آموزش و نگهداری

نحوه کارکرد پکیج آب گرمکن بدون مخزن و اجزای آن

نحوه کارکرد پکیج آب گرمکن بدون مخزن و اجزای آن

عملکرد پکیج های گرمایشی بدون مخزن نسبت به آب گرمکن های مخزن دار بسیار متفاوت است. به همین دلیل دارای قطعات متفاوتی نیز هستند. این پکیج ها که بدون مخزن نگهداری آب هستند، به جای گرم کردن آب درون مخزن، تنها زمانی شروع به گرم کردن آب می کنند که نیاز به آب گرم وجود داشته باشد. مانند زمانی که شیر آب گرم دوش حمام یا دیگر شیرهای گرم خانه باز شوند. بنابراین پکیج های گرمایشی بدون مخزن به جای گرم کردن آب در تمام طول مدت شبانه روز، تا زمانی که نیاز به آب گرم نباشد، غیر فعال می مانند. بر این اساس از مزایای پکیج دیواری بدون مخزن می توان به طول عمر بیشتر، اشغال فضای کم تر، توانایی گرم کردن حجم نامحدودی از آب (حدود 8 تا 20 لیتر در دقیقه) و مصرف انرژی کم اشاره کرد.

نحوه کارکرد پکیج آب گرمکن بدون مخزن

پکیج های آب گرم کن دیواری می توانند به دو صورت گازی یا برقی کار کنند. نحوه کارکرد آن ها بطور کلی چه برای گرم کردن آب مصرفی و چه برای گرم کردن آب مورد نیاز شوفاژها، مشابه هم است، با این تفاوت که گرم شدن شوفاژها فقط با تنظیمات روی پنل دستگاه قابل کنترل است و گرم شدن آب با باز و بسته کردن شیر آب خانه، بصورت اتوماتیک در پکیج آغاز می شود و فقط کافی است که تنظیمات اولیه دمای آب مصرفی روی پکیج اعمال شود.

کارکرد کلی پکیج های دیواری گازی و برقی به این صورت است که هنگامی که شیرهای آب گرم خانه باز می شوند، سیگنالی به پکیج آب گرمکن ارسال شده و دستگاه فرآیند گرم کردن آب را آغاز می کند. سپس آب سرد از روی مبدل حرارتی آلومینیومی درون پکیج عبور کرده و مبدل به این صورت آب را بطور مستقیم گرم می کند. گاز تولید شده در این فرآیند نیز به وسیله دودکشی که در بالای پکیج تعبیه شده، از خانه به بیرون منتقل می شود. در انتها هنگامی که شیر آب گرم خانه بسته شود، سیستم پکیج گرمایشی، گرم کردن آب را متوقف کرده و روی حالت آماده باش قرار می گیرد تا زمانی که دوباره به آن نیاز شود.

در ادامه نحوه کارکرد پکیج آب گرمکن دیواری برقی و گازی برای گرم کردن آب مصرفی بصورت مرحله به مرحله توضیح داده خواهد شد.

مرحله 1: باز شدن شیر آب گرم خانه

با باز شدن شیر آب گرم خانه، سیگنالی تحت عنوان تقاضا برای گرم شدن آب به پکیج آب گرمکن ارسال می شود.

مرحله 2: وارد شدن آب سرد به درون پکیج آب گرمکن

بعد از باز شدن شیر آب گرم خانه، آب سرد با باز شدن شیر ورودی آب در پکیج دیواری، وارد دستگاه می شود تا فرآیند گرم کردن آب آغاز شود.

مرحله 3: فعال شدن سنسور جریان آب یا فلومتر

با ورود آب سرد به درون پکیج و فعال شدن سنسور جریان آب، بلافاصله سیستم پکیج میزان گرم شدن مشعل (برنر) در پکیج گازی و میزان گرم شدن المنت حرارتی در پکیج برقی را محاسبه می کند تا بتواند آب را تا دمای مورد نظر گرم کند.

مرحله 4: روشن شدن مشعل (برنر) یا گرم شدن المنت حرارتی

در مرحله چهارم، مشعل در پکیج گرمایشی گازی روشن شده یا در پکیج گرمایشی برقی با تبدیل انرژی برق به انرژی گرمایی المنت حرارتی گرم می شود. سپس مشعل یا المنت حرارتی شروع به گرم کردن آب می کند که بعد از این مرحله جریان ثابتی از آب گرم توسط آن ها فراهم شود. سپس آب در اطراف مبدل حرارتی به گردش در می آید تا زمانی که به دمای تعیین شده برسد و بعد از گرم شدن از آب گرمکن خارج شده و به درون لوله های آب خانه وارد می شود تا در نهایت از شیر آب گرمی که باز شده است، خارج شود. در این هنگام می توان، از جریان بی پایان آب گرم پکیج لذت برد.

مرحله 5: بسته شدن شیر آب گرم خانه

هنگامی که شیر آب گرم بسته شود، پکیج گرمایشی به طور خودکار خاموش شده و مصرف انرژی را متوقف می کند. با توجه به نحوه کارکرد این نوع پکیج باید بگوییم که با استفاده از آن می توانید از صرفه جویی در مصرف انرژی همراه با داشتن آب گرم ثابت و تازه لذت ببرید.

نحوه کارکرد پکیج آب گرمکن گازی و برقی

نحوه کارکرد پکیج آب گرمکن گازی و برقی

اجزا و قطعات مختلف پکیج دیواری

پکیج آب گرمکن دیواری دارای قطعات مختلفی است که کارکرد آن ها در ارتباط با هم، موجب کارکرد صحیح دستگاه می شود. در ادامه این قطعات را معرفی کرده و به توضیح وظیفه هر کدام خواهیم پرداخت.

1. برد کنترل الکترونیکی

در بین قطعات مختلف پکیج آب گرمکن دیواری، برد کنترل الکترونیکی پیچیده ترین قطعه است که به عنوان قلب پکیج عمل می کند. در حقیقت این قطعه تمام فعالیت های درون سیستم را کنترل می کند. برای مثال هواکش را روشن کرده تا هوای بیرون را وارد کند یا شیر گاز را که اجازه ورود گاز را می دهد باز می کند و یا مشعل را روشن می کند.

برد کنترل الکترونیکی پکیج آب گرمکن دیواری

برد کنترل الکترونیکی پکیج آب گرمکن دیواری

2. مبدل حرارتی

مبدل حرارتی پکیج دیواری به عنوان ضروری ترین اجزای دستگاه برای گرم کردن آب شناخته می شود. در حقیقت مبدل مقدار کمی آب را درون خود ذخیره می کند که سیستم از آن برای انتقال گرما استفاده کند. به این ترتیب گرما از مشعل یا المنت حرارتی توسط مبدل حرارتی به آب در حال حرکت در لوله های مبدل منتقل می شود.

پکیج های آب گرمکن دیواری ممکن است دارای یک مبدل یا دو مبدل حرارتی باشند. در واقع پکیج های تک مبدله فقط دارای مبدل حرارتی اولیه و پکیج های دو مبدله دارای هر دو مبدل اولیه و ثانویه هستند.

مبدل حرارتی اولیه و ثانویه پکیج دیواری

مبدل حرارتی اولیه و ثانویه پکیج دیواری

3. مشعل یا برنر (در پکیج های گازی)

مشعل یا برنر در پکیج های گازی وجود دارد و در زیر مبدل حرارتی قرار می گیرد، بطوریکه با روشن شدن آن، آب در مبدل حرارتی گرم می شود. در واقع مشعل دارای یک پیولت است که با وارد شدن گاز به دستگاه شروع به فعالیت می کند.

4. المنت حرارتی (در پکیج های برقی)

المنت حرارتی در پکیج های برقی، به وسیله تبدیل برق به گرما گرم شده و گرمای خود را به آب درون مبدل حرارتی می دهد تا بتواند آب را تا درجه تعیین شده گرم کند.

5. شیر سه راهی یا شیر اختلاط

شیر اختلاط یا شیر سه راهی پکیج دیواری، آب سرد را به آب داغ خروجی از پکیج آب گرمکن اضافه می کند که علاوه بر تنظیم دمای آب، به طور موثر مقدار آب گرم مورد نیاز خانه را نیز افزایش می دهد. در حقیقت این شیر، دمای آب داغ خروجی از مبدل حرارتی را تعدیل کرده و به تنظیم حداکثر دما برای جلوگیری از احتمال ایجاد سوختگی کمک می کند.

6. هواکش و دودکش

دودکش پکیج گرمایشی گازهای داغ تولید شده را از دستگاه خارج می کند، به همین دلیل دودکش معمولا داغ است. هواکش نیز هوای مورد نیاز برای احتراق را به مشعل یا برنر می رساند.

دودکش پکیج دیواری

دودکش پکیج دیواری

7. فن

فن با چرخش خود در پکیج گرمایشی باعث خروج گازهای داغ تولید شده از طریق دودکش می شود.

فن در پکیج آب گرمکن دیواری

فن پکیج آب گرمکن دیواری

8. ترموکوپل یا سنسور شعله

سنسور شعله یا ترموکوپل در پکیج دیواری بر کارکرد مشعل برای ایجاد شعله صحیح نظارت دارد. در حقیقت این قطعه، وسیله ای است که برای تشخیص جریان گاز در آبگرمکن های گازی استفاده می شود.

9. سنسور دما

سنسور دما تغییرات دمای آب پکیج گرمایشی را تشخیص می دهد. اگر این سنسور تشخیص دهد که فشار آب کم شده یا از دمای تنظیم شده داغ تر شده است، به برد کنترل الکترونیکی هشدار می دهد تا برد کنترل بر اساس آن، شیرها از جمله شیر گاز، شیر اختلاط و شیر جریان را تنظیم کند.

10. سنسور گرمای بیش از حد

سنسور گرمای بیش از حد در پکیج آب گرمکن در صورتی که احساس کند دستگاه بیش از حد داغ شده است، جهت جلوگیری از آسیب آن، به برد کنترل الکترونیکی برای خاموش کردن اتوماتیک سیستم، هشداری را ارسال می کند.

11. سنسور جریان آب یا فلوسوئیچ یا فلومتر

فلوسوئیچ یا سنسور جریان آب یا فلومتر در پکیج آب گرمکن بدون مخزن، ورود آب را به درون دستگاه تشخیص می‌ دهد و به برد کنترل الکترونیکی هشدار می‌ دهد که شروع به گرم کردن آب کند.

هیتر، فلوسوئیچ و سنسور گرمای بیش از حد در پکیج دیواری

هیتر، فلوسوئیچ و سنسور گرمای بیش از حد در پکیج دیواری

12. سنسور یخ زدگی یا محدود کننده دما

سنسور یخ زدگی یا محدود کننده دما در پکیج آب گرمکن در صورت پایین آمدن دما در هیتر، با ارسال هشدار به برد کنترل الکترونیکی، از هیتر در برابر یخ زدگی محافظت می کند.

13. سنسور سرعت فن

سنسور سرعت سنج فن پکیج، بر سرعت چرخش فن نظارت دارد و در صورت بروز مشکل به برد کنترل الکترونیکی هشداری را ارسال می کند.

14. فیلتر سختی گیر آب

فیلتر سختی گیر آب پکیج آب گرمکن دیواری که انواع مختلفی دارد بر روی شیلنگ ورودی آب به پکیج در خارج از دستگاه نصب می شود. کار این فیلتر جذب مواد معدنی آب و تبدیل آب سخت به آب نرم است تا رسوبات کم تری وارد پکیج شده و در نتیجه مبدل های حرارتی نیاز کم تری به رسوب گیری پیدا کنند. این قطعه در حقیقت برای افزایش عمر پکیج دیواری ضروری می باشد. برای اطلاع از نحوه رسوب گیری پکیج آب گرمکن کلیک کنید.

فیلتر سختی گیر آب پکیج آب گرمکن دیواری

فیلتر سختی گیر آب پکیج آب گرمکن دیواری

15. ترمیستور ورودی و خروجی آب

ترمیستور ورودی و خروجی آب در پکیج دیواری به ترتیب دمای آب سرد ورودی و دمای آب گرم خروجی از پکیج را اندازه گیری می کنند.

16. شیر محدود کننده فشار آب

شیر محدود کننده فشار آب در پکیج آب گرمکن، با تنظیم فشار آب از سیستم گرمایشی در برابر فشار بیش از حد محافظت می کند.

17. شیر کاهش فشار

شیر کاهش فشار در پکیج دیواری این اجازه را می دهد که هوا به صورت دستی از محفظه گرمایش در طول سرویس های دوره ای دستگاه آزاد شود.

18. لوله های ورودی و خروجی آب

لوله های ورودی و خروجی آب مصرفی برای عبور آب در پکیج آب گرمکن تعبیه شده اند. یکی از این لوله ها آب سرد را وارد پکیج می کند تا آب از سنسور جریان آب و لوله هایی که در اطراف مبدل حرارتی قرار دارند عبور کند. سپس آب گرم شده از پکیج از طریق لوله دیگر خارج شده و به شیرهای آب خانه منتهی می شود.

دو لوله دیگر در پکیج دیواری برای عبور آب مورد نیاز شوفاژها می باشد تا پکیج از طریق گرم کردن چند باره آب آن بتواند رادیاتورها را گرم نگه دارد.

لوله های ورودی و خروجی آب در پکیج دیواری

لوله های ورودی و خروجی آب در پکیج دیواری

19. لوله ورودی گاز

لوله ورودی گاز در پکیج آب گرمکن برای ورود گاز به دستگاه و مصرف آن در فرآیند اشتعال شعله تعبیه شده است.

20. پنل کنترل

اکثر پکیج های آب گرمکن دیواری دارای پنل کنترل در جلوی دستگاه هستند که به کاربران اجازه می دهد به وسیله آن تنظیمات دلخواه خود را روی پکیج اعمال کنند. مثلا کاربر می تواند درجه دمای آب و درجه گرمای شوفاژهای خود را به وسیله این پنل، کنترل کند.

یم نفر در حال فشردن دکمه های پنل کنترل پکیج آب گرمکن دیواری

پنل کنترل پکیج آب گرمکن دیواری

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله نحوه کارکرد پکیج آب گرمکن دیواری را هنگامی که آب گرم باز و بسته می شود، متوجه شده و همچنین با انواع اجزا و قطعات پکیج آشنا شده و وظیفه و کارکرد هر کدام را فرا گرفتید. اکنون می دانید که هر قطعه چطور کار می کند و اگر مشکلی در پکیج به وجود آید، احتمالا توانایی عیب یابی آن را خواهید داشت. در هر صورت اگر در عیب یابی و رفع مشکل پکیج خود دچار مشکل شده اید، می توانید با کارشناسان تعمیر پکیج و آب گرمکن ما در داره چاره تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *