آموزش و نگهداری

کف کردن بیش از حد ماشین لباسشویی

یک نفر از کف کردن بیش از حد ماشین لباسشویی شوکه شده است

احتمالا زیاد بودن کف در ماشین لباسشویی هنگام شستشوی البسه خوب به نظر برسد، زیرا کف حاصل از شوینده باعث می شود که لباس ها به خوبی شسته شوند. اما باید بگوییم که کف بیش از اندازه، از شستشوی موثر لباس ها جلوگیری می کند. زیرا از ساییدگی لباس‌ ها به یکدیگر که باعث تمیز شدن آن ها می شود، جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این اگر این کف کنترل نشود و بیش از حد تولید شود ممکن است برای ماشین لباسشویی نیز مشکلاتی را به وجود بیاورد.

کف کردن بیش از حد ماشین لباسشویی مشکلی است که ممکن است برای هر کسی در هنگام شستشوی لباس ها در ماشین لباسشویی پیش بیاید. به خصوص اگر یک ماشین لباسشویی جدید خریداری کرده اید و یا از یک شوینده جدید در حال استفاده باشید. برای جلوگیری از تولید شدن کف زیاد در ماشین لباسشویی چندین عامل وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید تا از بروز این مشکل پیشگیری شود.

البته درست است که ماشین لباسشویی های مدرن و پیشرفته می توانند به طور مداوم سطح آب و کف را در درام تشخیص داده و بر اساس آن مدت زمان آبکشی را افزایش دهند تا در انتها هیچ کفی درون درام باقی نماند، اما افزایش این زمان می تواند به قیمت افزایش مصرف آب و انرژی و در نتیجه افزایش هزینه شما و همچنین کهنه شدن زودتر لباس های شما تمام شود.

ماشین لباسشویی کف کرده است

کف کردن زیاد ماشین لباسشویی باعث بروز مشکلاتی می شود.

در هر حال کف کردن زیاد ماشین لباسشویی اتفاق خوبی نمی باشد و باید از آن جلوگیری کرد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که در این مقاله عوامل و دلایل کف کردن بیش از اندازه ماشین لباسشویی هنگام شستشوی لباس ها را توضیح دهیم و همچنین راه کارهایی را برای پیشگیری و رفع این مشکل به شما ارائه کنیم. البته به مشکلاتی که کف زیاد به وجود می آورد نیز اشاره خواهیم کرد.

در این مقاله موضوعات زیر را مطالعه خواهید کرد:

دلایل کف کردن بیش از حد ماشین لباسشویی

تولید کف بیش از اندازه در ماشین لباسشویی می تواند عملکرد دستگاه را مختل کند. بنابراین دانستن دلایل بروز این مشکل امر مهمی به شمار می رود تا شما بتوانید از وقوع آن پیشگیری کنید. در ادامه به توضیح علت های تولید کف بیش از حد در ماشین لباسشویی پرداخته و راهکارهایی برای پیشگیری از وقوع آن ها ارائه خواهیم داد.

1. استفاده از شوینده نامناسب

اکثر ماشین های لباسشویی که امروزه در بازار فروخته می شوند، دستگاه های High Efficiency یا راندمان بالا هستند. این ماشین های لباسشویی برای استفاده کم تر از آب و شوینده طراحی شده اند، به طوری که با شوینده هایی که کف کمی تولید کرده سازگار بوده و در عین تمیز کردن کامل لباس ها مجبور به آبکشی زیاد برای تخلیه کف تولید شده نیستند. با این حال از آنجایی که هنوز میلیون ها ماشین لباسشویی با راندمان پایین در حال استفاده توسط افراد و خانواده ها هستند، اکنون دو نوع شوینده در بازار، معروف به شوینده های معمولی و شوینده های با راندمان بالا (HE) وجود دارد.

اگر از ماشین لباسشویی های راندمان بالا استفاده می کنید، ممکن است متوجه شده باشید که شوینده های غیر HE با این دستگاه سازگاری ندارند و ممکن است گاهی کف بیش از اندازه ای در ماشین لباسشویی تولید کنند. بنابراین در این حالت باید شوینده مورد استفاده را عوض کرده و از شوینده های با راندمان بالا استفاده کنید که کف کم تری از آن ها حاصل می شود. همچنین در نظر داشته باشید که به طور کلی ماشین های لباسشویی درب از جلو نسبت به ماشین های لباسشویی درب از بالا، دستگاه های با راندمان بالایی به حساب می آیند. علاوه بر این ممکن است هنگام استفاده از مواد شوینده راندمان بالا در یک ماشین لباسشویی معمولی شاهد تولید کف بیش از اندازه شوید، بنابراین مهم است که از مواد شوینده معمولی نیز برای انجام شستشو در ماشین های لباسشویی معمولی استفاده کنید.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که شوینده های کم فسفات یا بدون فسفات نسبت به شوینده های معمولی کف کم تری تولید می کنند و استفاده از آن ها در ماشین های لباسشویی درب از جلو که آب کم تری نسبت به ماشین لباسشویی های درب از بالا مصرف می کنند، توصیه می شود.

به طور کلی استفاده از انواع مواد شوینده بستگی به نوع ماشین لباسشویی شما دارد. از این رو باید توجه داشته باشید که همیشه بر اساس توصیه ها و دستور العمل های ماشین لباسشویی، شوینده مناسب آن را استفاده کنید.

آب در حال وارد شدن به وان ماشین لباسشویی است.

ماشین لباسشویی درب از جلو نسبت به درب از بالا از آب کمتری برای شستشوی کف استفاده می کند.

2. استفاده بیش از حد از شوینده

استفاده بیش از حد از شوینده می تواند باعث تولید کف زیاد در ماشین لباسشویی شود. برای هر بار شستشو در ماشین لباسشویی باید میزان آب و مواد شوینده با یکدیگر هماهنگ باشند. بنابراین اگر مقدار شوینده نسبت به آب مورد استفاده در ماشین لباسشویی بیشتر باشد، کف زیادی تولید می شود.

علاوه بر این مقدار شوینده ای که در ماشین لباسشویی های درب از بالا و درب از جلو استفاده می شود، متفاوت است. ممکن است ماشین های لباسشویی درب از جلو به عنوان یک دستگاه با راندمان بالا در بازار معرفی نشوند، اما باید بگوییم که تمام این ماشین لباسشویی ها راندمان بالایی دارند. زیرا به طور کلی این دستگاه ها آب کم تری نسبت به ماشین لباسشویی های درب از بالا مصرف می کنند و بنابراین به مواد شوینده کم تری نیز احتیاج دارند.

به طور کلی برای انتخاب دوز مناسب شوینده برای ماشین لباسشویی، باید حجم و میزان کثیفی لباس هایی که قصد شستشوی آن ها را دارید، در نظر بگیرید. به عنوان مثال یک لباس فوتبال گل آلود نسبت به یک تیشرتی که کثیفی زیادی ندارد، به مواد شوینده بیشتری برای تمیز شدن نیاز دارد. از این رو بهترین روش این است که دستورالعمل شرکت تولید کننده مواد شوینده را برای شستشوی لباس ها دنبال کنید. البته بیشتر اوقات، استفاده از مقدار کم تری شوینده نسبت به مقدار توصیه شده روی بسته بندی آن، می تواند لباس ها را به خوبی شستشو داده و همچنین از تولید کف زیاد جلوگیری کند. اما استفاده از مواد شوینده بیشتر از مقدار توصیه شده به احتمال زیاد می تواند کف زیادی ایجاد کند. بنابراین در استفاده از مواد شوینده (چه شوینده معمولی و چه HE) بهتر است کمی محتاط تر عمل کنید.

یک نفر در حال ریختن مقدار زیادی شوینده در ماشین لباسشویی است.

استفاده بیش از حد از شوینده باعث کف کردن ماشین لباسشویی می شود.

3. استفاده خیلی کم از شوینده

ممکن است به نظر نرسد که استفاده خیلی کم از شوینده بتواند باعث تولید کف بیش از اندازه در ماشین لباسشویی شود. اما باید بگوییم که بعضی از مواد شوینده حاوی مواد ضد کف (Anti foaming agent) هستند، بنابراین استفاده کم از این محصول باعث می شود که این مواد ضد کف به خوبی عمل نکرده و در نتیجه کف زیادی در طی شستشو ایجاد شود. از جمله این مواد ضد کف می توان به روغن های نامحلول، پلی دی متیل سیلوکسان ها و سایر سیلیکون ها، بعضی از الکل ها، استئارات ها و گلیکول ها اشاره کرد.

به طور کلی برای انتخاب مقدار شوینده برای شستشوی البسه در ماشین لباسشویی، باید حجم و کثیفی لباس های خود را در نظر بگیرید. برای مثال یک تیشرت فوتبال که گل آلود شده است نسبت به یک تیشرت دیگر با کثیفی کم، برای تمیز شدن به شوینده بیشتری نیاز دارد. بنابراین بهترین راه این است که بر اساس دستورالعمل توصیه شده توسط شرکت تولید کننده شوینده، برای شستشوی لباس ها در ماشین لباسشویی عمل کنید.

یک نفر در حال استفاده خیلی کم از شوینده در ماشین لباسشویی

استفاده خیلی کم از شوینده باعث کف کردن ماشین لباسشویی می شود.

4. سختی پایین آب

اکثر مناطق دارای آب سخت هستند و عاملی که باعث افزایش سختی آب می شود املاح و مواد معدنی موجود در آب است. در حقیقت این املاح موجب کاهش توانایی شوینده و کف نکردن آن می شوند و سازندگان مواد شوینده برای جلوگیری از این اتفاق ترکیباتی به شوینده ها اضافه می کنند که باعث کاهش اثر این املاح و کف کردن بهتر شوینده شود.

بنابراین اگر اخیرا به منطقه ای نقل مکان کرده اید که به طور طبیعی دارای آب نرم است یا به تازگی یک سختی گیر آب نصب کرده اید، ممکن است با کف کردن بیش از حد شوینده در ماشین لباسشویی روبرو شوید. در این حالت پیشنهاد می شود که از مقدار کم تری شوینده استفاده کنید. مثلا ابتدا از حدود نصف شوینده ای که همیشه استفاده می کرده اید، شروع کنید تا در نهایت به مقدار مناسب جهت شستشوی بهتر لباس ها در عین عدم تولید کف بیش از حد برسید.

به طور کلی استفاده از شوینده های مایع در مناطق با آب نرم و استفاده از شوینده پودری در مناطق با آب سخت برای عملکرد بهتر و عدم تولید کف بیش از حد توصیه می شود.

5. کم بودن حجم لباس ها یا کثیفی کم آن ها

شستشوی حجم صحیحی از لباس ها در ماشین لباسشویی برای کف کردن به اندازه در چرخه شستشو مهم است. زیرا حجم لباس ها بر میزان اصطکاکی که بین آن ها ایجاد می شود تأثیر می گذارد. در حقیقت این اصطکاک لباس ها به هم است که به همراه مواد شوینده، گرما و آب می تواند کثیفی آن ها را از بین ببرد. بنابراین کم بودن حجم لباس ها باعث می شود با حرکت درام، شوینده بیشتر کف کند و ار آنجایی که لباس ها به اندازه ای نیستند که این کف برای حل کردن کثیفی روی آن ها مورد استفاده قرار بگیرد، با گذشت زمان کف بیشتری در چرخه تجمع پیدا می کند.

از این رو توصیه می شود که برای جلوگیری از کف کردن زیاد ماشین لباسشویی، حجم کمی از لباس ها را برای شستشو در درام قرار ندهید.

لباس های کمی در ماشین لباسشویی قرار گرفته است

کم بودن حجم لباس ها در ماشین لباسشویی موجب تشکیل کف زیاد می شود.

6. زیاد بودن حجم لباس ها در ماشین لباسشویی

قرار دادن حجم زیادی از لباس ها درون ماشین لباسشویی، دستگاه را در شستن و تخلیه کف و همچنین آبکشی لباس ها دچار مشکل می کند. زیرا در این حالت فضای کافی برای تخلیه کف در درام وجود ندارد. بنابراین توصیه می شود که برای جلوگیری از ایجاد کف زیاد و باقی ماندن آن روی لباس ها، درام ماشین لباسشویی خود را بیش از اندازه پر نکنید.

یک نفر در حال قرار دادن حجم زیادی از لباس در ماشین لباسشویی

قرار دادن حجم زیادی از لباس در ماشین لباسشویی باعث تولید کف زیاد می شود.

7. باقی ماندن شوینده در ماشین لباسشویی از چرخه قبلی

بعضی از محتویات مواد شوینده ممکن است در طی چرخه های شستشو در ماشین لباسشویی (به خصوص اگر به طور مداوم از مقدار زیادی شوینده استفاده کرده باشید) به خوبی در آب حل نشده و در درام باقی بمانند. سپس این مواد هنگام اجرای چرخه شستشوی بعدی در آب حل شوند و علاوه بر کف مواد شوینده جدیدی که برای چرخه جدید به ماشین لباسشویی اضافه شده، شوینده باقی مانده نیز ایجاد کف کند. این مواد شوینده باقی مانده ممکن است در جاپودری، لوله ها و یا وان دستگاه تجمع پیدا کند که گاهی قابل مشاهده نباشد و البته تجمع مواد شوینده به خصوص در مناطقی که دارای آب سخت هستند به مراتب رایج تر است.

برای اطمینان از عدم تجمع مواد شوینده در ماشین لباسشویی می توانید از سرکه سفید استفاده کنید. به این صورت که دو تا چهار فنجان سرکه سفید را در وان یا جاپودری ماشین لباسشویی خود بریزید و سپس یک برنامه شستشو با دمای بالا را بدون قرار دادن هیچ لباسی در داخل وان اجرا کنید. در این حالت اسیدیته سرکه کمک می کند تا مواد شوینده قدیمی و رسوب کرده در ماشین لباسشویی به خوبی در آب حل شده و طی عمل تخلیه کاملا از دستگاه خارج شود.

در درام ماشین لباسشویی شوینده باقی مانده است

باقی ماندن شوینده در ماشین لباسشویی علت کف کردن زیاد

8. گرفتگی لوله یا فیلتر تخلیه

گاهی اوقات به دلیل انسداد و گرفتگی فیلتر و لوله تخلیه ماشین لباسشویی، کف تولید شده نمی تواند قبل از پایان چرخه آبکشی از درام خارج شود و در این حالت کف در دستگاه باقی می ماند. گرفتگی شیلنگ تخلیه می تواند به دلیل گیر کردن یک تکه لباس مانند جوراب در خروجی لوله یا قرارگیری نامناسب لوله تخلیه باشد که در روند تخلیه آب مشکل ایجاد می کند. در این حالت هر گونه گرفتگی در ماشین لباسشویی که از تخلیه آب جلوگیری می کند می تواند باعث باقی ماندن کف در درام شود. البته توجه داشته باشید که زیاد بودن کف خود می تواند باعث انسداد شیلنگ و فیلتر تخلیه و باقی ماندن کف در دستگاه شود.

برای رفع مشکل باقی ماندن کف زیاد در درام ماشین لباسشویی به دلیل گرفتگی سیستم تخلیه، ابتدا شیلنگ و فیلتر تخلیه را بررسی کنید و هر گونه گرفتگی را رفع نمایید. سپس از صاف بودن و تا نشدن لوله تخلیه مطمئن شوید و آن را با زاویه و ارتفاع صحیح نصب کنید تا عمل تخلیه آب بتواند به درستی صورت گیرد.

فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی گرفتگی دارد

گرفتگی فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی علت کف کردن زیاد

9. ایراد پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

اگر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی ایراد داشته باشد ممکن است کف زیادی در انتهای چرخه شستشو در درام باقی بماند. پمپ تخلیه قطعه ای است که آب به گردش درآمده در درام را توسط شیلنگ تخلیه خارج کرده تا ماشین لباسشویی به مرحله انتهایی یعنی خشک کردن لباس ها برسد. اگر این پمپ تخلیه مسدود شده یا خراب شود، تخلیه آب به درستی صورت نمی گیرد که در این حالت کف نمی تواند از دستگاه خارج شود و در زمان پایان یافتن چرخه شستشو، همچنان در درام باقی می ماند.

برای رفع مشکل جمع شدن کف زیاد در ماشین لباسشویی به دلیل ایراد پمپ تخلیه، ابتدا باید پمپ تخلیه را بررسی کنید که چیزی در آن گیر نکرده باشد. سپس به وسیله یک مولتی متر کارکرد پمپ تخلیه را چک کنید و در صورت خرابی، آن را تعویض نمایید.

یک نفر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی را در دست گرفته

ایراد پمپ تخلیه باعث کف کردن زیاد ماشین لباسشویی می شود.

چگونه کف تولید شده در ماشین لباسشویی را از بین ببریم؟

ممکن است گاهی اوقات با مشکل تجمع بیش از حد کف در ماشین لباسشویی در انتهای چرخه شستشو روبرو شوید و به این فکر کنید که چگونه می توان این کف را برطرف کرد. در ادامه ما چند روش برای از بین بردن این کف به شما پیشنهاد می دهیم:

روش اول: اجرای چرخه آبکشی یا Self Clean ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی شما دارای چرخه Self Clean یا Rinse (آبکشی) است، ساده ترین راه برای رفع کف اضافی در درام دستگاه این است که یکی از این دو چرخه را اجرا کنید. البته بهتر است این چرخه ها را روی دمای بالا تنظیم کنید تا شوینده باقی مانده بهتر در آب حل شده و از ماشین لباسشویی خارج شود. در صورت نیاز نیز می توانید چند بار این چرخه ها را اجرا نمایید تا وان و لباس ها کاملا عاری از شوینده و کف شوند.

اما توجه داشته باشید که در صورتی که کف تولید شده در ماشین لباسشویی بسیار زیاد و غیر قابل کنترل شده است، به طوری که امکان نشت آب از ماشین لباسشویی وجود دارد، توصیه می شود که از روش های دوم یا سوم برای کاهش فوری کف درون دستگاه استفاده کنید.

یک نفر در حال فشردن دکمه Self Clean در ماشین لباسشویی

اجرای چرخه Self Clean برای از بین بردن کف زیاد ماشین لباسشویی

روش دوم: استفاده از نرم کننده پارچه

در روش دوم می توان از نرم کننده پارچه به منظور از بین بردن فوری کف اضافی باقی مانده در وان ماشین لباسشویی استفاده کرد. در این روش سورفکتانت های کاتیونی موجود در نرم کننده پارچه به سورفکتانت های آنیونی موجود در کف اضافی مواد شوینده متصل می شوند و در نتیجه کف را در خود حل کرده و باعث تخلیه آن همراه با آب از درام می شوند. برای استفاده از این روش باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. نرم کننده پارچه را به اندازه یک درپوش ظرف آن با کمی آب رقیق کنید، سپس آن را مستقیما به وان و یا از طریق جاپودری به ماشین لباسشویی اضافه کنید.
  2. چرخه آبکشی را انتخاب و آن را اجرا کنید تا کف اضافی از طریق آبکشی تخلیه شود.
  3. در انتها در صورت نیاز این مراحل را تکرار کنید تا هیچ کفی درون درام و روی لباس ها باقی نماند.

توجه داشته باشید که در این روش اگر نرم کننده پارچه را با مقداری آب مخلوط نکرده و آن را به صورت غلیظ در ماشن لباسشویی بریزید، به احتمال زیاد باعث ایجاد لکه و آسیب روی لباس ها خواهد شد.

روش سوم: استفاده از سرکه سفید

در روش سوم می توان از سرکه سفید برای از بین بردن کف زیاد باقی مانده در درام ماشین لباسشویی به صورت خیلی فوری استفاده کرد. به طوری که به محض استفاده از سکه سفید شاهد کاهش کف خواهید بود. برای انجام این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا در صورت امکان داخل درام ماشین لباسشویی را با یک یا چند پارچه خشک تمیز کنید تا کف و حباب های اضافه تا حد امکان از روی لباس ها پاک شوند.
  2. یک فنجان سرکه سفید را به جاپودری یا وان ماشین لباسشویی اضافه کنید.
  3. یک برنامه شستشو را انتخاب و اجرا نمایید.
  4. بعد از اتمام چرخه شستشو، چرخه آبکشی را انتخاب و اجرا کنید تا تمام مواد شوینده و همچنین سرکه از روی لباس ها و درام ماشین لباسشویی شسته شود.
  5. در پایان در صورت نیاز این مراحل را تکرار کنید تا هیچ گونه کف قابل مشاهده ای روی لباس و درون ماشین لباسشویی باقی نماند.
یک بطری سرکه سفید جلوی ماشین لباسشویی که کف زیادی دارد قرار گرفته

استفاده از سرکه سفید برای از بین بردن کف زیاد ماشین لباسشویی

مشکلات ناشی از تجمع کف زیاد در ماشین لباسشویی

تجمع کف در ماشین لباسشویی و باقی ماندن آن روی لباس ها و درام می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. برای مثال درست است که استفاده از مواد شوینده برای از بین بردن کثیفی و لکه روی لباس ها در ماشین لباسشویی انجام می شود، اما زمانی که این شوینده در وان تاریک، مرطوب و گرم دستگاه باقی بماند، بستر مناسبی برای رشد کپک و قارچ خواهد بود.

به طور کلی تولید شدن کف زیاد در ماشین لباسشویی می تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله موارد زیر شود:

  • کدر و تیره شدن پارچه های روشن
  • باقی ماندن شوینده روی لباس ها و در نتیجه تحریک پوست
  • کپک زدگی درام و ایجاد بوی بد
  • نشت آب یا کف از ماشین لباسشویی

سخن پایانی

در این مقاله به توضیح دلایل کف کردن ماشین لباسشویی و راه حل های رفع این کف پرداختیم. همچنین به مشکلاتی که کف زیاد ممکن است برای ماشین لباسشویی یا لباس ها ایجاد کند اشاره کردیم. امیدواریم که مطالعه این مقاله توانسته باشد مشکل کف کردن بیش از حد ماشین لباسشویی شما را در طول چرخه شستشو برطرف کند. اما در صورت عدم موفقیت نباید نگران نباشید، زیرا مشاوران و تعمیرکاران داره چاره آماده عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی شما به صورت تخصصی خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *