آموزش و نگهداری

چگونه پکیج و آب گرمکن دیواری را رسوب زدایی کنیم؟

شخصی در حال فکر کردن به رسوب زدایی پکیج و آب گرمکن دیواری

9

2 ساعت

آبی که وارد پکیج یا آب گرمکن دیواری می شود دارای سختی و املاحی می باشد که ممکن است بعد از مدتی درون لوله های پکیج گرمایشی رسوب کنند. رسوب املاح آب در قطعات درونی پکیج باعث ایجاد مشکلاتی می شود، زیرا این رسوبات می توانند از حرکت آب درون پکیج و همچنین گرم شدن آب توسط دستگاه جلوگیری کنند. به طور کلی رسوب گرفتگی پکیج یا آب گرمکن دیواری با نشانه های زیر قابل تشخیص است:

  • پایین بودن فشار یا دمای آب
  • سرد و گرم شدن آب
  • صدای زیاد پکیج یا آب گرمکن هنگام فعالیت
  • بالا بودن فشار پکیج
  • به خوبی گرم نشدن شوفاژها

در صورتی که پکیج رسوب زدایی نشود، بعد از مدتی بازده خود را از دست می دهد و مصرف سوخت آن بالا می رود. پکیج ها دارای یک یا دو مبدل حرارتی به نام های مبدل اصلی و مبدل ثانویه هستند که رسوب زدایی پکیج در حقیقت به معنی رسوب زدایی این دو مبدل می باشد. بنابراین ما در این مقاله سعی داریم تا نحوه رسوب گیری هر دو مبدل حرارتی اصلی و ثانویه پکیج یا آب گرمکن دیواری را بصورت مرحله به مرحله به شما توضیح دهیم. البته ممکن است که آبگرم کن دیواری شما، فاقد مبدل ثانویه و فقط دارای مبدل اصلی باشد که در این صورت تنها نیاز است که مبدل اصلی را رسوب زدایی کنید. با این حال ما در این مقاله نحوه رسوب زدایی هر دو مبدل را توضیح خواهیم داد.

مواد اولیه یا مصرفی

  • 4 عدد اورینگ برای مبدل ثانویه پکیج دیواری در صورت نیاز به تعویض

  • محلول اسید 33 درصد یا دیسکلر

  • گریس

ابزارها

  • پمپ رسوب زدایی
  • آچار بزرگ
  • پیچ گوشتی چهار سو
  • آچار آلن شماره 4
  • تشت بزرگ
  • چکش
  • دستکش

مرحله 1: تخلیه آب پکیج

محل قرارگیری شیلنگ های آب و رادیاتور زیر پکیج آب گرمکن دیواری

محل قرارگیری شیلنگ های آب و رادیاتور زیر پکیج آب گرمکن دیواری

ابتدا پیچ های پانل جلویی پکیج یا آب گرمکن دیواری را به وسیله یک پیچ گوشتی چهار سو باز کرده و پانل را کنار بگذارید. سپس شیر ورودی آب سرد را ببندید و شیر پرکن دستگاه را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا باز شود. در این مرحله باید پایین ترین شیر آب گرم خانه که معمولا شیر شیلنگ دستشویی است را باز کنید تا آب پکیج تخلیه شود. سپس مطمئن شوید که عقربه فشارسنج آب گرمکن دیواری روی عدد صفر باشد.
نکته:
قبل از شروع کار، دو شاخه پکیج دیواری را از پریز برق بکشید.

مرحله 2: بیرون آوردن مبدل اصلی آب گرمکن دیواری

محل قرارگیری مبدل حرارتی اصلی در پکیج آب گرمکن دیواری

محل قرارگیری مبدل حرارتی اصلی در پکیج آب گرمکن دیواری

ابتدا از رسوب زدایی مبدل اصلی پکیج آب گرمکن دیواری شروع می کنیم. برای این کار باید مبدل اصلی را از دستگاه باز کنید و آن را بیرون بیاورید.

مرحله 3: رسوب زدایی مبدل اصلی به وسیله پمپ

نحوه اتصال شیلنگ های پمپ رسوب زدایی به مبدل حرارتی اصلی پکیج دیواری

نحوه اتصال شیلنگ های پمپ رسوب زدایی به مبدل حرارتی اصلی پکیج دیواری

دو شاخه برق پمپ رسوب زدایی را به برق وصل کنید. درپوش هر دو شیلنگ پمپ را باز کنید و مطمئن شوید که سر آن ها دارای واشر است، سپس سر شیلنگ ها را محکم به دو سر مبدل حرارتی اصلی، ببندید. مطمئن شوید که مبدل ثابت است و احتمال تکان خوردن ندارد. سپس تا جایی که امکان دارد پمپ رسوب زدا را از مبدل دور کنید و خود نیز از مبدل فاصله بگیرید. درپوش پمپ را بردارید و مقداری محلول اسید 33 درصد مخصوص رسوب زدایی، درون آن بریزید. سپس پمپ را روشن کنید تا شروع به شستشوی مبدل نماید. بعد از حدود دو دقیقه شیر سیرکوله پمپ را به سمت مخالف بچرخانید تا جهت گردش محلول جرم زدا در پمپ برعکس شود. این کار را چند بار انجام دهید تا محلول درون پمپ دیگر کف نکند. بعد از رسوب زدایی مبدل، پمپ را خاموش کنید و درپوش آن را ببندید.
نکته:
کار کردن با اسید ممکن است به دستان شما آسیب برساند، بنابراین حتما از دستکش استفاده کنید.
نکته:
کف کردن محلول اسید درون پمپ رسوب زدای پکیج، نشان دهنده وجود رسوب در مبدل اصلی است.
در نهایت مبدل اصلی پکیج دیواری را بلند کرده و در ارتفاع بالا نگه دارید تا تمام محلول اسید درون آن به داخل مخزن پمپ برگردد. در همین حین، شیر سیرکوله پمپ رسوب زدایی را چند بار تغییر جهت دهید تا به تخلیه کامل اسید از مبدل کمک کند. سپس هر دو شیلنگ پمپ را از مبدل اصلی باز کنید و به محض باز شدن، درپوش آن ها را ببندید و پمپ را کنار بگذارید.

مرحله 4: شستشوی درون مبدل اصلی پکیج

نحوه شستشوی درون مبدل اصلی پکیج گرمایشی

نحوه شستشوی درون مبدل اصلی پکیج گرمایشی

سر شیلنگ آب را درون ورودی یک سمت مبدل حرارتی اصلی پکیج گرمایشی قرار دهید و شیر آب را باز کنید تا از سمت دیگر مبدل آب خارج شود و به این صورت درون مبدل را شستشو دهید. چند قطره مایع ظرفشویی درون مبدل بریزید و دوباره شستشوی آن را تکرار کنید. این کار را در هر دو سمت ورودی مبدل اصلی انجام دهید. به این صورت درون مبدل را به خوبی شستشو دهید تا حتی یک ذره محلول اسید درون آن باقی نماند. سپس مبدل اصلی را کج کنید تا آب درون آن تخلیه شود. در انتها نیز می توانید بدنه مبدل اصلی را با آب شستشو دهید و بعد از خشک شدن، آن را دوباره سر جای خود درون پکیج ببندید.

مرحله 5: بیرون آوردن مبدل ثانویه

شخصی در حال اشاره به مبدل ثانویه در پکیج دیواری

محل قرارگیری مبدل ثانویه در پکیج دیواری

در ادامه مراحل، باید مبدل حرارتی ثانویه را از پکیج گرمایشی جدا کنید و آن را رسوب زدایی کنید. دو روش برای رسوب زدایی این مبدل وجود دارد. شما، هم می توانید همانند مبدل اصلی، با استفاده از پمپ، مبدل ثانویه را رسوب گیری کنید و هم بصورت دستی این کار را انجام دهید. از آن جایی که روش رسوب زدایی مبدل ثانویه با پمپ درست مشابه رسوب زدایی مبدل اصلی است (که در مراحل قبل توضیح داده شود)، در ادامه ما فقط روش رسوب زدایی دستی را توضیح خواهیم داد. بنابراین ابتدا به وسیله آچار آلن شماره 4 پیچ های مبدل ثانویه را باز کنید و آن را بیرون بیاورید. سپس با کج کردن مبدل آب درون آن را خالی کنید.
نکته:
قبل از بیرون آوردن مبدل ثانویه آب گرمکن دیواری، به نحوه قرار گرفتن مبدل و سمتی که فلش های آن قرار دارد توجه کنید، تا در هنگام نصب دوباره، بتوانید آن را به درستی نصب کنید.

مرحله 6: رسوب زدایی دستی مبدل ثانویه پکیج

ریختن محلول دیسکلر یا رسوب زدا درون سوراخ های مبدل ثانویه درون تشت

ریختن محلول دیسکلر یا رسوب زدا درون سوراخ های مبدل ثانویه

اورینگ های مبدل ثانویه پکیج دیواری را بردارید و مبدل را درون یک تشت پلاستیکی قرار دهید، سپس محلول دیسکلر یا رسوب زدا را از یک سمت مبدل درون سوراخ های آن بریزید و اجازه دهید تا محلول حدود 10 تا 15 دقیقه درون مبدل بماند. سپس محلول را خالی کنید و درون مبدل را با فشار آب زیاد شستشو دهید. اگر رسوبات همچنان درون مبدل ثانویه چسبیده اند، دوباره مقداری محلول اسید 33 درصد را درون مبدل بریزید و با زدن چند ضربه به آن با چکش باعث جدا شدن رسوبات از مبدل شوید. در نهایت فراموش نکنید که درون مبدل ثانویه را با آب شستشو دهید. توجه داشته باشید که اگر همچنان، رسوبات درون مبدل ثانویه آب گرمکن دیواری باقی مانده اند، مرحله بعد را انجام دهید.
نکته:
توجه داشته باشید که حتما محلول اسید 33 درصد را فقط از یک سمت مبدل ثانویه درون آن بریزید، زیرا در غیر این صورت امکان دارد گرفتگی مبدل بیشتر شود.
نکته:
هنگام زدن ضربه به مبدل ثانویه پکیج دیواری، مواظب باشید که به محل قرارگیری پیچ ها و سوراخ های مبدل ضربه وارد نشود.
نکته:
کف کردن محلول اسید نشان دهنده وجود رسوب در مبدل است، بنابراین تا زمانی که محلول دیگر کف نکند، رسوب زدایی مبدل ثانویه آب گرمکن دیواری را ادامه دهید.
نکته:
توجه داشته باشید که استفاده زیاد از محلول اسید، ممکن است باعث خوردگی مبدل ثانویه پکیج دیواری شود، بنابراین باید فقط مقدار کمی از آن استفاده کنید.

مرحله 7: حرارت دادن به مبدل ثانویه

حرارت دادن به مبدل ثانویه پکیج دیواری و زدن ضربه به آن با چکش

حرارت دادن به مبدل ثانویه پکیج دیواری و زدن ضربه به آن با چکش

در صورتی که همچنان رسوب داخل مبدل ثانویه آب گرمکن دیواری باقی مانده است، مبدل را روی اجاق گاز با شعله زیاد قرار داده تا داغ شود. سپس به کمک یک آچار بزرگ، مبدل داغ را برداشته و چندین ضربه به آن بزنید تا رسوبات از دیواره داخلی مبدل کنده شوند. سپس داخل مبدل ثانویه را با فشار آب شستشو دهید تا همه رسوبات تخلیه شوند.
نکته:
وقتی به مبدل ثانویه پکیج دیواری با چکش ضربه می زنید، دقت کنید که ضربه به سوراخ ها و محل قرارگیری پیچ ها برخورد نکند.
نکته:
بعد از رسوب زدایی مبدل ثانویه آب گرمکن دیواری، درون آن را به خوبی شستشو دهید تا حتی یک ذره اسید نیز درون آن باقی نماند. زیرا در غیر این صورت امکان سوراخ شدن مبدل وجود دارد.
نکته:
اگر رسوبات مبدل ثانویه آب گرمکن دیواری در مرحله قبل از مبدل جدا شده اند، نیازی به انجام این مرحله نیست.

مرحله 8: جایگزین کردن اورینگ های جدید

اورینگ ها در مبدل ثانویه پکیج گرمایشی دیواری

اورینگ ها در مبدل ثانویه پکیج گرمایشی دیواری

در صورتی که اورینگ های (حلقه های O شکل) مبدل ثانویه پکیج دیواری آسیب دیده و خراب شده اند، اورینگ های جدید را جایگزین آن ها نمایید. سپس پیچ های مبدل ثانویه را سر جای خود در آب گرمکن دیواری ببندید و مبدل را نصب نمایید.
نکته:
می توانید برای قرارگیری بهتر اورینگ ها به آن ها کمی گریس بمالید.
نکته:
توجه داشته باشید که جهت فلش های روی مبدل ثانویه پکیج در هنگام نصب، باید به همان جهتی قرار بگیرد که قبلا بود.

مرحله 9: تنظیم فشار آب گرمکن دیواری

فشارسنج آب گرمکن دیواری روی عدد 1.5 بار تنظیم شده

تنظیم فشار آب گرمکن دیواری روی عدد 1.5 بار

در آخر شیرهای پکیج دیواری را باز و دستگاه را روشن کنید و فشار آن را روی یک و نیم بار تنظیم نمایید.
در پایان این مرحله کار رسوب زدایی پکیج و آب گرمکن دیواری برای هر دو مبدل اصلی و ثانویه به پایان می رسد. به یاد داشته باشید که در صورتی که نیاز به تعمیر پکیج و آب گرمکن خود دارید می توانید با کارشناسان متخصص ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *