آموزش و نگهداری

عدد BTU در دستگاه تهویه هوا چه کاربردی دارد؟

btu در کولر گازی

عدد BTU در کولر گازی نشان دهنده مقدار ظرفیت و توان دستگاه برای خنک کردن فضا است. البته عوامل مختلفی از جمله مساحت اتاق، نورگیر بودن آن و همچنین داشتن پنجره بزرگ در اتاق نیز روی عدد BTU تاثیر می گذارد. اگر به دنبال انتخاب اندازه مناسب دستگاه تهویه مطبوع هستید، احتمالاً قبلاً با اصطلاح BTU مواجه شده اید. اصطلاح BTU، مخفف British Thermal Unit می باشد. در حقیقت این عدد قدرت خنک کنندگی دستگاه تهویه مطبوع را در فضا مشخص می کند. به بیان ساده تر، اندازه گیری BTU یک روش علمی و دقیق، برای انتخاب اندازه مناسب تهویه مطبوع برای فضای خانه شما می باشد.

در این مقاله، ما در مورد شرایط مختلفی که در محاسبه BTU تهویه مطبوع تاثیر می گذارند صحبت خواهیم کرد و بررسی می کنیم که چطور می توان از آن برای انتخاب اندازه تهویه مطبوع مناسب هر اتاق استفاده کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

واحد BTU کولر گازی چیست؟

در حقیقت عدد BTU دقیق ترین استاندارد برای اندازه گیری تعداد واحد گرمایی است که یک کولر گازی می تواند آن را با هوای خنک جایگزین کند. تعیین BTU مناسب برای اطمینان از خرید یک سیستم تهویه مطبوع که می تواند گرمای کافی را از فضای شما خارج کند مهم است. در غیر این صورت حتی در صورت روشن بودن کولر گازی، هوای اتاق شما خنک نمی شود.

چرا می بایست یک تهویه مطبوع با اندازه مناسب انتخاب کنیم؟

استفاده و نگهداری صحیح از دستگاه تهویه هوا باعث می شود عمر آن افزایش پیدا کند و همچنین دستگاه زود به زود نیاز به تعمیرات پیدا نکند. انتخاب مناسب اندازه دستگاه با توجه به فضایی که داریم باعث می شود که کولر گازی بتواند به خوبی هوای اتاق را خنک و رطوبت آن را خارج کند. در نتیجه فشار زیادی نیز به کولر گازی وارد نمی شود. در ادامه مطلب به توضیح هر یک از این موارد می پردازیم:

1. اندازه مناسب کولر گازی در خنک شدن درست هوای اتاق تاثیرگذار است.

اشتباه رایجی که بسیاری از مردم مرتکب آن می شوند این است که هنگام انتخاب کولر گازی برای یک اتاق کوچک، تهویه هوا با ظرفیت BTU بالا را انتخاب می کنند. اما این کار اشتباه است! در حالی که ممکن است این انتخاب یک ایده وسوسه انگیز به نظر برسد، اما در نهایت می تواند در دراز مدت هزینه بیشتری برای شما داشته باشد. زیرا در این صورت جذب رطوبت از اتاق به سختی انجام و در نتیجه خنک کننده بی اثر می شود و حتی ممکن است اثر معکوس داشته باشد. همچنین ممکن است باعث روشن و خاموش شدن خودبخودی کولر گازی نیز بشود.

مردی در حال فکر در مورد سایز کولر گازی مناسب اتاق خود

انتخاب کولر گازی با سایز متناسب برای اتاق، بسیار مهم است.

همین امر در مورد یک تهویه مطبوع با BTU پایین برای یک اتاق بزرگ نیز صدق می کند. شاید فکر کنید که می توانید با پرداخت هزینه کمتر برای یک دستگاه کوچک تر پس انداز کنید، اما در واقع کوچک بودن دستگاه عاملی برای درست خنک نکردن اتاق می باشد. بد تر از آن، دستگاه تهویه مطبوع باید دو تا سه برابر بیشتر از توان خود انرزی بگزارد تا عملکرد خوبی داشته باشد که این اتفاق منجر به گرم شدن بیش از حد یا حتی خاموش شدن کامل دستگاه می شود. به همین دلیل است که انتخاب یک تهویه مطبوع با اندازه متناسب با اتاق امری ضروری است زیرا می تواند با عملکرد درست، مقدار هوای خنکی که اتاق نیاز دارد را فراهم کند.

2. فشار زیادی به کولر گازی تحمیل نمی شود.

‌داشتن تهویه مطبوع با اندازه مناسب نه تنها می تواند هوای خنک برای فضای اتاق شما فراهم کند، بلکه می تواند به طور کلی عمر دستگاه شما را نیز افزایش دهد. این به این دلیل است که به محض اینکه اتاق به دمای مطلوب خود می رسد، کمپرسور دستگاه خاموش می شود و استراحت می کند. در حقیقت انتخاب اندازه مناسب کولر گازی برای اتاق باعث می شود فشار زیادی به دستگاه وارد نشود و دستگاه بتواند همزمان هم کار کند و هم استراحت کند.

3. دستگاه تهویه می تواند رطوبت را به طور موثر حذف کند.

به غیر از خنک کنندگی مناسب برای اتاق، کولر گازی با اندازه مناسب می تواند رطوبت را از اتاق به طور موثر خارج کند. در این حالت خطر خراب شدن قطعات دستگاه نیز کاهش می یابد.

چگونه عدد BTU کولر گازی مناسب خود را محاسبه کنیم؟

قبل از اینکه خرید تهویه هوای مطبوع خود را قطعی کنید، ابتدا باید با دقت، عدد ظرفیت خنک کنندگی مناسب اتاق خود را محاسبه کنید. بنابراین در این بخش به شما نشان خواهیم داد که چگونه عدد BTU مناسب را محاسبه کنید.

1. مساحت اتاق را محاسبه کنید طول و عرض اتاق خود را با استفاده از متر اندازه گیری کنید. سپس طول را در عرض ضرب کنید. عدد به دست آمده مساحت اتاق را بر حسب متر مربع نشان می دهد.

2. ضرب با BTU – سپس مساحت اتاق را در 25 BTU ضرب کنید تا حداقل ظرفیت خنک کنندگی برای اتاق را بدست آورید.

مقدار BTU توصیه شده برای کولر گازی در متراژ های معمول اتاق

در ادامه، ما محاسبات مورد نیاز برای BTU مناسب انواع متراژ اتاق و همچنین اهمیت انتخاب بهترین عدد را به شما نشان می دهیم. اکنون برای این که کار شما را آسان تر کنیم، رایج ترین اندازه های اتاق را انتخاب کرده ایم و در جدول زیر آورده ایم.

مقدار BTU مورد نیاز برای متراژ های معمول اتاق
اندازه اتاق (متر مربع) BTU مورد نیاز اندازه اتاق (متر مربع) BTU مورد نیاز
14 5000 65 14000
23 6000 93 18000
28 7000 111 21000
37 8000 130 23000
42 9000 149 25000
46 10000 177 28000
51 12000 251 36000

سایر شرایط تاثیرگذار در محاسبات BTU کولر گازی

در کنار محاسبه مقدار BTU مورد نیاز خود با پیروی از فرمول کلی ذکر شده در بالا، باید به عوامل دیگری نیز که بر محاسبه شما تأثیر می گذارد توجه کنید.

  • اگر در فضای اتاق سایه زیادی می افتد و سقف دارای عایق بندی می باشد، از اندازه BTU بدست آمده مقدار 10٪ الی 20٪ کم کنید.
  • برای اتاق هایی که نور گیر و در تماس مستقیم و دائمی با نور خورشید هستند، به اندازه BTU بدست آمده مقدار 10٪ الی 20٪ اضافه کنید. این امر در مورد اتاق هایی با پنجره های بزرگ نیز صدق می کند.
  • اگر قصد دارید در آشپزخانه کولر گازی نصب کنید، توصیه می شود به اندازه 4000 واحد به مقدار BTU بدست آمده اضافه کنید.
  • اگر اتاق، تعداد ساکنین زیادی داشته باشد، باید به ازای هر نفر تقریباً 500 الی 600 BTU در محاسبه اضافه شود.
اتاق نشیمنی که پنجره های بزرگی دارد و نورگیر است

عدد BTU برای اتاق نورگیر و دارای پنجره های بزرگ، 10 الی 20 درصد بیشتر است.

انتخاب مناسب ترین تهویه مطبوع برای فضای شما

امیدواریم این مقاله مفهوم BTU و این که چرا در انتخاب کولر گازی اهمیت دارد را به خوبی توضیح داده باشد. همچنین به شما در انتخاب بهترین کولر گازی مورد نیاز خود کمک شایانی کرده باشد. علاوه بر انتخاب درست اندازه و ظرفیت کولر گازی، گام بعدی که باید مورد توجه قرار دهید، انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات تعمیر دستگاه های تهویه هوا است. مشاوره با این شرکت ها کمک می کند تا عمر دستگاه شما افزایش پیدا کند و همچنین باعث می شود تا سال ها از هزینه های گزاف تعویض کولر گازی در امان بمانید. برای اطلاعات بیشتر در مورد تعمیرات دستگاه تهویه هوا با ما در داره چاره در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *