آموزش و نگهداری

نحوه تنظیم دما در یخچال فریزر دوو

دماسنج در کنار یخچال فریزر دوو قرار دارد

امروزه بسیاری از یخچال ها مانند یخچال فریزر دوو از یک دکمه دیجیتال برای تنظیم دما استفاده می کنند. بصورتی که شما می توانید مستقیما دکمه تنظیم دما را در یخچال دوو خود پیدا کنید. توجه داشته باشید که استفاده از دمای یکسان در تمام طول سال در یخچال فریزر دوو مطلوب نیست. بلکه در واقع بهتر است دما را با توجه به دمای بیرون تنظیم کنید. ما در این مقاله چگونگی تنظیم دمای یخچال فریزر دوو را به بهترین شکل ممکن توضیح خواهیم داد.

نحوه تنظیم درجه سرما یا دمای یخچال فریزر دوو

یخچال فریزر دوو بر اساس مدل های مختلفی که دارد یا دارای دکمه تنظیم درجه سرما است و یا دارای تنظیم کننده دما بر حسب سانتی گراد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

دکمه تنظیم درجه سرما در یخچال فریزر دوو معمولا 1 تا 5 یا 1 تا 7 سطح دارد. به طور کلی تنظیم سرما روی عدد بالاتر مثلا سطوح 5 تا 7 به معنی دمای پایین تر و سطوح پایین تر مثلا 2 یا 3 نشان دهنده دمای بالاتر در یخچال فریزر دوو است. بنابراین، اگر می خواهید دمای آن را پایین بیاورید، باید سطح تنظیم سرما را افزایش دهید و برعکس برای افزایش دمای یخچال فریزر دوو خود، باید این سطح تنظیم سرما را کاهش دهید.

شخصی در حال تنظیم دما در یخچال فریزر دوو با استفاده از دکمه تنظیم سرما

دکمه تنظیم سرما در یخچال فریزر دوو

البته اگر یخچال فریزر دوو شما به یک تنظیم کننده دما مجهز است که با علامت °C یا °F قابل مشاهده است، بهترین کار این است که آن را در تمام طول سال روی دمای معادل 4 درجه سانتی گراد بگذارید. زیرا این دما با حداکثر نقطه انبساط آب مطابقت دارد و همچنین احتمال یخ زدگی کم تری در یخچال فریزر دوو خود خواهید داشت.

شخصی در حال تنظیم دمای یخچال فریزر دوو

تنظیم دمای یخچال فریزر دوو

اما باید توجه داشت که انتخاب بهترین دما در یخچال فریزر دوو در اینجا به پایان نمی رسد و باید چندین پارامتر دیگر را نیز در نظر گرفت که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

نحوه تنظیم دمای یخچال فریزر دوو با توجه به فصول سال

اگر یخچال فریزر دوو شما از مدل هایی است که دکمه تنظیم درجه سرما دارد، بهتر است آن را با توجه به فصول سال، بصورت زیر تنظیم کنید:

  • هر چه دمای بیرون بالاتر باشد (فصل تابستان)، سطح سرمای یخچال فریزر دوو شما باید روی عدد پایین تر تنظیم شود.
  • هر چه دمای بیرون پایین تر باشد (فصل زمستان)، سطح سرمای یخچال فریزر دوو شما باید روی عدد بالاتری تنظیم شود.

چرا در تنظیم دمای یخچال فریزر دوو باید دمای بیرون را در نظر گرفت؟

در فصول مختلف سطح سرما در یخچال فریزر دوو باید متفاوت باشد. سطح سرمای یخچال فریزر دوو باید در تابستان روی سطح 1 تا 3 تنظیم شود، در حالی که در بهار و پاییز، برای صرفه جویی بهتر در مصرف انرژی، سطح سرما باید روی عدد 3 تا 4 تنظیم شود. در زمستان نیز می توان آن را روی سطح 5 تا 7 تنظیم کرد.

ممکن است فکر کنید که این موضوع باید برعکس باشد و در تابستان باید به یخچال فریزر دوو قدرت بیشتری بدهید تا بتواند مواد غذایی را به خوبی خنک کند. این فکر درست است ولی در تابستان، دمای محیط بالا است و در نتیجه راه اندازی کمپرسور نیز آسان تر خواهد بود. بنابراین ترموستات باید در سطح 3 یا 2 قرار بگیرد (هر چه دمای محیط بالاتر باشد، این عدد کوچک تر می شود). در زمستان که دمای محیط کم تر است راه اندازی کمپرسور یخچال فریزر دوو آسان نیست. بنابراین برای اطمینان از دمای پایین ثابت در محفظه یخچال فریزر دوو خود، ترموستات باید در سطح 5 تا 7 تنظیم شود. اگر یخچال فریزر دوو شما دارای گزینه “winter compensation switch” یا سوئیچ جبران زمستانی است، آن را نیز فعال کنید تا کمپرسور بتواند راحت تر شروع به کار کند. در واقع در زمستان است که یخچال فریزر دوو بیشترین مشکل را برای شروع فرآیند خنک کنندگی خود خواهد داشت.

تنظیم دمای یخچال فریزر دوو در تابستان

در تابستان، از آنجایی که اختلاف دمای داخل و خارج یخچال فریزر دوو نسبتا زیاد است، دفع گرمای یخچال سریع تر انجام می شود و دمای القایی یخچال راحت تر به دست می آید و این اتفاق باعث می شود که کمپرسور بسیار راحت تر کار کند. اگر خنک کنندگی یخچال فریزر دوو را روی سرعت بالا تنظیم کنید، ممکن است گاهی اوقات دمای محفظه یخچال بالاتر از 8 درجه سانتی گراد شود که به هیچ وجه توصیه نمی شود. در این حالت ممکن است کمپرسور دچار نوسانات زیادی شود که نه تنها باعث هدر رفتن انرژی می شود، بلکه طول عمر کمپرسور را نیز کم می کند. بنابراین در تابستان، ترموستات را باید روی سطح کم (1 تا 3) تنظیم کرد تا کمپرسور به طور مداوم کار نکند. این کار فرسودگی و استهلاک یخچال فریزر دوو را نیز کم می کند.

دماسنج در کنار یخچال فریزر دوو در تابستان

دمای یخچال فریزر دوو در تابستان

همچنین توجه داشته باشید که یخچال فریزر دوو در صورتی بهتر کار می کند که سرعت را روی عدد کم تنظیم کنید، زیرا در این حالت کمپرسور برای مدت طولانی تری کار می کند که به راحتی باعث فریز شدن اقلام درون فریزر می شود و روی نگهداری مواد غذایی نیز تاثیر مثبتی می گذارد.

تنظیم دمای یخچال فریزر دوو در زمستان

در زمستان از آنجایی که اختلاف دما بین محفظه یخچال فریزر دوو و دمای هوای محیط کم تر است، خروج گرمای محفظه یخچال فریزر نسبتا کند اتفاق می افتد. بنابراین زمان زیادی طول می کشد تا به دمای مطلوب برسد. در این حالت شما باید به یخچال فریزر دوو خود قدرت بیشتری بدهید، بصورتی که سطح سرما را روی عدد 5 یا 7 قرار دهید. به طور خلاصه در زمستان، سرعت باید روی عدد بالا تنظیم شود که با اثر خنک کنندگی قوی، از انجماد درست محفظه فریزر اطمینان حاصل شود.

در شرایط عادی اگر دمای محیط کم تر از 16 درجه سانتی گراد باشد، ترموستات یخچال فریزر دوو باید روی سرعت 5 تنظیم شود. اگر دمای محیط کم تر از 10 درجه سانتی گراد است، می توانید سرعت را روی 6 یا 7 تنظیم کنید. اما گاهی اوقات به دلیل این که دمای محیط خیلی پایین است (مثلا 0 تا 5 درجه سانتی گراد) باید سرعت را به حداکثر مقدار تغییر دهید. همچنین، در این مورد غذاهای معمولی غیر منجمد را می توان در خارج از یخچال نگهداری کرد که این کار باعث می شود بیشتر در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

دماسنج در کنار یخچال فریزر دوو در زمستان

دمای یخچال فریزر دوو در زمستان

دمای ایده آل قسمت یخچال دوو

دمای ایده آل قسمت یخچال دوو 4 درجه سانتی گراد است. زیرا از آنجایی که حداکثر چگالی آب در 4 درجه سانتی گراد اتفاق می افتد، دمای یخچال باعث ایجاد یخ زدگی غذا نمی شود و مواد غذایی را برای مدت طولانی تری تازه نگه می دارد.

دمای ایده آل قسمت فریزر دوو

هر چه زمان فریز شدن مواد غذایی در قسمت فریزر دوو کم تر باشد، بهتر است، زیرا انجماد سریع کم ترین آسیب را به مواد غذایی وارد می کند. به طور کلی 12- تا 18- درجه سانتی گراد برای اطمینان از این که مواد غذایی به درستی منجمد می شود، ایده آل است. اگر شک دارید، می توانید سردترین دمای موجود را در فریزر دوو انتخاب کنید. این کار ممکن است باعث شود که شما برق بیشتری مصرف کنید، اما فریز شدن ایده آل مواد غذایی شما را تضمین می کند، به خصوص اگر عادت دارید که درب فریزر را به طور منظم باز کنید. اما توجه داشته باشید که باز کردن زیاد و طولانی مدت درب فریزر دوو و ورود هوای گرم به داخل آن، می تواند به فریزر آسیب برساند.

سایر نکات برای حفظ دمای یخچال فریزر دوو

در واقع علاوه بر تنظیم درجه یخچال فریزر دوو با توجه به تغییرات دمای محیط، برای صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی و دوری از احتمال نیاز به تعمیر یخچال فریزر دوو، ترفندهای کوچک زیادی در استفاده روزانه از یخچال فریزر وجود دارد. یخ زدگی، برفک گرفتگی و بو گرفتگی یخچال فریزر دوو یکی از مشکلاتی است که باید برای حل آن به سرعت اقدام کرد. زیرا این اتفاق می تواند برای ذخیره صحیح مواد غذایی دردسر درست کند. به طور معمول یخچال فریزر دوو دارای تنظیماتی است که از تشکیل یخ و برفک جلوگیری می کند، اما ما می خواهیم نکات دیگری را برای جلوگیری از این امر ارائه دهیم.

مواد غذایی را به دیواره عقبی یخچال فریزر دوو نچسبانید

هنگام قرار دادن مواد غذایی در یخچال فریزر دوو مراقب باشید که فاصله مواد غذایی با قسمت عقبی یخچال فریزر حفظ شود. در غیر این صورت اغلب یک لایه یخ در پشت محفظه یخچال فریزر ظاهر می شود که ممکن است ناشی از پر کردن مواد غذایی زیاد در دستگاه باشد، به خصوص اگر آن ها را به دیواره عقبی بچسبانید.

مواد غذایی در یخچال فریزر دوو طوری قرار گرفته اند که به دیواره عقبی نچسبیده اند

مواد غذایی را به دیواره عقبی یخچال فریزر دوو نچسبانید.

از قرار دادن مواد غذایی داغ یا دارای آب زیاد در یخچال فریزر دوو خودداری کنید

غذاهایی با محتوای آب زیاد مانند سوپ را مخصوصا در قسمت فریزر یخچال فریزر دوو قرار ندهید. اگر مجبور به این کار بودید روی آن ها را کاملا بپوشانید یا از ظروف درب دار استفاده کنید تا از پخش رطوبت در محیط یخچال فریزر جلوگیری شود. علاوه بر این غذاهای داغ را نباید در یخچال قرار داد و بهتر است قبل از گذاشتن غذا صبر کنید تا دمای آن پایین بیاید. زیرا اگر غذای داغ در یخچال فریزر دوو سرد شود رطوبت پخش شده از آن به دلیل سرمای یخچال یخ می زند و ممکن است یک لایه یخ روی دیواره داخلی یخچال فریزر تشکیل شود.

سوپ در ظرف درب دار در یخچال فریزر دوو گذاشته شده است

نگهداری سوپ در ظرف درب دار در یخچال فریزر دوو

یخچال فریزر دوو را تا حد امکان کم تر باز کنید

از باز کردن مکرر یا طولانی مدت درب یخچال فریزر دوو خودداری کنید تا دمای داخل آن حفظ شود. باز کردن زیاد درب یخچال فریزر می تواند منجر به نوسانات زیاد دما شود که این اتفاق موجب فاسد شدن یا یخ زدن مواد غذایی در یخچال می شود.

خانمی که درب یخچال فریزر دوو را باز کرده است

از باز کردن مکرر یا طولانی مدت درب یخچال فریزر دوو خودداری کنید.

از برفک زدگی یخچال فریزر دوو پیشگیری کنید

برای جلوگیری از برفک زدگی یخچال فریزر دوو، می توانید از روغن خوراکی یا یک پوشش پلاستیکی استفاده کنید و آن ها را به دیواره های داخلی دستگاه بمالید یا بچسبانید. این کار یخچال فریزر دوو را در دمای مناسب، بدون مصرف انرژی زیاد نگه می دارد. برای این کار به این صورت عمل کنید:

  1. ابتدا دیواره های داخلی یخچال فریزر دوو را تمیز کنید و رطوبت آن را کاملا خشک کنید.
  2. سپس یک لایه روغن خوراکی را به دیواره داخلی یخچال فریزر دوو بمالید تا در صورت برفک زدن، روغن بتواند چسبندگی بین یخ و دیواره داخلی یخچال را کاهش دهد. اگر از نایلون پلاستیکی استفاده می کنید، هنگام تشکیل یخ روی دیواره، فقط کافی است پوشش پلاستیکی را بکنید و سپس یک پوشش تازه روی آن بچسبانید.

در هر دو حالت فراموش نکنید که یخچال فریزر دوو خود را مرتبا تمیز کنید تا یخ خیلی ضخیم نشود.

یخچال فریزر دوو برفک زده است

جلوگیری از برفک زدگی یخچال فریزر دوو

از مواد جاذب بو در یخچال فریزر دوو استفاده کنید

در هنگام استفاده از یخچال فریزر دوو علاوه بر یخ، بوی بد نیز می تواند مشکل ساز باشد. حتی اگر مواد غذایی را در ظروف پلاستیکی در بسته نگه داری می کنید، باز هم نمی توان از تشکیل بوی بد در یخچال فریزر به طور کامل اجتناب کرد.

برخی از مواد مانند چای یا آویشن می تواند اثر جذب بوی خوبی در یخچال فریزر دوو داشته باشند. اگر به نوشیدن چای عادت دارید، می توانید پس از نوشیدن چای، مقداری از برگ های باقی مانده را کنار بگذارید، خشک کنید و در پارچه ای نازک بپیچید. سپس آن را در یخچال فریزر دوو قرار دهید. زیرا برگ های چای خاصیت جذب بو دارند. همچنین به یاد داشته باشید که آن ها را به طور مرتب با برگ های جدیدتر تعویض کنید.

سخن پایانی

یخچال فریزر دوو می تواند با تنظیم دمای صحیح، راحتی زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد و به زندگی روزمره شما تا حد زیادی سهولت ببخشد. بنابراین مهم است که چطور دمای یخچال فریزر دوو خود را بر اساس شرایط مختلف تنظیم کنید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که دمای یخچال فریزر دوو خود را تنظیم کرده و مصرف انرژی آن را کاهش دهید. توجه داشته باشید در صورتی که با کد خطا در نمایشگر دستگاه مواجه شدید برای رفع مشکل مقاله ارورهای یخچال فریزر دوو را مطالعه نمایید.

1 نظر برای: نحوه تنظیم دما در یخچال فریزر دوو

  1. Amir گفت:

    اشغال ترین یخچال که تو عمرم دیدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *