آموزش و نگهداری

دلایل یخ زدگی کولر گازی و روش های رفع آن

کولر گازی یخ زده است

انسداد مسیر گردش هوا یا تهویه و یا کانال های داخلی، خرابی موتور فن، تجمع گرد و غبار، مشکلات مکانیکی و نشت مایع مبرد از دلایل یخ زدگی کولر گازی است که نگهداری صحیح از دستگاه تهویه موجب پیشگیری از این اتفاق و عمر طولانی تر دستگاه می شود. در نتیجه وقتی کولر گازی شما شروع به یخ زدن می کند، ممکن است دچار مشکلاتی شود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

کولر گازی که دچار یخ زدگی شده باشد به راحتی قابل تشخیص است. بعضی از نشانه های یخ زدگی این است که ممکن است دستگاه مثل قبل، اتاق را خنک نکند، یا در صورت خاموش بودن کولر گازی نیز با نشتی آب مواجه شوید، و یا یک لایه ضخیم یخ در اطراف فیلتر و کویل های خنک کننده مشاهده کنید. همچنین ممکن است به دلیل وجود یخ، دستگاه به طور مکرر خاموش و روشن شود.

وقتی کولر گازی یخ می زند چه باید کرد؟ قبل از اینکه با مرکز تعمیرات و خدمات کولر گازی تماس بگیرید، ابتدا بررسی کنید که مشکل تا چه حد حاد است و آیا خودتان توانایی برطرف کردن آن را دارید یا خیر. دانستن نحوه تمیز کردن قطعات اصلی کولر گازی می تواند شما را از تعمیرات پرهزینه و غیر ضروری نجات دهد.

ممکن است از خود بپرسید، دلیل یخ بستن کولر گازی چیست؟ این اتفاق دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. در واقع یخ زدگی کولر گازی نشان دهنده روش اشتباه تمیز کردن یا وجود مشکل در اجزای آن است. وجود مشکل در گردش هوای درون دستگاه می تواند باعث گیر افتادن رطوبت در آن شود و یا شاید گاز مبرد کولر گازی نیاز به شارژ داشته باشد. مورد دیگر، گرد و غبار جمع شده در فیلتر و دریچه های کولر گازی است که اولین دلیل یخ زدگی آن می باشد. این مشکل با تمیز کردن دستگاه به سادگی برطرف می شود. با این حال، مسائل جدی تر، مانند مشکلات مکانیکی و سخت افزاری، نیاز به سرویس توسط یک تکنسین حرفه ای دارد.

انسداد مسیر گردش هوای کولر گازی

کولرهای گازی به گردش هوا نیاز دارند تا از یخ زدگی رطوبت داخل دستگاه جلوگیری شود. مسدود شدن مسیر جریان هوای سرد، باعث تشکیل یخ در داخل دستگاه و اطراف کویل های کمپرسور می شود. انسداد مسیر هوا، نشان دهنده وجود یک مشکل داخلی یا خارجی در دستگاه شما است.

تعداد زیادی کولر گازی که روی دیوار نصب شده اند

کولر گازی نیاز به وجود گردش هوای مناسب در اطراف خود دارد.

گرفتگی کانال های داخلی تهویه هوای مرکزی

اگر دستگاه تهویه هوای شما بصورت مرکزی می باشد، کانال های آن را مورد بررسی قرار دهید. انسداد کانال ها باعث محدودیت در جریان هوا می شود. ممکن است انسداد در یک یا دو کانال باعث اختلال در عملکرد کل سیستم خنک کننده شما شده باشد.

حتی اگر کولر گازی شما به درستی کار کند، یک اختلال کوچک در جریان هوا، ممکن است باعث شود هوای سرد در سیستم خنک کننده محبوس شده و بخار آب در این فرآیند، منجمد شود. برای رفع مشکل یخ زدگی، می بایست کولر گازی را خاموش کنید و اجازه دهید یخ آن آب شود. سپس، گرفتگی های سیستم تهویه و هر گونه زباله ای را که فکر می کنید باعث ضعیف شدن مقدار گردش هوا شده است را رفع کنید.

انسداد دریچه های تهویه کولر گازی

مسدود شدن جریان هوا ممکن است به دلیل یک مشکل خارجی به وجود آمده باشد. پنل بیرونی کولر گازی را بررسی کنید تا دریچه های آن توسط زباله یا آلودگی مسدود نشده باشند. وسایل بزرگی که در کنار دستگاه وجود دارد، از آن دور کنید تا مسیر جریان هوا به دریچه ها محدود نشود. بعد از این که کولر گازی را خاموش کردید و اجازه دادید تا یخ آن ذوب شود، کویل های دستگاه را از هر گونه آلودگی که ممکن است جریان هوا را مسدود کند تمیز کنید. هر دو پنل داخلی و خارجی کولر گازی باید به خوبی نگهداری و پاک شوند.

آسیب دیدگی موتور فن

اگر دریچه‌های هوا عاری از هر گونه آلودگی هستند، اجزای داخلی کولر گازی از جمله موتور فن را بررسی کنید. اگر موتور فن اصلا کار نمی کند، باید قطعات خراب آن در مرکز خدمات و تعمیرات تعویض شود. از طرف دیگر، شنیدن صدای تق تق یا چرخش فن نشان می دهد که موتور فن شما خراب شده است و نیاز به تعویض دارد.

اگر فن کار می کند، اما قدرت آن بسیار کم است، ممکن است به دلیل ولتاژ بسیار پایین باشد. در این حالت، فن به جای خارج کردن هوا از دستگاه، آن را در داخل بدنه کولر نگه می دارد.

فن کولر گازی آسیب دیده و کثیف است

آسیب دیدگی موتور فن یکی از دلایل ایجاد یخ زدگی در کولر گازی است.

تجمع گرد و غبار روی اجزای کولر گازی

پنل های کولر گازی اگر مرتبا بصورت صحیح تمیز نشوند، گرد و غبار و چربی هوای اطراف را به خود جمع می کنند که این باعث ایجاد کثیفی در آن ها می شود. در نتیجه فیلتر هوا، مسدود و کویل های قسمت اِواپراتور کولر گازی پوشیده از آلودگی می شوند. این اتفاق باعث ضعیف شدن جریان هوا در اطراف دستگاه و در نهایت منجر به یخ زدگی می شود.

تجمع گرد و غبار از شایع ترین علل تشکیل یخ در داخل کولر گازی است. پاک کردن کثیفی اطراف فیلتر و کویل های اِواپراتور معمولاً برای راه اندازی مجدد کولر گازی کافی می باشد.

روی کویل های کولرگازی گرد و غبار جمع شده

از شایع ترین علل یخ زدگی کولر گازی تجمع گرد و غبار و آلودگی روی اجزای آن به ویژه روی کویل ها می باشد.

وجود مشکلات مکانیکی در کولر گازی

اگر تمیز کردن فیلتر و قسمت بیرونی کولر گازی کمکی به رفع مشکل نکرد، ممکن است مشکل از سخت افزار دستگاه باشد. اگر چه ممکن است تشخیص آن کمی توسط افراد ناشی دشوار باشد، اما مشکلات مکانیکی معمولا باعث ایجاد صدای تلق تلق در دستگاه می شوند.

در صورت وجود مشکلات مکانیکی در کولر گازی، توصیه می شود خودتان اقدام به رفع آن نکنید. در این شرایط با یک سرویس کار کولر گازی متخصص و مورد اعتماد تماس بگیرید تا مشکل را برطرف کند. شما می توانید درخواست تعمیر کولر گازی خود را در داره چاره ثبت کنید تا ما بتوانیم مشکل دستگاه شما را ارزیابی کرده و آن را سرویس و تعمیر کنیم.

شارژ مبرد کولر گازی و نشت آن

مبرد مایعی است که وظیفه جذب گرما از اتاق و خنک کردن هوا را به عهده دارد. این مایع ممکن است از طریق شکاف های کوچکی که در کولر گازی به وجود آمده نشت کند. در صورت نشت مبرد، کمپرسورِ خنک کننده دچار اختلال می شود و در نتیجه یخ زدگی در کولر گازی اتفاق می افتد.

حقیقت این است که نیازی به شارژ زود به زود مبرد نیست، زیرا این مایع خیلی آرام تبخیر می شود و در فرآیند خنک سازی نیز مصرف نمی گردد. اگر سطح مبرد زود به زود کم می شود، به این معنی است که احتمالا از یک شکاف کوچک در دستگاه نشت می کند. در این صورت، یک تکنسین کولر گازی قادر به یافتن و رفع نشتی خواهد بود و می تواند شما را از آسیب های جدی، پر هزینه و زمان بر نجات دهد.

شخصی در حال شارژ مبرد کولرگازی می باشد

اگر سطح مبرد زود به زود کم می شود، به احتمال زیاد، مبرد نشتی دارد.

چگونه از یخ زدگی کولر گازی پیشگیری کنیم؟

‌علاوه بر اینکه دانستن اقدامات لازم در جهت رفع یخ زدگی کولر گازی مهم است، دانستن روش های پیشگیری از این اتفاق نیز جهت افزایش طول عمر دستگاه مهم است.

فیلترهای هوای کولر گازی را مرتباً تمیز کنید

به عنوان یک قانون کلی، فیلترهای کولر گازی باید هر دو هفته یکبار تمیز شوند.(این بازه زمانی در صورت استفاده روزانه از دستگاه یا استفاده از آن در یک منطقه پر تردد کمتر است.) برای اطلاع از اینکه آیا مدل دستگاه شما فیلترِ قابل شستشو یا یکبار مصرف دارد و همچنین نحوه خارج کردن آن، دستورالعمل های شرکت تولید کننده کولر گازی خود را بررسی کنید.

برای تمیز کردن فیلتر قابل شستشو، آن را از دستگاه خارج کرده و با استفاده از یک پارچه مرطوب لکه ها را پاک کنید. همچنین می توانید از جاروبرقی برای جمع کردن کثیفی استفاده کنید. به وسیله یک مسواک نرم نیز می توانید باقی مانده کثیفی را با آب و صابون بشویید.

فیلترهای یکبار مصرف باید هر 3 تا 6 ماه یکبار تعویض شوند. برای تعویض آن ها باید فیلتر هوای سازگار با مدل دستگاه خود خریداری کنید. برای انتخاب صحیح فیلتر، می توانید از شرکت تولید کننده کولر گازی خود کمک بخواهید یا جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

کثیفی فیلتر هوای کولرگازی با بزرگنمایی نشان داده شده

فیلترهای کولر گازی باید هر دو هفته یکبار تمیز شوند تا از تجمع آلودگی روی آن جلوگیری شود.

دریچه های کولر گازی را جهت گردش هوای مناسب باز نگه دارید

جریان خوب هوا، هم برای سلامتی شما و هم برای عملکرد مناسب کولر گازی تان مفید است. هر چیزی که باعث انسداد و کاهش گردش هوا، بخصوص در دریچه های پنل بیرونی کولر گازی می شود را برطرف کنید. زیرا دریچه های پنل خارجی به دلیل قرار گرفتن در فضای آزاد، خیلی زود کثیف می شوند. البته برای جلوگیری از انسداد جریان هوا، می بایست هر دو پنل داخلی و خارجی را مرتبا تمیز کرد.

نظافت و رسیدگی حرفه ای به کولر گازی

کولرهای گازی باید هر 6 ماه یکبار کاملا تمیز شوند تا عملکرد خوب خود را حفظ کنند. همچنین هر 6 ماه، قطعات کولر گازی باید ارزیابی شوند تا در صورت لزوم تعمیرات یا شستشوی شیمیایی انجام شود.

یخ زدگی کولر گازی باعث بیشتر خنک شدن محیط خانه نمی شود!

دستگاه تهویه هوا، در تابستان گرمای روز را قابل تحمل و خواب خوب را در شب فراهم می کند. ممکن است فکر کنید کولر گازی یخ زده باعث بهتر خنک کردن محیط خانه می شود، اما اینطور نیست. در حقیقت یخ زدگی کولر گازی وجود مشکلاتی را اخطار می دهد. از دلایل یخ زدگی کولر گازی، انسداد مسیر هوا و تهویه نامناسب دستگاه، خرابی موتور فن، تجمع گرد و غبار، مشکلات مکانیکی و نشت مبرد می باشد که در بالا به توضیح آن ها پرداختیم. اما با نگهداری و استفاده صحیح از کولر گازی می توان از یخ بستن آن جلوگیری کرد. پس آن ها را به طور منظم تمیز کنید و با شرکت تعمیراتی در مورد نحوه درست تمیز کردن و نگهداری روتین دستگاه صحبت کنید تا از سلامت دستگاه خود مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *