آموزش و نگهداری

چرا چراغ یخچال شما کار نمی کند؟

کار نکردن چراغ یخچال

یخچال یک وسیله ی پرکاربرد در محیط آشپزخانه می باشد. یخچال شرایط مطلوب را برای نگهداری از مواد غذایی و نوشیدنی ها فراهم می کند. هرگونه مشکل جزئی در دستگاه می تواند برای شما نگران کننده باشد. به عنوان مثال، کار نکردن چراغ یخچال یکی از مشکلات رایجی است که می تواند شما را نگران کند. ممکن است شما تصور کنید که کار نکردن چراغ یخچال تنها استفاده از دستگاه را در شب دچار  مشکل می کند اما کار نکردن چراغ یخچال می تواند نشان دهنده مشکلات الکتریکی بزرگ تر در دستگاه باشد. ما در اینجا اطلاعاتی را ارائه می دهیم که شما را در تشخیص و حل این مشکل یاری می کند.

لامپ سوخته

واضح ترین علتی که باعث می شود چراغ یخچال کار نکند، لامپ سوخته می باشد. درست مانند هر لامپ دیگری، این لامپ نیز نیاز به تعویض منظم دارد، اما تصور اینکه این منابع نوری به مدت طولانی دوام می آورند باعث می شود که اکثر افراد این واقعیت را که چراغ یخچال نیاز به تعمیر دارد را فراموش کنند.

اگر به سوخته شدن لامپ مشکوک هستید، باید آن را از دستگاه بردارید و لامپ را از نظر وجود نقاط تاریک یا فیلامنت شکسته که هردو نشان دهنده ی سوختن لامپ هستند، بررسی کنید، در صورت وجود مشکل در این نقاط لامپ باید تعویض شود. اگر به نظر برسد که لامپ سالم است، باید سوکت خالی را مورد بررسی قرار دهید؛ چراکه یک سوکت کثیف یا شکسته می تواند منجر به خرابی لامپ یخچال شود. قبل از اینکه نسبت به تعمیر یخچال اقدام کنید، حتما دستگاه را از پریز بکشید. بررسی یا قرار دادن هرچیزی در داخل سوکت می تواند منجر به برق گرفتگی و مرگ احتمالی شود. پس از اطمینان از عدم وجود برق در دستگاه و جدا کردن یخچال از پریز برق، می توانید سوکت را با استفاده از یک پارچه گرم و مرطوب تمیز کنید. در صورت خرابی سوکت می توانید از یک مرکز تعمیرات لوازم خانگی برای تعویض آن کمک بگیرید.

یک نفر در حال تعویض لامپ یخچال

با تعویض لامپ سوخته می توان مشکل روشن نشدن چراغ یخچال را برطرف کرد

گیر کردن سوئیچ چراغ یخچال

اگر لامپ به نظر سالم برسد، ممکن است مشکل از گیر کردن سوئیچ چراغ یخچال باشد. سوئیچ، یک دکمه ای شبیه به پیستون در یخچال است که با باز شدن درب یخچال باعث روشن شدن چراغ می شود. با گذشت زمان، گرد و خاک یا بقایای مواد دیگر ممکن است در اطراف آن جمع شود و باعث گیر کردن آن شود و در نتیجه به درستی کار نکند. قبل از انجام تعمیرات، بایستی یخچال را از پریز بکشید تا از برق گرفتگی یا صدمات احتمالی جلوگیری کنید. زمانی که مطمئن شدید نیروی برق در دستگاه وجود ندارد، می توانید سوئیچ را با آب گرم تمیز کنید. اگر سوئیچ بعد از تمیز کردن هنوز کار نکند، بهتر است برای انجام خدمات تخصصی از متخصص تعمیر یخچال و فریزر کمک بگیرید.

یک خانم در حال تمیز کردن سوئیچ چراغ یخچال و فریزر

حل مشکل روشن نشدن چراغ یخچال و فریزر با تمیز کردن سوئیچ چراغ یخچال

عدم دریافت برق مورد نیاز توسط یخچال

گاهی اوقات خراب شدن چراغ اولین علامتی است که نشان می دهد یخچال شما برق مورد نیاز را دریافت نمی کند. اگر لامپ و سوکت دستگاه سالم به نظر برسد و سوئیچ چراغ ایرادی نداشته باشد، ممکن است مشکل بزرگتری در منبع تغذیه وجود داشته باشد.اگر شک داشته باشید که دستگاه شما برق مورد نیاز را دریافت نمی کند، ابتدا باید مطمئن شوید که یخچال به پریز وصل است. این مشکل بدیهی به نظر می رسد، اما این احتمال وجود دارد که دو شاخه دستگاه شل شده یا از پریز خارج شده باشد. در حین بررسی دوشاخه، باید اطمینان حاصل کنید که سیم برق دستگاه آسیب ندیده یا پاره نشده باشد، زیرا سیم برق معیوب می تواند باعث ایجاد مشکلات الکتریکی در یخچال شود.

شما باید جعبه فیوز برق خانه را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آیا قطع کننده مدار خراب شده یا خیر. فیوز فشنگی سوخته در خانه های قدیمی و یا خرابی قطع کننده باعث می شود که برق مورد نیاز یخچال تامین نشود و در نتیجه چراغ یخچال روشن نشود. اگر دستگاه نمی تواند دمای سرد داخلی را حفظ کند و شما نسبت به عدم دریافت برق توسط یخچال مشکوک هستید و هیچ کدام از راه حل ها مشکل را حل نمی کند، می توانید از متخصص تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.

یک نفر در حال وصل کردن دوشاخه یخچال به پریز برق

روشن نشدن چراغ یخچال به دلیل عدم دریافت برق مورد نیاز توسط یخچال

سخن پایانی

کار نکردن چراغ یخچال در ظاهر یک مشکل جزئی به حساب می آید، اما در حقیقت این ایراد می تواند نشان دهنده ی مشکلات بزرگ تر در منبع تغذیه دستگاه باشد. در حالت معمولی با آگاهی از علل متداول، می توانید علت این موضوع را پیدا کرده و یخچال را تعمیر کنید. در صورت وجود مشکلات دیگر می توانید از یک متخصص تعمیرات لوازم خانگی کمک بگیرید.