تعمیرات

پنج صدای کولر گازی که نشان دهنده مشکل هستند

خانمی که از شنیدن صدای کولر گازی خود ترسیده است.

کولرهای گازی ممکن است صداهای مختلفی تولید کنند که نشانه وجود مشکل باشد. صداهایی نظیر صدای کوبیدن، هیس کردن، خش خش و وزوز که شنیدن آن ها می تواند آرامش شما را بهم بریزد. اگر از تهویه مطبوع شما صدای ضربه به گوش می رسد و یا به نظر می رسد که در حال خراب شدن است، احتمالا می خواهد به شما بگوید که مشکل مکانیکی دارد و باید تعمیر شود. در این مقاله به توضیح برخی از رایج ترین صداهای مشکل سازی که ممکن است کولر گازی ایجاد کند و نحوه رفع آن ها خواهیم پرداخت.

صداهایی که وجود مشکل در کولر گازی را نشان می دهند

گاهی اوقات ممکن است صداهایی بشنوید و از آنجایی که می دانید این صداها از کولر گازی است، به آن اهمیت ندهید. با این حال، برخی اوقات این صداهای عجیب و غریب و غیر عادی کولر گازی می تواند وجود مشکلی را هشدار دهد. در ادامه به توضیح پنج صدای غیر معمول کولر گازی که برای دستگاه مشکل ساز است، می پردازیم.

1. صدای هیس در کولر گازی

اگر سیستم تهویه مطبوع به درستی کار کند، باید صدای ملایمی شنیده شود، بطوریکه دستگاه روشن می شود و شروع به خنک یا گرم کردن خانه می کند. اگر این صدای ملایم به یک صدای هیس کردن شدید تبدیل شود، می تواند به معنای یک مشکل جدی باشد. با این حال احتمال اینکه مار زنگی در کولر گازی شما گیر کند بسیار کم است! پس این صدای هیس دلایل دیگری دارد. گاهی اوقات این صدا از لوله های سیستم تهویه مطبوع به گوش می رسد، یعنی جایی که هوا خارج می شود. در مواقع دیگر نیز می تواند ناشی از نشت مبرد باشد. اگر چه معمولا نشتی کم است، اما می تواند مشکلات زیادی را برای تهویه مطبوع شما ایجاد کند و باعث کوتاه شدن طول عمر دستگاه شود. ساده ترین راه حل این است که از یکی از تکنسین های ما وقت بگیرید تا بتوانیم کولر گازی شما را بررسی، نشتی را پیدا و آن را تعمیر کنیم.

کولر گازی صدای هیس مار زنگی می دهد.

صدای هیس شبیه به صدای مار زنگی که از کولر گازی شنیده می شود می تواند به دلیل نشت مبرد باشد.

2. صدای کلیک در کولر گازی

هنگامی که کولر گازی روشن و خاموش می شود، صدای شبیه به کلیک شنیده می شود که جای نگرانی ندارد و طبیعی است. با این حال، اگر این صدای کلیک، حتی پس از اینکه کولر گازی خود را روشن و یا خاموش کرده اید، مکررا بشنوید، توصیه می کنیم با یک تکنسین تعمیر تماس بگیرید.

کولر گازی صدای کلیک می دهد

اگر صدای کلیک بصورت پی در پی از کولر گازی شنیده می شود، دستگاه می بایست عیب یابی شود.

3. صدای تق تق و کوبیده شدن در کولر گازی

اگر صدای تق تق و یا کوبیده شدن از کولر گازی خود می شنوید، می تواند معانی متفاوتی داشته باشد. اما اغلب به این معنی است که یک پیچ، فنر، بخشی از موتور و یا پره دمنده شل شده است. همچنین می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر مانند خرابی موتور یا دمنده باشد. بنابراین فورا با یک تعمیرکار کولر گازی تماس بگیرید تا در اسرع وقت منبع مشکل و راه حل آن را پیدا کند.

کولر گازی صدای تق تق و یا کوبیده شدن می دهد.

صدای تق تق و یا کوبیده شدن در کولر گازی به دلیل شل شدن قطعات درون دستگاه می باشد.

4. صدای وزوز در کولر گازی

صدای وزوز می تواند به معنای مشکلات زیادی در کولر گازی باشد. مشکلاتی مانند شل شدن سیم کشی، وجود قطعات شکسته و نامیزان بودن پره های فن. گاهی اوقات نیز صدای وزوز می تواند به این معنی باشد که زمان تعویض فیلتر هوا فرا رسیده است. اما اگر فیلتر هوای کولر گازی را بررسی، تمیز و یا تعویض کرده اید، وقت آن است که با یک متخصص تهویه مطبوع تماس بگیرید.

کولر گازی صدای وزوز می دهد.

صدای وزوز در کولر گازی به دلیل شل شدن سیم کشی، وجود قطعات شکسته، نامیزان بودن پره های فن و یا کثیف بودن فیلترهای هوا است.

5. صدای جیغ بلند در کولر گازی

اگر کولر گازی صدایی شبیه به جیغ خفاش ها بدهد نشانه وجود مشکل در دستگاه است. به صورتی که ممکن است تسمه فن آن شل یا فرسوده شده باشد. علاوه بر این، ممکن است موتور نیز خراب شده باشد. برای اینکه دستگاه خود را به حداکثر میزان ظرفیت کولر گازی و بهترین راندمان کاری آن بازگردانید، در اسرع وقت برای تعمیر و سرویس آن اقدام نمایید.

کولر گازی صدای جیغ خفاش می دهد.

صدای شبیه به جیغ خفاش ها در کولر گازی به دلیل شل یا فرسوده شدن تسمه فن است.

رفع صداهای مشکل ساز کولر گازی

همانطور که گفتیم بعضی صداهای غیر عادی که از کولر گازی شنیده می شود، ممکن است وجود ایراد در دستگاه را نشان دهد. در صورتی که این صداهای عجیب و غیر معمول که در بالا به توضیح آن ها پرداختیم از تهویه مطبوع شما به گوش می رسد، برای مشاوره تشخیص مشکل و رفع آن با همکاران ما در داره چاره، جهت انجام تعمیرات تخصصی کولر گازی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *