آموزش و نگهداری

چرا استفاده از آب با درجه سختی مناسب در پکیج و آب گرمکن اهمیت دارد؟

یک نفر در حال فکر کردن به مناسب ترین درجه سختی آب برای آب گرمکن و پکیج گرمایشی

از آنجایی که لوله کشی اکثر مناطق دارای آب سخت است، اثرات آن بر لوازم مختلف از جمله پکیج و آب گرمکن، قابل مشاهده می باشد. سختی آب می تواند بر همه انواع آب گرمکن ها تاثیر منفی بگذارد، به طوری که راندمان پکیج و آب گرمکن را کاهش داده و هزینه های تعمیراتی مربوط به آن ها را افزایش می دهد. همچنین می تواند منجر به بالا رفتن هزینه‌ آب و برق شود، زیرا با تشکیل رسوب درون لوازمی مانند کتری یا آب گرمکن بر کارایی آن ها تأثیر منفی گذاشته و در نتیجه مصرف انرژی آن ها را افزایش می‌ دهد.

از سوی دیگر آب نرم نیز با اثر خورندگی که بر قطعات پکیج و آب گرمکن می گذارد، می تواند به این دستگاه آسیب برساند. بر این اساس می توان گفت که تامین آب با درجه سختی مناسب برای پکیج و آب گرمکن امری مهم است که باید به آن پرداخته شود.

در این مقاله موضوعات زیر را مطالعه خواهید کرد:

آب سخت و نرم چیست؟

آب سخت به آبی با محتوای مواد معدنی بالا اطلاق می شود. در حقیقت همه آب ها حاوی برخی مواد معدنی هستند، اما اگر میزان این مواد معدنی بیشتر از حد خاصی در آب شود، به آن آب سخت می گویند. از جمله برخی از رایج ترین مواد معدنی موجود در آب می توان به کلسیم، منیزیم، سدیم، آهن، روی و پتاسیم اشاره کرد. در واقع سختی آب زمانی به وجود می آید که آب در هنگام نفوذ به زمین با مواد معدنی مختلف تماس پیدا کند. به این ترتیب می توان گفت که غلظت این مواد در آب به دلیل متفاوت بودن محل ذخیره آب در هر منطقه ای فرق دارد.

درجه سختی آب بر اساس غلظت مواد معدنی موجود در آن بر حسب میلی گرم بر لیتر (mg/L) اندازه گیری می شود. این رتبه بندی در حقیقت بر اساس مجموع تمام مواد معدنی مختلف در آب می باشد. طبق انجمن بین المللی کیفیت آب، درجه سختی آب به چهار گروه زیر تقسیم می شود:

  1. آب نرم (دارای 0 تا 60 میلی گرم در لیتر مواد معدنی)
  2. آب متعادل یا نسبتا سخت (دارای 60 تا 120 میلی گرم در لیتر مواد معدنی)
  3. آب سخت (دارای 120 تا 180 میلی گرم در لیتر مواد معدنی)
  4. آب خیلی سخت (دارای 180 میلی گرم در لیتر مواد معدنی یا بیشتر)

به این نکته توجه داشته باشید که آبی که بیش از 500 میلی گرم در لیتر مواد معدنی داشته باشد غیر قابل استفاده در مصارف خانگی خواهد بود.

مقدار املاح آب سخت و آب نرم

مقدار املاح آب سخت و آب نرم

نحوه تعیین و تشخیص سختی آب

مواد معدنی درون آب سخت هنگامی که گرم می شوند، تمایل به چسبیدن به سطوح و تشکیل رسوبات را دارند. شما می توانید سختی آب لوله کشی خود را با استفاده از کیت تست سختی آب اندازه گیری کنید. این کیت ها دارای نوارهای تستی هستند که در تماس با آب تغییر رنگ می دهند و با توجه به تغییر رنگ آن ها مقدار مواد معدنی درون آب را می توان با استفاده از راهنمایی که درون کیت وجود دارد، تشخیص داد.

یک نفر رد حال تعیین درجه سختی آب به وسیله نوارهای تست سختی

تعیین درجه سختی آب به وسیله نوارهای تست سختی

اما بطور کلی بعضی از علائمی که نشان دهنده سخت بودن آب هستند عبارتند از:

  • تجمع رسوب آهک در لوازمی که با آب سر و کار دارند. مانند کتری یا شیر آب
  • باقی ماندن شوینده روی ظروف بعد از شستشو
  • از دست رفتن لطافت لباس ها و پارچه ها بر اثر شستشو
  • خشکی پوست بدن

اگر متوجه علائم سختی آب مصرفی خود شده اید، وقت آن است که به فکر فیلتراسیون آب لوله کشی باشید تا از لوازم شما در برابر سختی آب محافظت شود.

روی کتری رسوب آهکی تشکیل شده

تجمع رسوب آهکی در کتری یکی از نشانه های سخت بودن آب

آب سخت چگونه بر پکیج و آب گرمکن تاثیر می گذارد؟

بطور کلی حرکت مولکول های آب با گرم شدن در پکیج و آب گرمکن، سریع تر می شود. سپس این حرکت آنقدر ادامه پیدا می کند تا زمانی که از مایع خارج شده و به گاز تبدیل شوند که اصطلاحا به آن تبخیر می گویند. در این هنگام مواد معدنی توانایی به گاز تبدیل شدن را ندارند و در نتیجه بصورت مواد جامد باقی می مانند. با گذشت زمان این تجمع مواد معدنی باعث به وجود آمدن رسوب می شود. زیاد شدن این رسوبات گرم شدن آب را سخت تر کرده و همچنین باعث گرفتگی قطعات می شود.

فرآیند تاثیر آب سخت بر آب گرمکن دارای مخزن

هنگام گرم شدن آب در آب گرمکن های دارای مخزن توسط مشعل، مواد معدنی آب سخت طی زمان به شکل رسوب آهک در کف مخزن آبگرمکن جمع می شوند. این امر یک لایه رسوب بین مشعل آبگرمکن و آب داخل مخزن تشکیل می دهد که بعد از مدتی گرم کردن آب برای مشعل بسیار دشوارتر شده و در نتیجه باعث کاهش راندمان، افزایش هزینه و حتی کاهش ظرفیت مخزن آبگرمکن می شود.

تجمع رسوب آهکی در آبگرمکن دارای مخزن

تجمع رسوب آهکی در آبگرمکن دارای مخزن

فرآیند تاثیر آب سخت بر پکیج آب گرمکن دیواری

هنگام گرم شدن آب در پکیج آب گرمکن های دیواری بدون مخزن، طی زمان مواد معدنی آب سخت در مبدل های حرارتی رسوب می کند. بیشتر و بیشتر شدن این رسوبات می تواند لوله های پکیج را مسدود کند و بر کیفیت آب گرم تولید شده توسط پکیج تاثیر بگذارد. برای مثال ممکن است آب مصرفی در شیرها مدام سرد و گرم شود.

تجمع رسوب آهکی در مبدل حرارتی آبگرمکن بدون مخزن

تجمع رسوب آهکی در مبدل حرارتی آبگرمکن بدون مخزن

آب سخت چه مشکلاتی در پکیج و آب گرمکن به وجود می آورد؟

بر این اساس می توان گفت که تجمع رسوبات معدنی آب بر اجزای داخلی آب گرمکن و پکیج گرمایشی تاثیر می گذارد که از جمله این تاثیرات بر پکیج گرمایشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص اشتباه دمای آب توسط سنسور دمای پکیج آب گرمکن
  • داغ شدن آب گرمکن تا سطح غیر ایمن
  • خرابی قطعاتی از جمله المنت حرارتی و در نتیجه نیاز به تعویض داشتن قطعه مورد نظر
  • ایجاد صدای غیر عادی مانند صدای ترکیدن یا برخورد کردن چیزی در آب گرمکن
  • سوراخ شدن مخزن آب گرمکن و ایجاد نشتی
  • پایین آمدن راندمان پکیج آب گرمکن و بالا رفتن مصرف انرژی
  • سرد و گرم شدن آب مصرفی و ایجاد مشکل در فرآیند گرم کردن آب در پکیج و آب گرمکن
  • کاهش عمر پکیج آب گرمکن تا حدود 2 سال و حتی بیشتر

آب نرم چگونه بر پکیج و آب گرمکن تاثیر می گذارد؟

آب نرم حاوی ذراتی از جمله کلرید، سولفات و نیترات است که بر لوله ها و قطعات پکیج آب گرمکن که از جنس سرب، روی یا مس هستند، اثر خورندگی ایجاد می کند. در نتیجه این فلزات پس از مدتی زنگ می‌ زنند و سوراخ می‌ شوند و در نهایت ممکن است ذرات زنگ زده با آب آشامیدنی نیز ترکیب شود.

اثر خوردگی آب نرم در آب گرمکن

اثر خوردگی آب نرم در آب گرمکن

مناسب ترین درجه سختی آب در پکیج و آب گرمکن

آب متعادل یا نسبتا سخت که دارای 60 تا 120 میلی گرم در لیتر املاح معدنی است، برای اطمینان از محافظت قطعات فلزی پکیج و آب گرمکن در برابر رسوب گرفتگی و همچنین خوردگی بهترین نوع آب به حساب می آید. زیرا آب متعادل به تدریج لایه کوچکی از آهک بر روی دیواره های داخلی آب گرمکن تشکیل می دهد که بدون ایجاد رسوب شدید می تواند از خوردگی فلز قطعات داخلی جلوگیری کند. در نتیجه این نوع آب بهترین گزینه برای حفظ کارایی آب گرمکن تا حد ممکن است. بنابراین باید سعی کنید که درجه سختی آب خانه خود را روی متعادل نگه دارید.

چگونه از آب گرمکن و پکیج خود در برابر سختی آب محافظت کنیم؟

آبگرمکن و پکیج های گرمایشی نیاز به رسیدگی منظم و نگهداری صحیح جهت پیشگیری از بروز مشکل دارند، علاوه بر این در صورتی که آب لوله کشی شما سخت باشد، ضرورت انجام این رسیدگی ها چندین برابر خواهد شد که از جمله آن می توان به شستشوی داخل مخزن آب گرمکن و یا مبدل های حرارتی اشاره کرد. به انجام این کار رسوب زدایی آب گرمکن و پکیج گفته می شود. به طور کلی تولید کنندگان آب گرمکن ها توصیه می کنند که آب گرمکن را سالی یک یا دو بار رسوب گیری کنید. البته پکیج و آبگرمکن هایی که از آب با درجه سختی بالا استفاده می کنند معمولا هر سه ماه یکبار نیاز به شستشو و رسوب گیری دارند. با این حال این بازه زمانی ممکن است بسته به درجه سختی آب متفاوت شود. پکیج و آبگرمکن هایی که با آب نرم کار می کنند معمولا نیازی به شستشو و رسوب زدایی ندارند.

همچنین برای جلوگیری از تجمع رسوبات در پکیج آب گرمکن توصیه می شود که از تصفیه کننده های آب یا فیلترهای سختی گیر آب در ورودی آب سرد پکیج استفاده کنید. برای مثال نصب فیلتر سختی گیر آب مغناطیسی در پکیج آب گرمکن می تواند انتخاب مناسبی باشد.

روی پکیج گرمایشی، فیلتر آب نصب شده

نصب فیلتر آب یکی از روش های محافظت از آب گرمکن و پکیج در برابر آب سخت

یکی دیگر از کارهایی که می توان برای محافظت از پکیج و آب گرمکن در برابر رسوب املاح آب سخت انجام داد این است که دمای آب گرمکن خود را حداکثر روی 60 درجه سانتی گراد قرار دهید تا خطر تشکیل رسوب کمی کاهش پیدا کند.

در ادامه به نحوه انجام رسوب گیری آب گرمکن دارای مخزن و پکیج دیواری اشاره خواهیم کرد.

رسوب گیری آب گرمکن دارای مخزن

رسوب گیری در آب گرمکن های  دارای مخزن، شامل تخلیه مخزن، پر کردن دوباره و تخلیه مجدد است که به خروج رسوبات آهکی کف مخزن کمک می کند. یکی از رایج‌ ترین روش‌ های رسوب زدایی مخزن آب گرمکن ریختن ترکیب سرکه سفید و آب درون مخزن است. زیرا این ترکیب رسوبات را شل کرده و خطر کم تری نیز نسبت به سایر شوینده ها برای لایه اصلی مخزن آب گرمکن دارد.

رسوب گیری آب گرمکن دارای مخزن

رسوب گیری آب گرمکن دارای مخزن یکی از روش های محافظت در برابر آب سخت

رسوب گیری پکیج آب گرمکن بدون مخزن

برای رسوب گیری پکیج آب گرمکن های دیواری که بدون مخزن نگهداری آب هستند، از پمپ رسوب زدایی و محلول دیسکلر 33 درصد استفاده می شود. به این صورت که پمپ رسوب زدا، آب و محلول دیسکلر را در داخل مبدل حرارتی به گردش در می آورد تا رسوبات شل و کنده شده و در نهایت از دستگاه خارج شوند. برای اطلاع دقیق از نحوه رسوب گیری پکیج و آب گرمکن دیواری کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به توضیح درجه سختی آب و نحوه اندازه گیری آن، تاثیر آب سخت و نرم بر پکیج و آب گرمکن، مناسب ترین درجه سختی آب و همچنین چگونگی محافظت از آب گرمکن در برابر سختی آب پرداختیم. با مطالعه این مقاله دریافتیم که متعادل بودن آب از نظر درجه سختی بهترین آبی است که می تواند در پکیج و آب گرمکن جهت جلوگیری از بروز مشکل رسوب و خوردگی مورد استفاده قرار گیرد. به یاد داشته باشید که هر زمان که برای پکیج و آب گرمکن شما مشکلی رخ دهد، می توانید با تماس با تیم حرفه ای داره چاره برای تعمیر پکیج و آب گرمکن خود در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *