آموزش و نگهداری

چرا مایکروفر صدای غیر عادی می دهد؟

یک نفر در کنار مایکروفری که صدای غیر عادی می دهد نشسته است

مایکروویوها معمولا در حین کار صدای وزوز خیلی خفیفی تولید می کنند که آرام و بدون ایجاد مزاحمت است. اما اگر صدا به اندازه ای بلند باشد که شما را آزار دهد یا صداهای غیر عادی مانند خراشیدگی، کلیک کردن یا جیغ از دستگاه شنیده شود، نشان دهنده وجود مشکل در یکی از قطعات مایکروفر است که باید به آن رسیدگی شود. در این مقاله عوامل ایجاد صداهای مختلف مایکروویو که شنیدن آن ها از دستگاه طبیعی نبوده و نشانه بروز مشکل در دستگاه است را توضیح داده و راهکارهایی برای رفع آن ها به شما پیشنهاد می دهیم.

9 دلیل صدای غیر طبیعی مایکروفر

اگر مایکروویو شما در حین کار صدای غیر طبیعی می دهد که قبلا نبوده است، ابتدا باید محل صدا را در دستگاه شناسایی کنید تا بتوانید مشکل را به درستی عیب یابی نمایید. در ادامه به دلایل صداهای مختلف مایکروفر و نحوه عیب یابی آن ها می پردازیم.

1. قرارگیری نادرست سینی گردان

اگر صدای غیر عادی از سینی شیشه ای گردان مایکروفر شنیده می شود، احتمالا این سینی به صورت صحیح روی کوپل و ریل آن جاگذاری نشده است. بنابراین باید بررسی کنید که برجستگی های زیر سینی به درستی روی کوپل جاگذاری شده باشد و ریل زیر آن، از مسیر خود خارج نشده باشد.

سینی گردان به درستی در مایکروفر جاگذاری شده
قرارگیری صحیح سینی گردان باعث جلوگیری از صدای غیر عادی مایکروویو می شود.

2. استفاده از ظروف نامناسب در مایکروفر

استفاده از ظروف نامناسب در مایکروویو می تواند باعث ایجاد صدای غیر عادی شود. همچنین این امر ممکن است به دستگاه آسیب برساند. بنابراین باید توجه داشته باشید که از قرار دادن لوازم و ظروف غیر قابل استفاده در مایکروفر خودداری کنید.

3. آسیب دیدگی ریل یا کوپل سینی گردان

ریل و کوپل زیر سینی گردان مایکروفر که وظیفه چرخش یکنواخت سینی را بر عهده دارند، اگر آسیب ببینند ممکن است صداهایی ایجاد کنند. در این حالت چرخش بشقاب شیشه ای نیز با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین در صورت صدمه دیدن، شکستگی و هر گونه ایراد در ریل و کوپل سینی گردان، آن ها را تعویض کنید. البته اگر این دو قطعه کثیف هستند، فقط نیاز است که آن ها را تمیز کنید تا مشکل چرخش سینی و ایجاد صدا برطرف شود.

ریل و کوپل سینی گردان در مایکروفر
آسیب دیدگی ریل یا کوپل سینی گردان علت صدای غیر عادی مایکروویو

4. ایراد فن خنک کننده یا موتور آن

مایکروویوها دارای یک فن خنک کننده هستند که وظیفه تهویه و خنک سازی موتور دستگاه را بر عهده دارد. این فن ممکن است به مرور زمان کثیف شده و چرخش آن با مشکل مواجه شود. همچنین امکان دارد در حین چرخش شل شده یا از جای خود خارج شود که این اتفاق منجر به ایجاد یک صدای غیر معمول به دلیل برخورد فن به سایر قسمت های مایکروویو می شود. در صورت کثیفی فن می بایست آن را به خوبی تمیز کنید و هر گونه پرز یا موی گیر کرده به آن را بردارید. اما در صورت خرابی فن یا موتور آن، باید این قطعات را تعویض نمایید.

یکی از نشانه های ایراد فن مایکروفر که باعث صدای غیر عادی می شود، این است که معمولا صدای آن در نزدیکی فن که معمولا پشت دستگاه است، بلندتر شنیده می شود. البته صدای ملایم فن خنک کننده در هنگام کار مایکروفر طبیعی است، اما صداهایی شبیه به وزوز، تق تق، ساییدگی یا برخورد کردن چیزی در مایکروفر که قبلا نبوده، می تواند نشان از وجود مشکل در فن خنک کننده یا موتور آن باشد.

در نتیجه برای رفع صدای فن خنک کننده مایکروفر ابتدا باید آن را به خوبی تمیز کنید تا هیچ گونه کثیفی روی آن باقی نماند. سپس در صورت شل شدن، آن را محکم کنید و در انتها در صورت خرابی، شکستگی یا فرسودگی فن یا موتور آن، این قطعات را کلا تعویض کنید.

فن خنک کننده مایکروویو کثیف است
کثیفی فن خنک کننده علت صدای غیر طبیعی مایکروویو

5. ایراد موتور سینی گردان مایکروویو

موتور صفحه گردان مایکروفر که به آرامی سینی درون دستگاه را برای اطمینان از گرم شدن یکنواخت غذا می چرخاند، اگر با مشکل مواجه شود، صدای غیر عادی شبیه به صدای کلیک کردن، ساییده شدن یا خراشیدگی می دهد. برای تست سالم بودن موتور گردان مایکروویو می بایست از یک مولتی متر استفاده کنید و در صورت خرابی آن، موتور را تعویض نمایید.

6. ایراد تیغه استیرر (آنتن چرخنده) یا موتور آن

موتور استیرر (Stirrer) یا آنتن چرخنده مایکروفر تیغه ای را که در ورودی کانال اشعه ها درون محفظه قرارگیری غذا وجود دارد، حرکت می دهد. این تیغه امواج الکترومغناطیسی را در سراسر محفظه مایکروویو پخش می کند تا از پخت یکنواخت غذا اطمینان حاصل شود. اگر این موتور دچار ایراد شود، باید سخت تر کار کند و این اتفاق باعث می شود صدای غیر عادی ایجاد کند. همچنین در این حالت ممکن است متوجه شوید که مایکروویو غذا را مانند قبل به صورت یکنواخت گرم نمی کند.

یکی از علائم خرابی موتور استیرر مایکروویو، شنیدن صدای ساییدگی یا خراشیده شدن است. البته برای اطمینان از کارکرد صحیح این موتور باید از مولتی متر استفاده کرده و آن را تست کنید. سپس در صورت خرابی، آن را تعویض نمایید.

تیغه استیرر در مایکروفر
ایراد تیغه استیرر موجب صدای غیر عادی مایکروفر می شود.

7. ایراد دیود مایکروویو

دیود در مایکروفر وظیفه تبدیل جریان متناوب (AC) برق به جریان مستقیم (DC) برق را برای تامین انرژی مگنترون بر عهده دارد. اگر این دیود فرسوده شده و یا دچار مشکل شود، علاوه بر این که غذا گرم نمی شود، صدایی غیر عادی مانند صدای زمزمه بلند نیز از مایکروویو به گوش می رسد.

برای تست سالم بودن دیود مایکروویو از یک مولتی متر استفاده کنید و در صورت خرابی، آن را تعویض نمایید. البته به دلیل خطر برق گرفتگی نیاز است که ابتدا خازن را تخلیه الکتریکی نمایید. بنابراین در صورتی که در این کار متخصص نیستید توصیه می شود هرگز به قطعات داخلی مایکروفر دست نزده و از یک تعمیرکار کمک بخواهید.

8. فرسودگی مگنترون

مگنترون قطعه ای مهم درون مایکروویو است که امواج الکترومغناطیسی را برای گرم کردن غذا تولید می کند. در صورتی که مگنترون فرسوده شود، ممکن است صدای غیر طبیعی مانند صدای شبیه به خراشیده شدن، غرغر، جیغ، وزوز یا زمزمه بلند از مایکروفر شنیده شود. این اتفاق به خصوص زمانی که استفاده از مایکروفر زیاد است به دلیل افزایش سن مگنترون رخ می دهد. البته باید بگوییم که صدای وزوز کم به دلیل کارکرد عادی مگنترون مایکروویو است که طبیعی می باشد.

کارکرد مگنترون را می توان به وسیله مولتی متر تست کرد. البته به دلیل خطر برق گرفتگی، کار با قطعات داخلی مایکروفر بسیار خطرناک است، از این رو توصیه می شود برای بررسی مگنترون از یک تعمیرکار متخصص کمک بخواهید.

شخصی در حال تعویض مگنترون در مایکروفر است
خرابی مگنترون علت صدای غیر عادی مایکروویو

9. ایراد کانال هدایت کننده امواج

کانال هدایت کننده امواج که وظیفه انتقال اشعه های تولید شده توسط مگنترون به محفظه مایکروفر را دارد، اگر آسیب ببیند ممکن صداهایی شبیه به وزوز ایجاد کند که در این حالت باید این کانال تعویض شود.

در صورت شنیدن صدای غیر عادی از مایکروفر چه باید کرد؟

اگر صدای غیر عادی از مایکروویو خود می شنوید، ابتدا پیشنهاد می شود که یک بار برق دستگاه را قطع و وصل کرده و همچنین مایکروفر را با استفاده از روش های صحیح تمیز کنید. زیرا بیشتر اوقات صدای غیر طبیعی مایکروویو می تواند ناشی از عدم رسیدگی به دستگاه و یا ایراد نرم افزاری باشد که با تمیز کردن و ریست کردن مایکروفر، برطرف می شود.

اما در صورت معیوب بودن قطعات اصلی مایکروفر به خصوص دیود و مگنترون صداهای بسیار بلندی ممکن است از دستگاه شنیده شود. در این مواقع بهترین کار این است که مایکروفر را خاموش کرده و آن را از برق بکشید. سپس به کمک یک تعمیرکار متخصص مایکروفر ایراد آن را شناسایی، عیب یابی و رفع کنید. تعمیر تخصصی مایکروفر به خصوص اگر مشکل صدای غیر عادی، همراه با جرقه زدن مایکروویو، بوی سوختگی یا دود باشد، بهترین راهکار برای جلوگیری از خرابی های شدیدتر دستگاه می باشد.

با توجه به این که خازن مایکروویو می تواند حتی با وجود قطع بودن برق دستگاه به مدت طولانی، مقادیر کشنده ای انرژی را در خود ذخیره کند، توصیه می شود که تعمیر مایکروویو را به دست یک تعمیرکار متخصص بسپارید که علاوه بر حفظ ایمنی و تخلیه صحیح انرژی خازن، به صورت حرفه ای مشکل مایکروویو را شناسایی کرده و آن را تعمیر کند.

سخن پایانی

صداهای غیر عادی مایکروفر می تواند نشان دهنده مشکلات جزئی یا پیچیده باشد. بنابراین نادیده گرفتن این صداها ممکن است باعث بروز مشکلات جدی تری شود که هزینه بیشتری نیز برای تعمیر نیاز دارد. در نتیجه توصیه می شود در صورت به گوش رسیدن صداهای غیر طبیعی که قبلا از دستگاه شنیده نمی شده اند، در اسرع وقت برای عیب یابی و تعمیر مایکروفر اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *