تعمیرات

تعمیر کولر گازی بهتر است یا تعویض آن؟

شخصی در حال بررسی کولر گازی برای تعمیر یا تعویض آن

خراب شدن کولر گازی در اواسط تابستان می تواند بسیار آزار دهنده باشد. در این صورت نیاز است که هر چه زودتر آن را تعمیر و یا تعویض کنید تا بتوانید دوباره از گرمای تابستان خلاص شوید. اما شاید تعمیر کولر گازی در هنگام خرابی آن، همیشه بهترین ایده نباشد. گاهی اوقات بهتر است برای جلوگیری از صرف هزینه های گزاف تعمیر در آینده، سیستم تهویه خود را به طور کامل تعویض کنید.

عوامل تاثیرگذار در تصمیم برای تعمیر یا تعویض کولر گازی

اگر کولر گازی شما به طور ناگهانی از کار بیافتد، لزوما به این معنی نیست که باید سیستم خود را بطور کلی تعویض کنید. در این مواقع شما می توانید با ما تماس بگیرید تا سیستم شما را به طور کامل بررسی کنیم. سپس برای تعمیر یا تعویض آن به شما پیشنهاداتی ارائه دهیم، بلکه شاید با یک تعمیر ساده بتوان کارایی کولر گازی را مجددا به اوج رساند. برای اینکه متوجه شوید که آیا به یک کولر گازی جدید نیاز دارید یا خیر، می بایست مواردی را که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم، در نظر بگیرید.

1. سن دستگاه کولر گازی

سن سیستم تهویه مطبوع، شاید مهم ترین عامل در تصمیم گیری در مورد تعمیر یا تعویض کامل آن باشد. در طول چند دهه اخیر، فناوری به طور قابل توجهی پیشرفت کرده است. بطوریکه این پیشرفت هم از نظر موثرتر کردن سیستم ها و هم از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی قابل توجه است. برخی از اطلاعات نشان می دهد که کولر گازی که امروزه 20 سال از عمر آن می گذرد نسبت به مدل های جدیدتر، حدود دو برابر مصرف برق بیشتری دارد. سیستم گرمایش و سرمایش تقریبا نیمی از مصرف انرژی سالانه هر خانه ای را تشکیل می دهد، در این حالت افراد ​​می توانند با تعویض کولر گازی قدیمی خود با مدل جدیدتر، میانگین تا حدود 25 درصد مصرف انرژی خود را کاهش دهند.

کولر گازی قدیمی و کهنه شده

اگر کولر گازی شما قدیمی و کهنه شده است، دستگاه نیاز به تعویض دارد.

بنابراین حقیقت این است که با افزایش سن کولر گازی، احتمال از دست دادن کارایی آن بیشتر می شود. کارآمدی سیستمی که بیش از یک دهه عمر می کند بسیار کمتر از یک مدل جدیدتر است. همچنین ممکن است در دراز مدت به جای هزینه برای یک سیستم تهویه مطبوع جدیدتر، پول بیشتری برای تعمیر کولر گازی قدیمی خود بپردازید. پس در صورتی که دارای یک مدل بسیار قدیمی از کولر گازی هستید، به احتمال زیاد به تعویض آن نیاز خواهید داشت.

به همین ترتیب، یک کولر گازی قدیمی بیشتر مستعد خرابی می باشد. زیرا قطعات آن در حال فرسوده و ناکارآمد شدن هستند. در حالی که ممکن است اکنون در صورت خرابی قطعات هزینه کمتری برای تعمیر آن ها بپردازید، اما با قدیمی تر شدن دستگاه و بالاتر رفتن سن آن، تعداد خرابی ها بیشتر و بیشتر خواهد شد و در نهایت هزینه بیشتری برای تعمیرات باید پرداخت کنید. اگر کولر گازی شما بیش از 15 سال سن دارد، باید قطعا به فکر تعویض آن باشید. زیرا با این کار در هزینه خدمات و تعمیر آن، صرفه جویی خواهید کرد.

2. تعویض مکرر قطعات قدیمی کولر گازی با قطعات جدید

اگر دائما به دلیل خرابی قطعات قدیمی کولر گازی در حال تعویض آن ها با قطعات جدید هستید، به خرید یک سیستم تهویه مطبوع جدید فکر کنید. زیرا صرف هزینه برای تعویض قطعات رفته رفته بیشتر می شود. همچنین گاز مبرد R-22 که معمولا در مدل های قدیمی استفاده می شد، اکنون دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد. بنابراین اگر سیستم تهویه مطبوع شما با گاز R-22 کار می کند، قطعا به یک کولر گازی جدید نیاز خواهید داشت.

کولر گازی که با گاز R-22 کار می کند

در صورتی که کولر گازی شما با گاز R-22 کار می کند قطعا نیاز به تعویض دستگاه خود دارید.

3. عدم کارایی کولر گازی

با پیشرفت های مداوم در علم فناوری و تکنولوژی، کولرهای گازی جدیدتر، از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمدتر و با کارایی بیشتری هستند. کولر گازی های جدید با تجهیزات جدیدتر معمولا هزینه کمتری دارند، زیرا می توانند هزینه های خنک کنندگی خانه شما را کاهش دهند.

4. مشکل بودجه

البته ممکن است همه بودجه تعویض کولر گازی خود را درست در لحظه ای که دستگاه شروع به خراب شدن های مکرر می کند، نداشته باشند. گاهی اوقات خرابی های قطعات کولر گازی در بدترین زمان ممکن اتفاق می افتند. در این موارد، ممکن است بخواهید با یک تعمیر ساده مشکل را رفع نمایید، زیرا در حال حاضر فقط توانایی صرف هزینه برای این کار را دارید. در این صورت اشکالی ندارد که با تعمیر بصورت موقت مشکل کولر گازی خود را برطرف کنید. اما اگر بودجه مورد نیاز برای تعویض کولر گازی خود را به دست آوردید، حتما برای تعویض آن اقدام کنید تا از هزینه های بیشتر در آینده جلوگیری کرده باشید. زیرا با گذشت زمان، صرفه جویی های بلند مدت به طور چشمگیری از هزینه ی نصب یک کولر گازی جدید بیشتر خواهد بود.

شخصی که برای تعویض دستگاه کولر گازی خود بودجه ندارد.

اگر بودجه مورد نیاز برای تعویض کولر گازی خود را ندارید می توانید بصورت موقت آن را تعمیر کنید.

5. نحوه نگهداری و استفاده از کولر گازی

مورد دیگری که باید در مورد تعویض یا تعمیر کولر گازی در نظر بگیرید، نحوه نگهداری و استفاده از آن است. استفاده از کولر گازی بطور مداوم، کم بودن ظرفیت کولر گازی نسبت به فضا و عدم انجام سرویس دوره ای کولر گازی می تواند موجب این شود که بعد از زمان کمی مجبور به تعویض کلی دستگاه کولر گازی خود شوید. بطور کلی هر چقدر با کولر گازی خود رفتار بهتری داشته باشید، ممکن است در هنگام بروز مشکل بتوانید آن را با یک تعمیر ساده برطرف کنید، زیرا وضعیت نگهداری سیستم تهویه شما در درجه بهتری قرار دارد. همچنین احتمالا پس از تعمیر، کولر گازی شما تا مدت زمان بیشتری نیاز به تعمیر مجدد پیدا نخواهد کرد. اگر از سیستم تهویه مطبوع خود به درستی مراقبت و نگهداری نمی کنید، دستگاه زود به زود نیاز به تعمیر پیدا خواهد کرد. به همین ترتیب، کولر گازی هایی که به دلیل ساعات کار بیشتر، فرسوده می شوند، زودتر از سیستم هایی که فقط در مواقعی کار می کنند، نیاز به تعویض دارند.

مردی در حال سرویس و رسیدگی به کولر گازی

در صورت عدم رسیدگی و سرویس کولر گازی، دستگاه به زودی خراب شده و نیاز به تعویض خواهد داشت.

سخن پایانی

در این مقاله به توضیح عوامل تاثیرگذار در تصمیم برای تعویض یا تعمیر کولر گازی پرداختیم. این عوامل از جمله سن دستگاه کولر گازی و عدم کارایی آن، نحوه نگهداری و استفاده از کولر گازی و تعویض های مکرر قطعات آن به دلیل خرابی و همچنین میزان بودجه ای که در اختیار دارید، می باشد. اگر نیاز به یک دستگاه تهویه مطبوع جدید دارید و یا می خواهید کولر گازی فعلی خود را بررسی کنید، همین امروز با ما در داره چاره تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *