آموزش و نگهداری

دلیل رشد کپک و قارچ در کولر گازی و نحوه جلوگیری از آن

کولر گازی بوی کپک می دهد

هنگامی که کولر گازی خود را روشن می کنید و متوجه بوی کپک زدگی از آن می شوید، احتمالا فورا سوالاتی برای شما پیش می آید. مثلا اینکه برای حل مشکل چه کاری از دست شما بر می آید یا اینکه آیا این مشکل خود به خود برطرف می شود و یا اینکه شما حتما باید فورا برای رفع آن اقدام کنید؟ در این مقاله در مورد دلایل کپک زدگی و روش های رفع آن صحبت خواهیم کرد.

علت بوی کپک زدگی در کولر گازی

هاگ های کپک باعث ایجاد بوی کپک زدگی در کولر گازی می شوند. قرار گرفتن در معرض هاگ های کپک می تواند از طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر بگذارد، بخصوص اگر آلرژی داشته باشید علائم می توانند بسیار بدتر شوند. در این حالت بسیاری از افراد گرفتگی تنفسی، گلو درد و سرفه خشک را تجربه می کنند و همچنین ممکن است از قرمزی یا آبریزش چشم خود رنج ببرند. اگر متوجه رشد هاگ های کپک در کولر گازی خود شدید، شما به یک راه حل سریع برای حفظ کیفیت هوای خانه خود نیاز دارید، زیرا این مشکل چیزی نیست که به خودی خود برطرف شود.

بزرگنمایی از هاگ های قارچ رشد کرده روی دریچه کولر گازی

هاگ های کپک باعث ایجاد بوی کپک زدگی در کولر گازی می شوند.

دلیل قارچ گرفتگی کولر گازی

اکنون زمان آن رسیده است که علت قارچ گرفتگی دستگاه های تهویه مطبوع را بررسی کنیم که به شما ایده ای درباره نحوه حل مشکل نیز می دهد. قارچ برای رشد به تاریکی، رطوبت و منبع غذایی مانند گرد و غبار نیاز دارد. باید بگوییم که سیستم های تهویه مطبوع بستر مناسبی برای رشد کپک هستند، زیرا می توانند هر سه نیاز قارچ برای رشد را تامین کنند. نشتی آب در خانه و تهویه ضعیف نیز می تواند به رشد قارچ کمک کند.

آب در کویل های اواپراتور کولر گازی در طول فرآیند خنک سازی، تجمع پیدا می کند و از آن جا به درون یک ظرف تخلیه چکه می کند. تا زمانی که همه چیز به درستی کار کند، رطوبت از آن جا از طریق یک خط تخلیه کندانس، خارج می شود. اما اگر کولر گازی کثیف باشد و یا چیزی باعث مسدود شدن خط تخلیه شود، قارچ می تواند در ظرف تخلیه و روی کویل های اواپراتور شروع به رشد کند. رشد کپک می تواند در داخل مجاری هوایی که کثیف است نیز اتفاق بیافتد. اگر فضای داخلی مجرای هوای کولر گازی دارای گرد و غبار و یا نشتی در کانال باشد تا رطوبت، داخل آن محفوظ شود، می تواند بستر مناسبی برای پرورش هاگ های قارچ ایجاد شود.

درون کولر گازی کپک رشد کرده است.

کپک برای رشد به مکانی تاریک، مرطوب و دارای گرد و غبار مثل درون دستگاه کولر گازی نیاز دارد.

4 راه برای جلوگیری و مبارزه با رشد کپک در کولر گازی

در قسمت قبل در مورد علت بوی کپک و نحوه رشد آن در کولر گازی صحبت کردیم. در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح راه های مبارزه با رشد کپک در کولر گازی و همچنین در خانه بپردازیم.

1. راه اندازی و استفاده از کولر گازی

یکی از کارهایی که واحد های تهویه مطبوع انجام می دهند رطوبت زدایی اتاق ها و خانه می باشد. احتمالا قبلا این را نمی دانستید ولی اولین دستگاه تهویه مطبوع در یک کارخانه چاپ در حقیقت برای کمک به صاف نگه داشتن کاغذ و خشک نگه داشتن جوهر آن ساخته شد. بنابراین در صورتی که محیط خانه مرطوب است، می توانید با روشن کردن کولر گازی، رطوبت محیط را از بین ببرید و مانع رشد قارچ و کپک در اثر رطوبت محیط شوید.

ریموت کنترل کولر گازی حالت خشک یا رطوبت زدا را نشان می دهد

انتخاب حالت خشک یا رطوبت زدایی در کولر گازی می تواند از رطوبت خانه کم کند.

2. شناسایی و رفع نشتی آب در خانه

وجود نشتی آب در خانه باعث می شود رطوبت محیط افزایش پیدا کند و این افزایش رطوبت باعث ایجاد کپک و قارچ در کولر گازی شود. بنابراین اگر هر گونه نشتی آب در خانه خود پیدا کردید، فورا با یک متخصص تماس بگیرید و اجازه ندهید این نشتی برای مدت طولانی بدون تعمیر باقی بماند. زیرا نفوذ آب به دیوارها و یا کف خانه علاوه بر رشد قارچ و کپک، می تواند آسیب جدی ایجاد کند، بطوریکه رفع نشتی بسیار آسان تر از تعمیر آسیب های آن است.

3. بررسی کیفیت جریان هوا و تهویه کولر گازی

کپک عاشق رطوبت و همچنین هوا با تهویه نامناسب در خانه است. اطمینان از داشتن جریان هوای مناسب در سراسر خانه توسط کولر گازی می تواند از رشد کپک جلوگیری کند. سعی کنید دریچه های کولر گازی را در هر اتاق باز نگه دارید تا تهویه مناسبی در آشپزخانه، حمام و اتاق های خود داشته باشید.

مردی که در خانه دراز کشیده و از کیفیت بالای هوای کولر گازی لذت می برد.

از داشتن جریان هوای مناسب در سراسر خانه توسط کولر گازی مطمئن شوید.

4. انجام سرویس دوره ای کولر گازی

بهترین راه برای جلوگیری از رشد کپک و قارچ در داخل کولر گازی این است که سالی یک بار، ترجیحا در فصل بهار، پس از یک دوره طولانی عدم فعالیت دستگاه که در فصل زمستان اتفاق افتاده است، آن را سرویس کنید. زیرا اگر یک تکنسین تعمیر کولر گازی در سیستم تهویه مطبوع شما قارچ یا کپکی تشخیص دهد، می تواند بلافاصله آن را تمیز کند. بنابراین برای جلوگیری از رشد یا از بین بردن کپک در مجاری هوای کولر گازی، باید کانال های آن را به طور حرفه ای تمیز کنید.

همچنین تعمیرکاران تهویه مطبوع، تجهیزات لازم برای تمیز کردن انواع کانال ها و مناطقی را دارند که دسترسی به آن ها به تنهایی ممکن است برای شما غیر ممکن باشد. آن ها از دستگاه بخصوصی شبیه جاروبرقی برای تمیز کردن مجاری هوا و سیستم تهویه استفاده می کنند که مکش قدرتمند آن می تواند به راحتی هر گونه گرد و غبار، خاک، زباله یا قارچی که مجرای هوا را مسدود کرده و کیفیت هوای شما را به خطر انداخته است، به درون خود بکشد.

در نتیجه اگر از آخرین باری که کولر گازی خود را سرویس کرده اید مدتی می گذرد، اکنون زمان آن است که برای سرویس مجدد دستگاه اقدام کنید. همچنین با انجام سرویس دوره ای کولر گازی می توانید حدود 95 درصد از راندمان اولیه دستگاه خود را در تمام طول عمر آن حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *