تعمیرات

مبرد کولر گازی چه زمانی باید شارژ شود

شخصی در حال اندازه گیری و شارژ مبرد کولر گازی

تمام سیستم های تهویه مطبوع دارای گازی به نام مبرد هستند. مبرد کولر گازی باعث می شود گرمای هوای خانه حذف و هوای خنک جایگزین آن شود. اگر کولر گازی شما برای تامین هوای مطبوع خانه دچار مشکل شده است، ممکن است مبرد آن نیاز به شارژ داشته باشد. اما مبرد در کولر گازی مانند بنزین در ماشین نیست که مصرف شود، بنابراین در حالت عادی کولر گازی هرگز به شارژ مبرد نیاز نخواهد داشت.

مبرد کولر گازی چگونه کار می کند

نحوه کار مبرد کولر گازی به این صورت است که این گاز بین کویل های اواپراتور یونیت داخلی و کویل های کندانسور یونیت خارجی حرکت می کند. مبرد در کویل های اواپراتور، گرما را از هوای در حال گردش جذب می کند و در کویل های کندانسور، خنک می شود و دوباره به سمت کویل های اواپراتور حرکت می کند تا بتواند هوای مطبوعی برای خانه تامین نماید.

چگونگی کارکرد مبرد در کولر گازی

مبرد بین کویل های اواپراتور یونیت داخلی و کویل های کندانسور یونیت خارجی کولر گازی در حرکت است.

دو مشکل رایج مبرد کولر گازی

متأسفانه، ممکن است زمانی فرا برسد که مبرد کافی برای انجام فرآیند خنک سازی در کولر گازی وجود نداشته باشد. با این حال یک تکنسین کولر گازی می تواند کمک کند تا مقدار مبرد دستگاه تهویه مطبوع خود را اندازه گیری کنید. در ادامه به توضیح دو حالت متداول کمبود مبرد می پردازیم.

1. نشت مبرد کولر گازی

لوله های مبرد در کولر گازی ممکن است در نتیجه فرسایش و زنگ زدگی فلز آن در طول زمان نشتی پیدا کنند. در ابتدا ممکن است این نشتی کم باشد، اما در نهایت، هنگامی که کولر گازی برای خنک کردن هوای خانه مجبور به فعالیت و تلاش زیاد می شود، تأثیر آن را احساس خواهید کرد. در این حالت، در هنگام فعالیت کولر گازی ممکن است صدای سوت یا صدای خش خش غیر معمولی را بشنوید. علاوه بر شنیدن این صدا، ممکن است اتفاقات زیر نیز رخ دهد:

A. ضعیف بودن عملکرد خنک کنندگی کولر گازی و افزایش سطح رطوبت خانه

مبرد کولر گازی وظیفه کنترل رطوبت و جذب گرمای داخل خانه و انتقال آن به بیرون را بر عهده دارد. اما اگر مقدار مبرد کولر گازی کم باشد، نمی تواند گرمای زیادی را جذب کند، در نتیجه ی این اتفاق باعث می شود هوای خانه، با وجود فعالیت بدون وقفه ی دستگاه، خنک نشود.

دو نفر در خانه به دلیل ضعیف بودن عملکرد خنک کنندگی کولر گازی گرمشان شده است.

کمبود مبرد در کولر گازی باعث ضعیف شدن عملکرد خنک کنندگی دستگاه می شود.

B. افزایش هزینه قبض برق

دومین علامت کمبود مبرد کولر گازی افزایش هزینه قبض برق می باشد. همانطور که کولر گازی با وجود کمبود مبرد در تلاش است که هوای منزل را خنک کند، هزینه قبض برق نیز افزایش پیدا خواهد کرد. البته افزایش مبلغ قبض برق ممکن است به دلیل مسائل دیگری مانند گرفتگی دریچه های هوا و کثیفی فیلترهای هوای کولر گازی نیز باشد.

خانمی که مبلغ قبض برق خانه اش زیاد آمده است.

کمبود مبرد در کولر گازی می تواند دلیل افزایش هزینه قبض برق باشد.

C. خروج هوای گرم از دریچه های کولر گازی در حالت سرمایش

از آنجایی که برای خارج کردن هوای گرم از خانه، کولر گازی نیاز به مبرد دارد، زمانی که میزان مبرد کم باشد، هوای گرم از دریچه های یونیت داخلی کولر گازی خارج می شود. همچنین کمبود مبرد می تواند منجر به یخ زدن کولر گازی و تشکیل یخ های بزرگی روی آن شود. در نتیجه جریان هوا مسدود می شود و میزان هوای خروجی از دریچه های کولر گازی کاهش می یابد.

2. وجود مقدار نامناسب مبرد در کولر گازی

ممکن است در زمان نصب کولر گازی توسط نصاب، کارشناس نصب توصیه های سازنده محصول را رعایت نکرده باشد و شارژ مبرد کولر گازی به مقدار نامناسبی انجام گرفته باشد. میزان نامناسب مبرد می تواند مشکلاتی در کولر گازی ایجاد کند. بطوریکه شارژ کم آن منجر به یخ زدگی کویل های اواپراتور و کاهش قدرت خنک کنندگی کولر گازی می شود. همچنین شارژ زیاد مبرد، ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد دستگاه و خاموش شدن آن شود. این مشکل می تواند یکی از دلایلی باشد که شما می بایست در زمان نصب کولر گازی، حتما از متخصصان معتبر، با تجربه و دارای مجوز برای نصب کولر گازی خود استفاده کنید.

کولر گازی یخ زده است.

کمبود مبرد می تواند باعث ایجاد یخ زدگی در کولر گازی شود.

مراقب افراد سودجو باشید!

برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات دستگاه های تهویه مطبوع، ممکن است بعد از بررسی های مورد نیاز، بصورت غیر صادقانه به شما بگویند که مبرد کولر گازی تان باید شارژ شود، گویی مبرد، سوختی است که هنگام فعالیت کولر گازی مصرف می شود! اما اینطور نیست. بلکه حتی در صورت نشتی خیلی کم مبرد، سطح مبرد همیشه یکسان خواهد بود. این قضیه به این تکنسین ها اجازه می دهد که بارها و بارها به خانه شما برگردند تا مبرد کولر گازی شما را دوباره پر کنند و به گرفتن پول، بدون رفع مشکل سیستم ادامه دهند.

بنابراین چیزی که نیاز است این است که تکنسین مربوطه، نشتی مبرد کولر گازی شما را تشخیص دهد و سپس آن را برطرف کند و یا توضیح دهد که مبرد سیستم تهویه مطبوع کم است و آن را تا سطح مناسب شارژ کند. برخی از شرکت ها ممکن است راه حل موقت اضافه کردن مبرد به یک کولر گازی دارای نشتی را به خصوص اگر قصد تعویض دستگاه خود را داشته باشید، توصیه کنند. اما این کار عاقلانه نیست. نشت مبرد برای محیط زیست مضر است، به خصوص اگر مبرد R-22 قدیمی که معمولا به عنوان فریون شناخته می شود، در کولر گازی شما استفاده شده باشد.

در انتها باید بگوییم که تیم داره چاره همواره آماده ی خدمت رسانی به شما جهت شارژ مبرد کولر گازی و رفع نشتی آن، به وسیله ی متخصصان مجرب این شرکت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *