آموزش و نگهداری

دلایل کاهش بازده کولر گازی و افزایش مصرف انرژی و راهکارهای رفع آن

خانمی که از افزایش بازده و بهره وری کولر گازی خود لذت می برد

در نحوه استفاده و نگهداری از کولر گازی عواملی وجود دارد که می تواند باعث کاهش بهره وری و در نتیجه افزایش مصرف انرژی توسط آن شود. از جمله این عوامل عدم رسیدگی به موقع به کولر گازی می باشد. اما برای جلوگیری از این اتفاق راهکارهای ساده ای وجود دارد که با انجام آن ها می توان از کاهش بازده کولر گازی و همچنین افزایش مصرف انرژی توسط آن پیشگیری کرد. در نتیجه در این مقاله قصد داریم به توضیح دلایل کاهش بازده کولر گازی و افزایش مصرف انرژی و همچنین پیشنهاد راهکارهایی برای جلوگیری از این مشکل بپردازیم.

3 دلیل رایج کاهش بهره وری کولر گازی و افزایش مصرف انرژی آن

اگر با افزایش سال به سال هزینه قبوض انرژی خانه خود روبرو هستید، احتمالا یکی از دلایل آن کاهش بهره وری کولر گازی است. ممکن است مصوبه نرخ انرژی هر سال بیشتر شود، اما توجه داشته باشید که امکان دارد شما خیلی بیشتر از افزایش این نرخ، متحمل هزینه شوید. در ادامه اطلاعاتی در مورد دلایل رایجی که باعث بالا رفتن سال به سال هزینه قبوض انرژی خانه بصورت غیر طبیعی که توسط کولر گازی اتفاق می افتد، به شما ارائه خواهیم داد.

1. عدم سرویس به موقع قطعات کولر گازی

عدم تمیزکاری و سرویس به موقع قطعات مختلف کولر گازی، باعث افت عملکرد آن می شود. در همین حین نیز مصرف انرژی کولر گازی بصورت صعودی بالا می رود. شما می توانید با تعویض فیلتر هوای کولر گازی، مصرف انرژی دستگاه را 5 تا 15 درصد کاهش دهید. بر همین اساس تصور کنید که اگر تعویض ساده فیلترهای کولر گازی تا این اندازه می تواند بر کاهش مصرف انرژی تاثیر بگذارد، سرویس های دوره ای برای کل سیستم چقدر می تواند برای بهینه کردن عملکرد آن موثر واقع شود.

مردی در حال تمیزکاری و سرویس کولر گازی

سرویس به موقع قطعات مختلف کولر گازی باعث افزایش بهره وری دستگاه می شود.

2. قدیمی شدن دستگاه کولر گازی

تمام لوازم خانگی در نهایت قدیمی شده و نیاز به تعویض خواهند داشت، کولر گازی نیز از این قائده مستثنی نیست. عمر مفید دستگاه های تهویه مطبوع معمولا بین 10 تا 15 سال می باشد. البته این زمان بستگی به نحوه استفاده و نحوه نگهداری نیز دارد. با این حال، هنگامی که سن کولر گازی به 15 تا 20 سال رسید، احتمالا شروع به تراشیدن هزینه های زیاد تعمیر برای شما خواهد کرد. زیرا بعد از این مدت زمان، سیستم تهویه مطبوع به انرژی بیشتری نسبت به گذشته نیاز دارد تا بتواند نیاز دمایی شما را برطرف کند. در نتیجه در این حالت، تا زمانی که یک کولر گازی جدید جایگزین نکنید، قبض انرژی شما بیشتر و بیشتر خواهد شد.

دستگاه کولر گازی که قدیمی و کهنه شده است

قدیمی شدن دستگاه کولر گازی باعث کاهش بازده آن خواهد شد.

3. وجود نشتی هوا در کانال های دستگاه تهویه مطبوع

اگر در کانال های دستگاه تهویه مطبوع نشتی هوا وجود داشته باشد، ممکن است تا 30 درصد از هوای موجود در کانال به دلیل وجود شکاف، سوراخ و اتصال نادرست کانال ها از دست برود. مشکلات کانال کشی می تواند سیستم های تهویه مطبوع جدید و قدیمی را به طور یکسان تحت تأثیر قرار دهد. اگر با مشکلی مانند افزایش مداوم قبض انرژی مواجه هستید، ممکن است نیاز باشد بسته به شرایط کانال های هوای تهویه مطبوع آن ها را آب بندی، تعمیر و یا تعویض نمایید.

4. عدم تعویض به موقع فیلترهای کولر گازی

یکی از وظایف حیاتی فیلتر هوای کولر گازی این است که گرد و غبار و سایر ذرات را از اجزای دستگاه دور نگه دارد. با این حال، وقتی یک فیلتر هوا برای مدت طولانی بدون رسیدگی باقی بماند، آنقدر با گرد و غبار، پرز و مو مسدود می شود که جریان هوا را به سیستم تهویه مطبوع محدود می کند. این اتفاق باعث می شود، بدون جریان هوای کافی، سیستم سخت تر کار کند و انرژی بیشتری برای عملکرد مصرف کند. حتی در بعضی موارد ممکن است کولر گازی به طور کامل از کار بیافتد و خراب شود.

فیلترهای کولر گازی کثیف و دارای گرد و خاک هستند

عدم رسیدگی به فیلتر هوای کولر گازی و مسدود شدن آن باعث محدود کردن جریان هوا می شود.

12 راهکار برای افزایش بازده کولر گازی و کاهش مصرف انرژی آن

استفاده از دستگاه های تهویه مطبوع، عامل یکی از بزرگترین هزینه های مصرف انرژی برای هر خانه ای است که می بایست برای افزایش بهره وری آن اقداماتی انجام داد. زیرا یک کولر گازی می تواند مصرف انرژی تقریبا 12٪ از کل هزینه انرژی سالانه خانه و 70٪ در طول ماه های گرم تابستان را تشکیل دهد. به همین دلیل دانستن نحوه افزایش بازده و بهره وری کولر گازی بسیار مهم است. احتمالا شما هم به دنبال راهی برای بهبود کارایی کولر گازی و کاهش هزینه های خود هستید. بهبود کارایی کولر گازی می تواند شما را در صرفه جویی در هزینه و افزایش عمر دستگاه نیز یاری کند. بنابراین ما فهرستی تهیه کرده ایم که به شما کمک می کند بهره وری انرژی کولر گازی خود را افزایش دهید.

1. تعویض فیلترهای کولر گازی

تعویض فیلتر هوای کولر گازی بسیار مهم است. زیرا فیلتر هوای کثیف جریان هوا را محدود و یا مسدود می کند و باعث می شود که سیستم برای خنک کردن هوا، طولانی تر از حالت عادی مجبور به فعالیت باشد. توصیه ما این است که فیلتر هوای کولر گازی را حداقل دو بار در سال تعویض کنید.

هنگامی که یک سیستم تهویه مطبوع به حداکثر قدرت جریان هوا دست می یابد، به این معنی است که با حداکثر نرخ بهره وری خود کار می کند که کثیفی یک فیلتر می تواند تاثیر منفی قابل توجهی بر این موضوع بگذارد. فیلترهای کثیف کولر گازی نه تنها کیفیت هوای داخل خانه را کاهش می دهند، بلکه ممکن است جریان هوا را نیز کم و کار کولر گازی را سخت تر کنند. بنابراین تعویض فیلترها یک راه آسان و مقرون به صرفه برای جلوگیری از مشکلات کاهش راندمان تهویه مطبوع است. با این حال اگر به این موضوع توجه نکنید، می تواند منجر به ضرورت تعمیرات گران قیمت در کولر گازی شود.

شخصی در حال تعویض فیلتر هوای کولر گازی

تعویض فیلترهای کولر گازی و یا شستشوی آن ها برای افزایش راندمان دستگاه ضروری است.

2. تمیز کردن دریچه هوای کولر گازی

یکی از بهترین راه ها برای افزایش کارایی تهویه مطبوع هوا این است که دریچه های هوای آن را از زباله ها دور نگه دارید. کمی زمان بگذارید و این دریچه های هوا را بررسی کنید. همه انواع کولر گازی ها دارای دریچه هوا هستند اما محل قرار گیری آن ها ممکن است متفاوت باشد. در بعضی از دستگاه های تهویه هوا این دریچه ها روی سقف و یا روی زمین و در بعضی دیگر روی خود پنل دستگاه قرار دارند. در هنگام بررسی این دریچه ها به موارد زیر توجه کنید:

  • سایز فیلتر هوای مورد نیاز دریچه های تهویه مطبوع جهت تعویض آن (در صورت وجود)
  • بررسی کثیفی و گرفتگی دریچه ها به وسیله موی حیوانات خانگی، گرد و غبار و سایر زباله ها و برنامه ریزی جهت تمیز کردن آن ها

هر گونه زباله را از دریچه های هوای کولر گازی برطرف نمایید. زیرا در صورتی که می خواهید جریان هوای ثابت سیستم خود را حفظ کنید، این امر کاملا ضروری است. حتی اگر به طور منظم خانه را گرد گیری می کنید و جارو برقی می کشید، باز هم ممکن است دریچه های هوا توسط سایر لوازم خانه مانند پرده، فرش یا مبلمان مسدود شوند. بنابراین از باز بودن دریچه های تهویه مطبوع مطمئن شوید حتی اگر نیاز است که دکوراسیون خانه خود را تغییر دهید.

شخصی در حال بررسی برای تمیز کردن دریچه هوای کولر گازی

برای افزایش بهره وری کولر گازی دریچه هوای کولر گازی را تمیز کنید.

3. عایق بندی کانال های کولر گازی

اگر سیستم تهویه مطبوع هوای خنک کافی تولید نمی کند، ممکن است در کانال های آن درز یا سوراخی وجود داشته باشد. نشتی هوا در کانال های کولر گازی می تواند حدود 20 تا 40 درصد انرژی دستگاه را بگیرد. اگر کانال کشی کولر گازی شما بصورت روکار و در معرض دید است، آن ها را کاملا عایق بندی کنید. اما گاهی اوقات در حالی که می توانید مشکل نشتی هوا را تشخیص دهید، ممکن است نتوانید به تنهایی این مشکل را حل کنید. در این مرحله، تماس با متخصصان برای تعیین مشکل و ارائه بهترین تعمیرات کولر گازی ضروری خواهد بود. زیرا برای رفع درز ها و سوراخ های کانال های کولر گازی و عایق بندی آن ها، متخصصان این کار، از مواد با کیفیت و بخصوصی استفاده می کنند.

4. تمیز کردن کویل های اواپراتور کولر گازی

کویل های اواپراتور در معرض جریان هوای کولر گازی قرار دارند. بصورتی که هوایی که خانه را خنک می کند از طریق این کویل ها عبور می کند که اگر کثیف باشند، کارایی کولر گازی را کاهش می دهند. همچنین کثیفی کویل های اواپراتور کولر گازی، بستر مناسبی برای رشد کپک و قارچ می باشد که می تواند باعث کاهش کیفیت هوای داخل خانه نیز شود.

کویل های اواپراتور کولر گازی کثیف هستند

کثیف بودن کویل های اواپراتور کولر گازی باعث کاهش راندمان کاری دستگاه می شود.

5. تمیز کردن لوله های تخلیه آب کولر گازی

در کنار کویل خنک کننده کولر گازی یک سوراخ یا لوله زهکشی وجود دارد که با شستشوی آن می توانید اطمینان حاصل کنید که سیستم تخلیه کولر گازی شما در طول ماه های تابستان تمیز باقی خواهد ماند. اگر خط تخلیه مسدود شود، می تواند باعث مشکلات جدی در راندمان تهویه مطبوع شود. در یونیت بیرونی کولر گازی نیز از عدم گرفتگی لوله تخلیه اطمینان حاصل کنید، زیرا ممکن است سر لوله تخلیه، مثلا درون خاک مدفون شده باشد.

6. رسیدگی به کندانسور یونیت خارجی کولر گازی

یونیت خارجی کولر گازی را همیشه تمیز نگه دارید. زیرا اگر یونیت بیرونی کولر گازی، تمیز و کاملا عاری از هر گونه زباله باشد، دستگاه بیشترین کارایی خود را خواهد داشت. با این حال، تمیز کردن کندانسور می تواند مشکل باشد، بنابراین قبل از شروع کار مطمئن شوید که چگونه باید آن را انجام دهید. هر چند تمیز کردن یونیت خارجی کولر گازی بصورت کامل تر و عمیق تر بهتر است توسط یک سرویس کار حرفه ای کولر گازی انجام شود. زیرا آن ها از روش های مناسبی برای جلوگیری از هر نوع آسیب جدی به دستگاه استفاده خواهند کرد.

گرمای تابستان می تواند تاثیر بسیار زیادی بر کندانسور واحد بیرونی کولر گازی داشته باشد. بطوریکه باعث شود که دستگاه برای خنک کردن فضای خانه بیشتر تلاش کند. در نتیجه برای کمک به کاهش فشار بر یونیت خارجی کولر گازی، یک سایه بان روی آن نصب کنید. البته توجه داشته باشید که سایه بان فقط سایه ایجاد کند و به هیچ وجه مانع جریان هوای کولر گازی نشود.

یونیت بیرونی کولر گازی که روی دیوار نصب شده است

جهت افزایش بهره وری کولر گازی، یونیت بیرونی و کندانسور آن را همیشه تمیز نگه دارید.

7. دور کردن وسایل گرمازا از ترموستات کولر گازی

محل قرارگیری ترموستات کولر گازی نقش زیادی در راندمان کلی دستگاه تهویه مطبوع دارد. اگر ترموستات در قسمت گرم خانه مثلا در کنار پنجره، لامپ یا وسایل گرمازا نصب شده باشد، ممکن است دمای خانه را به درستی اندازه گیری نکند. تکنسین های متخصص کولر گازی از این موضوع مطلع هستند، در نتیجه از قرار دادن ترموستات در منطقه ای که در معرض گرما باشد، اجتناب می کنند. با این حال، اگر سیستم کولر گازی شما قدیمی است و در وضعیت مناسبی قرار ندارد، ارزش آن را دارد که این مشکل را برطرف کنید. زیرا که اگر ترموستات در مکان گرمی نصب شده باشد، دستگاه فکر می کند که باید فضا را بیش از آنچه که واقعا نیاز است خنک کند. با گذشت زمان، این امر هزینه های بیشتری را به همراه خواهد داشت و همچنین منجر به فرسودگی و خرابی زودتر کولر گازی نیز می شود.

8. تغییر در تنظیمات دمای ترموستات کولر گازی

یکی دیگر از روش های افزایش راندمان کولر گازی این است که دمای ترموستات آن را چند درجه تغییر دهید. بطوریکه در بیشتر موارد، تنظیم دمای پنج تا هشت درجه بالاتر در تابستان و یا پنج تا هشت درجه پایین تر در زمستان، می تواند به شما در صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه آن کمک کند. زیرا این کار باعث می شود به کولر گازی فشار کم تری وارد شود و همچنین چند درجه تغییر دما خیلی نمی تواند روی احساس راحتی کردن افراد خانه تاثیر منفی داشته باشد.

شخصی در حال تغییر دمای ترموستات کولر گازی

چند درجه بالاتر بودن دما در تابستان و پایین تر بردن آن در زمستان به صرفه جویی در مصرف برق کمک خواهد کرد.

9. بستن درب ها و پنجره های منزل و عایق بندی آن ها

هدر رفت هوا از درزهای خانه یکی دیگر از دلایل بزرگ کاهش کارایی کولر گازی در خانه است. اگر درب ها و پنجره های خانه باز باشند هوای تهویه شده توسط کولر گازی می تواند به راحتی به بیرون از خانه درز کند. این اتفاق می تواند منجر به ناکارآمدی کولر گازی شود. اگر می خواهید از هوای بیرون استفاده کنید ابتدا مطمئن شوید که دستگاه تهویه مطبوع خود را خاموش کرده باشید، زیرا وظیفه شما خنک کردن هوای بیرون نیست.

در صورت وجود هر گونه درز در درب و پنجره و سایر مکان های خانه، هوای خنکی که به وسیله کولر گازی در خانه پخش شده است به بیرون منتقل خواهد شد. این اتفاق اغلب باعث می شود که سیستم تهویه مطبوع بیش از حد نیاز، کار کند که در نهایت منجر به افزایش هزینه ی آب و برق نیز می شود.

شخصی در حال بستن درب و پنجره خانه

بستن درب و پنجره خانه می تواند به افرایش راندمان کولر گازی کمک کند.

10. بستن پرده های منزل در گرمای روز

پرده های خانه را بکشید تا از ورود گرمای روز جلوگیری کنید. این کار بسیار سودمندی جهت افزایش کارایی کولر گازی است همچنین از فشار آمدن به دستگاه جلوگیری خواهد کرد. اگر هر روز صبح قبل از رفتن به سر کار پرده های منزل را ببندید، خانه شما در طول روز خنک می ماند و وقتی شما به خانه برسید، می توانید آن ها را باز کنید و از هوای خنک داخل خانه لذت ببرید. زیرا احتمالا با خنک ماندن خانه مجبور نیستید کولر گازی خود را روشن کنید.

خانمی در حال بستن پرده های خانه

بستن پرده های خانه از ورود گرما در طول روز جلوگیری خواهد کرد.

11. عدم استفاده از فر و یا سشوار

در روزهای بسیار گرم سعی کنید از سشوار و یا فر استفاده نکنید. زیرا هنگامی که از این وسایل استفاده می کنید، هوای گرم در خانه به گردش در می آید و در نتیجه کولر گازی باید سخت تر کار کند تا این موج گرما را جبران کند. همچنین استفاده از فر و سشوار در روزهای گرم سال باعث فشار آمدن به کولر گازی می شود.

مردی در حال خشک کردن موهای خود با سشوار

استفاده از وسایلی مانند سشوار که گرما تولید می کنند می توانند باعث کاهش بهره وری کولر گازی شوند.

12. برنامه ریزی منظم برای سرویس کولر گازی

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای افزایش کارایی سیستم تهویه مطبوع خود انجام دهید، برنامه ریزی منظم برای سرویس دوره ای کولر گازی با یک تکنسین حرفه ای است. زیرا این تکنسین ها با توجه به تخصصی که دارند مطمئن خواهند شد که همه چیز در کولر گازی به درستی کار می کند و همچنین هیچ مشکل جدی در کارایی آن وجود ندارد.

سخن پایانی

اکنون که بعضی از دلایل رایج کاهش بهره وری کولر گازی و همچنین دلایل افزایش مصرف انرژی توسط آن را دریافتید، اگر برای بهبود راندمان دستگاه تهویه مطبوع خود به دنبال راهکار هستید، نکات و توصیه های موجود در این مقاله را حتما اجرا کنید. انجام این کار به شما کمک می کند در هزینه های خود صرفه جویی کنید، بهره وری انرژی کولر گازی خود را بالا ببرید و در عین حال عمر دستگاه خود را نیز افزایش دهید. یادآور می شویم که شما برای انجام انواع نصب و تعمیرات کولر گازی در منزل یا محل کار خود می توانید با همکاران ما تماس بگیرید تا شما را در انجام این امر یاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *