کدهای خطای یخچال فریزر

ارورهای یخچال فریزر دوو و نحوه برطرف کردن آنها

ارورهای یخچال و فریزر دوو

زمانی که یخچال فریزر دووی ما با مشکل مواجه می شود، اگر هیچ اطلاعاتی نسبت به این دستگاه نداشته باشیم، شاید فرایند عیب یابی برای ما در خانه سخت و یا حتی غیر ممکن باشد. معمولا هرگونه مشکل در یخچال فریزر دوو به صورت کدهای خطا در صفحه نمایش دستگاه نشان داده می شود. کدهای خطای یخچال فریزر دوو هوشمندانه محل خرابی و خطای بوجود آمده را به ما اطلاع می دهند، تنها چیزی که لازم دارید شناخت جزئی نسبت به آنها و آشنایی نسبی با نحوه برطرف کردن هر کدام از آنهاست. در این مقاله به طور مفصل به بررسی ارورهای یخچال فریزر دوو و راهکارهای برطرف کردن آنها می پردازیم. با ما همراه باشید.

ارور یخچال فریزر دوو علت ارور
F1 قطع ارتباط سنسور فریزر
R1 قطع ارتباط سنسور یخچال
RT قطع ارتباط سنسور دمای اتاق
D1 قطع ارتباط سنسور دیفراست
HS قطع ارتباط سنسور رطوبت
DR باز بودن درب یخچال
DF باز بودن درب فریزر
DH باز بودن درب محفظه نوشیدنی ها
C1 برنامه اشتباه یا غیر طبیعی
D2 مود دیفراست اجباری برای A/S
CE به مدت 30 ثانیه هیچ داده ای از RX دریافت نشده است.
D3 فعال شدن سیستم یخ زدایی اجباری
F3 نقصی در سیستم دیفراست یا یخ زدایی
EI قطع بودن یا اتصال کوتاه سنسور- I
E1 اتصال کوتاه شدن سنسور دیفراست
E2 مدار باز شدن سنسور دیفراست
F2 مدار باز شدن سنسور یخچال
F4 بروز خطایی در S/W
F5 خطای کمپرسور دستگاه

لیست ارورهای یخچال فریزر دوو و راه حل آن

اگر می خواهید علاوه بر آگاهی از علت نمایش ارورهای یخچال فریزر دوو، با نحوه برطرف کردن آنها نیز آشنا شوید، این بخش را تا انتها مطالعه کنید. در صورت مواجهه با هرکدام از این ارورها، کافیست قبل از تماس با مراکز تعمیرات چند لحظه تامل کنید و سعی کنید با عمل به راهکارهایی که در ادامه پیشنهاد می کنیم، مشکل را خودتان برطرف کنید.

1- ارور F1 یخچال فریزر دوو

علت: دلیل نمایش کد خطای F1 یخچال فریزر دوو، تشخیص قطع ارتباط سنسور فریزر دستگاه است. در نمایشگر دما، قطع اتصال با «LO» و اتصال کوتاه با «HI» نشان داده می شود.

راه حل: برای حل ارور F1 یخچال فریزر Daewoo، ابتدا سنسور فریزر و کلیه اتصالات آن را به دقت بررسی کنید تا علت قطعی جریان برق به سنسور یا اتصال کوتاه را بیابید. اگر فکر می کنید سنسور از کار افتاده، آن را جایگزین کنید.

صفحه نمایش یخچال فریزر دوو که ارور F1 را نمایش می دهد

نمایش ارور F1 در صفحه نمایش یخچال فریزر دوو به دلیل قطع ارتباط سنسور فریزر دستگاه

2- ارور R1 یخچال فریزر دوو

علت: دلیل آنکه با ارور R1 یخچال فریزر دوو مواجه می شویم، تشخیص به قطع ارتباط سنسور یخچال است. در نمایشگر دما، قطع اتصال با «LO» و اتصال کوتاه با «HI» نشان داده می شود.

راه حل: برای اینکه بتوانید کد خطای R1 یخچال فریزر دوو را حل کنید، باید سنسور یخچال را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز به تعمیر و تعویض اتصالات آن بپردازید. اگر احساس می کنید مشکل از خود سنسور یخچال است، به فکر تعویض آن باشید.

صفحه نمایش یخچال فریزر دوو که ارور R1 را نمایش می دهد

نمایش ارور R1 در صفحه نمایش یخچال فریزر دوو به دلیل قطع ارتباط سنسور یخچال

3- ارور RT یخچال فریزر Daewoo

علت: علتی که منجر به نمایش کد خطای RT یخچال فریزر دوو می شود، خرابی یا نقص سنسور دمای اتاق است که با یکی از ارورهای یخچال فریزر دوو هشدار داده می شود. در نمایشگر دما، قطع اتصال با «LO» و اتصال کوتاه با «HI» نشان داده می شود.

راه حل: برای برطرف کردن ارور RT یخچال فریزر دوو، عملکرد سنسور دمای اتاق را به همراه اتصالات مربوط به آن را بررسی کرده و از صحت عملکرد آنها اطمینان حاصل کنید. در صورت نیاز کلیه اتصالات خراب و حتی سنسور معیوب باید تعویض شود. اگر نتوانستید با دستان خود این ارور را برطرف کنید، با یک مرکز مجاز و معتبر خدمات مشتریان برای تعمیر یخچال فریزر تماس بگیرید.

صفحه نمایش یخچال فریزر دوو که ارور RT را نمایش می دهد

نمایش ارور RT در صفحه نمایش یخچال فریزر دوو به دلیل خرابی یا نقص سنسور دمای اتاق

4- ارور D1 یخچال فریزر دوو

علت: دلیل اصلی نمایش ارور D1 یخچال فریزر دوو، قطع ارتباط سنسور دیفراست دستگاه است. در نمایشگر دما، قطع اتصال با «LO» و اتصال کوتاه با «HI» نشان داده می شود.

راه حل: برای رفع کد خطای D1 یخچال فریزر دوو، باید میزان مقاومت سنسور دیفراست را اندازه بگیرید و از سلامت این سنسور مطمئن شوید. سیم کشی های متصل به این سنسور را چک کرده و در صورت مشاهده کوچکترین خرابی در هر کدام از آنها، سیم معیوب یا سنسور خراب را تعویض کنید.

صفحه نمایش یخچال فریزر دوو که ارور D1 را نمایش می دهد

نمایش ارور D1 در صفحه نمایش یخچال فریزر دوو به دلیل قطع ارتباط سنسور دیفراست دستگاه

5- ارور HS یخچال فریزر دوو

علت: مشکلی که منجر به نمایش کد خطای HS یخچال فریزر Daewoo می شود، مربوط به قطع ارتباط سنسور رطوبت دستگاه است.

راه حل: اگر می خواهید ارور HS یخچال فریزر دوو را در خانه حل کنید، باید به قدری دانش الکترونیکی داشته باشید تا بتوانید به سنسور رطوبت دسترسی یابید و آن را به همراه کلیه سیم های متصل به آن مورد بررسی قرار دهید. ممکن است نیاز باشد سنسور خراب تعمیر یا حتی تعویض شود. به همین خاطر بهتر است برای رفع این ارور با مرکز تعمیرات تخصصی داره چاره تماس بگیرید.

صفحه نمایش یخچال فریزر دوو که ارور HS را نمایش می دهد

نمایش ارور HS در صفحه نمایش یخچال فریزر دوو به دلیل قطع ارتباط سنسور رطوبت دستگاه

6- ارور DR یخچال فریزر دوو

علت: علتی که منجر به نمایش ارور DR یخچال فریزر دوو می شود، باز بودن درب یخچال به مدت بیشتر از یک ساعت است که دستگاه این مسئله را با یکی از ارورهای یخچال فریزر دوو به ما هشدار می دهد.

راه حل: برای آنکه بتوانید کد خطای DR یخچال فریزر دوو را برطرف کنید، مستقیماً به سراغ درب یخچال بروید و آن را یک بار باز کنید و ببندید. اگر ارور کماکان قابل مشاهده بود، در اولین فرصت میکروسوئیچ درب یخچال را عوض کنید.

صفحه نمایش یخچال فریزر دوو که ارور DR را نمایش می دهد

نمایش ارور DR در صفحه نمایش یخچال فریزر دوو به دلیل باز بودن درب یخچال به مدت بیشتر از یک ساعت

7- ارور DF یخچال فریزر دوو

علت: دلیل نمایش کد خطای DF یخچال فریزر Daewoo، مربوط به باز بودن درب محفظه فریزر به مدت بیشتر از یک ساعت است.

راه حل: اگر به دنبال راهی برای رفع ارور DF یخچال فریزر دوو هستید، کافیست یک مرتبه درب فریزر را باز و بسته کنید. اگر این ارور هنوز روی صفحه نمایش نشان داده می شود، اقدام به تعویض میکروسوئیچ درب فریزر کنید تا مشکل برطرف شود.

صفحه نمایش یخچال فریزر دوو که ارور DF را نمایش می دهد

نمایش ارور DF در صفحه نمایش یخچال فریزر دوو به دلیل باز بودن درب محفظه فریزر به مدت بیشتر از یک ساعت

8- ارور DH یخچال فریزر دوو

علت: دلیلی که منجر به نمایش ارور DH یخچال فریزر دوو می شود، این است که دستگاه باز بودن درب محفظه نوشیدنی (Home Bar) را به مدت بیشتر از یک ساعت تشخیص داده و اکنون سعی دارد با یکی از ارورهای یخچال فریزر دوو به ما هشدار دهد.

راه حل: اولین قدم برای رفع کد خطای DH در یخچال فریزر دوو، باز و بسته کردن درب دستگاه است. اگر با این کار مشکل برطرف نشد، بهتر است به فکر تعویض میکروسوئیچ درب محفظه Home Bar باشید.

صفحه نمایش یخچال فریزر دوو که ارور DH را نمایش می دهد

نمایش ارور DH در صفحه نمایش یخچال فریزر دوو به دلیل باز بودن درب محفظه نوشیدنی (Home Bar) را به مدت بیشتر از یک ساعت

9- ارور C1 یخچال فریزر دوو

علت: علت نمایش کد خطای C1 یخچال فریزر دوو مربوط به راه اندازی برنامه اشتباه یا غیر طبیعی دستگاه است. در این شرایط سنسور دیفراست دمای منفی 5 درجه سانیتگراد یا بیشتر را گزارش کرده و کمپرسور به مدت 3 ساعت یا بیشتر کار می کند.

راه حل: برای حل کردن ارور C1 یخچال فریزر Daewoo، تنها کاری که باید انجام دهید، خاموش کردن کمپرسور دستگاه است. پس از چند دقیقه دمای یخچال فریزر به حالت عادی برگشته و این ارور برطرف خواهد شد.

صفحه نمایش یخچال فریزر دوو که ارور C1 را نمایش می دهد

نمایش ارور C1 در صفحه نمایش یخچال فریزر دوو به دلیل راه اندازی برنامه اشتباه یا غیر طبیعی دستگاه

10- ارور D2 یخچال فریزر دوو

علت: دلیل نقصی که منجر به مواجه شدن با کد خطای D2 یخچال فریزر دوو می شود، مربوط به فعال شدن مود دیفراست اجباری برای A/S است. سیستم تشخیص خودکار این مسئله با یکی از ارورهای یخچال فریزر دوو به ما هشدار می دهد.

راه حل: اولین کاری که باید برای رفع ارور D2 یخچال فریزر دوو انجام دهید، باز کردن قفل دستگاه است. کلید فریزر را نگه دارید و همزمان کلید تنظیم یخچال را 5 بار بزنید. اگر دمای سنسور دیفراست به بالای 10 درجه سانتیگراد برسد، این ارور به صورت کاملاً خودکار برطرف خواهد شد.

صفحه نمایش یخچال فریزر دوو که ارور D2 را نمایش می دهد

نمایش ارور D2 در صفحه نمایش یخچال فریزر دوو به دلیل فعال شدن مود دیفراست اجباری برای A/S

11- ارور CE یخچال فریزر Daewoo

علت: علت نمایش کد خطای CE یخچال فریزر دوو این است که به مدت 30 ثانیه هیچ داده ای از RX دریافت نشده است.

راه حل: اگر به دنبال راهی برای رفع ارور CE یخچال فریزر دوو هستید، با توجه به تخصصی بودن مشکل و پیچیده بودن فرایند عیب یابی، توصیه می کنیم هرچه سریع تر با مراکز تعمیرات لوازم خانگی تماس بگیرید.

صفحه نمایش یخچال فریزر دوو که ارور CE را نمایش می دهد

نمایش ارور CE در صفحه نمایش یخچال فریزر دوو به دلیل اینکه دستگاه به مدت 30 ثانیه هیچ داده ای از RX دریافت نکرده است

12- ارور D3 یخچال فریزر دوو

علت: علت آنکه با ارور D3 یخچال فریزر دوو مواجه شده ایم، مربوط به فعال شدن سیستم یخ زدایی اجباری است.

راه حل: اگر در جستجوی راهی برای رفع کد خطای D3 یخچال فریزر دوو هستید، پیشنهاد می کنیم با مرکز خدمات و تعمیرات داره چاره تماس بگیرید و از متخصصین ما بخواهید شما را راهنمایی کنند.

صفحه نمایش یخچال فریزر دوو که ارور D3 را نمایش می دهد

نمایش ارور D3 در صفحه نمایش یخچال فریزر دوو به دلیل فعال شدن سیستم یخ زدایی اجباری

13- ارور F3 یخچال فریزر دوو

علت: علت مشاهده کد خطای F3 یخچال فریزر دوو، نقصی در سیستم دیفراست یا یخ زدایی دستگاه بوده و سیستم تشخیص خودکار این مسئله مهم را با یکی از ارورهای یخچال فریزر دوو به ما هشدار می دهد.

راه حل: جهت حل مشکل و برطرف کردن ارور F3 یخچال فریزر دوو، در مرحله اول دستگاه را از برق بکشید و پس از 5 دقیقه مجدداً آن را وصل کنید. سیستم یخ زدایی دستگاه اعم از سنسور و کلیه اتصالات و سیم کشی های مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهید و به تعمیر ایرادات این بخش بپردازید. در نهایت اگر ارور F3 همچنان روی پنل نمایشگر قابل مشاهده است، برای بررسی و عیب بابی برد کنترلی اصلی دستگاه از مراکز خدمات و تعمیرات یخچال فریزر دوو کمک بخواهید.

صفحه نمایش یخچال فریزر دوو که ارور F3 را نمایش می دهد

نمایش ارور F3 در صفحه نمایش یخچال فریزر دوو به دلیل نقصی در سیستم دیفراست یا یخ زدایی دستگاه

14- ارور EI یخچال فریزر دوو

علت: زمانی با کد خطای EI فریزر دوو رو به رو می شویم که سنسور- I قطع یا اتصال کوتاه شود.

راه حل: تنها راهکار رفع ارور EI یخچال فریزر دوو، بررسی سنسور- I و سیم کشی های متصل به آن است. اتصالات را مو به مو بررسی کرده و آنهایی که دچار اتصال کوتاه شده یا به کلی قطع شده اند را جایگزین کنید. اگر ارور همچنان ادامه دار بود، برای تعمیر تخصصی دستگاه با مرکز خدمات و تعمیرات داره چاره تماس بگیرید.

15- ارور E1 و E2 یخچال فریزر Daewoo

علت: دلیلی که منجر به نمایش ارور E1 یخچال فریزر دوو می شود، مربوط به اتصال کوتاه شدن سنسور دیفراست و علتی که باعث نمایش ارور E2 یخچال فریزر دوو می شود، مدار باز شدن آن است که سیستم تشخیص خودکار آن را با ارورهای یخچال فریزر دوو به ما هشدار می دهد.

راه حل: روش مناسب برای حل کد خطای E1 و E2 یخچال فریزر دوو، بررسی سنسور دیفراست و سیم کشی های متصل به آن هم روی سنسور و هم روی برد اصلی دستگاه است. اگر می بینید سنسور از کار افتاده و عملکرد خوبی ندارد، آن را با یک سنسور سالم جایگزین کنید.

16- ارور F4 یخچال فریزر دوو

علت: دلیل اصلی اینکه با ارور F4 یخچال فریزر دوو مواجه شده اید، تشخیص بروز خطایی در سنسور S/W است.

راه حل: برای برطرف کردن کد خطای F4 یخچال فریزر Daewoo، در مرحله اول دستگاه را از برق بکشید و محتویات آن را خارج کنید. به سراغ اتصالات و سیم کشی های سنسور S/W بروید و مطمئن شوید که همه سالم هستند. چنانچه به تنهایی قادر به عیب یابی این ارور نیستید، با مرکز تعمیرات داره چاره تماس بگیرید تا برای رفع این ارور به شما کمک کنیم.

17- ارور F5 یخچال فریزر دوو

علت: دلیل مواجه شدن با کد خطای F5 یخچال فریزر دوو، تشخیص خطای کمپرسور دستگاه است که با یکی از ارورهای یخچال فریزر دوو به ما هشدار داده می شود.

راه حل: برای حل مشکل مربوط به ارور F5 یخچال فریزر دوو، همان ابتدا به سراغ کمپرسور دستگاه بروید و بررسی کنید که سیستم کمپرسور عملکرد درستی داشته باشد. در صورت مشاهده هرگونه نشتی هوای سرد یا مسدود بودن مسیر هوای در گردش، فوراً از تکنسین های فنی و متخصص داره چاره کمک بخواهید.

عیب یابی ارورهای یخچال فریزر دوو

ضمن معرفی ارورهای یخچال فریزر دوو، قصد داریم در این بخش از مقاله به بررسی عیب یابی دستگاه بپردازیم. عیب یابی به معنی شناسایی علت مشکلاتی است که به وضوح در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد می کنند، اما سیستم تشخیص خودکار قادر به شناسایی آنها نیست. در این شرایط برخورداری از اندکی دانش و مهارت فنی، شاید صدها هزار تومان در هزینه و ساعت ها و روزها در وقت شما صرفه جویی کند.

یخچال فریزر دوو به همراه شش مشکل رایج در دستگاه

عیب یابی یخچال فریزر دوو برای کارکرد درست یخچال و فریزر ضروری است

1. قسمت جلویی و دیواره های جانبی یخچال فریزر دوو گرم یا داغ است

علت: مشکل گرم شدن قسمت جلویی و دیواره های جانبی در یخچال فریزر دوو مربوط به لوله ها یا همان مخازن هوای خنکی است که درست زیر سطوح بدنه دستگاه قرار می گیرند تا از ایجاد رطوبت بر روی آن جلوگیری کنند.

راه حل: برای برطرف کردن این مشکل در یخچال فریزر دوو باید بدانید که این مسئله تا حدی طبیعی است و نمی توان به طور کامل آن را رفع کرد. فقط سعی کنید فاصله دستگاه با لوازم و دیوارهای آشپزخانه را حفظ کنید تا این گرمای بدنه تشدید نشود.

2. درب یخچال فریزر دوو به راحتی باز نمی شود

علت: وقتی با مشکل سخت باز شدن درب یخچال فریزر دوو مواجه می شوید، احتمالاً به تازگی درب دستگاه را بسته اید و مجدداً قصد دارید آن را باز کنید. در این شرایط به علت اختلاف فشاری که ایجاد می شود، درب دستگاه برای مدت کوتاهی (معمولاً یک دقیقه) قفل شده و بعد از این مدت به راحتی باز می شود.

راه حل: اگر به دنبال راهی برای حل مشکل سخت باز شدن درب یخچال فریزر دوو هستید، توجه داشته باشید که این مسئله در صورتی که به تازگی درب یخچال را بسته باشید، کاملاً طبیعی است و پس از مدتی خود به خود برطرف می شود.

3. صدای جریان آب از یخچال فریزر Daewoo شنیده می شود

علت: زمانی صدای جریان آب از یخچال فریزر دوو را می شنوید که کمپرسور دستگاه تازه شروع به کار کرده یا متوقف می شود. در این شرایط جریان هوای سرد درون لوله ها می تواند چنین صدایی را ایجاد کند که ربطی به ارورهای یخچال فریزر دوو ندارد. البته یخ زدگی آب نیز می تواند چنین صدایی ایجاد کند.

راه حل: اگر به دنبال راهی برای حل مشکل صدای جریان آب از یخچال فریزر دوو می گردید، باید بدانید که این صدا مربوط به عملکرد کمپرسور دستگاه است و خبر از نقص و خرابی دستگاه نمی دهد؛ پس به دنبال راهی برای رفع آن نباشید.

4. صدای ترک خوردن یا کلیک از یخچال فریزر دوو شنیده می شود

علت: اصلی ترین علتی که منجر به پخش صدایی شبیه به ترک خوردن یا کلیک از یخچال فریزر دوو می شود، انقباض و انبساط قطعات داخلی دستگاه در اثر تغییرات دمای محیط است. زمانی که محیط اتاقک بیش از حد سرد شود یا درب یخچال برای مدت زمان طولانی باز بماند، به احتمال فراوان چنین صدایی از یخچال فریزر به گوش می رسد.

راه حل: جهت رفع مشکل پخش صدایی شبیه به ترک یا کلیک از یخچال فریزر دوو، سعی کنید تا آنجا که امکان دارد درب یخچال را باز و بسته نکنید یا به اشتباه آن را باز نگذارید. همچنین می توانید تنظیمات دمای اتاقک را تغییر داده و آن را مقداری بالاتر ببرید تا اختلاف دمای دستگاه و محیط خیلی زیاد نباشد.

5. صدایی شبیه به غرش از یخچال فریزر دوو شنیده می شود

علت: دلیلی که باعث مواجه شدن با صدایی شبیه به غرش در یخچال فریزر Daewoo می شود، احتمالاً از جانب کمپرسور یا فن های گردش هوای سرد در یخچال است. اگر سطح زیر دستگاه تراز نباشد، این صدا احتمالاً بلندتر خواهد بود و این مسئله ربطی به ارورهای یخچال فریزر دوو ندارد.

راه حل: برای حل مشکل صدای غرش گونه در یخچال فریزر دوو، تنها کاری که از دست شما خارج است چک کردن سطح زیر دستگاه و اطمینان از صاف و تراز بودن آن است. با این کار صدای غرش نسبتاً متعادل تر خواهد شد.

6. برفک یا یخ زدگی روی دیواره ها و سطوح داخلی یخچال فریزر دوو

علت: زمانی با برفک و یخ زدگی روی دیواره ها و سطوح داخلی یخچال فریزر دوو مواجه می شویم که یکی از موارد زیر اتفاق افتاده باشد:

  • میزان دما و رطوبت در اطراف یخچال فریزر بیش از حد زیاد باشد.
  • درب های دستگاه برای مدت زمان طولانی باز نگه داشته شوند.
  • مواد غذایی را در بسته بندی های بدون درب درون یخچال فریزر قرار داده اید.

راه حل: برای آنکه بتوانید مشکل برفک و یخ زدگی روی دیواره ها و سطوح داخلی یخچال فریزر دوو برطرف کنید، سعی کنید بی جهت درب محفظه یخچال یا فریزر را باز نکنید و در صورت استفاده بلافاصله درب ها را ببندید. همچنین همیشه مواد غذایی آبکی را قبل از ذخیره ابتدا در ظروف دربسته بریزید و سپس وارد یخچال کنید.

7. روی بدنه بیرونی یخچال فریزر دوو، شبنم نشسته است

علت: علت مشاهده شبنم روی بدنه بیرونی یخچال فریزر دوو، رطوبت بالای هوا در محیط اطراف است. اگر محیط اطراف یخچال مرطوب باشد، این رطوبت به سطح دستگاه می چسبد و شبنم ایجاد می کند و این مسئله با هیچ یک از ارورهای یخچال فریزر دوو به ما اطلاع داده نمی شود.

راه حل: جهت برطرف کردن مشکل تشکیل شبنم روی بدنه بیرونی یخچال فریزر دوو، سعی کنید هوای آشپزخانه (یا هر محل دیگری که دستگاه واقع شده) را خشک نگه دارید.

علت بوق زدن یخچال فریزر دوو

یخچال فریزر دوو اگر در شرایط مناسبی قرار داشته باشد از خود صدایی ایجاد نمی کند، بنابراین صدای بوق نشان می دهد که مشکلی در یخچال فریزر وجود دارد. این اتفاق می تواند به دلیل یک مشکل جزئی باشد که در عرض چند دقیقه قابل حل است و یا مشکلی بسیار پیچیده تر باشد که نیاز به کمک یک فرد متخصص داشته باشد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که دفترچه راهنمای یخچال فریزر دووی خود را مطالعه کنید تا متوجه شوید که صدای بوق به چه معناست و برای متوقف کردن آن چه کاری می توانید انجام دهید. اما اگر نتوانستید اطلاعات مربوطه را پیدا کنید، پیشنهاد می شود یخچال فریزر را برای چند ثانیه از برق بکشید و دوباره آن را به برق وصل کنید. بعد از این کار اگر مشکل جزئی بوده باشد، صدای بوق قطع خواهد شد. با این حال اگر صدای بوق ادامه داشت، موارد زیر را بررسی کنید:

1. بوق زدن یخچال فریزر دوو به علت باز ماندن درب

یخچال و فریزر دوو را بیش از حد از مواد غذایی پر نکنید. زیرا قرار داشتن حجم زیادی از مواد غذایی در یخچال فریزر، از بسته شدن صحیح درب ها جلوگیری می کند و باعث می شود دستگاه زنگ هشداری که مانند صدای بوق است را به صدا در بیاورد.

درب یخچال فریزر دوو باز مانده است

صدای بوق ناشی از باز ماندن درب یخچال فریزر دوو

2. بوق زدن یخچال فریزر دوو به علت ایراد درزگیر درب

درزگیرهای درب یخچال فریزر دوو را چک کنید، زیرا اگر این درزگیرها پاره شده یا آسیب دیده باشند و حتی اگر لاستیک درزگیر درب کثیف باشد، ممکن است از بسته شدن کامل درب جلوگیری کند. بنابراین درزگیرهای درب را با یک پارچه نرم مرطوب و آغشته به شوینده پاک کنید. در صورتی که درب ها همچنان کامل بسته نمی شوند، باید لاستیک درزرگیر درب را تعویض کنید. توجه داشته باشید که در این حالت ممکن است زنگ هشدار بوق مانند مربوط به درب به دلیل باز بودن آن برای بیش از چند دقیقه، غیر فعال شده باشد که باید توسط یک تکنسین تعمیرات، بررسی و فعال شود.

درزگیر درب یخچال فریزر دوو ایراد دارد

صدای بوق ناشی از ایراد درزگیر درب یخچال فریزر دوو

3. بوق زدن یخچال فریزر دوو به علت عدم تراز بودن

از تراز بودن یخچال فریزر دوو مطمئن شوید، زیرا این امر برای عملکرد صحیح دستگاه بسیار مهم است. به این صورت که حتی یک شیب جزئی می تواند باعث ایجاد زنگ هشدار بوق مانند در یخچال فریزر دوو شود.

4. بوق زدن یخچال فریزر دوو به علت داغ کردن

اگر یخچال فریزر دوو داغ کند، بطوریکه دیواره های بیرونی آن گرم تر از حالت معمول باشد، ممکن است صدای بوق از دستگاه شنیده شود. در این حالت از فاصله کافی بین یخچال و دیوارها یا کابینت اطراف آن مطمئن شوید تا تهویه مناسب برای یخچال فریزر فراهم باشد. اگر قبلا این موضوع را رعایت کرده اید و حالا صدای بوق قطع نمی شود، ابتدا دستگاه را خاموش کنید و سپس از یک تعمیرکار یخچال فریزر دوو بخواهید تا مشکل را بررسی کند.

5. بوق زدن یخچال فریزر دوو به علت یخ زدگی

اگر یخچال فریزر دوو شما دارای عملکرد یخ زدایی خودکار نیست، تجمع بیش از حد یخ در فریزر می تواند باعث بوق زدن دستگاه شود. در نتیجه اگر در فریزر یخ یا برفک جمع شده است، یخچال فریزر را خاموش کنید و اجازه دهید تا یخ آب شود. بعد از آب شدن یخ ها و از بین رفتن برفک، صدای بوق  متوقف خواهد شد.

شخصی در حال اشاره به یخچال فریزر دوو که یخ زده است

صدای بوق ناشی از یخ زدگی یخچال فریزر دوو

6. بوق زدن یخچال فریزر دوو به علت خرابی برد مدار الکترونیکی

در صورتی که یخچال فریزر دوو شما بوق می زند، از یک تکنسین مجاز بخواهید برد مدار الکترونیکی آن را بررسی کند. زیرا ممکن است برد مدار دستگاه مشکل داشته باشد که با تعویض آن مشکل بوق زدن یخچال فریزر رفع شود.

نحوه خواندن دمای سنسور در یخچال فریزر دوو

برای شروع کافیست دکمه «Freezer» را در حالت «Locked» فشار دهید و گزینه «Lock Setup» را 5 بار لمس کنید. برای لغو کردن نیز می توانید کلید «Lock Function» را یک مرتبه فشار دهید یا صبر کنید تا با گذشت 4 دقیقه از زمان شروع کار یخچال فریزر Daewoo، عملیات لغو خود به خود انجام شود.

پس از شروع حالت نمایش خطا، ابتدا زمان عملکرد یخچال و سپس موارد زیر به ترتیب با فشردن کلیدهای «Freezer» نمایش داده می شوند.

  • زمان عملکرد یخچال
  • نمایشگر حرارتی سنسور فریزر
  • نمایشگر حرارتی سنسور دیفراست
  • نمایشگر حرارتی سنسور یخچال
  • نمایشگر حرارتی سنسور محیط
  • مدت زمان آبگیری در مود تامین آب
  • نمایشگر حرارتی سنسور رطوبت
  • F1 (قطع سنسور فریزر/اتصال کوتاه)
  • R1 (قطع سنسور یخچال/اتصال کوتاه)
  • RT (قطع سنسور دمای محیط/اتصال کوتاه)
  • D1 (قطع سنسور دیفراست/اتصال کوتاه)
  • DR (خرابی سوئیچ درب یخچال)
  • DF (خرابی سوئیچ درب فریزر)
  • DH (خرابی سوئیچ محفظه نوشیدنی ها)
  • C1 (چرخه کندانسور غیر طبیعی)
  • D2 (حالت یخ زدایی اجباری A/S)
  • CO (مود اتصال کوتاه)
  • H5 (قطع سنسور رطوبت/اتصال کوتاه)

کلام آخر

در این مقاله به معرفی ارورهای یخچال فریزر دوو و علت نمایش هرکدام از آنها روی پنل نمایشگر دستگاه پرداختیم و یاد گرفتیم در شرایط بروز خطا و مشکل، بهترین واکنش ممکن چیست و باید به سراغ کدام بخش رفت.

در آخر یادآوری می کنیم که تعمیرکاران متخصص و مجرب ما در تیم حرفه ای داره چاره آماده اند تا در شرایط بروز خطاهای الکترونیکی و فنی دستگاه، پس از دریافت تماس شما، در محل حضور یابند و مشکل را برطرف کنند.

سوالات رایج در مورد عیب یابی و روش رفع مشکلات یخچال فریزر دوو

هرگونه ایراد و مشکل در یخچال فریزر دوو مانع از عملکرد درست آن می شود. با عیب یابی درست می توان ایراد دستگاه را به موقع شناسایی و برطرف کرد. در این بخش از مقاله به بررسی برخی از سوالات کاربران در رابطه با روش های رفع ایرادات یخچال فریزر دوو می پردازیم.

1- علت تشکیل برفک روی دیواره ها و سطوح داخلی یخچال فریزر دوو چیست؟
باز ماندن درب دستگاه به مدت طولانی، بالا بودن دما و رطوبت در اطراف دستگاه و قرار دادن مواد غذایی در بسته بندی های بدون درب از علت های اصلی تشکیل برفک روی دیواره ها و سطوح داخلی یخچال فریزر دوو است.
2- شنیده شدن صدای وزوز از یخچال فریزر دوو چه دلیلی دارد؟
تراز نبودن سطح زیر دستگاه باعث می شود که کمپرسور یا فن های گردش هوای سرد در یخچال فریزر دوو صدای وزوز تولید کنند.
3- دلیل شنیده شدن صدای ترک خوردن یا کلیک از یخچال فریزر دوو چیست؟
دلایلی مانند انقباض و انبساط قطعات داخلی دستگاه در اثر تغییرات دمای محیط، باز ماندن درب دستگاه به مدت طولانی و سرد بودن بیش از حد محفظه ی داخلی دستگاه منجر به شنیده شدن صدای ترک خوردن یا کلیک از یخچال فریزر دوو می شود.
4- برای رفع مشکل تجمع رطوبت روی بدنه ی بیرونی یخچال فریزر دوو چه باید کرد؟
معمولا در مناطقی با آب و هوای معتدل و مرطوب، رطوبت روی بدنه ی بیرونی یخچال فریزر دوو تشکیل می شود.
5- داغ بودن قسمت جلویی و دیواره های جانبی یخچال فریزر دوو چه علتی دارد؟
داغ بودن قسمت جلویی و دیواره های جانبی یخچال فریزر دوو به لوله ها یا مخازن هوای خنکی که برای جلوگیری از ایجاد رطوبت درست زیر سطوح بدنه دستگاه قرار می گیرند، مربوط می شود. این مورد طبیعی است، اما برای جلوگیری از تشدید گرما فاصله ی استاندارد دستگاه را از لوازم و دیوارهای آشپزخانه حفظ کنید.
6- چرا درب یخچال فریزر دوو به راحتی باز نمی شود؟
زمانی که درب دستگاه را به تازگی بسته باشید و بلافاصله قصد باز کردن درب را داشته باشید، اختلاف فشار ایجاد شده باعث می شود که درب یخچال فریزر دوو حداقل به مدت یک دقیقه قفل شود و به راحتی باز نشود.
7- آیا شنیده شدن صدای آب از یخچال فریزر دوو طبیعی است؟
صدای آب یخچال فریزر دوو به علت عملکرد کمپرسور دستگاه و عبور گاز ممبرد از داخل لوله ها برای سرمادهی است. همچنین، یخچال فریزر دوو دارای سیستم یخ زدایی خودکار است، آب حاصل از ذوب شدن برفک نیز می تواند صدایی شبیه به جریان آب تولید کند.

یک نظر برای: ارورهای یخچال فریزر دوو و نحوه برطرف کردن آنها

  1. علی گفت:

    سلام و درود.
    نمایشگر یخچال فریز پایین دوو مدل 09E . DEBF-2800 رو نشون میده خدمات پس از فروش هم وقتی که اومد گقت همچین چیزی در لیست ایرادات وجود نداره ، یخچال هم که بررسی کرد ظاهرا مشکلی نداشت. دستگاه هم که خاموش روشن میکنم بعداز چند ساعتی (تقریبا 8 ساعت) دوباره همینو نشون میده. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

    1. محمد منصوری گفت:

      درود علی عزیز. درسته این ارور جایی ثبت نشده است. احتمال دارد که برد دستگاه یا یکی از سنسورهای آن ایراد داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و اعزام سرویس کار خبره در صورت نیاز با شماره 02191008899 تماس بگیرید.

  2. شادی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    یخچال ما روی قسمت درجه یخچال زده بود E و روی قسمت درجه فریزر زده بود 14
    علتش چیه؟

    1. آرش ابراهیمی گفت:

      سلام شادی گرامی، علت نمایش کد E در نمایشگر یخچال فریزر دوو، بروز یک خطا می باشد، احتمالا یکی از سنسورها و یا برد دستگاه ایراد داشته باشد. برای راهنمایی بیشتر با شمار ه 02191008899 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *