آموزش و نگهداری

9 دلیل جرقه زدن مایکروفر و راه حل آن

مایکروفر در حال جرقه زدن است و یک نفر جلوی آن ایستاده

جرقه زدن درون محفظه مایکروفر یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است هر کسی با آن روبرو شود. مایکروفرها از مقدار الکتریسیته خیلی بالایی استفاده می کنند که این دستگاه را مستعد جرقه زدن می کند. این مشکل امری نیست که حل نشود و با یک عیب یابی ساده قابل برطرف کردن می باشد. اما ممکن است افراد هنگامی که مایکروویو شروع به جرقه زدن کند، بسیار وحشت زده شوند، باید بگوییم که این امر نیاز به وحشت زدگی ندارد. فقط نیاز است که دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید. سپس به دنبال دلیل و راه حل جرقه زدن مایکروفر خود بگردید. زیرا جرقه زدن مایکروویو اگر ادامه پیدا کند علاوه بر خراب شدن دستگاه ممکن است باعث آتش سوزی نیز شود.

در این مقاله قصد داریم انواع دلایل جرقه زدن مایکروویوها را مورد بررسی قرار داده و برای این مشکل راه حل هایی را پیشنهاد دهیم تا شما بتوانید علاوه بر رفع مشکل مایکروفر خود از جرقه زدن آن در آینده نیز پیشگیری کنید.

چرا مایکروفر جرقه می زند؟

قبل از این که به توضیح دلایل جرقه زدن مایکروویو بپردازیم لازم است که نحوه کارکرد این دستگاه را به طور خلاصه شرح دهیم. هنگامی که با فشار دادن دکمه Start مایکروفر شروع به کار می کند، برق 220 ولت وارد دستگاه می شود. این برق به یک ترانسفورماتور ولتاژ بالا که در ارتباط با یک خازن و یک دیود کار می کند ارسال می شود. ترانسفورماتور، ولتاژ برق را تقویت کرده و آن را به نزدیک 5000 ولت می رساند تا ولتاژ مورد نیاز مگنترون فراهم شود. سپس مگنترون، امواج الکترومغناطیسی مورد نیاز را تولید و آن ها را از طریق کانال امواج به درون محفظه دستگاه ساطع می کند. این امواج الکترومغناطیسی با مواد غذایی برخورد کرده و باعث می شوند که مولکول های آب درون غذا به شدت ارتعاش کرده و گرمایی را ایجاد کنند که غذا را گرم می کند.

قطعات داخلی مایکروفر نشان داده شده است
نحوه کارکرد مایکروفر

جرقه در مایکروفر یکی از اشکال تخلیه الکتریکی به حساب می آید که باعث یونیزاسیون هوا از یک نقطه رسانا تا نقطه دیگر می شود. در حقیقت وقتی امواج الکترومغناطیسی که به داخل محفظه مایکروویو تابیده می شوند، با جسم فلزی برخورد کنند، موجب ایجاد جرقه به همراه صدای بلندی می شوند. به همین دلیل مهم است که هنگام گرم کردن مواد غذایی در مایکروفر فقط از اقلام قابل استفاده در مایکروویو استفاده کنید و همچنین یک سری نکات را در مورد مایکروفر در نظر بگیرید.

در ادامه دلایل جرقه زدن مایکروویو را شرح داده و برای هر کدام راه حلی را پیشنهاد خواهیم داد.

1. قرار گرفتن اقلام فلزی در مایکروفر

از رایج ترین دلایلی که موجب ایجاد جرقه در مایکروفر می شود این است که ظروف و لوازم نامناسبی درون دستگاه قرار گرفته است. مایکروفرها به دلیل استفاده از امواج الکترومغناطیسی می توانند موجب جرقه زدن اقلام فلزی شوند. در واقع اگر یک فلز در مایکروویو قرار بگیرد، امواج مایکروویو باعث حرکت الکترون های روی سطح فلز می شوند که این امر منجر به تجمع بار الکتریکی و سپس تخلیه الکتریکی به صورت جرقه می شود.

به طوری که حتی قرار گرفتن یک قطعه کوچک فلزی در داخل مایکروویو، برای ایجاد جرقه در دستگاه کافی است. به عنوان مثال ممکن است مایکروویو را با سیم ظرفشویی تمیز کرده باشید و مقداری از تکه های فلزی آن درون دستگاه باقی مانده باشد. همچنین ممکن است اشتباها تکه ای فویل آلومینیومی روی مواد غذایی مانده باشد و آن را برای گرم کردن در داخل مایکروویو قرار داده باشید که این کار موجب جرقه زدن می شود.

در کل توصیه می شود برای پیشگیری از جرقه زدن و آتش گرفتن مایکروفر از قرار دادن اقلام فلزی و اقلامی که استفاده از آن ها درون مایکروفر ایمن نیست، مانند ظروف دارای رنگ نقره ای یا طلایی، قاشق و چنگال فلزی، فویل آلومینیومی، کاغذهای بازیافتی و سایر لوازم مشابه در مایکروویو خودداری کنید.

فلزات در مایکروفر قرار گرفته و روی آن ضربدر خورده
قرار گرفتن فلزات در مایکروفر موجب تولید جرقه می شود.

2. کثیف شدن یا آسیب دیدگی طلق نسوز مایکروفر

پوششی (مربع یا مستطیل شکل) درون مایکروفر در ورودی کانال امواج به محفظه دستگاه وجود دارد که به آن طلق نسوز یا صفحه میکا گفته می شود. این صفحه نازک که از جنس میکا یا پلاستیک است، علاوه بر هدایت امواج از مگنترون به داخل محفظه، از ورود ذرات خارجی، رطوبت و یا حشره به اجزای داخلی مایکروفر جلوگیری می کند.

جرقه زدن مایکروفر به دلیل کثیفی صفحه نسوز در مایکروفرهایی که از آن ها استفاده زیادی می شود، بیشتر رخ می دهد. در واقع در حین پخت و پز و یا گرم کردن مواد غذایی، ممکن است مقداری از ذرات غذا و چربی به ورق نسوز میکا بچسبند. سپس امواج ساطع شده از مگنترون، این ذرات چسبیده روی صفحه را بسوزانند و باعث ایجاد جرقه در مایکروویو شوند. این جرقه ها به پوشش کانال امواج مایکروفر آسیب می رسانند، به طوری که ممکن است آن را کامل بسوزانند. بر این اساس این پوشش که آسیب دیده و سوخته است، جرقه های بیشتری ایجاد می کند.

بنابراین در صورت کثیفی یا آسیب دیدگی طلق نسوز مایکروویو پیشنهاد می شود که آن را تمیز و یا تعویض کنید تا مشکل جرقه زدن مایکروفر برطرف شود. همچنین جهت پیشگیری از سوختن پوشش نسوز کانال امواج، می بایست همیشه از تمیز بودن آن مطمئن باشید.

طلق نسوز مایکروفر
کثیف شدن یا آسیب دیدگی طلق نسوز مایکروفر باعث جرقه زدن می شود.

3. کثیف شدن دیواره های داخلی مایکروفر

در طول گرم کردن مواد غذایی در مایکروفر، ذرات غذا بر اثر گرم شدن ممکن است به اطراف پرتاب شوند و به دیواره های داخلی دستگاه بچسبند. وجود این لکه های غذا و کثیفی در محفظه داخلی مایکروفر می تواند باعث جذب امواج در استفاده های بعدی از مایکروفر شود و در نتیجه ممکن است گاهی ایجاد جرقه کند. این امر زمانی اتفاق می افتد که ذرات غذا در طی چندین چرخه پخت در مایکروویو باقی بمانند و بر اثر سوختن، کربنی شوند. در حقیقت این ذرات می توانند به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما به شکل کربن تبدیل شوند که می تواند نقاط داغ رسانایی در مایکروویو ایجاد کند و منجر به تشکیل جرقه شود.

جلوگیری از جرقه زدن مایکروفر به دلیل کثیفی محفظه داخلی بسیار آسان است. فقط کافی است که مایکروویو خود را بعد از هر بار استفاده، به وسیله پاک کننده های ملایم تمیز کنید و همچنین همیشه هنگام قرار دادن مواد غذایی در مایکروفر برای جلوگیری از پریدن ذرات آن به اطراف از درپوش های مخصوص استفاده کنید.

محفظه داخلی مایکروفر کثیف است.
کثیفی دیواره های داخلی مایکروفر باعث جرقه زدن می شود.

4. روشن کردن مایکروفر به صورت خالی

هرگز مایکروویو را بدون قرار دادن هیچ چیز در آن روشن نکنید. زیرا این کار می تواند منجر به ایجاد جرقه در دستگاه شود. در حقیقت در این حالت امواج مایکروویو مدام در محفظه داخلی منعکس شده و نمی توانند توسط مواد غذایی جذب شوند که در نهایت باعث می شود توسط اجزای خود مایکروفر جذب شده و موجب ایجاد جرقه شوند. همچنین اگر غذای بسیار کمی را در مایکروفر گرم کنید، ممکن است همین مشکل رخ دهد. زیرا اگر ماده کافی برای جذب موثر انرژی مایکروویو وجود نداشته باشد، انرژی اضافی به اجزای مایکروویو باز می گردد.

5. رنگ پریدگی یا خراشیدگی پایه ساپورتر مایکروفر

اگر پایه ساپورتر را در مایکروویو قرار داده اید و متوجه جرقه زدن آن شدید، ممکن است پایه ساپورتر دچار خراشیدگی یا رنگ پریدگی شده باشد. این پایه ها از یک فلز ساخته شده اند که برای جلوگیری از جرقه زدن، آن را با یک لایه پلاستیک محافظ پوشانده اند. بر این اساس اگر برای مدت زیادی از این پایه استفاده کنید، ممکن است پوشش پلاستیکی محافظ آن فرسوده و خراشیده شده و یا پریدگی رنگ پیدا کند.

بنابراین برای رفع مشکل جرقه زدن مایکروویو به دلیل بیرون زدن فلز پایه ساپورتر می بایست از یک پایه جدید و سالم به جای پایه قدیمی استفاده کنید.

پایه ساپورتر در مایکروفر قرار دارد.
آسیب دیدگی پایه ساپورتر مایکروفر باعث جرقه زدن می شود.

6. رنگ پریدگی نگهدارنده های شلف مایکروویو

بعضی از مایکروفرها دارای شلف هایی هستند که روی نگهدارنده های مخصوصی در دیواره محفظه داخلی قرار می گیرند. اگر مایکروویو در نزدیکی یکی از این نگهدارنده ها جرقه بزند، به این معنی است که رنگ روی آن فرسوده و پریده است. بنابراین در این حالت باید نگهدارنده آسیب دیده را تعویض کنید تا مشکل جرقه زدن مایکروفر برطرف شود.

نگهدارنده های شلف مایکروویو
محل قرارگیری نگهدارنده های شلف مایکروویو

7. خراشیدگی یا رنگ پریدگی دیواره های محفظه داخلی

مایکروویوها دارای یک محفظه داخلی مخصوص هستند که به گونه ای طراحی شده است که تابش امواج مایکروویو را به صورت ایمن حفظ کند. با این حال اگر خراشیدگی یا شکافی در این فضای داخلی به وجود آید، قطعات داخلی مایکروویو در معرض تابش اشعه قرار می گیرند.

در واقع اگر دیواره های محفظه داخلی مایکروفر دچار خراشیدگی یا رنگ پریدگی شوند، به طوری که فلز زیرین آن بیرون بزند، امواج الکترومغناطیسی در صورت برخورد با این فلز رسانا، ایجاد جرقه می کنند. بنابراین باید دیواره های داخلی را از نظر هر گونه آسیب دیدگی که موجب بیرون زدن فلز زیرین آن شده است، بررسی کنید و اگر موردی پیدا کردید، باید قسمت آسیب دیده را تعمیر نمایید.

8. سوختن دیود مایکروویو

دیود مایکروویو یکی از اجزای فراهم کردن ولتاژ بالای برق به حساب می آید که برای تغذیه مگنترون مورد استفاده قرار می گیرد. از علائم خرابی دیود مایکروفر می توان به گرم نشدن خوب غذا، احساس بوی سوختگی و دود کردن اشاره کرد. همچنین در صورت اتصالی و سوختن دیود ولتاژ بالای مایکروفر، امکان ایجاد جرقه به دلیل داغ کردن آن در داخل مایکروویو وجود دارد.

بنابراین در صورت خرابی دیود مایکروفر می بایست آن را تعویض کنید. البته توجه داشته باشید که قطعات مایکروویو ولتاژ برق بالایی دارند و حتی با قطع برق تا چند ده روز این برق درون دستگاه باقی می ماند. از این رو برای دسترسی به قطعات داخلی باید ابتدا الکتریسیته دستگاه توسط افراد متخصص تخلیه و سپس دیود تعویض شود.

شخصی در حال درآوردن دیود مایکروفر
سوختن دیود مایکروفر باعث جرقه زدن می شود.

9. خرابی مگنترون مایکروفر

مگنترون مسئول ایجاد امواج الکترومغناطیسی در مایکروویو است که دستگاه به وسیله آن غذا را گرم می کند. هنگامی که مگنترون به درستی کار می کند، امواج مایکروویو به طور مساوی در سرتاسر فضای داخلی دستگاه پخش می شود. اما اگر این قطعه معیوب شود، توزیع امواج به صورت ناهموار صورت می گیرد که می تواند منجر به ایجاد نقاط داغ و گرمای بیش از حد شود. در نتیجه اگر مگنترون فرسوده و خراب شود، ممکن است باعث ایجاد جرقه در مایکروویو شود. از علائم دیگر خرابی مگنترون می توان به گرم نشدن مواد غذایی و افزایش صدای مایکروویو هنگام پخت اشاره کرد. البته از کار افتادن مگنترون موردی است که کم تر از سایر موارد در هنگام جرقه زدن مایکروفر پیش می آید.

مگنترون در مایکروویو
خرابی مگنترون باعث جرقه زدن مایکروویو می شود.

در صورت خرابی مگنترون مایکروویو، این قطعه باید توسط افراد متخصص تعویض شود. با توجه به این که قطعات داخلی مایکروفر حتی با قطع برق نیز همچنان دارای ولتاژ بالایی از الکتریسیته هستند، عدم تخلیه الکتریکی صحیح دستگاه می تواند باعث برق گرفتگی و مرگ شود. بنابراین توصیه می شود که برای تعویض مگنترون حتما از افراد مجرب کمک بگیرید.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که به دلیل ولتاژ و جریان بالای برق درون مایکروویو، انجام تعمیر این دستگاه در صورت عدم رعایت اقدامات احتیاطی، خطر قابل توجهی برای آسیب دیدگی، برق گرفتگی و یا حتی مرگ دارد. خازن های مورد استفاده در مایکروفر دارای ولتاژ بالای برق هستند که باید قبل از انجام هر گونه تعمیری تخلیه شوند. درست است که بیشتر خازن های مورد استفاده در مدل های جدید دارای یک مقاومت تخلیه کننده هستند که ولتاژ خازن را به طور خودکار تخلیه می کند، اما باید هنگام تعمیر، با تخلیه خازن به صورت دستی از این امر مطمئن شد. به همین دلیل توصیه می کنیم که تعمیر مایکروفر خود را فقط به متخصصان با تجربه و حرفه ای بسپارید.

با مطالعه این مقاله متوجه شدید که در صورت جرقه زدن مایکروفر اولین کاری که باید فورا انجام دهید این است که دستگاه را خاموش کرده و آن را از برق بکشید. سپس عوامل بروز جرقه را بررسی کرده و با یک تعمیرکار مجرب تماس بگیرید تا مشکل جرقه زدن مایکروویو را عیب یابی و رفع نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *