آموزش و نگهداری

نحوه نگهداری از کولر گازی در فصول سرد

یک نفر در حال اشاره به کولر گازی در فصل زمستان

با نزدیک شدن به فصل سرما ممکن است که به فکر خاموش کردن خنک کنندگی کولر گازی خود برای مدت طولانی بیافتید و در عوض برای روشن کردن وسایل گرمایشی برنامه ریزی کنید. اما قبل از اینکه شروع به استفاده از وسایل گرمایشی کنید باید برای نگهداری از کولر گازی خود در فصل سرما اقداماتی را انجام دهید.

برخی از کولر گازی ها قابلیت گرمایش محیط را ندارند و یا کاربران ترجیح می دهند از وسایل دیگر برای گرمایش استفاده کنند. همچنین برخی دیگر از کولر گازی ها علاوه بر داشتن توانایی سرمایش محیط، توانایی گرمایش را نیز دارند و این باعث می شود که در فصول سرد سال نیز مورد استفاده قرار بگیرند. اما به هر حال باید حالت سرمایش هر دو نوع کولر گازی را در هنگام ورود به فصل سرما خاموش کرده و آن ها را برای غیر فعال شدن حالت خنک کنندگی به مدت طولانی یعنی تا بهار سال آینده آماده کنید. شاید تصور کنید که این کار به سادگی تغییر حالت سرمایش به گرمایش در کولر گازی است، اما اینطور نیست. در این مقاله با نحوه خاموش کردن کولر گازی و نگهداری صحیح آن در فصل زمستان آشنا خواهید شد.

در این مقاله به مطالعه موارد زیر خواهید پرداخت:

اگر سرمایش کولر گازی در زمستان روشن شود چه اتفاقی می افتد؟

در حالی که همه ما می دانیم که هوای زمستان می تواند بسیار سرد باشد، اما این احتمال وجود دارد که در فصل سرما، یک موج گرما به وجود بیاید و برخی روزها گرم تر از حالت عادی شوند. در این شرایط شاید به فکر روشن کردن حالت خنک کنندگی کولر گازی خود بیافتید و یا حتی ممکن است در این روزها، سرمایش کولر گازی به طور خودبخود روشن شود و گاهی اوقات امکان دارد به دلیل هوای خفه اتاق، کولر گازی خود را در حالت “Fan” برای به جریان انداختن هوای اتاق روشن کنید.

خانواده ای کولر گازی خود را در زمستان روشن کرده اند

روشن کردن سرمایش کولر گازی در زمستان مشکلاتی را به وجود می آورد.

اما باید بدانید که روشن کردن سرمایش کولر گازی منجر به مکش یخ و آب به داخل دستگاه شده و همچنین آبی که در فرآیند خنک‌ سازی تولید می‌ شود، زمانی که دمای هوا دوباره سرد شود، یخ خواهد زد و در نتیجه باعث بروز مشکلاتی در قطعات مختلف کولر گازی خواهد شد. بنابراین بر اساس توضیحات داده شده می توان گفت که روشن کردن کولر گازی در زمستان ریسک بروز مشکلاتی را دارد که از جمله این مشکلات می توان به سفت شدن روغن کمپرسور، تحت تاثیر قرار گرفتن عملکرد سنسور حداقل دمای محیط، داغ شدن کمپرسور، یخ زدگی کویل های خنک کننده و در نتیجه آسیب به قطعات محرک و یاتاقان ها اشاره کرد که در ادامه به توضیح بیشتر آن ها خواهیم پرداخت تا اهمیت غیر فعال کردن دستی حالت سرمایش کولر گازی را در زمستان کاملا درک کنید.

1. سفت شدن روغن کمپرسور کولر گازی

کمپرسور قطعه مهمی در یونیت بیرونی کولر گازی است که برای این که کارکرد بهینه ای داشته باشد باید همه اجزای آن کاملا به درستی کار کنند. روغن های روان کننده به کمپرسور کمک می کنند تا بدون ایراد کار کند. اما این روغن ممکن است به دلیل سردی هوا در زمستان سفت شده و آنطور که انتظار می رود عمل نکند. در نتیجه با سفت شدن روغن کمپرسور و روشن شدن حالت سرمایش کولر گازی، این قطعه در معرض آسیب دیدگی قرار خواهد گرفت.

کمپرسور واحد بیرونی کولر گازی

سفت شدن روغن کمپرسور یکی از مشکلات روشن کردن سرمایش کولر گازی در زمستان

2. تحت تاثیر قرار گرفتن عملکرد سنسور حداقل دمای محیط

اکثر کولرهای گازی مدرن دارای سنسور حداقل دمای محیط هستند که برای محافظت از کولر گازی در زمانی که محیط از یک دمای خاصی پایین تر است، از عملکرد دستگاه جلوگیری می کند. بنابراین اگر بدون توجه به این سنسور با وجود دمای پایین محیط، کولر گازی خود را در حالت سرمایش روشن کنید، ممکن است آسیب جدی به دستگاه وارد شود که تعمیر آن بسیار پر هزینه خواهد بود.

3. داغ کردن کمپرسور

مانند هر وسیله مکانیکی، کمپرسور کولر گازی هم هر چه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، بیشتر گرم می شود. در حقیقت کمپرسور برای گرم نگه داشتن فضای داخلی خود در سرمای شدید باید بیشتر کار کند. در این حالت فشار زیادی به کمپرسور وارد شده که منجر به داغ کردن آن می شود. در نتیجه استفاده از کولر گازی در دمای پایین تر از حداقل درجه تعیین شده، می تواند به طور جبران ناپذیری به آن آسیب وارد کرده و یا در بهترین حالت کولر گازی  نیاز به تعمیر پیدا کند.

4. یخ زدگی کویل های خنک کننده کولر گازی

احتمالا متوجه چکه کردن آب از واحد بیرونی کولر گازی در هنگام استفاده از دستگاه شده باشید. این آب در حقیقت به دلیل میعان رطوبت هوا روی کویل های مسی در فضای باز ایجاد می شود. این آب ممکن است در روزهای سرد سال، روی کویل ها جمع شده و یخ بزند و در نتیجه هوای خروجی از کولر گازی کیفیت خوبی نداشته و دستگاه کارایی خود را از دست بدهد. علاوه بر این یخ زدن واحد خارجی کولر گازی به دستگاه آسیب می رساند. بطوریکه کار کردن کولر گازی در حالت یخ زدگی می تواند باعث سوراخ شدن کویل های خنک کننده شود و در نتیجه این کویل ها نیاز به تعویض خواهند داشت. به یاد داشته باشید که اگر کولر گازی شما یخ زده است، باید دستگاه را خاموش کرده و اجازه دهید یخ آن، آب شود. همچنین می‌ توانید برای سرعت بخشیدن به ذوب شدن یخ، از یک سشوار یا دمنده هوای گرم استفاده کنید.

کویل های خنک کننده در کولر گازی یخ زده اند

یخ زدگی کویل های خنک کننده یکی از مشکلات روشن کردن کولر گازی در زمستان

چه دمایی برای واحد بیرونی کولر گازی سرد به حساب می آید؟

مانند سایر لوازم خانگی و یا حتی مانند انسان ها، کولر گازی نیز دارای حداقل آستانه دمایی برای فعالیت در حالت “Cool” است. این حداقل دمای کارکرد برای همه کولر گازی ها صرف نظر از برند، مدل یا نوع آن ها وجود دارد. اکثر شرکت های تولید کننده زمانی که دمای بیرون از 15 درجه سانتی گراد پایین تر می‌ آید، استفاده از حالت سرمایش کولر گازی را توصیه نمی‌ کنند. زیرا کار کردن کولر گازی در دمای زیر 15 درجه سانتی گراد باعث می شود که گاز مبرد کولر گازی رفتار متفاوتی داشته باشد و کولر گازی آنطور که باید، کار نکند.

بنابراین حتی اگر در نزدیکی فصل گرما هستید اجازه دهید تا دمای بیرون حداقل برای چند روز به بالای 15 درجه سانتی گراد برسد و سپس برای تست چگونگی کارکرد کولر گازی خود اقدام نمایید. زیرا با این کار مطمئن خواهید شد که هیچ یخ زدگی در اطراف کندانسور وجود ندارد.

دمای محیط واحد بیرونی کولر گازی کمتر از 15 درجه سانتی گراد است

دمای زیر 15 درجه سانتی گراد برای کولر گازی سرد به حساب می آید.

نحوه آماده سازی کولر گازی برای فصل زمستان

برای این که کولر گازی خود را برای ورود به فصل سرما آماده کنید باید اقداماتی را انجام دهید که انجام آن ها باعث می شود کارکرد سیستم کولر گازی شما برای سال بعد نیز در وضعیت خوبی قرار داشته باشد. در ادامه به توضیح این اقدامات خواهیم پرداخت.

1. تعمیر مشکلات کولر گازی

در طول تابستان ممکن است متوجه بروز برخی از مشکلات در عملکرد کولر گازی خود و کیفیت پایین هوایی که تولید می کند، شده باشید. این مشکلات ممکن است بسیار جزئی بوده باشند، بطوریکه شما نیاز فوری به رفع آن ها احساس نکرده باشید. با این حال اگر برای رفع همین مشکلات جزئی قبل از فرا رسیدن فصل سرما چاره ای نیاندیشید، ممکن است بهار سال بعد، مشکلات کولر گازی بسیار پیچیده تر و بزرگ تر شوند. علاوه بر این با سالم نگه داشتن کولر گازی، می‌ توانید به محض نزدیک شدن به فصول گرم، از هوای خنک‌ کولر گازی خود لذت ببرید. بنابراین به تعویق انداختن تعمیرات ایده خوبی نیست و باید قبل از شروع سرما، ابتدا برای تعمیر کولر گازی خود اقدامات لازم را انجام دهید.

یک نفر در حال تعمیر واحد بیرونی کولر گازی است.

تعمیر مشکلات کولر گازی قبل از شروع زمستان ضروری است.

2. غیر فعال کردن کندانسور کولر گازی

دومین قدم در آماده سازی کولر گازی برای فصل زمستان، خاموش کردن حالت سرمایش آن است. اما منظور ما فقط تغییر آن از حالت خنک کنندگی به حالت گرمایش در ترموستات کولر گازی نیست. برای این کار باید درپوش کندانسور در واحد بیرونی کولر گازی را باز کنید و با فشار دادن کلید نزدیک کندانسور، سیستم را روی حالت “off” قرار دهید. غیر فعال کردن حالت سرمایش در کولر گازی احتمال برق گرفتگی و مشکلات عملکردی سیستم را کاهش می دهد. البته به یاد داشته باشید که بهار سال بعد هنگام استفاده از خنک کنندگی کولر گازی، سوئیچ مدار کندانسور را مجددا روشن کنید تا هنگامی که کولر گازی را به حالت خنک کننده تغییر می دهید، سیستم آن به درستی شروع به کار کند.

3. تمیز کردن یونیت بیرونی کولر گازی

قدم بعدی برای آماده سازی کولر گازی برای فصل سرما، پاک کردن کندانسور است که در این حالت باید آن را به وسیله یک جارو دستی یا دستمال به خوبی تمیز کنید و همچنین برگ ها، شاخه ها، چوب ها و هر گونه زباله دیگری که در اطراف کندانسور وجود دارد را کنار بزنید تا هیچ آلودگی و کثیفی روی کندانسور باقی نماند. سپس با فشار خیلی کم آب، روی واحد بیرونی کولر گازی را به آرامی شستشو دهید. به یاد داشته باشید که در حالی که استفاده از فشار آب بالا برای تمیز کردن واحد بیرونی دستگاه تهویه مطبوع می تواند وسوسه انگیز باشد، اما توصیه می شود که این کار را انجام ندهید، زیرا ممکن است به پره های کولر گازی آسیب وارد شود.

بعد از تمیز کردن کندانسور کولر گازی، به دستگاه چند ساعت زمان بدهید تا برای جلوگیری از زنگ زدگی کاملا خشک شود. البته حتما در طول پاییز و زمستان، هر چند وقت یک بار یونیت بیرونی کولر گازی را چک کنید، تا کثیفی و آلودگی را به خود نگرفته باشد.

شاخه و برگ ها واحد بیرونی کولر گازی را گرفته اند

کنار زدن شاخه و برگ ها از روی واحد بیرونی کولر گازی ضروری است.

4. کاور کردن قسمت بالایی یونیت خارجی کولر گازی

شرکت های تولید کننده، دستگاه های تهویه مطبوع هوا را با داشتن مقاومت در برابر هوای سرد زمستانی طراحی و روانه بازار می کنند. با این حال همچنان توصیه می شود که بالای کولر گازی خود را بپوشانید تا دستگاه از تجمع آلودگی محافظت شود. بنابراین باید یک کاور ضد آب و محکم بالای کندانسور بکشید و آن را با استفاده از طناب ببندید تا نیافتد. می توانید برای این کار از یک تکه برزنت یا پلاستیک نیز به عنوان کاور استفاده کنید. این روکش از یونیت بیرونی کولر گازی در برابر رطوبت گرفتگی، بادهای شدید، باران، برف، تجمع گرد و خاک و فضولات پرنده ها در پاییز و زمستان، محافظت می کند.

لازم به ذکر است که نباید کناره های واحد بیرونی کولر گازی خود را بپوشانید. زیرا باز بودن کناره ها به کافی بودن جریان هوا کمک کرده و اجازه نمی دهد که رطوبت در داخل دستگاه محبوس شود. بنابراین اگر کل واحد بیرونی کولر گازی را بپوشانید، رطوبت در داخل دستگاه به دام افتاده و این امر باعث زنگ زدگی و خوردگی قطعات داخلی دستگاه می شود.

انواع کاور های قسمت بالایی یونیت بیرونی کولر گازی

انواع روش های کاور کردن قسمت بالایی یونیت بیرونی کولر گازی

سخن آخر

در این مقاله به توضیح مواردی از جمله نتیجه روشن کردن حالت سرمایش کولر گازی در زمستان، درجه دمایی که برای کولر گازی سرد به حساب می آید و نحوه آماده سازی کولر گازی برای فصل سرما پرداختیم. با نزدیک شدن به فصل سرما توصیه می شود که با اجرای اقدامات گفته شده، برای نگهداری صحیح از کولر گازی خود در زمستان برنامه ریزی کرده تا بتوانید طول عمر دستگاه خود را تا چندین سال افزایش دهید و خود را از صرف هزینه های هنگفت برای تعمیر کولر گازی در امان نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *