کدهای خطای یخچال فریزر

ارورهای یخچال فریزر فریجیدر و نحوه برطرف کردن آن ها

کدهای ارور یخچال فریزر فریجیدر

کدهای ارور در یخچال فریزر فریجیدر در حقیقت عباراتی هستند که هنگامی که دستگاه با مشکل مواجه می شود، روی صفحه نمایش ظاهر می شوند. این کدها در نمایشگر در جایی که دمای یخچال فریزر نشان داده می شود، نمایان می شوند. ما در این مقاله برای راحتی کار در رفع مشکل و عیب یابی یخچال فریزر فریجیدر، انواع کدهای خطای این دستگاه را در جدول زیر مرتب کرده ایم. توضیحات علت و راه حل هر یک از کد خطاها می تواند به شما در تشخیص مشکل و رفع آن در یخچال فریزر Frigidaire کمک کند. در ادامه نیز به بررسی مشکلاتی خواهیم پرداخت که دستگاه در شناسایی آن ها از نشان دادن کد ارور عاجز می باشد.

کدهای ارور یخچال فریزر فریجیدر علت ارور
dF ایراد ارتباطی بین برد کنترل الکترونیکی اصلی و برد کنترل دیفراست
H و Hl بالا رفتن دمای یخچال فریزر فریجیدر
OP سنسور دمای یخچال یا فریزر دارای اتصال باز است.
PF قطع برق
SH و 5H سنسور دمای یخچال یا فریزر دارای اتصال کوتاه است.
SY EF و 5Y EF ایراد مدار فن اواپراتور
SY CE و SY CF و 5Y CE ایراد ارتباطات بین برد کنترل الکترونیکی و برد رابط کاربری
2 و 3 خطای ترمیستور
4 ایراد دمپر هوا

لیست کدهای ارور یخچال فریزر فریجیدر

با مطالعه جدول بالا از علت بروز انواع کدهای ارور در یخچال فریزر فریجیدر مطلع شده اید، اینک وقت آن رسیده است که برای رفع هر یک از این کد خطاها راه کاری به شما پیشنهاد دهیم. بنابراین شما را به مطالعه ادامه متن دعوت می کنیم. اما قبل از آن به چند نکته در مورد چگونگی مدیریت بهتر مشکل در این یخچال فریزر اشاره خواهیم کرد:

  • توجه داشته باشید که هنگامی که در نمایشگر یخچال فریزر Frigidaire شما کد خطایی ظاهر شد، نباید آن را نادیده بگیرید، حتی اگر دستگاه شما به طور عادی در حال کار کردن باشد.
  • دقت داشته باشید که اگر مشکلی در برد کنترل اصلی یا برد رابط کاربری به وجود آید، ممکن است لازم باشد که هر دو قطعه را تعویض کنید. زیرا گاهی اوقات یک برد کنترل جدید نمی تواند با یک برد رابط قدیمی ارتباط برقرار کند و یا برعکس. بنابراین تعویض هر دو برد به جلوگیری از پیش آمدن خطاهای ارتباطی در یخچال فریزر فریجیدر در آینده کمک خواهد کرد.
  • اگر نیاز به از برق کشیدن یخچال فریزر فریجیدر بود، قبل از این کار کد ارور نمایان شده را به خاطر بسپارید.

1. ارور dF یخچال فریزر فریجیدر

علت: دلیل بروز ارور dF در یخچال فریزر فریجیدر ایراد ارتباطی بین برد کنترل الکترونیکی اصلی و برد دیفراست (یخ زدایی) است. برد کنترل دیفراست چرخه یخ زدایی را در صورت نیاز در یخچال فریزر فعال می کند. اگر این برد کنترل معیوب باشد، یخچال فریزر نمی تواند یخ زدایی کند. البته یخچال فریزرهای فریجیدر ممکن است بسته به مدل آن ها، دارای تنظیمات دستی یخ زدایی نیز باشند. به هر صورت لازم است که یخچال فریزر به صورت دوره ای برفک زدایی شود تا از یخ زدن قطعات آن پیشگیری شود. بنابراین رفع این خطا باید در اولویت قرار گیرد تا از آسیب بیشتر به دستگاه جلوگیری شود.

راه حل: وقتی کد ارور dF در یخچال فریزر فریجیدر ظاهر می شود، برای رفع آن باید برد دیفراست (یخ زدایی) و برد کنترل الکترونیکی اصلی و سیم کشی بین آن ها را چک کنید که سالم باشند.

نمایشگر یخچال فریزر فریجیدر کد ارور dF را نشان می دهد.

ارور dF یخچال فریزر فریجیدر به علت ایراد ارتباطی برد کنترل اصلی و برد دیفراست

2. ارور OP یخچال فریزر فریجیدر

علت: نمایش ارور OP در یخچال فریزر فریجیدر به علت این است که سنسور دمای قسمت یخچال یا فریزر دارای اتصال باز است. در حقیقت اگر این ارور در نمایشگر دمای یخچال نشان داده شود به معنی ایراد سنسور یخچال و اگر در نمایشگر دمای فریزر نمایان شود، نشان دهنده ایراد سنسور فریزر است.

راه حل: برای رفع کد ارور OP یخچال فریزر فریجیدر، با توجه به این که این ارور در نمایشگر دمای یخچال ظاهر شده است و یا نمایشگر دمای فریزر، اقدامات زیر را در مورد سنسور مربوطه (یخچال یا فریزر) انجام دهید:

  1. یخچال فریزر فریجیدر را از برق بکشید، سپس اتصالات و سیم کشی بین سنسور دمای یخچال یا فریزر و برد کنترل الکترونیکی را بررسی کنید و سیم های شل شده را دوباره محکم کنید.
  2. اگر اتصالات و سیم کشی ها مشکلی ندارند، سنسور دمای یخچال یا فریزر را از دسته سیم آن جدا کرده و مقاومت سنسور را با استفاده از یک مولتی متر اندازه گیری کنید.
  3. اگر دمای سنسور یخچال 3 درجه سانتی گراد باشد، مولتی متر باید مقاومت 28300 اهم، اگر دمای این سنسور صفر درجه سانتی گراد باشد، مولتی متر باید مقاومت 32566 اهم و اگر دمای سنسور یخچال 22 درجه سانتی گراد (دمای اتاق) باشد، مولتی متر باید مقاومت 11304 اهم را نشان دهد.
  4. اگر دمای سنسور فریزر 17- درجه سانتی گراد باشد، مولتی متر باید مقاومت 84925 اهم، اگر دمای سنسور صفر درجه سانتی گراد باشد، مولتی متر باید مقاومت 32566 اهم و اگر دمای سنسور 22 درجه سانتی گراد (دمای اتاق) باشد، مولتی متر باید مقاومت 11304 اهم را نشان دهد.
  5. اگر مولتی متر مقاومت بی نهایت را نشان می دهد، سنسور دمای یخچال یا فریزر را تعویض کنید.
  6. اگر مقاومت اندازه گیری شده ی سنسور دمای یخچال یا فریزر فریجیدر صحیح است، سنسور را مجددا سر جای خود وصل کنید و مقاومت سیم های سنسور را که به برد کنترل الکترونیکی متصل می شوند اندازه گیری کنید. سنسور دمای یخچال یا فریزر از طریق سیم هایی روی کانکتور J4A به برد کنترل الکترونیکی متصل می شود. بنابراین کانکتور J4A را از برد کنترل جدا کرده و مقاومت را از طریق سیم های آن (سیم خاکستری یا مشکی برای سنسور یخچال و سیم خاکستری یا سفید برای سنسور فریزر) اندازه گیری کنید. در این حالت مولتی متر باید همان عدد مقاومت سنسور دما را که در مراحل قبل توضیح دادیم، نشان دهد.
  7. اگر مولتی متر مقاومت سنسور را که از طریق سیم های آن اندازه گیری شده است درست نشان دهد، احتمالا باید برد کنترل الکترونیکی را تعویض کنید. زیرا برد نمی تواند مقاومت سنسور را به درستی تشخیص دهد.
  8. اگر مولتی متر مقاومت بی نهایت را از طریق سیم های سنسور دمای یخچال یا فریزر Frigidaire اندازه گیری کند، باید خرابی سیم کشی سنسور را پیدا کرده و آن را تعمیر یا تعویض کنید.
نمایشگر یخچال فریزر فریجیدر کد ارور OP را نشان می دهد.

ارور OP یخچال فریزر فریجیدر به علت این است که سنسور دمای یخچال یا فریزر دارای اتصال باز است.

3. ارور SH یا 5H یخچال فریزر فریجیدر

علت: نمایان شدن ارور SH یا 5H در یخچال فریزر فریجیدر به دلیل این است که سنسور دمای یخچال یا فریزر دارای اتصال کوتاه است. در واقع در صورتی که خطای SH یا 5H در نمایشگر دمای یخچال ظاهر شود نشان دهنده ایراد سنسور یخچال و در صورتی که در نمایشگر دمای فریزر ظاهر شود، به معنی ایراد سنسور فریزر است.

راه حل: جهت برطرف نمودن کد ارور SH یا 5H در یخچال فریزر فریجیدر به ترتیب مراحل زیر را با توجه به این که مشکل مربوط به سنسور فریزر است یا یخچال، انجام دهید:

  1. دو شاخه یخچال فریزر فریجیدر را از پریز برق دربیاورید، سپس سنسور دمای فریزر یا یخچال را از دسته سیم آن جدا کنید و مقاومت سنسور را با استفاده از یک مولتی متر اندازه گیری کنید.
  2. در صورتی که دمای سنسور فریزر فریجیدر 17- درجه سانتی گراد است مولتی متر باید عدد مقاومت آن را 84925 اهم، در صورتی که دمای سنسور صفر درجه سانتی گراد است، مولتی متر باید عدد مقاومت آن را 32566 اهم و در صورتی که دمای سنسور 22 درجه سانتی گراد (دمای اتاق) است، مولتی متر باید عدد مقاومت آن را 11304 اهم نشان دهد.
  3. در صورتی که دمای سنسور یخچال فریجیدر 3 درجه سانتی گراد است مولتی متر باید عدد مقاومت آن را 28300 اهم، در صورتی که دمای سنسور صفر درجه سانتی گراد است، مولتی متر باید عدد مقاومت آن را 32566 اهم و در صورتی که دمای سنسور 22 درجه سانتی گراد (دمای اتاق) است، مولتی متر باید عدد مقاومت آن را 11304 اهم نشان دهد.
  4. اگر مولتی متر مقاومت کم تر از 10 اهم را نشان دهد، سنسور دمای فریزر یا یخچال باید تعویض شود.
  5. اگر مقاومت سنسور دمای بخش فریزر یا یخچال فریجیدر صحیح است، سنسور دما را دوباره سر جای خود وصل کنید و مقاومت را از طریق سیم های سنسور که به برد کنترل الکترونیکی متصل هستند، اندازه گیری کنید. برای این کار باید کانکتور J4A را از برد کنترل جدا کنید و مقاومت را از طریق سیم های آن (سیم خاکستری یا سفید برای سنسور فریزر و سیم خاکستری یا مشکی برای سنسور یخچال) اندازه گیری کنید. در این حالت نیز مولتی متر می بایست همان اعداد مقاومت مرحله قبل را برای سنسور دما نشان دهد.
  6. اگر عدد مقاومت سنسور دما که از روی سیم های آن اندازه گیری شده است در مولتی متر درست نشان داده شود، احتمالا نیاز به تعویض برد کنترل الکترونیکی خواهید داشت. زیرا این وضعیت نشان می دهد که برد کنترل نمی تواند مقاومت سنسور دما را بصورت صحیح تشخیص دهد.
  7. اگر مقاومت کم تر از 10 اهم از طریق سیم های سنسور دمای فریزر یا یخچال Frigidaire روی مولتی متر تشخیص داده شود، خرابی سیم کشی سنسور باید شناسایی شده تا تعمیر و یا تعویض شود.
نمایشگر یخچال فریزر فریجیدر کد ارور 5H را نشان می دهد.

ارور SH یا 5H یخچال فریزر فریجیدر به علت این است که سنسور دمای یخچال یا فریزر دارای اتصال کوتاه است.

4. ارور SY EF یا 5Y EF یخچال فریزر فریجیدر

علت: دلیل ارور SY EF یا 5Y EF در یخچال فریزر فریجیدر این است که مدار فن اواپراتور دچار مشکل شده است. فن اواپراتور هوای گرم را از درون یخچال فریزر جذب می کند و آن را روی کویل های اواپراتور می دمد. مبرد مایع که در کویل های اواپراتور وجود دارد، این گرما را جذب کرده و در عوض هوای خنک را به داخل محفظه یخچال فریزر وارد می کند. بنابراین اگر فن اواپراتور کار نکند، یخچال فریزر نمی تواند مواد غذایی را خنک کند.

راه حل: هنگام مشاهده ارور SY EF یا 5Y EF در یخچال فریزر فریجیدر برای رفع مشکل، دستگاه را از برق بکشید و اتصال دسته سیم فن اواپراتور را در فریزر بررسی کنید و اگر دسته سیم شل شده آن را سر جای خود محکم کنید. اگر دسته سیم فن اواپراتور در فریزر مشکلی ندارد، سیم کشی فن اواپراتور به برد کنترل الکترونیکی (سیم های قهوه ای/سفید، آبی/سفید و زرد/سفید در J4A و سیم قرمز/سفید در J4B) را چک کنید. اگر سیم کشی نیز صحیح است و مشکلی ندارد، فن اواپراتور را تعویض کنید. اما اگر مشکل همچنان برطرف نشد، برای تعویض برد کنترل الکترونیکی و تعمیر یخچال فریزر فریجیدر اقدام نمایید.

نمایشگر یخچال فریزر فریجیدر کد ارور SY EF را نشان می دهد.

ارور SY EF یا 5Y EF یخچال فریزر فریجیدر به علت ایراد مدار فن اواپراتور

5. ارور SY CE یا SY CF یا 5Y CE یخچال فریزر فریجیدر

علت: کد ارور SY CE یا SY CF یا 5Y CE در یخچال فریزر فریجیدر به دلیل ایراد ارتباطات بین برد کنترل الکترونیکی و برد رابط کاربری (نمایشگر) است. این خطا به دلیل خرابی برد کنترل اصلی یا برد رابط کاربری و یا ایراد سیم کشی بین آن ها رخ می دهد.

راه حل: برای رفع کد ارور SY CE یا SY CF یا 5Y CE در یخچال فریزر فریجیدر، دستگاه را از برق بکشید و اتصالات دسته سیم بین رابط کاربری و برد کنترل الکترونیکی را بررسی کنید. اگر اتصالات و سیم کشی آن ها سالم و بدون مشکل هستند، برد کنترل الکترونیکی را تعویض کنید. اما در صورتی که مشکل برطرف نشد، رابط کاربری را تعویض کنید.

نمایشگر یخچال فریزر فریجیدر کد ارور SY CE را نشان می دهد.

ارور SY CE یا SY CF یا 5Y CE یخچال فریزر فریجیدر به علت ایراد ارتباطات بین برد کنترل الکترونیکی و برد رابط کاربری

6. ارور 4 یخچال فریزر فریجیدر

علت: مفهوم کد ارور 4 در یخچال فریزر فریجیدر این است که برد کنترل اجرای چرخه هایی را کنترل می کند، اما کارکرد دمپر هوا را تشخیص نمی دهد.

نمایشگر یخچال فریزر فریجیدر کد ارور 4 را نشان می دهد.

ارور 4 یخچال فریزر فریجیدر به علت ایراد دمپر هوا

راه حل: جهت برطرف نمودن ارور 4 یخچال فریزر فریجیدر باید دمپر هوا را چک کنید و در صورت لزوم، آن را تعویض نمایید.

عیب یابی یخچال فریزر فریجیدر

در ابتدای این مقاله شایع ترین کدهای ارور یخچال فریزر فریجیدر را توضیح دادیم. در ادامه تصمیم داریم به توضیح علل و راهکارهای رفع مشکلات رایجی که در یخچال فریزر فریجیدر ممکن است به وجود بیاید، بپردازیم. در حقیقت در مواقعی که دستگاه با وجود این که دچار مشکل شده، ولی هیچ کد خطایی نشان نمی دهد، می بایست مشکل را خود عیب یابی کنید. بنابراین قبل از تماس با شرکت های تعمیراتی، مطالب زیر را مطالعه نمایید و اگر موفق به رفع مشکل نشدید، از داره چاره مشاوره دریافت کنید.

6 مشکل رایج در یخچال فریزر فریجیدر

راهکارهای رفع مشکلات یخچال فریزر فریجیدر

1. کلیدهای یخچال فریزر فریجیدر کار نمی کنند

علت احتمالی: کار نکردن کنترل پنل و کلیدهای یخچال فریزر فریجیدر به دلایل زیر است:

  • فعال بودن قفل کودک یخچال فریزر Frigidaire
  • خرابی برد نمایشگر و برد کنترل کاربری، برد کنترل دیسپنسر، برد کنترل اصلی یخچال فریزر فریجیدر
  • شل شدن سیم های بین کنترل پنل و برد اصلی

راه حل: برای رفع مشکل کار نکردن دکمه های کنترل پنل یخچال فریزر فریجیدر موارد زیر را انجام دهید:

  • جهت غیر فعال کردن قفل کودک در یخچال فریزر فریجیدر، دکمه Child Lock را به مدت 3 تا 4 ثانیه فشار داده و نگه دارید. اگر قفل کودک غیر فعال نشد جهت اطلاع از نحوه انجام این کار به دفترچه راهنمای مدل دستگاه خود مراجعه نمایید.
  • برای تشخیص سالم بودن برد کنترل کاربری و برد نمایشگر یخچال فریزر فریجیدر، دکمه های روی صفحه کنترل را فشار دهید. اگر برخی از دکمه ها کار می کنند، اما برخی دیگر خیر، ممکن است نیاز باشد که برد کنترل کاربری و نمایشگر را تعویض کنید. علاوه بر این، اگر نمایشگر کار نمی کند، باید برق برد کنترل نمایشگر و رابط کاربری را بررسی نمایید. در صورتی که این دو قطعه برق دارند، اما کار نمی کنند، باید تعویض شوند.
  • اگر دکمه های دیسپنسر آبسردکن یا یخساز کار نمی کنند، احتمالا یک قطعه از دیسپنسر از کار افتاده است که در این حالت، باید تمام قطعات دیسپنسر را تست کنید و قطعه خراب را تعویض کنید. اما اگر کل سیستم دیسپنسر کار نمی کند، احتمالا باید برد کنترل دیسپنسر را تعویض نمایید.
  • سیم های بین کنترل پنل و برد اصلی را چک کنید و در صورت هر گونه آسیب دیدگی جهت تعمیر یا تعویض آن ها اقدام نمایید.
  • تعویض برد کنترل الکترونیکی اصلی در صورت خرابی
قفل کودک در یخچال فریزر فریجیدر فعال است

فعال بودن قفل کودک یخچال فریزر Frigidaire یکی از دلایل کار نکردن دکمه ها

2. مسیر تخلیه آب حاصل از یخ زدایی در یخچال فریزر فریجیدر یخ زده است

علت احتمالی: اگر مسیر آب در سیستم تخلیه یخ زدایی یخچال فریزر فریجیدر گرفته است، دلیل آن می تواند موارد زیر باشد:

  • از کار افتادن موتور فن اواپراتور یخچال فریزر Frigidaire
  • انسداد یا یخ زدگی لوله تخلیه
  • قرارگیری نادرست سیم (مسی یا آلومینیومی) هیتر یخ زدایی در سیستم تخلیه
  • خرابی هیتر تخلیه

راه حل: در صورت انسداد و یخ زدگی مسیر تخیله آب در سیستم یخ زدایی یخچال فریزر فریجیدر موارد زیر را انجام دهید:

  • برای تشخیص معیوب بودن موتور فن اواپراتور یخچال فریزر فریجیدر، پروانه فن را با دست بچرخانید. اگر این پروانه بصورت آزادانه نمی چرخد، یا اگر موتور صدای غیر عادی دارد، موتور و بلبرینگ های آن باید چک و تعویض شود. همچنین اگر موتور اصلا کار نمی کند، باید از یک مولتی متر برای تست تداوم الکتریکی کویل های موتور اواپراتور استفاده کنید تا اگر کویل ها پیوستگی ندارند، موتور فن اواپراتور را تعویض کنید.
  • لوله تخلیه را یخ زدایی و از هر گونه کثیفی و گرفتگی، پاک کنید.
  • اگر سیستم تخلیه یخ زدایی یخچال فریزر فریجیدر شما مجهز به سیم تخلیه است که به هیتر یخ زدایی متصل شده و قسمتی از آن به داخل لوله تخلیه یخ زدایی امتداد می یابد، باید قرارگیری صحیح آن را چک کنید. در حقیقت وقتی گرمکن یخ زدایی روشن می شود، گرما از طریق سیم تخلیه در سیستم تخلیه هدایت می شود تا یخ هایی که ممکن است در این سیستم جمع شوند را ذوب کند. بنابراین اگر سیم تخلیه به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد، احتمال یخ زدن و در نتیجه گرفتگی سیستم تخلیه وجود دارد.
  • هیتر تخلیه از یخ زدن مجدد آب در ظرف تخلیه و مسدود شدن آن جلوگیری می کند. بنابراین اگر این گرمکن معیوب شده باشد باید آن را تعویض کنید.
سوراخ تخلیه یخ زدایی یخچال فریزر فریجیدر یخ زده است

مشکل گرفتگی مسیر تخیله آب در یخچال فریزر فریجیدر

3. درب یخچال فریزر فریجیدر به درستی بسته نمی شود

علت احتمالی: بسته نشدن صحیح درب یخچال فریزر فریجیدر به دلایل زیر است:

  • دفرمه شدن و آسیب دیدگی لاستیک درزگیر دور درب یخچال فریزر فریجیدر
  • خرابی بادامک درب، تکیه گاه و نگهدارنده درب، لولای درب، هیتر مولیون، گاید درب یخچال فریزر

راه حل: برای رفع مشکل بسته نشدن درب یخچال فریزر فریجیدر بصورت صحیح اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اگر نوار درزگیر دور درب یخچال فریزر Frigidaire تغییر حالت داده است با استفاده از یک سشوار به آن گرما دهید و سعی کنید آن را به حالت اولیه برگردانید و اگر نوار پاره شده یا فرسوده شده است باید آن را تعویض نمایید.
  • در صورت خرابی بادامک درب، لولای درب، تکیه گاه و نگهدارنده درب، گاید درب و هیتر مولیون جهت تعویض آن ها و تعمیر یخچال فریزر Frigidaire اقدام کنید.
یک نفر در حال چک کردن بسته شدن درب های یخچال فریزر فریجیدر

مشکل بسته نشدن صحیح درب یخچال فریزر فریجیدر

4. یخچال فریجیدر گرم است

علت احتمالی: گرم بودن درون یخچال فریجیدر و خنک نشدن مواد غذایی توسط آن، به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • یخ زدگی کویل های اواپراتور یخچال فریزر فریجیدر
  • خرابی موتور فن اواپراتور یخچال
  • باز ماندن درب
  • ایراد ترموستات کنترل دما یا ترمیستور
  • فرسودگی یا پارگی لاستیک درزگیر درب یخچال
  • ایراد سیستم کنترل دمپر هوا
  • خرابی برد کنترل دما و در نتیجه توقف ارسال ولتاژ به کمپرسور و فن
  • از کار افتادن ترموستات یا تایمر سیستم یخ زدایی
  • از کار افتادن برد کنترل یخ زدایی و در نتیجه اجرا نشدن عملکرد دیفراست
  • مشکل برد کنترل الکترونیکی اصلی، کمپرسور یا برد اینورتر
  • کثیفی کویل های کندانسور
  • تنظیم اشتباه دما
  • ایراد موتور فن کندانسور
  • نقص رله یا خازن استارت کمپرسور

راه حل: در صورتی که یخچال فریجیدر مواد غذایی را خنک نمی کند و گرم است، انجام اقدامات زیر توصیه می شود:

  • سیستم یخ زدایی یخچال فریزر فریجیدر ممکن است چند بار در طول روز روشن شود تا یخ زدگی احتمالی روی کویل های اواپراتور را برطرف کند. اگر این سیستم دچار مشکل شود، یخ روی کویل های اواپراتور جمع می شود و کویل ها مسدود می شوند. بنابراین باید کویل های اواپراتور را بررسی کنید تا اگر یخ زده اند، هر یک از اجزای سیستم یخ زدایی از جمله هیتر را تست کنید و قطعه خراب را تعویض نمایید.
  • برخی از یخچال فریزرهای فریجیدر دارای دو موتور اواپراتور در هر دو قسمت یخچال و فریزر هستند. در صورتی که هر کدام از این موتورهای اواپراتور معیوب شوند، هوای سرد و خنک نمی تواند در آن قسمت (یخچال یا فریزر) به خوبی جریان پیدا کند که در نتیجه باعث گرم شدن دستگاه خواهد شد. بنابراین جهت تشخیص سالم بودن موتور فن اواپراتور یخچال، پره فن آن را به وسیله دست بچرخانید. اگر پره فن به صورت آزادانه نمی چرخد و یا در صورتی که از موتور فن صدای غیر طبیعی به گوش می رسد، موتور فن و بلبرینگ آن باید بررسی و تعویض شود. به علاوه اگر موتور اصلا کار نمی کند، می بایست با یک مولتی متر تداوم الکتریکی کویل های موتور فن اواپراتور را تست کنید تا اگر کویل ها تداوم ندارند، جهت تعویض موتور فن اواپراتور یخچال اقدام کنید.
  • از بسته شدن صحیح درب یخچال فریزر مطمئن شوید.
  • برای تعیین خرابی ترموستات کنترل دما، آن را از پایین ترین به بالاترین درجه بچرخانید و به صدای کلیک آن گوش دهید. اگر صدای کلیک از ترموستات شنیده شود، احتمالا معیوب نیست. اما اگر ترموستات صدای کلیک نمی دهد، از مولتی متر برای تست تداوم آن استفاده کنید و در صورت لزوم، ترموستات را تعویض کنید.
  • جهت تشخیص خرابی ترمیستور، آن را با مولتی متر تست کنید. مقاومت ترمیستور باید در ارتباط با دمای یخچال تغییر کند و دارای تداوم الکتریکی باشد، در غیر این صورت ترمیستور معیوب است و باید تعویض شود.
  • نوار درزگیر درب و کنترل دمپر هوای یخچال فریجیدر را چک کنید و اگر آسیب دیده اند، آن ها را عوض کنید.
  • تعویض برد کنترل دما، کمپرسور، برد کنترل الکترونیکی اصلی، برد اینورتر و برد کنترل یخ زدایی در صورت خرابی
  • برای تعیین خرابی ترموستات یخ زدایی از یک مولتی متر برای تست تداوم الکتریکی آن استفاده کنید. اگر ترموستات یخ زدایی با رسیدن به دمای پایین محدوده عملکرد خود تداوم ندارد، آن را تعویض کنید.
  • جهت تشخیص خرابی تایمر یخ زدایی، به آرامی تنظیمات را وارد چرخه دیفراست کنید. در این حالت کمپرسور باید خاموش و هیتر روشن شود. اگر تایمر برق را به اجزای سیستم یخ زدایی ارسال نکند و یا اگر طی مدت 30 دقیقه، یخچال فریزر فریجیدر از چرخه دیفراست خارج نشود، نشان می دهد که تایمر یخ زدایی باید تعویض شود.
  • در صورت کثیف بودن کویل های کندانسور، آن ها را تمیز کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که دمای یخچال Frigidaire بین 1 تا 5 درجه سانتی گراد تنظیم شده باشد و پس از تنظیم مجدد دما، 24 ساعت صبر کنید تا یخچال به دمای مورد نظر برسد.
  • پروانه فن کندانسور را از نظر گرفتگی و داشتن موانع برای چرخش بررسی کنید. سپس سعی کنید پروانه را با دست بچرخانید. اگر پره ها آزادانه نمی چرخند، موتور فن کندانسور را تعویض کنید. اما اگر هیچ مانعی وجود ندارد و پره فن آزادانه می چرخد، از یک مولتی متر برای تست تداوم موتور فن استفاده کنید و اگر موتور فن کندانسور تداوم الکتریکی ندارد، آن را تعویض کنید.
  • با مولتی متر تداوم بین سوکت های ترمینال RUN و START رله استارت کمپرسور و همچنین خازن استارت یخچال فریزر فریجیدر را تست کنید. و اگر تداوم ندارد، رله استارت را تعویض کنید. علاوه بر این، اگر رله استارت بوی سوختگی دارد باید تعویض شود.
کویل های اواپراتور یخچال فریزر فریجیدر یخ زده اند

یخ زدگی کویل های اواپراتور یکی از دلایل گرم بودن یخچال فریزر فریجیدر

5. فریزر فریجیدر سرد نیست

علت احتمالی: سرد نبودن و در نتیجه عدم انجماد مواد غذایی در فریزر فریجیدر به دلایل زیر است:

  • گرفتگی فیلتر آب و در نتیجه کاهش جریان ورودی آب به یخچال فریزر Frigidaire
  • خرابی موتور فن اواپراتور فریزر
  • آسیب دیدگی نوار درزگیر دور درب یخچال فریزر
  • کارکرد نادرست موتور فن کندانسور
  • خرابی برد کنترل الکترونیکی، رله استارت، ترموستات کنترل دما، برد اینورتر، شیر معکوس کننده جریان مبرد، ترمیستور یا کمپرسور

راه حل: در صورتی که فریزر فریجیدر گرم است و مواد غذایی را منجمد نمی کند، برای رفع مشکل موارد زیر را انجام دهید:

  • در صورتی که فیلتر ورودی آب یخچال فریزر فریجیدر به تازگی تعویض نشده است، آن را تعویض کنید. در کل توصیه می شود که با توجه به کیفیت آب، فیلتر آب را هر 6 ماه یک بار یا زودتر عوض کنید.
  • بعضی از یخچال فریزرهای فریجیدر دارای دو اواپراتور هستند که یکی از آن ها در قسمت یخچال و دیگری در قسمت فریزر قرار دارد. اگر هر کدام از این موتورهای اواپراتور خراب شوند، هوای سرد در آن قسمت (یخچال یا فریزر) نمی تواند به خوبی گردش کند و در نتیجه باعث گرم شدن محفظه می شود. برای اطلاع از سالم بودن موتور فن اواپراتور فریزر، پره های فن آن را با دست بچرخانید. اگر این پره ها بدون ایراد نچرخد و یا موتور صدای غیر عادی بدهد، باید موتور را تعویض کنید. همچنین اگر موتور اصلا کار نمی کند، از یک مولتی متر برای تست تداوم کویل های آن استفاده کنید. اگر کویل ها تداوم ندارند، موتور فن اواپراتور فریزر باید تعویض شود.
  • در صورتی که لاستیک درزگیر دور درب یخچال فریزر فریجیدر آسیب دیده است، آن را تعویض کنید.
  • برای تشخیص معیوب بودن موتور فن کندانسور، ابتدا پروانه فن آن را از نظر وجود هر گونه انسداد بررسی کنید. سپس سعی کنید پروانه را با دست بچرخانید. اگر بصورت آزادانه نمی چرخد، موتور فن کندانسور را تعویض کنید. اما اگر چرخش این پره مشکلی ندارد، از یک مولتی متر برای تست تداوم موتور فن کندانسور استفاده کنید تا اگر تداوم الکتریکی ندارد، آن را تعویض کنید.
  • تعویض ترموستات کنترل دما، رله استارت، برد اینورتر، برد کنترل الکترونیکی، شیر معکوس کننده جریان مبرد و کمپرسور در صورت خرابی
  • برای تشخیص خرابی ترمیستور یخچال فریزر فریجیدر، آن را با مولتی متر تست کنید. مقاومت ترمیستور باید در ارتباط با دمای یخچال فریزر تغییر کند و دارای تداوم الکتریکی باشد. در غیر این صورت ترمیستور خراب است و باید تعویض شود.
یک نفر در حال تعویض نوار درب یخچال فریزر فریجیدر است.

تعویض نوار درب یخچال فریزر فریجیدر یکی از روش های رفع مشکل سرد نشدن فریزر

6. مواد غذایی در یخچال فریجیدر یخ می زنند

علت احتمالی: دلیل یخ زدن مواد غذایی درون یخچال فریجیدر به شرح زیر است:

  • ایراد ترموستات کنترل دما یا سنسور دمای یخچال فریزر فریجیدر و در نتیجه کارکرد زیاد سیستم خنک سازی
  • ایراد ترمیستور و در نتیجه تشخیص اشتباه دمای یخچال فریزر
  • نقص برد کنترل دما و در نتیجه ارسال مداوم ولتاژ به کمپرسور و موتور فن
  • خرابی برد کنترل الکترونیکی اصلی
  • تنظیم اشتباه دمای یخچال فریجیدر
  • خرابی موتور فن اواپراتور و در نتیجه ورود هوای خیلی سرد به پایین یخچال
  • قرار گرفتن مواد غذایی جلوی دریچه های ورود هوای سرد
  • نقص دمپر هوا و در نتیجه ورود هوای سرد زیاد به یخچال فریجیدر
  • ایراد ترموستات یخ زدایی و در نتیجه یخ زدگی کویل های اواپراتور

راه حل: در صورتی که مواد غذایی درون یخچال فریجیدر منجمد شده و یخ می زنند اقدامات زیر را انجام دهید:

  • برای تعیین خرابی سنسور و ترموستات کنترل دمای یخچال فریزر فریجیدر، تنظیم ترموستات را از پایین ترین درجه به بالاترین درجه تغییر دهید و به صدای کلیک آن گوش دهید. اگر ترموستات در هر تنظیم صدای کلیک می دهد، احتمالا معیوب نیست. اما اگر ترموستات صدای کلیک ندهد، با یک مولتی متر آن را تست کنید، در این حالت اگر ترموستات کنترل دما در هیچ تنظیمی تداوم الکتریکی نداشته باشد معیوب است و باید تعویض شود.
  • جهت تعیین خراب یا سالم بودن ترمیستور یخچال فریزر، از یک مولتی متر کمک بگیرید و مقاومت ترمیستور را تست کنید. این مقاومت باید بر اساس دمای یخچال فریزر تغییر کند و دارای تداوم الکتریکی نیز باشد. در غیر این صورت ترمیستور معیوب است و باید تعویض شود.
  • تعویض برد کنترل دما، دمپر هوا و برد کنترل الکترونیکی اصلی در صورت خرابی
  • توصیه می شود دمای یخچال فریجیدر را بین 1 تا 4 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید.
  • پره های فن اواپراتور را بچرخانید و چرخش آزادانه آن را چک کنید. اگر پروانه فن اواپراتور بدون مشکل نمی چرخد به احتمال زیاد بلبرینگ موتور فرسوده شده است و موتور باید تعویض شود. همچنین می توانید از یک مولتی متر برای تست موتور استفاده کنید. به این صورت که اگر موتور تداوم الکتریکی نداشته باشد، باید تعویض شود.
  • مواد غذایی را از دریچه های ورود هوای سرد در یخچال فاصله دهید.
  • برای تعیین خرابی ترموستات دیفراست یخچال فریزر Frigidaire، به وسیله مولتی متر تداوم الکتریکی آن را تست کنید و اگر ترموستات یخ زدایی با رسیدن به دمای پایین محدوده عملکرد خود تداوم الکتریکی ندارد، آن را تعویض کنید.
مواد غذایی درون یخچال فریجیدر یخ زده اند

مشکل یخ زدن مواد غذایی درون یخچال فریجیدر

7. سیستم آبسردکن و یخساز یخچال فریزر فریجیدر کار نمی کند

علت احتمالی: کار نکردن یخساز و آبسردکن یخچال فریزر فریجیدر به دلایل زیر مربوط می شود:

  • از کار افتادن محرک دیسپنسر و در نتیجه عدم ارسال ولتاژ به سوئیچ آبسردکن و یخساز یخچال فریزر فریجیدر
  • خرابی برد کنترل دیسپنسر و سوئیچ آن
  • نقص سوئیچ درب و در نتیجه غیر فعال شدن یخساز و آبسردکن
  • باز ماندن درب یخچال فریزر Frigidaire و در نتیجه غیر فعال شدن دیسپنسر
  • نقص محفظه فیلتر آب، برد کنترل اصلی، شیر ورودی آب، شیلنگ تامین آب، قطعات یخساز و آبسردکن، برد کنترل تشخیص سطح یخ
  • کمبود فشار آب ساختمان
  • دمای فریزر فریجیدر بالای 12- درجه سانتی گراد است.
  • یخ زدگی کویل های اواپراتور، کثیفی کویل های کمپرسور و عدم کارکرد فن
  • گرفتگی فیلتر آب یا قرارگیری نادرست آن
  • یخ زدگی لوله تامین آب یا محفظه دیسپنسر
  • فعال بودن قفل کودک

راه حل: در صورتی که یخساز و آبسردکن در یخچال فریزر فریجیدر کار نمی کند، جهت رفع مشکل انجام موارد زیر پیشنهاد می شود:

  • تعویض محرک دیسپنسر، محفظه فیلتر آب، شیر ورودی و شیلنگ تامین آب، برد کنترل تشخیص سطح یخ، برد اصلی، قطعات یخساز و آبسردکن یخچال فریزر فریجیدر در صورت خرابی
  • اگر کل سیستم دیسپنسر (یخساز و آبسردکن) اصلا کار نمی کند احتمالا نیاز به تعویض برد کنترل دیسپنسر خواهید داشت.
  • سوئیچ های یخساز و آبسردکن را با مولتی متر تست کنید و در صورت لزوم آن ها را تعویض نمایید.
  • هنگامی که درب یخچال فریزر فریجیدر باز است، سوئیچ درب یخساز و آب سردکن را غیر فعال می کند. اگر سوئیچ درب از کار بیافتد، سیستم دیسپنسر فعال نمی شود. بنابراین برای تعیین خرابی سوئیچ درب از یک مولتی متر برای تست تداوم آن استفاده کنید و اگر سوئیچ هنگام بسته بودن درب تداوم الکتریکی ندارد، آن را تعویض کنید.
  • از بسته بودن درب یخچال فریزر فریجیدر مطمئن شوید.
  • اگر فشار آب ساختمان کم تر از 20 psi است جهت افزایش آن اقدامات لازم را انجام دهید.
  • دمای فریزر فریجیدر را بین 18- تا 15- درجه سانتی گراد تنظیم کنید.
  • کویل های اواپراتور و کندانسور را چک کنید که یخ زدگی و کثیفی روی آن ها جمع نشده باشد، همچنین کارکرد فن را چک کنید.
  • در صورتی که 6 ماه از تعویض فیلتر آب یخچال فریزر فریجیدر می گذرد، جهت تعویض مجدد آن اقدام نمایید. همچنین از نصب صحیح آن مطمئن شوید.
  • اگر شیلنگ تامین آب یا محفظه دیسپنسر یخ زده اند، یخ آن ها را ذوب کنید.
  • قفل کودک را غیر فعال کنید.
یک نفر لیوان خود را زیر دیسپنسر یخچال فریزر فریجیدر نگه داشته است

مشکل کار نکردن یخساز و آبسردکن یخچال فریزر فریجیدر

8. یخساز یخچال فریزر فریجیدر یخ نمی دهد

علت احتمالی: اگر یخ از یخساز یخچال فریزر فریجیدر خارج نمی شود، دلیل آن عوامل زیر است:

  • شکستن درب خروجی یخساز یخچال فریزر فریجیدر و یا ایراد موتور آن
  • نقص برد کنترل یخساز، سوئیچ یخساز، برد کنترل اصلی، محرک دیسپنسر یخساز، موتور مارپیچ، شیر آب ورودی، لوله تامین آب یا شیر برقی
  • اگر هنگام انتخاب بین گزینه های یخ خرد شده و مکعبی صدای کلیک شنیده نمی شود، احتمالا شیر برقی یخساز معیوب است.
  • گیر کردن یخ در یخساز به دلیل استفاده کم از یخساز، نوسانات دما و یا قطع برق
  • اگر هنگام فشار دادن پدال یخساز، موتور مارپیچ می چرخد ولی هیچ یخی از یخچال فریزر فریجیدر خارج نمی شود، ممکن است محفظه یخساز آسیب دیده باشد.
  • شکستگی یا خم شدگی تیغه های یخ شکن
  • پایین بودن فشار آب خانه

راه حل: برای رفع مشکل عدم خروج یخ از یخساز یخچال فریزر فریجیدر، موارد زیر را انجام دهید:

  • در صورت شکستگی درب خروجی و موتور درب یخساز، برد کنترل یخساز، شیر ورودی و لوله تامین آب، محرک دیسپنسر یخساز، برد کنترل الکترونیکی اصلی، آن ها را تعویض کنید.
  • با یک مولتی متر تداوم الکتریکی همه سوئیچ های یخساز و شیر برقی یخساز را تست کنید تا اگر تداوم ندارند، آن ها را تعویض کنید.
  • در صورتی که یخ ها در یخساز گیر کرده اند، ظرف یخ را بردارید، محتویات آن را خالی کنید و ظرف را تمیز و خشک کنید. سپس محفظه یخ را سر جای خود بگذارید. در این حالت هنگامی که یخ جدید ساخته شود، یخساز به درستی کار خواهد کرد.
  • اگر موتور مارپیچ می چرخد ولی یخی از یخساز خارج نمی شود، گیره یخ و کوپلر درایو را بررسی کنید و در صورت فرسودگی، مجموعه محفظه یخساز را عوض کنید.
  • محفظه یخ را بیرون بیاورید و با دست مارپیچ یخساز را بچرخانید. اگر مارپیچ آزادانه می چرخد، از یک مولتی متر برای تست تداوم موتور مارپیچ استفاده کنید. در صورتی که موتور مارپیچ تداوم الکتریکی ندارد یا اگر موتور برق می گیرد اما کار نمی کند، موتور مارپیچ را تعویض کنید.
  • پین محرک دیسپنسر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آزادانه حرکت می کند.
  • در صورت شکستگی یا خم شدگی تیغه های یخ شکن، تیغه ها را تغویض کنید.
  • اگر فشار آب خانه کم است، اقدامات مورد نیاز برای افزایش فشار آب را انجام دهید.
تنظیمات یخ خرد شده، یخ مکعبی و آب در دیسپنسر یخچال فریزر فریجیدر

تنظیمات یخ خرد شده، یخ مکعبی و آب در دیسپنسر یخچال فریزر فریجیدر

9. یخ های یخساز یخچال فریزر فریجیدر کثیف و کدر هستند

علت احتمالی: کدر و کثیف بودن یخ های یخساز یخچال فریزر فریجیدر به دلایل زیر است:

  • کثیف شدن فیلتر آب
  • عدم استفاده از یخساز یخچال فریزر فریجیدر به مدت 6 تا 12 ماه و در نتیجه باقی ماندن آب در لوله تامین آب
  • خوردگی و پوسته پوسته شدن محفظه یخساز
  • آلوده بودن آب مصرفی

راه حل: در صورتی که یخ های تولید شده در یخساز یخچال فریزر فریجیدر کدر یا کثیف هستند، جهت رفع مشکل موارد زیر را انجام دهید:

  • توصیه می شود فیلتر آب یخچال فریزر Frigidaire را هر 6 ماه یک بار عوض کنید.
  • در صورتی که به مدت طولانی از یخساز یخچال فریزر فریجیدر استفاده نکرده اید و فیلتر آب را نیز تعویض کرده اید، اما باز هم مشکل برطرف نشده است، باید شیلنگ آب را عوض کنید.
  • محفظه یخساز را چک کنید و در صورت وجود هر گونه خوردگی یا پوسیدگی، آن را تعویض کنید.
  • اگر آب مصرفی آلوده و کثیف است، باید یکی از شیرهای خانه را باز کنید تا آب آلوده خارج شود و سپس یخساز را تمیز کنید و اجازه بدهید تا یخساز دوباره عمل ساخت یخ را انجام دهد.
شخصی لیوانش را زیر یخساز یخچال فریزر فریجیدر گرفته و یخ های یخساز کثیف و کدر هستند

مشکل کدر و کثیف بودن یخ های یخساز یخچال فریزر فریجیدر

10. تولید بیش از حد یخ در یخساز یخچال فریزر فریجیدر

علت احتمالی: اگر مقدار بیش از حدی یخ در یخساز یخچال فریزر فریجیدر ساخته می شود، دلیل آن می تواند عوامل زیر باشد:

  • کمبود فشار آب یا خرابی شیر ورودی آب
  • چسبیدن تکه های مواد غذایی به یخساز و ایجاد اختلال در عملکرد آن
  • معیوب بودن یکی از قطعات یخساز

راه حل: برای رفع مشکل ساخت بیش از اندازه یخ در یخساز یخچال فریزر فریجیدر موارد زیر را انجام دهید:

  • با توجه به این که شیر ورودی آب یخچال فریزر Frigidaire به حداقل 20 psi فشار آب نیاز دارد تا به درستی عمل کند، اگر فشار آب خیلی کم باشد، ممکن است، شیر نتواند به طور کامل بسته شود. در این حالت آب به داخل یخ ساز نشت می کند و باعث سرریز شدن یخ ساز می شود. فشار آب را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دارای حداقل فشار 20 psi است. اگر فشار آب کافی است، احتمالا شیر ورودی آب معیوب است و باید تعویض شود.
  • یخساز یخچال فریزر فریجیدر را بررسی کنید و مواد غذایی یا هر چیزی که ممکن است در عملکرد آن اختلال ایجاد کند را بردارید.
  • اگر یکی از قطعات یخساز خراب است، از آن جایی که بسیاری از این قطعات به طور جداگانه فروخته نمی شوند، ممکن است لازم باشد که کل مجموعه یخساز را تعویض کنید.
در یخساز یخچال فریزر فریجیدر بیش از اندازه یخ ساخته شده

مشکل ساخت بیش از اندازه یخ در یخساز یخچال فریزر فریجیدر

11. یخچال فریزر فریجیدر صدا می دهد

علت احتمالی: صدا دادن یخچال فریزر فریجیدر به دلایل زیر است:

  • اگر صدای یخچال فریزر فریجیدر موقعی که یکی از درب ها باز می شود بیشتر می شود، احتمالا مشکل از فن اواپراتور یا کندانسور است.
  • نقص دمپر هوا، کمپرسور، موتور محرک یا ماژول موتور یخساز
  • تراز نبودن یخچال فریزر Frigidaire روی سطح زمین
  • رسوب گرفتگی شیر ورودی آب

در زیر تعدادی از صداهای مختلف در یخچال فریزر فریجیدر و دلیل آن ها را توضیح می دهیم:

  • صدایی شبیه به صدای زمزمه، جغجغه یا تق تق: ایراد موتور فن اواپراتور یا کندانسور یخچال فریزر فریجیدر
  • صدای ساییده شدن: برفک گرفتگی، ایراد موتور فن کندانسور، کثیفی کویل های کندانسور
  • صدای لرزش: تراز نبودن یخچال فریزر، کثیفی کویل های کندانسور
  • صدای جیر جیر: نقص فن کندانسور، خرابی لولای درب
  • صدای ترک خوردن: تغییر دما
  • صدای کوبیدن: ضعیف بودن جریان هوا

راه حل: اگر یخچال فریزر فریجیدر صدای زیادی می دهد برای رفع مشکل آن موارد زیر را انجام دهید:

  • پره فن اواپراتور یخچال فریزر فریجیدر واقع در پشت پانل عقبی بخش فریزر، را با دست بچرخانید تا مطمئن شوید که مانعی جهت حرکت ندارد. اگر حرکت پره ایراد دارد آن را تعویض کنید.
  • پره فن کندانسور واقع در قسمت پشت و پایین یخچال فریزر فریجیدر را با دست بچرخانید، اگر چرخش پره با مشکل مواجه است باید جهت رفع موانع یا تعویض پره اقدام کرد.
  • تعویض دمپر هوا در صورت خرابی
  • پایه های یخچال فریزر را بچرخانید تا کاملا روی زمین تراز شوند.
  • اگر زمانی که یخچال فریزر در حال کار کردن است، صدای بلندی در نزدیکی یخساز ایجاد می شود، احتمالا موتور محرک یا ماژول موتور یخساز نیاز به تعویض دارد.
  • اگر صدا از کمپرسور می آید، ممکن است کمپرسور از داخل آسیب دیده باشد. زیرا اجزای داخلی کمپرسور می توانند در طول زمان فرسوده شوند و صدایی بیش از حد معمول ایجاد کنند. البته کمپرسورها اغلب می توانند تا سال ها پس از به صدا افتادن، کار کنند. با این حال اگر قصد تعویض کمپرسور را دارید می توانید این کار را انجام دهید.
  • اگر صدای یخچال فریزر Frigidaire زمانی که در حال استفاده از یخساز یا آبسردکن هستید بیشتر می شود احتمالا شیر ​​ورودی آب رسوب گرفته است و باید تعویض شود.
  • کویل های کندانسور را تمیز کنید.
  • به اطراف یخچال فریزر فریجیدر فضای بیشتری برای بهبود جریان هوا بدهید.
  • اگر درب هنگام باز و بسته شدن صدای جیر جیر می دهد احتمالا نیار به تعویض لولاها و تعمیر یخچال فریزر داشته باشید.
یک نفر به دلیل صدای یخچال فریزر فریجیدر گوش های خود را گرفته

مشکل صدا دادن یخچال فریزر فریجیدر

12. یخچال فریزر فریجیدر بوی سوختگی می دهد

علت احتمالی: دلیل احساس بوی سوختگی از یخچال فریزر فریجیدر موارد زیر است:

  • روشن ماندن چراغ داخلی یخچال فریزر فریجیدر و در نتیجه سوختگی آن
  • از کار افتادن رله استارت کمپرسور
  • سوختگی سیم برق یخچال فریزر
  • بروز مشکل در چرخش پروانه فن کندانسور و اواپراتور و در نتیجه داغ شدن کویل های موتور
  • سوختگی و اتصالی کردن سیم کشی ها
  • سوختگی برد کنترل الکترونیکی

راه حل: اگر از یخچال فریزر فریجیدر بوی سوختگی می آید، جهت رفع مشکل اقدامات زیر را انجام دهید:

  • هنگام بسته شدن درب مطمئن شوید که لامپ داخلی یخچال فریزر فریجیدر روشن نمی ماند. اگر این اتفاق رخ می دهد سوئیچ چراغ و درب را بررسی نمایید.
  • اگر بوی سوختگی از کمپرسور می آید، باید رله استارت را بررسی کنید تا اگر رله استارت بوی سوختگی می دهد و یا کمپرسور نمی تواند استارت بزند، باید رله استارت کمپرسور تعویض شود.
  • اگر سیم برق یخچال فریزر یا پریز سوخته است، آن ها را تعویض کنید. به یاد داشته باشید که داغ بودن سیم برق نشان دهنده اتصال نادرست است که در این حالت توصیه می شود که قبل از بروز حادثه مشکل را برطرف کنید.
  • اگر پره فن کندانسور یا اواپراتور به درستی نمی چرخد، باید موتور فن کندانسور یا اواپراتور را عیب یابی نمایید.
  • سیم کشی های یخچال فریزر Frigidaire را بررسی کنید و در صورت اتصالی، آن ها را تعویض نمایید.
  • در صورت خرابی برد الکترونیکی، آن را تعویض کنید.
ز یخچال فریزر فریجیدر بوی سوختگی می آید و یک نفر بینی خود را گرفته

مشکل بوی سوختگی یخچال فریزر فریجیدر

13. آب از یخچال فریزر فریجیدر نشت می کند

علت احتمالی: نشت آب از یخچال فریزر فریجیدر به دلایل زیر است:

  • گرفتگی و یخ زدگی لوله تخلیه آب حاصل از یخ زدایی در یخچال فریزر فریجیدر
  • آسیب دیدگی لاستیک درزگیر دور درب و در نتیجه ورود هوای گرم و مرطوب به داخل یخچال فریزر
  • شکستگی مخزن آب و یخ یخچال فریزر Frigidaire یا قرارگیری نادرست آن ها
  • ترک برداشتن شیر ورودی آب یا شل بودن اتصالات آن
  • ترک خوردگی محفظه فیلتر آب یا ظرف تخلیه دیفراست
  • سوراخ شدن شیلنگ ورودی آب یا شل شدن اتصالات آن
  • نصب نادرست فیلتر آب

راه حل: در صورتی که آب از یخچال فریزر فریجیدر نشت می کند، جهت حل مشکل موارد زیر را انجام دهید:

  • سوراخ تخلیه را در کف یخچال فریزر فریجیدر چک کنید و در صورتی که یخ زده یا گرفته است، بعد از ذوب کردن یخ، با ریختن آب گرم در لوله تخلیه دیفراست، از باز بودن آن مطمئن شوید.
  • اگر لاستیک درزگیر دور درب یخچال فریزر، فرسوده، پاره یا دفرمه شده است، آن را تعویض کنید.
  • در صورت شکستگی یا ترک خوردن محفظه آب یا یخ یخچال فریز، آن را تعویض کنید، در غیر این صورت از قرارگیری صحیح محفظه ها مطمئن شوید.
  • اتصالات شیر ورودی آب را محکم کنید و اگر شیر نشتی دارد، آن را تعویض نمایید.
  • در صورتی که محفظه فیلتر آب یا ظرف تخلیه دیفراست، ترک خورده است، آن ها را تعویض کنید.
  • اگر نشت آب از پشت یخچال فریزر فریجیدر است، شیلنگ تامین آب و اتصالات آن را چک کنید، اتصالات را محکم و در صورت وجود سوراخ، لوله را تعویض کنید.
  • از نصب صحیح فیلتر آب یخچال فریزر Frigidaire مطمئن شوید.
از یخچال فریزر فریجیدر آب نشت کرده است

مشکل نشت آب از یخچال فریزر فریجیدر

14. چراغ داخلی یخچال فریزر فریجیدر روشن نمی شود

علت احتمالی: روشن نشدن لامپ داخلی یخچال فریزر فریجیدر به دلایل زیر است:

  • سوختن لامپ یخچال فریزر فریجیدر
  • خرابی برد کنترل الکترونیکی اصلی یا برد لامپ، سوئیچ چراغ یا درب
  • باز ماندن درب به مدت طولانی

راه حل: برای رفع مشکل کار نکردن لامپ داخلی یخچال فریزر فریجیدر موارد زیر را انجام دهید:

  • در صورت سوختگی چراغ داخلی یخچال فریزر فریجیدر، آن را تعویض کنید.
  • از یک مولتی متر برای تست ارسال یا عدم ارسال ولتاژ از برد به چراغ استفاده کنید که در این حالت اگر ولتاژی وجود نداشته باشد، برد باید تعویض شود.
  • مقدار دریافتی ولتاژ برد لامپ را تست کنید و اگر ولتاژ مناسب است، احتمالا نیاز به تعویض برد چراغ خواهید داشت.
  • تعویض سوئیچ لامپ و درب در صورت خرابی
  • اگر درب به مدت طولانی باز مانده است، برای روشن شدن مجدد چراغ، باید یک بار درب را باز و بسته کنید.
درب یخچال فریزر فریجیدر باز است و چراغ داخلی روشن نمی شود

مشکل روشن نشدن لامپ داخلی یخچال فریزر فریجیدر

15. یخچال فریزر فریجیدر برفک زده است

علت احتمالی: دلیل برفک زدن یخچال فریزر فریجیدر موارد زیر است:

  • باز ماندن درب یخچال فریزر فریجیدر
  • خرابی برد کنترل یخ زدایی، هیتر یا ترموستات دیفراست
  • نقص سنسور یخ زدایی و سوختن فیوز آن
  • خرابی تایمر دیفراست و در نتیجه پیش نرفتن چرخه یخ زدایی
  • خرابی برد کنترل، ترمیستور یا سنسور دمای یخچال فریزر فریجیدر

راه حل: اگر یخچال فریزر فریجیدر شما برفک زده است، انجام اقدامات زیر، برای رفع مشکل توصیه می شود:

  • اگر درب یخچال فریزر فریجیدر بیش از 4 ساعت باز مانده است، با بسته شدن درب و شروع چرخه دیفراست، برفک به وجود آمده آب می شود.
  • تعویض برد کنترل یخ زدایی، سنسور دما، ترمیستور، هیتر، ترموستات دیفراست، برد کنترل الکترونیکی در صورت خرابی
  • برای تشخیص سالم بودن تایمر دیفراست، به آرامی تنظیمات یخچال فریزر را وارد چرخه یخ زدایی کنید. در این حالت کمپرسور باید خاموش و هیتر روشن شود. اگر تایمر، برق را به قطعات سیستم دیفراست ارسال نکند و یا در مدت 30 دقیقه از چرخه یخ زدایی خارج نشود، نشان می دهد که تایمر ایراد دارد و باید تعویض شود.
یخچال فریزر فریجیدر برفک زده است

مشکل برفک زدن یخچال فریزر فریجیدر

16. موتور یخچال فریزر فریجیدر بصورت مداوم کار می کند

علت احتمالی: کار کردن مداوم موتور یخچال فریزر فریجیدر به مدت زیاد به دلایل زیر است:

  • نامناسب بودن دمای اطراف یخچال فریزر فریجیدر
  • نقص برد کنترل، موتور فن اواپراتور، کمپرسور، ترمیستور، بادامک درب یا موتور فن کندانسور
  • تنظیم نادرست دمای قسمت فریزر
  • کثیف بودن کویل های کندانسور
  • بسته نشدن صحیح درب ها
  • از کار افتادن قطعات مختلف سیستم دیفراست از جمله گرمکن، ترموستات، برد کنترل دیفراست یا تایمر
  • پارگی و فرسوده شدن لاستیک دور درب ها

راه حل: اگر موتور یخچال فریزر فریجیدر مدام برای مدت طولانی کار می کند، موارد زیر را جهت رفع مشکل انجام دهید:

  • دمای محیط اطراف یخچال فریزر فریجیدر باید بین 15 تا 35 درجه سانتی گراد باشد.
  • تعویض برد کنترل، کمپرسور، برد کنترل دیفراست، موتور فن کندانسور، بادامک درب و موتور فن اواپراتور در صورت خرابی
  • در یخچال فریزرهایی که دارای یک اواپراتور هستند، دمای فریزر باید زیر 12- درجه سانتی گراد تنظیم شود. از آن جایی که محفظه یخچال هوای سرد خود را از فریزر دریافت می کند، اگر فریزر به اندازه کافی سرد نباشد، محفظه یخچال بیشتر طول می کشد تا خنک شود. بنابراین بهترین دمایی که فریزر می تواند داشته باشد بین 18- تا 15- درجه سانتی گراد است.
  • گرد و خاک کویل های کندانسور را هر 6 ماه یک بار به کمک فرچه و جارو برقی تمیز کنید و مطمئن شوید که فن کندانسور به درستی کار می کند.
  • در صورت یخ زدگی کویل های اواپراتور جهت تعمیر سیستم یخ زدایی یخچال فریزر از جمله گرمکن، برد کنترل، تایمر و یا ترموستات اقدام نمایید.
  • درب ها را بصورت کامل و صحیح ببندید.
  • اگر موتور فن کندانسور و اواپراتور هر دو کار می کنند، ترمیستور را با مولتی متر تست کنید. مقاومت ترمیستور باید در ارتباط با دمای یخچال تغییر کند. در غیر این صورت باید تعویض شود.
  • در صورتی که نوار دور درب ها آسیب دیده اند، آن ها را تعویض کنید.
کویل های کندانسور یخچال فریزر فریجیدر کثیف هستند

کثیف بودن کویل های کندانسور یکی از دلایل کار کردن موتور یخچال فریزر فریجیدر بطور مداوم

17. یخچال فریزر فریجیدر بوق می زند

علت احتمالی: دلیل بوق زدن یخچال فریزر فریجیدر موارد زیر است:

  • قطع برق یخچال فریزر فریجیدر که ممکن است کد ارور PF نیز نمایان شود.
  • بالا رفتن دمای یخچال بیش از 12 درجه سانتی گراد و بالا رفتن دمای فریزر بیشتر از 3- درجه سانتی گراد که احتمالا کد ارور Hl یا H نیز نشان داده شود.
  • باز ماندن درب یخچال فریزر یا خرابی سوئیچ یا سنسور درب
  • خیلی پر بودن یا خیلی خالی بودن یخچال فریزر
  • آسیب دیدگی نوار دور درب
  • مسدود شدن دریچه های هوا
  • نقص کمپرسور، کندانسور، اواپراتور یا ترموستات
  • گیر کردن یخ در یخساز

راه حل: اگر یخچال فریزر فریجیدر صدای بوق می دهد، جهت رفع آن موارد زیر را انجام دهید:

  • در صورت قطع برق بسته به مدل یخچال فریزر فریجیدر خود دکمه Alarm Reset ،Set یا Cancel را فشار دهید تا زنگ هشدار قطع شود.
  • یخچال فریزر فریجیدر را به مدت چند دقیقه از برق بکشید تا دستگاه ریست شود.
  • اگر بعد از فشردن دکمه Alarm Reset ،Set یا Cancel، بوق هشدار قطع نشد، به احتمال زیاد دمای داخل یخچال فریزر بسیار گرم شده است که در این حالت باید از بسته بودن درب ها، عدم انسداد دریچه های هوا و سالم بودن نوار درزگیر درب مطمئن شوید و بعد از تنظیم مجدد دما به دستگاه زمان بدهید تا به دمای مطلوب برسد.
  • تعویض سنسور و سوئیچ درب، کمپرسور، کندانسور، اواپراتور برد کنترل الکترونیکی و ترموستات در صورت خرابی
  • یخ های گیر کرده در یخساز را بردارید.
یخچال فریزر فریجیدر بوق می زند

یخچال فریزر فریجیدر بوق می زند

18. درب یخچال فریزر فریجیدر خودش را انداخته است

علت احتمالی: اگر درب یخچال فریزر فریجیدر ول شده و یا کمی افتاده است، دلیل آن تنظیم نبودن ارتفاع درب ها است.

راه حل: برای رفع مشکل ول شدن درب یخچال فریزر فریجیدر، باید درب ها را طبق مراحل زیر تراز کنید:

  1. هر دو درب یخچال فریزر Frigidaire را باز کنید و دریچه پایین دستگاه را باز کرده و کنار بگذارید.
  2. پیچ تنظیم ارتفاع که روی چرخ های دو طرف یخچال فریزر قرار دارد را پیدا کنید.
  3. با چرخاندن پیچ تنظیم هر چرخ به سمت چپ، می توانید درب آن سمت را پایین و با چرخاندن پیچ تنظیم به سمت راست درب آن سمت را بالا ببرید.
  4. بعد از تنظیم ارتفاع درب ها با هم، دریچه پایینی را سر جای خود نصب کنید.
درب یخچال فریزر فریجیدر کج شده است

مشکل کج شدن درب یخچال فریزر فریجیدر

19. فن کندانسور یخچال فریزر فریجیدر صدا می دهد

علت احتمالی: صدا دادن فن کندانسور یخچال فریزر فریجیدر به دلیل کثیفی کویل های کندانسور و فن آن است.

راه حل: اگر فن کندانسور یخچال فریزر Frigidaire صدا می دهد، باید کویل ها و فن کندانسور را تمیز کنید.

20. فن اواپراتور یخچال فریزر فریجیدر صدا می دهد

علت احتمالی: صدا دادن فن اواپراتور یخچال فریزر فریجیدر به دلیل ایراد چرخش پره فن یا فرسودگی سیم کشی اواپراتور است. صدای فن اواپراتور طوری است که اگر درب یخچال فریزر باز شود این صدا بلندتر به گوش خواهد رسید، زیرا اواپراتور در داخل فریزر قرار دارد.

راه حل: اگر فن اواپراتور یخچال فریزر Frigidaire صدا می دهد، باید چرخش آزادانه پروانه فن اواپراتور را با دست امتحان کنید، همچنین سیم های فن را بررسی و در صورت داشتن ایراد، قطعات معیوب را تعویض نمایید.

فن یخچال فریزر فریحجیدر صدا می دهد و یک نفر به آن گوش می دهد

فن یخچال فریزر فریحجیدر صدا می دهد

21. داخل فریزر فریجیدر شب ها صدا می دهد

علت احتمالی: شنیدن صدا از داخل فریزر فریجیدر در شب به دلیل انبساط و انقباض دیواره های دستگاه است که به علت کاهش دما در شب اتفاق می افتد.

راه حل: صدا دادن فریزر فریجیدر در شب به دلیل کاهش دما است که طبیعی می باشد و نیاز به اقدام خاصی ندارد.

تعمیر یخچال فریزر فریجیدر در تهران و البرز

اگر در عیب یابی و رفع مشکلات یخچال فریزر فریجیدر دچار مشکل و سردرگمی شده اید و نیاز به کمک متخصص دارید، شرکت داره چاره به عنوان نمایندگی تعمیرات یخچال فریزر فریجیدر در تهران و البرز می تواند به شما به بهترین نحو یاری برساند.

سخن آخر

در این مقاله انواع کدهای ارور یخچال فریزر فریجیدر و روش های رفع مشکل آن ها را بررسی کردیم و همچنین به توضیح دلیل و نحوه رفع مشکلات رایج یخچال فریزر فریجیدر، هنگامی که کد خطایی نشان نمی دهد، پرداختیم. اگر همچنان بعد از مطالعه این مقاله و انجام راه حل های پیشنهاد شده، موفق به رفع ایراد نشدید، با همکاران ما در داره چاره تماس حاصل فرمایید.

سوالات رایج در مورد عیب یابی و روش رفع مشکلات (یا ایرادات) یخچال فریزر فریجیدر

زمانی که یخچال فریزر فریجیدر عملکرد درستی ندارد، بهتر است سعی کنید ایراد دستگاه را شناسایی و برطرف کنید تا یخچال فریزر شما از خسارت های جدی در امان باشد. برای این منظور توصیه می کنیم با رایج ترین سوالات کاربران در رابطه با عیب یابی یخچال فریزر فریجیدر آشنا شوید.

1- علت کثیف و کدر بودن یخ های یخساز یخچال فریزر فریجیدر چیست؟
دلایلی مانند کثیف شدن فیلتر آب، عدم استفاده از یخساز یخچال فریزر به مدت 6 تا 12 ماه و در نتیجه باقی ماندن آب در لوله تامین آب، خوردگی و پوسته پوسته شدن محفظه یخساز و آلوده بودن آب مصرفی باعث کثیفی و کدر شدن یخ های یخساز یخچال فریزر فریجیدر می شود.
2- دلیل برفک زدن یخچال فریزر فریجیدر چیست؟
خرابی برد کنترل یخ زدایی، هیتر یا ترموستات دیفراست، باز ماندن درب یخچال فریزر، خرابی تایمر دیفراست و در نتیجه پیش نرفتن چرخه یخ زدایی، خرابی برد کنترل، ترمیستور یا سنسور دما و نقص سنسور یخ زدایی و سوختن فیوز آن از دلایل برفک زدن یخچال فریزر فریجیدر هستند.
3- چرا فن کندانسور یخچال فریزر فریجیدر صدا می دهد؟
صدای فن کندانسور یخچال فریزر فریجیدر به دلیل کثیفی کویل های کندانسور و فن آن است که باید تمیز شود.
4- نشت آب از یخچال فریزر فریجیدر چه علتی دارد؟
گرفتگی و یخ زدگی لوله تخلیه آب، معیوب بودن لاستیک درزگیر دور درب، شکستگی مخزن آب و یخ یا نصب نادرست آن ها، معیوب بودن شیر ورودی آب، شیلنگ ورودی آب یاشل بودن اتصالات آن، ترک خوردگی محفظه فیلتر آب یا ظرف تخلیه دیفراست و نصب نادرست فیلتر آب مهم ترین علت های نشت آب از یخچال فریزر فریجیدر هستند.
5- روشن نشدن چراغ داخلی یخچال فریزر فریجیدر چه دلیلی دارد؟
سوختن لامپ یخچال فریزر، باز ماندن درب به مدت طولانی و خرابی برد کنترل الکترونیکی اصلی یا برد لامپ، سوئیچ چراغ یا درب از دلایل روشن نشدن چراغ داخلی یخچال فریزر فریجیدر هستند.
6- صدای یخچال فریزر فریجیدر نشان دهنده ی چه مشکلی در دستگاه است؟
معیوب بودن فن اواپراتور یا کندانسور، تراز نبودن سطح زیر یخچال فریزر، نقص دمپر هوا، کمپرسور، موتور محرک یا ماژول موتور یخساز و رسوب گرفتگی شیر ورودی آب باعث شنیده شدن صدا از یخچال فریزر فریجیدر می شود.
7- برای برطرف کردن مشکل کار کردن مداوم یخچال فریزر فریجیدر چه اقداماتی باید انجام داد؟
برای رفع مشکل کار کردن مداوم یخچال فریزر فریجیدر از سالم بودن برد کنترل، کمپرسور، برد کنترل دیفراست، موتور فن کندانسور، بادامک درب و موتور فن اواپراتور اطمینان حاصل کنید، کویل های کندانسور را تمیز کنید، در صورت خراب شدن نوار دور درب آن را تعویض کنید.

یک نظر برای: ارورهای یخچال فریزر فریجیدر و نحوه برطرف کردن آن ها

  1. رضا گفت:

    با سلام خواستم یه تشکر کنم از مطالب خوب و مفیدتون وا قعا ممنونم

    1. آرش ابراهیمی گفت:

      درود رضا عزیز، از رضایت شما خوشحالیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *