آن نمایید. ولی اگر فیلتر شما دارای قاب مقوایی است، این فیلتر از نوع یکبار مصرف می باشد که می بایست به سادگی آن ها را با یک فیلتر جدید و تمیز، تعویض کنید.

در صورتی که فیلترهای هوای کولر گازی شما از نوع دائمی هستند، زمان آن فرا رسیده است که به کار پاک کردن زباله و گرد و غبار آن بپردازید. می توانید به وسیله جاروی دستی، به راحتی ذره هایی را که به طور سفت به فیلتر نچسبیده باشند، پاک کنید. اما اگر با استفاده از جاروی دستی نتوانستید تمام آلودگی ها را پاک کنید، فیلترها نیاز به تمیز کاری عمیق تری دارند.

برای اینکه فیلتر هوای کولر گازی خود را بهتر و عمیق تر از آلودگی پاک کنید، سینک ظرفشویی را با محلول نصف آب و نصف سرکه سفید پر کنید. سپس فیلتر هوای کثیف را داخل محلول قرار دهید و بگذارید حدود یک ساعت خیس بخورد. سپس فیلتر هوا را به یک سینک جداگانه منتقل کنید و آن را با آب بشویید. در نهایت با این اقدامات فیلتر هوا، تمیز و عاری از هر گونه ذرات آلوده کننده می شود.

پس از اتمام تمیز کردن و خشک شدن فیلترها، آن ها را دوباره در کولر گازی خود قرار دهید، اما قبل از قرار دادن مجدد فیلترهای هوا درون دستگاه، مطمئن شوید که کاملا خشک شده باشند تا از رشد کپک و قارچ روی آن ها پیشگیری شود.

شخصی در حال شستشوی فیلتر هوای کولر گازی در سینگ ظرفشویی

بعد از قرار دادن فیلتر هوای کولر گازی در محلول آب و سرکه سفید به مدت یک ساعت، آن را زیر آب شستشو دهید.

زمان تعویض فیلترهای دائمی کولر گازی

فیلترهای هوای دائمی کولر گازی ها برای همیشه دوام نخواهند داشت، بنابراین مهم است که بدانید چه زمانی نیاز به تعویض آن ها می باشد. اگر فیلتر هوای تهویه مطبوع شما دارای پارگی، سوراخ یا کثیفی غیر قابل برطرف می باشد، می بایست تعویض شود. برای جلوگیری از خراب شدن زود هنگام فیلتر هوا، آن ها را هر ماه تمیز کنید. با این کار فیلترهای هوا دیر تر دچار سایش و پارگی خواهند شد و همچنین عملکرد گرمایش و سرمایش کولر گازی بهینه تر انجام می شود.

فیلتر دائمی کولر گازی پاره و سوراخ شده است

اگر فیلتر هوای کولر گازی پاره شده است، می بایست آن را تعویض کنید.

مزایای تمیز کردن فیلتر هوای کولر گازی

نظافت ماهانه فیلترهای هوای کولر گازی به ویژه در خانه هایی که دارای حیوان خانگی هستند، بسیار مهم و ضروری می باشد. زیرا پرز و موی حیوانات خانگی به راحتی در هوا پخش می شود و می تواند فیلترها و دریچه های سیستم تهویه مطبوع را مسدود کند. علاوه بر این، تمیز کردن منظم فیلترهای کولر گازی برای افرادی که مبتلا به آسم یا آلرژی هستند، باعث بهبود کیفیت هوای داخل خانه و کاهش محرک های محیط می شود.

علاوه بر افزایش کیفیت هوای داخلی خانه، شستشوی فیلترهای هوای کولر گازی دارای مزایای دیگری مانند کاهش هزینه قبض برق و افزایش طول عمر دستگاه نیز می باشد که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

کاهش هزینه قبض برق

اگر هزینه ی بیش از حد برق را تجربه کرده اید، ممکن است مقصر آن، کثیف بودن فیلترهای کولر گازی شما باشد. هنگامی که فیلترهای هوای دستگاه مسدود می شوند، سیستم گرمایش و سرمایش، می بایست بسیار بیشتر از آنچه که باید کار کند، تا هوا در سراسر فضای خانه به گردش دربیاید. در نتیجه، قبض ماهانه برق شما می تواند تا 15 درصد افزایش پیدا کند. بنابراین با صرف زمان برای تمیز کردن فیلترهای کولر گازی، از هزینه های اضافی برق نجات پیدا خواهید کرد.

عدد میزان مصرف برق در کنتور برق

در صورت تمیز نکردن فیلتر هوای کولر گازی بصورت منظم، مصرف برق شما ممکن است تا 15 درصد افزایش پیدا کند.

افزایش طول عمر سیستم کولر گازی

نگهداری نادرست از فیلترهای هوای کولر گازی، یکی از دلایل اصلی خرابی سیستم های تهویه است. هنگامی که فیلترهای هوا کثیف شده و گرفتگی پیدا کرده اند، سیستم تهویه می بایست برای گرمایش یا سرمایش محیط خانه، خیلی بیشتر به خود فشار بیاورد. این اتفاق منجر به گرم شدن بیش از حد دستگاه و در نتیجه باعث نیاز به تعمیرات کولر گازی بصورت متعدد در طول سالیان می شود.

اگر کولر گازی به طور مداوم بیش از حد گرم می شود، کل دستگاه ممکن است به خطر بیفتد، بطوریکه نیاز به تعویض دستگاه باشد. در نتیجه تعویض یا تمیز کردن فیلتر هوا هر ماه یکبار ساده تر و کم هزینه تر از تعویض کل سیستم گرمایش و سرمایش است.

دلایل کثیف شدن زود هنگام فیلتر هوای کولر گازی

زمان شستشو یا تعویض فیلترهای هوای کولر گازی در هر خانه ای متفاوت است و هیچ زمان دقیقی برای آن وجود ندارد. زیرا وضعیت محیط افراد هر خانه منحصر به فرد است، خانه ها دارای پلان های متفاوتی هستند و نحوه استفاده ی افراد از کولر گازی متفاوت است. در نتیجه عوامل مختلفی می تواند باعث کثیفی زود هنگام فیلتر هوای کولر گازی شود که در ادامه به توضیح چند مورد از رایج ترین دلایل آن ها می پردازیم.

داشتن حیوان خانگی

موی حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در فضای خانه پخش می شود و این بدان معناست که این پرزها به داخل دریچه های کولر گازی کشیده می شوند و پس از آن در فیلتر هوای دستگاه به دام می افتند. در نتیجه خانواده هایی که یک یا چند حیوان خانگی به ویژه سگ یا گربه بزرگ دارند، می بایست فیلتر هوای کولر گازی خود را بیشتر از آن هایی که هیچ حیوانی ندارند، تعویض کنند.

دو دختر در حال بازی با حیوان خانگی شان در اتاقی که کولر گازی وجود دارد

خانواده هایی که حیوان خانگی دارند می بایست زودتر از موعد، فیلتر کولر گازی خود را تمیز کنند.

فعالیت مداوم فن کولر گازی

برخی از افراد جریان هوای ثابتی که با روشن گذاشتن فن (بدون فعالیت گرمایش یا سرمایش) کولر گازی ایجاد می شود را دوست دارند. این حالت می تواند احساس راحتی بیشتری در خانه برای افراد ایجاد کند، اما در تمام مدت فعالیت فن کولر گازی، هوای بیشتری از فیلتر هوای دستگاه عبور می کند. در نتیجه نیاز به تعویض یا شستشوی زود به زود ترِ فیلتر هوای کولر گازی می باشد.

استفاده زیاد از گرمایش و سرمایش کولر گازی

اگر سیستم تهویه مطبوع خود را به طور مکرر روشن می کنید، باید فیلتر آن را زودتر از موعد تعویض و یا تمیز کنید. زیرا هر چه هوای بیشتری از فیلتر هوای دستگاه عبور کند، نیاز به تعویض و شستشوی زودتر از موعد فیلتر هوا بیشتر می شود.

داشتن مشکل گرد و غبار زیاد در محیط خانه

اگر دارای مشکل وجود گرد و غبار زیاد در خانه هستید، فیلتر هوای کولر گازی شما سریع تر از موعد کثیف می شود. خانه هایی با تعداد زیادی فرش یا پارچه های تزئینی و خانه هایی که اغلب درب ها و پنجره های آن باز است، معمولا به دلیل گرد و غبار بیش از حد و تجمع کثیفی های موجود در هوا، با هوای نا مرغوب مواجه می شوند. باز گذاشتن درب ها و پنجره ها هر چند وقت یکبار خوب است و در واقع برای هوای داخل خانه مفید می باشد. اما با این حال، این کار پس از مدتی می تواند بر روی افزایش گرد و غبار داخل خانه تأثیر بگذارد.

شخصی در حال تمیز کردن سطح میز گرد و غبار گرفته

وجود گرد و غبار زیاد در خانه باعث می شود تا فیلترهای کولر گازی زودتر از موعد نیاز به شستشو داشته باشند.

فیلتر هوای کولر گازی را به طور مرتب چک کنید

ساده ترین راه برای دانستن زمان تعویض یا شستشوی فیلتر کولر گازی این است که هر ماه آن را بررسی کنید. یک زنگ یادآوری در رایانه یا تلفن هوشمند خود تنظیم کنید تا هر ماه برای بررسی فیلتر دستگاه تهویه مطبوع هشدار دهد. در این شرایط اگر فیلتر کولر گازی شما تمیز و سالم است، به استفاده از آن ادامه دهید. ولی اگر فیلتر کثیف، خاکستری و پر از گرد و غبار و زباله می باشد، آن را با فیلتر جدید تعویض کنید و یا در صورت داشتن فیلترهای دائمی، آن را شستشو دهید. در نتیجه همیشه در خانه فیلتر هوای یدکی در دسترس داشته باشید تا زمانی که متوجه شدید فیلترها کثیف شده اند، آن ها را تعویض کنید.

خانمی در حال چک کردن فیلتر هوای کولر گازی

هر ماه فیلتر هوای کولر گازی خود را از نظر وجود کثیفی روی آن بررسی نمایید.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله متوجه شدیم که یکی از مهم ترین کارهایی که می توانیم برای سیستم گرمایش و سرمایش خود انجام دهیم، تعویض یا شستشوی فیلتر هوای آن است. تعویض فیلتر هوای کولر گازی هم به دلیل کیفیت هوای داخل خانه و هم برای سلامت دستگاه باید به صورت دوره ای انجام شود. چک نکردن منظم این فیلترها منجر به مشکلات زیادی از جمله هدر رفت انرژی، کاهش طول عمر کولر گازی و کیفیت پایین هوای خانه می شود.

به طور کلی، یک خانواده چهار نفره احتمالا بین چهار تا پنج ماه یکبار نیاز به تعویض فیلتر هوای کولر گازی دارند. با این حال، اگر هر یک از عواملی که باعث کاهش زمان تعویض فیلترها در خانه وجود داشته باشد، ممکن است زودتر از 4 یا 5 ماه نیاز به تعویض فیلترها داشته باشید. برای مثال، داشتن دو سگ ممکن است به این معنی باشد که شما باید فیلتر هوای خود را هر دو ماه یکبار تعویض کنید. همچنین داشتن دو سگ و استفاده از کولر گازی به عنوان فن جریان هوا در طول شبانه روز به این معنی است که هر ماه نیاز به تعویض فیلتر کولر گازی می باشد. این مقدار زمان به شرایط زندگی شما بستگی دارد و می بایست برای اندازه گیری بهتر زمان تعویض فیلتر کولر گازی، خودتان با استفاده از آزمون و خطا متوجه آن شوید.

اگر هر ماه در یادآوری تعویض فیلتر هوای کولر گازی خود مشکل دارید، همین الان گوشی تلفن همراه خود را بیرون بیاورید، برنامه تقویم خود را باز کنید و یک یادآوری برای تعویض فیلتر هوا تنظیم کنید. همچنین شما می توانید برای خدمات گرمایش و سرمایش کولر گازی منزل خود، از نصب تا تعمیرات با تیم داره چاره تماس بگیرید تا همکاران ما در اسرع وقت جهت رفع نیاز شما اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *