آموزش و نگهداری

نحوه صحیح چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

یک آقا در حال چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی بهترین دوست شما در آشپزخانه است، اما برای اینکه مطمئن شوید که عملکرد آن به بهترین نحو صورت می گیرد، باید ظروف را به درستی برای شستشو درون آن بچینید. زیرا چینش ظروف بیش از حد یا نامناسب می تواند عملکرد شستشو را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این مقاله شما را در مورد نحوه صحیح چیدن انواع ظروف در قفسه های مختلف ماشین ظرفشویی راهنمایی خواهد کرد.

اقدامات قبل از چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

یک تصور رایج اشتباهی که وجود دارد این است که شما باید ظروف، کارد و چنگال خود را قبل از قرار دادن آن ها در ماشین ظرفشویی کاملا بشویید. این امر باعث می شود که برخی از افراد به این فکر بیفتند که کلا ظروف خود را با دست بشویند. اما باید بگوییم که علاوه بر مصرف آب و انرژی بیشتر در شستشوی دستی، ماشین ظرفشویی نیازی به تمیزی زیاد ظروف قبل از چیدمان درون دستگاه ندارد. فقط کافیست باقی مانده و تکه های بزرگ غذا را از ظروف پاک کنید. در این حالت دستگاه شما ادامه شستشو را به خوبی انجام خواهد داد. همچنین توجه داشته باشید که بسیاری از ماشین های ظرفشویی جدید دارای سنسور تشخیص میزان کثیفی هستند و اگر ظروف خود را خیلی تمیز کنید و بعد داخل ماشین بچینید، ممکن است مواد شوینده نتواند به خوبی با کثیفی ظروف ترکیب شود و در نتیجه کیفیت شستشو پایین بیاید.

شخصی در حال پاک کردن تکه های بزرگ غذای روی بشقاب است

پاک کردن تکه های غذای روی ظروف قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی

همیشه ارزش این را دارد که قبل از این که ظروف را درون ماشین ظرفشویی خود قرار دهید، نگاهی به داخل دستگاه بیندازید تا مطمئن شوید ظروف و یا کارد و چنگالی در چرخه شستشوی قبلی داخل وان ماشین ظرفشویی نیفتاده باشد.

اصول کلی چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی مدرن قفسه های اضافی و راه حل های انعطاف پذیر مختلفی برای جایگذاری ظروف متفاوت ارائه می دهند. قفسه های بالایی و پایینی و قفسه سوم ماشین های ظرفشویی بسته به مدل آن ها ممکن است دارای پیکربندی متفاوتی باشند که در نتیجه نحوه چیدمان متفاوتی نیز خواهند داشت. اما ابتدا چند قانون کلی و اساسی برای چیدن صحیح ظروف در تمام ماشین ظرفشویی ها وجود دارد که به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • همه ظروفی که قصد شستشوی آن ها را دارید رو به وسط ماشین ظرفشویی قرار دهید. به این معنی که ظروف را طوری قرار دهید که سمت کثیف آن ها به طرف مرکز ماشین ظرفشویی قرار بگیرد.
  • ظروف را کمی به سمت پایین زاویه دهید. قرار دادن اقلام با کمی زاویه به سمت پایین نه تنها به تمیز شدن مؤثر آن ها کمک می کند، بلکه به اشغال نکردن فضای زیاد توسط ظروف، خشک شدن کامل و تخلیه درست آب از ماشین ظرفشویی نیز کمک می کند.
  • اقلام بزرگ، مانند کاسه ها و تابه ها، باید در اطراف قفسه پایینی ماشین ظرفشویی و به سمت مرکز دستگاه قرار داده شوند.
  • تا جایی که می توانید اجازه ندهید ظروف، لیوان ها، قاشق و چنگال و دیگر اقلام با هم برخورد داشته باشند، به این معنی که بیش از حد ظروف داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید. اما می توانید با رعایت همین نکته، از ظروف کوچک برای کامل پر کردن جاهای خالی ماشین ظرفشویی استفاده کنید.
  • ظروف را بین میله های درون ماشین ظرفشویی بچینید و از قرار دادن آن ها روی میله ها خودداری کنید. رعایت این امر به جلوگیری از برخورد ظروف به یکدیگر یا واژگون شدن آن ها در طول چرخه شستشو کمک می کند. توجه داشته باشید که برخی از میله های ماشین ظرفشویی قابل جابجایی هستند که می توانید بر اساس ظروف کثیفی که دارید آن ها را باز کنید یا بخوابانید، تا فضای مناسب جهت قرارگیری ظروف شما فراهم شود.
  • ظروف نباید در چرخش بازوهای آبپاش ماشین ظرفشویی مشکلی ایجاد کنند.
  • مطمئن شوید که ظروف چیده شده در ماشین ظرفشویی، قابلیت شستشو با ماشین را داشته باشند. مثلا از قرار دادن قابلمه های نچسب و چدنی، چاقوی با کیفیت و تیز، ظروف کریستالی و ظریف، ظروف چوبی و نقره در ماشین ظرفشویی خودداری کنید. زیرا شستن این اقلام در ماشین ظرفشویی ممکن است سطح آن ها را خراب کند یا باعث آسیب شود.

بیشتر ماشین های ظرفشویی دارای سه آبپاش هستند. اولین بازوی آبپاش که در کف دستگاه قرار دارد، آب را به سمت بالا می پاشاند. دومین بازوی آبپاش که در مرکز دستگاه و زیر قفسه بالایی قرار دارد، آب را به بالا و پایین می پاشاند. سومین آبپاش که در سقف دستگاه قرار دارد، آب را به سمت پایین می پاشاند. البته برخی از ماشین ظرفشویی ها ممکن است سومین آبپاش را نداشته باشند. در نتیجه با رعایت کردن نکات گفته شده، می شود اطمینان حاصل کرد که همه اقلام در ماشین ظرفشویی به یک اندازه در معرض آب و  تمام سطوح داخلی آن ها به درستی به سمت آبپاش دستگاه قرار می گیرد.

محل قرارگیری 3 اسپری آبپاش در ماشین ظرفشویی

محل قرارگیری 3 اسپری آبپاش در ماشین ظرفشویی

در کل باید تعداد مناسبی از ظروف را درون ماشین ظرفشویی بچینید. به این معنی که تعداد آن ها نه خیلی زیاد باشد که شستشو به خوبی صورت نگیرد و نه خیلی کم باشد که هزینه و انرژی اضافی مصرف شود. البته بعضی از ماشین های ظرفشویی دارای سنسور تشخیص میزان کثیفی هستند که به دستگاه این امکان را می دهد تا چرخه و زمان شستشو را بر اساس آن تنظیم کند و در نتیجه در زمان، انرژی و هزینه صرفه جویی شود. در ادامه مقاله نکات چینش ظروف در هر سه قفسه ماشین ظرفشویی را توضیح خواهیم داد.

روی تصویر تعداد خیلی کم ظروف و تعداد خیلی زیاد ظروف در ماشین ظرفشویی ضربدر خورده

ار قرار دادن تعداد خیلی کم یا خیلی زیاد ظروف در ماشین ظرفشویی خودداری کنید.

چینش ظروف در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی

قفسه بالایی ماشین ظرفشویی برای قرار گرفتن فنجان، لیوان، ماگ، ظروف پلاستیکی و درپوش آن ها، نعلبکی، ظروف پایه دار (مثل لیوان های گیلاس خوری) و کاسه های کوچک طراحی شده است. این اقلام را به صورت وارونه و با کمی زاویه به سمت مرکز دستگاه، در کل قفسه قرار دهید تا آب بتواند به خوبی به داخل آن ها دسترسی داشته باشد.

یک نفر در حال چیدن لیوان در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی به صورت وارونه و با کمی زاویه

چیدن لیوان در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی به صورت وارونه و با کمی زاویه

اگر قفسه بالایی ماشین ظرفشویی شما دارای قفسه اضافی یا میله های تاشو با نگهدارنده های ظروف پایه دار است، برای محافظت بیشتر در حین شستشو، پایه لیوان های گیلاس خوری را می توانید در نگهدارنده ها محکم کنید تا تکان نخورند.

قفسه تاشوی نگهدارنده ظروف پایه دار در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی

قفسه تاشوی نگهدارنده ظروف پایه دار در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی

ظروف پلاستیکی همیشه باید در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار بگیرند تا از المنت گرمایشی که در پایین دستگاه وجود دارد دور نگه داشته شوند. زیرا اگر پلاستیک خیلی داغ شود، ممکن است تاب خورده و دفرمه شود. همچنین از قرار دادن ظروف پلاستیکی خیلی کوچک که ممکن است از لابه لای قفسه های ماشین ظرفشویی رد شوند و به قفسه پایینی سقوط کنند، خودداری کنید. زیرا این وسایل هم می توانند به بازوهای آبپاش صدمه بزنند و هم خودشان به دلیل دمای زیاد قفسه پایین، دفرمه شوند.

ظروف پلاستیکی در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی چیده شده اند

محل قرارگیری ظروف پلاستیکی در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی است.

شما می توانید وسایل بلندی مانند کفگیر یا ملاقه را هم روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی بصورت خوابیده قرار دهید. البته باید مطمئن شوید که این اقلام از داخل قفسه سر نمی خورند تا به بازوهای اسپری آب آسیبی وارد نشود. قفسه بالایی ماشین ظرفشویی ها در بعضی مدل ها ممکن است دارای قفسه تاشوی کوچک باشند که از کناره دستگاه به پایین باز می شوند و می توانند نقش یک قفسه کوچک اضافی را بازی کنند. کفگیر، ملاقه و سایر اقلام بلند را می توانید در این قفسه اضافی قرار دهید و مطمئن شوید که سطوح مقعر آن ها رو به پایین قرار گرفته باشد. اگر ماشین ظرفشویی شما قفسه کوچک اضافی ندارد، می توانید این اقلام را در بین ردیف فنجان ها یا لیوان های روی قفسه بالایی نیز جا دهید.

یک ملاقه روی قفسه تاشو کوچک کناری قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دارد

نحوه قرارگیری ملاقه روی قفسه تاشو کوچک کناری قفسه بالایی ماشین ظرفشویی

قفسه بالایی ماشین ظرفشویی ها اغلب دارای قلاب و میله های بلند و نازکی هستند که برای نگه داشتن کاسه های کوچک و نعلبکی ها مورد استفاده قرار می گیرد. اطمینان حاصل کنید که نعلبکی ها کاسه هایی که در نیمه جلویی سبد بالایی قرار دارند پشت به شما و همچنین نعلبکی و کاسه هایی که در نیمه پشتی قفسه قرار دارند رو به شما قرار گرفته باشند. این کار باعث می شود که کاملا سطوح داخلی آن ها در معرض جریان آب قرار بگیرد. البته این حالت به پیکربندی قفسه نیز بستگی دارد، زیرا در بعضی ماشین ظرفشویی ها شاید پیکربندی قفسه طوری باشد که ظروف باید پشت به طرفین دستگاه قرار بگیرند.

کاسه های کوچک و نعلبکی ها در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار گرفته اند

نحوه قرارگیری صحیح کاسه های کوچک و نعلبکی ها در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی

به یاد داشته باشید که از شلوغی اقلام در سبد بالایی ماشین ظرفشویی خودداری کنید. زیرا این امر اساسا به معنای مسدود کردن یا پوشاندن سطوح ظروف از دسترس بازوهای آبپاش دستگاه است. همه چیز باید به راحتی در قفسه قرار گرفته باشد، نه آنقدر با فاصله که اقلام بتوانند به اطراف حرکت کنند و نه آنقدر به هم چسبیده که خش یا ترک بخورند.

همچنین می توانید قابلمه ها و تابه های کوچک یا متوسط ​​را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. اما مطمئن شوید که آن ها را رو به پایین قرار می دهید.

یک تابه در کنار اقلام دیگر روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دارد

نحوه قرارگیری تابه روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی

دو قفل در کناره های قفسه بالایی بعضی از ماشین های ظرفشویی وجود دارد که می تواند ارتفاع قفسه را تنظیم کند. این حالت باعث می شود تا با توجه به بزرگی و کوچکی ظروف کثیفی که دارید بتوانید فضای داخل دستگاه را تنظیم کنید.

شخصی در حال فشار دادن گیره تنظیم ارتفاع قفسه بالایی ماشین ظرفشویی

گیره تنظیم ارتفاع قفسه بالایی ماشین ظرفشویی

به یاد داشته باشید که ظروف چوبی و چاقو های تیز آشپزخانه را در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار ندهید. زیرا ممکن است هم به دستگاه آسیب بزنند و هم به خود اقلام آسیب وارد شود و در این حالت ممکن است به تعمیر ماشین ظرفشویی خود نیاز پیدا کنید. تصویر زیر نمونه هایی از چینش صحیح ظروف را در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی نشان می دهد.

نمونه های چینش صحیح ظروف در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی

نمونه های چینش صحیح ظروف در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی

چینش ظروف در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی

قفسه پایینی ماشین ظرفشویی، جایی است که بشقاب، پیش دستی، کاسه های بزرگ، قابلمه و تابه های بزرگ‌ قرار می گیرند. برای قرارگیری صحیح ظروف در این قفسه، باید آن ها را لا به لای میله های قفسه پایینی به سمت مرکز ماشین ظرفشویی بچینید. شما می توانید ترکیبی از ظروف را در این قفسه قرار دهید. فقط فراموش نکنید که بشقاب ها و کاسه ها باید طوری قرار بگیرند که سمت داخل آن ها رو به وسط و پایین ماشین ظرفشویی باشد. این کار باعث می شود که به درستی در معرض آب بازوهای آبپاش دستگاه قرار بگیرند و همچنین درون آن ها آب جمع نشود.

بشقاب ها و قابلمه ها بصورت وارونه و با زاویه به سمت وسط ماشین ظرفشویی در قفسه پایین چیده شده اند

نحوه صحیح چیدن ظروف در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی

وسایل آشپزی با سطح بزرگ تر مانند قابلمه، تابه، دیس، تخته گوشت و سینی را در کناره های قفسه پایینی بصورت زاویه دار و دور از درب دستگاه بگذارید. زیرا قرار دادن آن ها در جلوی درب می تواند مانع از باز شدن صحیح درب محفظه مواد شوینده شود و همچنین اگر آن ها را در وسط ماشین ظرفشویی قرار دهید ممکن است مانع پاشیدن آب از بازوهای آبپاش به بقیه ظروف نیز شوند. دقت کنید که دسته تابه ها مزاحمتی برای چرخش بازوهای آبپاش ایجاد نکند.

قابلمه بزرگ، سینی، پارچ در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی چیده شده اند

نحوه چیدن سینی و ظروف بزرگ در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی

اگر قفسه ی پایینی ماشین ظرفشویی شما، دارای میله های تاشو است، تا کردن آن ها می تواند برای ایجاد فضایی مناسب برای قرارگیری قابلمه ها و تابه های بزرگ نیز مفید باشد. توجه داشته باشید که هیچوقت ظروف را در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی روی هم نچینید. این کار باعث می شود که ظروف به خوبی تمیز نشوند. تصویر زیر نمونه هایی از چینش صحیح ظروف در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی را نمایش می دهد.

نمونه های چینش صحیح ظروف در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی

نمونه های چینش صحیح ظروف در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی

چینش سبد قاشق، کارد و چنگال در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی

در چینش سبد قاشق، کارد و چنگال که در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی وجود دارد، باید چند نکته را در نظر بگیرید. در مرحله اول، توجه داشته باشید که فولاد ضد زنگ و نقره می توانند در ماشین ظرفشویی، با هم واکنش نشان دهند و به این صورت به ظروف نقره آسیب برسانند. پس در این حالت مطمئن شوید که قاشق، کارد و چنگال با جنس فولاد ضد زنگ و نقره با فاصله در دو طرف سبد کارد و چنگال قرار بگیرند.

چنگال و قاشق های از یک نوع را کنار هم قرار ندهید و آن ها را بصورت درهم، طوری در سبد ماشین ظرفشویی بچینید که سر آن ها به سمت بالا و دسته به سمت پایین باشد. زیرا در غیر این صورت به دلیل هم سایز بودن، اقلام ممکن است به هم بچسبند و آب نتواند به تمام سطوح آن ها دسترسی پیدا کند. یکی از راه های مطمئن برای جلوگیری از چسبیدن قسمت کثیف قاشق و چنگال ها به هم، استفاده از سوراخ های روی درب سبد است که روی بیشتر سبدهای کارد و چنگال ماشین ظرفشویی وجود دارد. در این حالت ممکن است تخلیه قاشق، کارد و چنگال از سبد مخصوص، کمی سخت تر شود، ولی در عوض شستشوی آن ها بهتر صورت می پذیرد.

قاشق و چنگال و کارد در سوراخ های سبد ماشین ظرفشویی قرار گرفته اند

استفاده از سوراخ های روی درب سبد قاشق و چنگال ماشین ظرفشویی برای جلوگیری از به هم چسبیدن اقلام

قرار دادن چاقو در ماشین ظرفشویی خیلی توصیه نمی شود، زیرا لبه تیز آن می تواند به میله های قفسه ها آسیب برساند و باعث زنگ زدگی آن ها شود، همچنین بعد از مدتی چاقوها کند می شوند. اما اگر نیاز به انجام این کار دارید باید هنگام قرار دادن چاقو ها و کاردها در سبد قاشق و چنگال ماشین ظرفشویی برای حفظ ایمنی، آن ها را طوری قرار دهید که قسمت تیزی رو به پایین و دسته رو به بالا قرار بگیرد. همچنین آن ها را از هم فاصله بدهید تا بتوانید حد الامکان از کند شدن چاقوها جلوگیری کنید.

یک نفر در حال قرار دادن سر چاقو به سمت پایین در سبد قاشق چنگال ماشین ظرفشویی

قرار دادن سر چاقو به سمت پایین در سبد قاشق چنگال ماشین ظرفشویی

از قرار دادن وسایل بلند مثل کفگیر و ملاقه در سبد قاشق و چنگال قفسه پایینی ماشین ظرفشویی خودداری کنید. زیرا این کار باعث می شود که این اقلام به بازوهای آبپاش برخورد کنند و موجب آسیب دیدگی دستگاه شوند.

چینش قفسه سوم ماشین ظرفشویی

قفسه سوم کشویی که برای کارد، قاشق، چنگال، فنجان و کاسه خیلی کوچک، کفگیر، ملاقه و وسایل این چنینی طراحی شده است، به دلیل عدم نیاز به استفاده از سبد کارد و چنگال در قفسه پایینی، خیلی بیشتر محبوبیت پیدا کرده است. برای چینش کارد، چنگال، قاشق و سایر اقلام مشابه، آن ها را مابین میله های تعبیه شده در این قفسه، با رعایت فاصله مناسب از هم، به سمت یک طرف آن ها قرار دهید. این کار باعث می شود که هم فضای زیادی را اشغال نکنند و هم درون قاشق ها آب جمع نشود. فنجان و کاسه های خیلی کوچک را نیز بصورت برعکس به سمت پایین قرار دهید.

قاشق چنگال چاقو در قفسه سوم ماشین ظرفشویی چیده شده اند

نحوه چینش اقلام در قفسه سوم ماشین ظرفشویی

قفسه سوم بعضی از ماشین های ظرفشویی دارای خاصیت جابجایی هستند که این امر باعث شده است که فضای چینش ظروف در این قفسه دارای انعطاف پذیری بالایی باشد.

نحوه انعطاف پذیری قفسه سوم در ماشین ظرفشویی

قفسه سوم انعطاف پذیر در ماشین ظرفشویی

تصویر زیر نمونه هایی از قرارگیری صحیح قاشق، چنگال و سایر ظروف کوچک را در قفسه سوم ماشین ظرفشویی نشان می دهد.

نمونه های چینش صحیح ظروف در قفسه سوم ماشین ظرفشویی

نمونه های چینش صحیح ظروف در قفسه سوم ماشین ظرفشویی

کلام آخر

در انتها بعد از این که ظروف را به درستی در ماشین ظرفشویی قرار دادید، یکبار بازوهای آبپاش را با دست بچرخانید تا مطمئن شوید که چیزی به آن ها برخورد نمی کند، سپس مقداری مواد شوینده را داخل دستگاه بریزید و برنامه شستشوی مورد نیاز را انتخاب کنید تا ماشین ظرفشویی، ظروف را به خوبی شستشو دهد. در صورتی که ماشین ظرفشویی شما دچار ایراد شده و در نمایشگر دستگاه کد خطایی ظاهر شده است، می توانید با مطالعه ارورهای ماشین ظرفشویی برند دستگاه خود، مشکل را برطرف نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *