آموزش و نگهداری

معرفی و مقایسه انواع دستگاه های تهویه هوای مطبوع

انواع دستگاه های تهویه هوای کولر گازی

دستگاه های تهویه هوا انواع مختلفی دارند که بعضی از آن ها شامل کولر گازی پرتابل (قابل حمل یا سیار)، فن کوئل زمینی، کولر نقطه ای، پنجره ای، اسپلیت، کاستی سقفی، کانالی یا مرکزی و سیستم گرمایش و سرمایش زمینی می باشد. محیط زیست همواره در حال تغییر است و هر سال نسبت به سال قبل، غیر قابل پیش بینی تر می شود. تابستان ها در برخی از نقاط جهان کوتاه تر و زمستان در برخی دیگر طولانی تر می شود. با تغییرات مداوم فصول، نصب یک دستگاه تهویه مطبوع برای مقابله با تغییرات شدید آب و هوا و تثبیت آن در خانه بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. در ادامه به توضیح انواع دستگاه های تهویه هوا می پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

تهویه مطبوع پرتابل (قابل حمل یا سیار)

کولر گازی سیار و قابل حمل از رایج ترین و معروف ترین دستگاه های تهویه هوا در بازار می باشد. برای کولر گازی قابل حمل نیازی به استفاده از پایه خاصی ندارید، به همین دلیل است که همچنان پر طرفدار هستند. کولر گازی پرتابل دارای یک لوله هوای انعطاف پذیر است که به پنجره یا هر روزنه ای که برای این منظور در دیوار تعبیه شده باشد، وصل می شود. در نتیجه نصب آن بسیار ساده است. لوله آن معمولا دارای قطر تقریبا 13 سانتی متر و طول 2 تا 3 متر است. هنگامی که کولر کار می کند، هوای گرم از طریق این لوله به بیرون هدایت می شود.

دستگاه تهویه هوای سیار یا قابل حملی که لوله آن به بیرون پنجره نصب شده

تهویه هوای پرتابل به وسیله لوله ای که دارد به پنجره یا هر روزنه دیگری که به این منظور ایجاد شده، نصب می شود.

یکی از مشکلات اصلی کولر گازی های سیار، صدای زیاد آن ها است. بر خلاف کولر گازی های اسپلیت که در آن کمپرسور هوا در پنل خارجی آن در جایی بیرون از خانه قرار دارد، کمپرسور کولر های سیار درون خانه است. این امر باعث می شود تهویه مطبوع پرتابل، دارای سر و صدای بیشتر و همچنین قدرت کمتری باشد.

مزیت خرید کولر گازی های پرتابل قیمت آن است زیرا چنین مدل هایی نسبتاً ارزان هستند. همچنین نیازی به نصب ندارند و می توان در کمترین زمان آن ها را راه اندازی کرد. عدد BTU در کولر گازی بسیار مهم است، ما توصیه می کنیم مدلی را انتخاب کنید که توان بیش از 10000 BTU داشته باشد تا مطمئن شوید که قدرت کافی برای خنک کردن خانه شما را دارد.

فن کوئل زمینی

فن کوئل زمینی دیواری

فن کوئل زمینی مانند شوفاژ با مقداری فاصله از زمین به دیوار متصل می شود.

دستگاه های تهویه مطبوع از نوع زمینی کاملاً مشابه شوفاژ هستند که معمولاً اندازه و ابعاد مشابهی نیز دارند. فن کوئل زمینی روی دیوار نصب می شود و معمولاً عملکرد پمپ حرارتی نیز دارد و بر اساس نیاز شما می تواند بخاری و یا خنک کننده ای قوی باشد. همچنین در مقایسه با شوفاژ گزینه ای مقرون به صرفه هستند. آن ها معمولا دارای دو لوله هوا هستند که از پشت دستگاه به بیرون خانه هدایت می شوند. انتهای لوله ها نیز به دلایل ایمنی اغلب با درپوش پوشانده می شود.

درپوش بیرونی لوله های فن کوئل زمینی خارج از خانه

انتهای لوله های فن کوئل زمینی که به بیرون راه پیدا می کند را به دلایل ایمنی با درپوش می پوشانند.

کولر نقطه ای

کولر های نقطه ای نسخه های بزرگ تری از دستگاه های تهویه مطبوع مونو بلاک هستند. تهویه مطبوع مونو بلاک در داخل خانه قرار می گیرد که با یک لوله هوا گرما را به خارج خانه منتقل می کند. کولر هایی که در این دسته قرار می گیرند نسبتاً ارزان تر هستند و نصب آسان تری دارند و همچنین می توان آن ها را از اتاقی به اتاق دیگر منتقل کرد.

در کولر های نقطه ای دو مجموعه کویل درون واحد با هم وجود دارد. این مدل ها همانطور که گفته شد در داخل اتاق نصب می شوند و با یک لوله هوا به بیرون متصل می شوند تا هوای گرم را به بیرون هدایت کنند. کولر های نقطه ای همچنین به عنوان دستگاه های صنعتی با قابلیت جابجایی شناخته می شوند و اغلب در توانایی های خود نیز بسیار قدرتمند هستند. از این کولر ها معمولا در هواپیما ها و کشتی ها به منظور خنک کننده در گردش داخلی این مکان ها استفاده می شود.

همانطور که گفتیم دستگاه تهویه هوای نقطه ای در محیط های صنعتی مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها تعدادی مجرا دارند تا هوای خنک را به مناطقی که هدف ماست پمپ کنند. به صورتی که لوله های خرطوم مانندی که در جلوی کولر نقطه ای قرار دارند جریان هوای خنک را به نقاط خاصی که تنظیم شده اند هدایت می کنند. این لوله ها در عین حالی که محکم هستند قابل انعطاف هم هستند. به طوری که می توان آن ها را بر اساس نیاز تنظیم کرد.

کولر نقطه ای قابل حمل در حال خنک کردن محیط در اتاق دیتا سنتر است

کولر های نقطه ای به وسیله لوله های خرطومی که در جلوی آن قرار دارد می توانند جهت خنک کردن نقطه خاصی تمرکز کنند.

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای که اصطلاحا به آن مار زنگی پنجره ای هم می گویند، در سال های نه چندان دور از معروف ترین کولر گازی ها در بازار بودند. این دستگاه ها، در اکثر خانه ها، اتاق ها، آپارتمان ها و ادارات مناطق خاورمیانه و کشور های مختلف مدیترانه یافت می شوند. مدل های اولیه این دستگاه های تهویه مطبوع پنجره ای تنها می توانند به عنوان یک خنک کننده برای یک فضای معین استفاده شوند، در حالی که مدل های پیشرفته تر آن ها شامل کنترل از راه دور و همچنین پمپ حرارتی برای گرم کردن محیط نیز هستند.

کولر گازی پنجره ای دو ایراد عمده دارد که باید حتما در نظر گرفته شود. اولین ایراد آن این است که این واحد ها با گذشت زمان به دلیل فرسودگی، پر سر و صدا تر می شوند. ایراد دوم این است که شما باید این مدل کولر گازی را در دهانه پنجره یا یک دیوار باریک نصب کنید. البته این کولر گازی های پنجره ای مزایای زیادی هم دارد. بطوریکه قیمت آن ها بسیار مناسب است و دارای عملکرد عالی نیز هستند و همچنین نصب آن ها به سادگی انجام می گیرد.

اگر چه خنک کننده های پنجره ای اغلب به عنوان تهویه مطبوع دیواری شناخته می شوند، اما به دلیل طراحی دریچه های جانبی، در واقع امکان نصب این مدل بر روی دیوارهای با ضخامت بیشتر از 23 سانتی متر وجود ندارد.

بعضی مردم ترجیح می دهند واحدهای تهویه مطبوع پنجره ای را خریداری کنند، مدتی طولانی از آن ها استفاده کنند و هنگامی که دستگاه فرسوده و خراب شد به جای تعمیر آن را تعویض کنند.

کولر گازی پنجره ای روی پنجره اتاق نصب شده

محل نصب کولر گازی پنجره ای درون پنجره می باشد.

کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت، بسیار شبیه به تهویه مطبوع مونو بلاک است ولی تفاوت هایی با آن دارد. کولر گازی های اسپلیتی به تنهایی به عنوان یک دسته اصلی از کولر گازی ها به حساب می آیند که در این دسته می توان انواع تهویه های مطبوع از جمله دو نوع دیواری، زمینی، کاستی، کانالی و قابل حمل را یافت. اسپلیت ها معمولاً دارای دو پنل خارجی و داخلی هستند که نصب پنل خارجی آن نیاز به نصب پایه کولر گازی دارد که نحوه نصب پایه کولر گازی به شرایط خاصی نیز بستگی دارد. این دو پنل به کمک دو لوله مسی و یک کابل برق به هم متصل می شوند و مبرد از طریق همین لوله های مسی بین پنل خارجی و داخلی اسپلیت جریان می یابد.

یکی از مزیت های عمده اسپلیت نسبت به دستگاه های مونوبلاک، محل قرارگیری کمپرسور است. کمپرسور به عنوان پر سر و صدا ترین قسمت هر دستگاه تهویه مطبوع شناخته می شود. این قطعه در اسپلیت، درون پنل خارجی آن در بیرون از ساختمان قرار می گیرد تا سر و صدای زیاد آن باعث ناراحتی افراد خانه نشود. علاوه بر این، اجزای داخلی یونیت اسپلیت به گونه ای ساخته شده اند که بی سر و صدا تر و همچنین سبک تر باشند.

اجزای داخلی این یونیت اسپلیت ها همچنین دارای یک فیلتر درشت مخصوص جهت محافظت از کویل ها در برابر ذرات مخرب مختلف هستند. ذرات مخرب می تواند شامل گرد و غبار، دود، گرده و انواع آلاینده های شیمیایی باشد.

اکثر اسپلیت های مدرن شامل یک کنترل از راه دور و همچنین دارای سایر ویژگی های کارآمد مانند پمپ حرارتی جهت گرم کردن محیط هستند. این به این معنی است که می توان با این دستگاه، دمای اتاق و خانه را کاملا در کنترل خود داشته باشیم. همچنین بسیاری از این مدل های مدرن اسپلیت دارای ویژگی های پیش برنامه نویسی پیشرفته هستند که به شما این امکان را می دهد تا کنترل بیشتری بر عملکرد تهویه مطبوع خود نسبت به مدل های قدیمی تر داشته باشید.

پنل داخلی و خارجی کولر گازی اسپلیت روی دیوار نصب شده اند

کولر گازی اسپلیت دارای دو پنل خارجی و داخلی می باشد.

تهویه هوای دیواری

تهویه هوای دیواری در سه مدل اصلی شامل مونو بلاک، اسپلیت با نصب مهندسی و نصب آسان در بازار موجود هستند. در ادامه مطلب به توضیح هر سه مدل تهویه مطبوع دیواری می پردازیم.

1. تهویه مطبوع دیواری مونو بلاک

کولر های دیواری مونو بلاک به عنوان کولر های دیواری بلند نیز شناخته می شوند. این دستگاه ها برای ساختمان های قدیمی که امکان نصب پنل خارجی که دارای کندانسور است را ندارند، گزینه ایده آلی هستند. اتهویه مطبوع دیواری مونو بلاک را در یک نقطه مرتفع از دیوار خانه نصب می کنند. پشت دستگاه دو لوله ی هوا قرار دارد که از طریق یک پنجره یا سوراخ به نقطه ای خارج از خانه دسترسی پیدا می کنند.

سیستم تهویه مطبوع دیواری مونو بلاک همچنین دارای یک پمپ حرارتی قدرتمند است که این امکان را به شما می دهد که محیط خانه شما در طول زمستان نیز گرم بماند. تنها عیب این نوع تهویه مطبوع این است که نسبت به یک تهویه مطبوع اسپلیتی مدرن عمق خیلی بیشتری دارد. با این حال، به غیر از اندازه دستگاه، هیچ نکته منفی دیگری در مورد آن ها وجود ندارد.

2. تهویه مطبوع اسپلیت دیواری (با نصب مهندسی)

تهویه مطبوع اسپلیت دیواری، دو نوع اصلی (نصب مهندسی و نصب آسان) دارد که هر کدام ظرفیت، عملکرد و سبک متفاوتی دارند. به تهویه مطبوع دیواری اسپلیت (با نصب مهندسی) لوله ای متصل نشده است. این بدان معناست که نصب این تهویه مطبوع و کندانسور خارجی آن باید به طور خاص و بر اساس شرایط ساختمان انجام شود.

نصب اسپلیت دیواری (با نصب مهندسی) بسیار گران است، اما مزیت اصلی آن این است که بعد از نصب بسیار منظم و تمیز به نظر می رسد. همچنین، هنگام فروش ساختمان نیز به دلیل وجود این تهویه هوا، قیمت آن بصورت قابل توجهی افزایش پیدا می کند. در مقایسه با مدل نصب آسان این دستگاه تهویه مطبوع دیواری، مدل نصب مهندسی در انواع و ظرفیت های مختلفی موجود هستند. این مدل معمولاً در جایی بالاتر از ارتفاع سر افراد نصب می شود. همچنین آپشن های عملیاتی متفاوتی را از جمله توانایی تصفیه هوا و همچنین گرم کردن هوا ارائه می دهد.

3. تهویه مطبوع اسپلیت دیواری (با نصب آسان)

آخرین نوع تهویه مطبوع دیواری اسپلیتی به عنوان مدل هایی با نصب آسان شناخته می شوند. این واحد ها شامل لوله کشی و کابل هایی هستند که اتصالات آن ها سریع و راحت است و همین امر باعث آسان شدن نصب دستگاه می شود. لوله های مدل های تهویه مطبوع با نصب آسان از قبل با مبرد شارژ می شوند. این مدل به گونه ای طراحی شده است که هر برق کار یا افرادی که به اصطلاح دست به آچار هستند خودشان قادر به نصب دستگاه خواهند بود.

با این حال، تغییرات اخیر در مقررات، پویایی تهویه مطبوع اسپلیت دیواری (با نصب اسان) را به نحوی منفی تغییر داده است. طبق قانون جدید، این دستگاه ها نیز باید توسط متخصصان خاصی نصب شود. هزینه این نوع متخصصان نسبت به نصب کننده مدل های مهندسی بیشتر است و این امر بر قیمت گذاری این واحد ها تأثیر منفی گذاشته است. در نتیجه با توجه به این تغییرات، احتمالاً این مدل ها به زودی در سال های آینده از بازار حذف خواهند شد.

یکی دیگر از ایرادات اصلی اسپلیت دیواری (با نصب آسان) ثابت بودن طول سیم ها و لوله ها است. به همین دلیل ضروری است که حتما قبل از خرید، طول سیم و لوله های مدلی که قصد خرید آن را دارید بررسی کنید که با ابعاد خانه شما مطابقت داشته باشد.

اجزای مختلف تهویه مطبوع اسپلیت دیواری با نصب آسان

اجزای مختلف تهویه مطبوع اسپلیت دیواری با نصب آسان

تهویه مطبوع کاستی سقفی

کولر های کاستی سقفی رایج ترین انواع دستگاه های تهویه مطبوعی هستند که در محیط های اداری استفاده می شوند که دریچه آن ها اغلب در فضایی به اندازه یک یا دو تایل سقفی نصب می شوند. قسمت اعظم بدنه این مدل به دلیل قرار گرفتن در بالای سقف کاذب ساختمان دیده نمی شود و تنها دریچه ورودی هوای آن در معرض دید قرار می گیرد. تهویه مطبوع کاستی سقفی علاوه بر بهبود زیبایی فضا، همچنین می تواند به صورت مرکزی نیز نصب شود تا فضا های بزرگ را بصورت یکنواخت خنک کند.

دریچه ورودی هوای تهویه مطبوع کاستی سقفی

دریچه ورودی هوای تهویه مطبوع کاستی سقفی در معرض دید می باشد.

تهویه مطبوع کانالی یا مرکزی

تهویه مطبوع کانالی یا مرکزی انتخاب ایده آلی برای ساختمان هایی است که از سیستم هوای کانال دار استفاده می کنند. این واحد ها در معرض دید افراد نیستند زیرا در بالای سقف کاذب پنهان شده اند. به لطف طراحی این مدل تهویه مطبوع کانالی، می توان از طریق دریچه های هوایی که در ساختمان تعبیه می شوند، تعداد زیادی اتاق را خنک کرد. این واحد ها هم می توانند هوای خنک در محیط ایجاد کنند و هم می توانند ترکیبی از هوای چرخشی و هوای تازه را به افراد ارائه دهند.

پنل بیرونی دستگاه تهویه هوای مرکزی یا کانالی

پنل بیرونی دستگاه تهویه هوای مرکزی یا کانالی

سیستم گرمایش و سرمایش زمینی

سیستم گرمایش و سرمایش زمینی مدل جدیدی از سیستم های تهویه هستند که به طور کامل از نیروی گرمایی زمین استفاده می کنند. این واحد ها از دمای زمین یک منطقه برای گرم کردن و همچنین خنک کردن خانه طبق نیاز افراد استفاده می کنند.

یک سیستم لوله کشی منحصر به فرد به نام “حلقه زمین” در سیستم گرمایش و سرمایش زمینی وجود دارد که گردش آب بین زمین و خانه شما را به وسیله یک پمپ حرارتی فراهم می کند. نحوه کار این سیستم به این گونه است که در فصل زمستان، آبی که از لوله ها عبور می کند، گرمای زمین را جذب می کند. سپس این گرما توسط تهویه مطبوع گرمایش و سرمایش زمینی فشرده می شود و دمای آن افزایش پیدا می کند و پس از آن به درون خانه هدایت می شود. در طول فصل تابستان نیز برعکس این روند برای ایجاد اثر خنک کنندگی اتفاق می افتد.

نحوه عملکرد تهویه مطبوع گرمایش و سرمایش زمینی در تابستان و زمستان

نحوه عملکرد سیستم گرمایش و سرمایش زمینی در تابستان و زمستان

انتخاب مناسب ترین نوع تهویه مطبوع

با توجه به مطالب گفته شده شما می بایست بر اساس شرایط زندگی خود مناسب ترین گزینه از دستگاه های تهویه مطبوع هوا را انتخاب کنید. برای مثال اگر خانه شما اجاره ای می باشد شاید بهترین گزینه تهویه مطبوع پرتابل یا قابل حمل باشد. برای محیط های اداری که تعداد زیادی اتاق دارند کولر های مرکزی یا کاستی سقفی ممکن است بهترین گزینه باشند. در نتیجه اکنون که با خواندن این مقاله اطلاعات بهتری در مورد انواع مختلف دستگاه های تهویه هوای موجود در بازار پیدا کردید، امیدواریم که بتوانید تصمیمی آگاهانه در مورد انتخاب بهترین نوع سیستم تهویه مطبوع برای فضای زندگی خود داشته باشید. همچنین جهت تعمیرات دستگاه تهویه می توانید با داره چاره تماس بگیرید. ما خدمات تعمیر انواع دستگاه های تهویه مطبوع هوا را با داشتن کادر مجربی از متخصصان در این زمینه ارائه می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *