آموزش و نگهداری

گاز مبرد کولر گازی چیست و چگونه کار می کند؟

مردی در حال شارژ کردن گاز مبرد کولر گازی است

گاز مبرد کولر گازی که می تواند گاز های CFC، HCFC و یا HFC باشد، به ترتیب از قسمت های مختلف دستگاه تهویه مطبوع هوا از جمله کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور عبور می کند که هر کدام از این قسمت ها وظیفه خاصی بر عهده دارند. مانند بسیاری از لوازم خانگی الکتریکی دیگر، کولر گازی نیز برای کار کردن به برق نیاز دارد. اما علاوه بر این، اجزای دیگری در کولر گازی وجود دارند که به همان اندازه در کارکرد صحیح دستگاه اهمیت دارند. یکی از این اجزای ضروری مبرد است. مبرد، مایع یا گازی است که گرما را جذب می کند و به این صورت قطعات مختلف دستگاه تهویه مطبوع را خنک می کند.

حتما عبارت شارژ مبرد تهویه مطبوع را شنیده اید که همیشه توسط تعمیر کاران و خدمات دهندگان تهویه مطبوع انجام می گیرد. ممکن است به نظر برسد که مبرد یک جزء اختیاری در کولر گازی می باشد، ولی اینطور نیست. بلکه مبرد یک عنصر بسیار حیاتی برای سیستم تهویه مطبوع است. بطوریکه بدون آن، هیچ عملکردی در تهویه مطبوع ممکن نخواهد بود. در این مقاله به نحوه دقیق عملکرد مبرد کولر گازی در سیستم تهویه مطبوع و انواع مختلف آن می پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

شخصی در حال اندازه گیری گاز مبرد کولر گازی

قبل از شارژ مبرد کولر گازی میزان آن را اندازه گیری می کنند.

مبرد کولر گازی چگونه کار می کند؟

برای اینکه ایده بهتری در مورد نحوه عملکرد مبرد در واحد های تهویه مطبوع به شما ارائه دهیم، در ادامه توضیحی بصورت گام به گام از نحوه حرکت مبرد در سراسر سیستم تهویه آورده ایم:

مرحله اول: کمپرسور کولر گازی

کمپرسور کولر گازی که به عنوان قلب سیستم تهویه به حساب می آید، مبرد را به سمت همه اجزا واقع در سیستم تهویه هدایت می کند. در حقیقت نحوه کارکرد اجزای مختلف کولر گازی بستگی به کمپرسور دارد. کمپرسور، مبرد را به صورت بخار اشباع شده با دما و فشار پایین به درون سیستم هدایت می کند و مولکول های مبرد توسط کمپرسور به سرعت فشرده می شوند. در این حالت چگالی گاز زیاد می شود، یعنی همان تعداد مولکول در حجم کمتری قرار می گیرند. در نتیجه ی این فشرده سازی در فضای کم تر، این مولکول ها به اطراف می چرخند و بیشتر با هم برخورد می کنند و در نتیجه با هم واکنش می دهند.

پس از وقوع واکنش میان مولکول های مبرد در کمپرسور کولر گازی، انرژی جنبشی مولکول ها به گرما تبدیل می شود. همزمان با این اتفاق، تمام انرژی اعمال شده توسط کمپرسور به انرژی داخلی درون مبرد تبدیل می شود. این فرایند باعث افزایش انرژی داخلی مبرد و همچنین باعث افزایش آنتالپی، دما و حتی فشار آن می شود.

مرحله دوم: کندانسور کولر گازی

مرحله بعدی که اتفاق می افتد این است که مبرد به سمت کندانسور کولر گازی حرکت می کند. هنگامی که وارد کندانسور می شود، دمای آن برای انتقال موفقیت آمیز گرما باید بالاتر از هوای محیط اطراف آن باشد. هر چه این اختلاف دما بیشتر باشد، انتقال حرارت بهتر و آسان تر انجام می گیرد.

سپس مبرد کولر گازی به صورت بخاری که در دما و فشار بالا گرم شده است، از درون لوله های کندانسور عبور می کند. پس از آن، فن ها شروع به دمیدن در سرتاسر کندانسور می کنند تا هر گونه انرژی غیر ضروری و ناخواسته را از بین ببرند. با عبور هوا از این لوله ها، گرمای مربوط به مبرد از بین می رود. با حذف گرما، مبرد به مایعی با فشار بالا و آنتالپی و آنتروپی کم تبدیل می شود.

مرحله سوم: شیر انبساط کولر گازی

هنگامی که مبرد وارد شیر انبساط کولر گازی می شود، شیر انبساط شروع به اندازه گیری جریان ورودی مبرد به اِواپراتور می کند. در این حالت مبرد که بخشی از آن مایع است و بخشی بخار، فقط بطور محدود اجازه جریان داشتن به سمت اِواپراتور کولر گازی را دارد. هنگامی که مبرد از شیر عبور می کند، شیر انبساط، فضای خالی مبرد را مجددا پر می کند. انبساط مایع مبرد باعث می شود که فشار و دمای آن کاهش بیابد. پس از آن، مبرد شیر انبساط را ترک می کند و به سمت اِواپراتور جریان پیدا می کند.

مرحله چهارم: اِواپراتور کولر گازی

هنگامی که مبرد راه خود را به داخل اِواپراتور کولر گازی باز می کند، اِواپراتور آن را به وسیله یک فن که هوای گرم را از اتاق در سراسر کویل می دمد، به درون خود می کشد. از آنجایی که دمای هوای اتاق بالاتر از دمای مایع مبرد است، مبرد انرژی بیشتری دریافت می کند و کاملاً به بخار تبدیل می شود.

‌مرحله پنجم: بخار مبرد کولر گازی

در این مرحله مبرد کولر گازی از قسمت اِواپراتور به عنوان یک بخار کم فشار خارج می شود. در این حالت دمای پایین مبرد فقط کمی تغییر می کند. یعنی به صورت تصاعدی افزایش نمی یابد. زیرا در این مرحله، تغییر فاز مبرد از حالت مایع به بخار اتفاق می افتد که مقدار زیادی انرژی در این تغییر فاز مصرف می شود. زمانی می توان انتظار تغییر دما داشت که مبرد دیگر در حالت مایع نباشد.

مسیر حرکت مبرد کولر گازی در کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط، و اواپراتور کولر گازی

مسیر حرکت مبرد کولر گازی در کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط، و اواپراتور کولر گازی به این صورت است

انواع مبرد دستگاه های تهویه هوا

اکنون که چگونگی کارکرد مبرد در دستگاه های تهویه هوای مطبوع را متوجه شدیم، زمان آن رسیده که به بررسی انواع گاز های مبرد بپردازیم:

کلرو فلوئورو کربن (CFC) و R12

گاز سی اف سی (CFC) یا کلرو فلوئورو کربن یک نوع گاز مبرد قدیمی است که در حال حاضر دیگر از آن استفاده نمی شود. این مبرد تا حد زیادی به اثر گلخانه ای و گرمایش جهانی کمک می کرد که همین امر باعث شد تولید آن به طور کامل از سال 1994 به بعد متوقف شود.

هیدروکلرو فلوئورو کربن (HCFC) و گاز R22

هیدروکلرو فلوئورو کربن یا گاز R22 اگر چه آسیب کمتری نسبت به CFC و R12 برای آن مشخص شده است، اما R22 نیز طبق قانون هوای پاک سال 2010 توسط EPA کنار گذاشته شد. EPA آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده می باشد که مسئول حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست است. انتظار می رفت که استفاده از مبرد R22 تا سال 2020 به طور کامل حذف شود.

هیدرو فلوئورو کربن (HFC)، R410A و R134

هیدرو فلوئورو کربن یک گزینه بهتر و ایمن تر از انواع مبرد های قبلی است. در ترکیب شیمیایی مبرد R410A و R134 مولکول کلر وجود ندارد که این امر باعث شده برای محیط زیست ایمن تر باشد و همچنین موجب افزایش گرمایش جهانی نشود. اکنون گاز HFC به جای R22 استفاده می شود. مصرف این گاز در دستگاه های تهویه مطبوع باعث کارآمد تر و قابل اعتماد تر شدن کولر گازی ها شده است. همچنین استفاده از هیدرو فلوئورو کربن در انواع کولر گازی ها موجب ایجاد خنک کنندگی بیشتر و کیفیت هوای بهتر نیز شده است.

کپسول گاز مبرد کولر گازی r22، r12 و r134a

کپسول گاز مبرد کولر گازی r22، r12 و r134a

بهترین زمان برای شارژ مبرد کولر گازی چه زمانی است؟

اگر در استفاده از کولر گازی خود به مشکلات عملکردی یا خنک کنندگی دستگاه برخورد کرده اید، می بایست آن را سریعا عیب یابی کنید. عیب یابی سریع و مشاوره با یک مرکز تخصصی تعمیرات کولر گازی باعث می شود که عمر دستگاه شما افزایش پیدا کند و همچنین از هزینه های گزاف جایگزینی کولر گازی خود در امان بمانید. در نتیجه اگر کولر گازی شما با مشکل خنک کنندگی روبرو شده است، ممکن است وقت آن رسیده باشد که گاز مبرد دستگاه تهویه هوای خود را شارژ یا جایگزین کنید. برای دریافت آسان و سریع خدمات تعمیرات و شارژ گاز مبرد کولر گازی، با ما در داره چاره تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *