آموزش و نگهداری

8 راهکار برای افزایش راندمان گرمایشی رادیاتورها

خانواده ای در کنار رادیاتوری هستند که راندمان گرمایشی آن خوب است

اگر با وجود تنظیم دمای بالا در پکیج گرمایشی خود باز هم رادیاتورها و شوفاژهای خانه آنقدر که باید نمی توانند خانه را گرم کنند باید بگوییم که مشکل ممکن است مربوط به خود رادیاتورها باشد که راندمان گرمایشی پایینی دارند. اگر مصرف انرژی رادیاتورهای خانه در یک سطح بهینه قرار نگیرد، انرژی بیهوده هدر رفته و همچنین هزینه مربوط به قبوض انرژی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

بر این اساس هنگامی که رادیاتورها با حداکثر ظرفیت خود کار کنند، خانه به طور موثری گرم شده و دیگر نیاز به سایر وسایل گرمایشی نخواهد بود. در این مقاله نکاتی آورده شده است که انجام آن ها می تواند در بهینه کردن راندمان گرمایشی رادیاتورها تاثیر بسزایی داشته باشد.

1. تمیز کردن پره های رادیاتور

تمیز کردن گرد و خاک اطراف پره های شوفاژ به طور منظم راه ساده و موثری در بهبود کارایی رادیاتورها به حساب می آید. زیرا تجمع پرز، مو، گرد و غبار روی پره های رادیاتور به عنوان یک لایه عایق عمل می کند و مانع از جریان همرفتی گرما از مولکول های آب درون رادیاتور به مولکول های هوای اطراف رادیاتور می شود. بخصوص رادیاتورهای افرادی که دارای حیوانات خانگی هستند بیشتر در معرض تجمع پرز و مو در اطراف خود قرار می گیرند.

گرد و غبار روی پره های شوفاژ را می توان به وسیله یک دستمال، فرچه یا ابر تمیز کرد. همچنین برای تمیز کردن قسمت هایی از پره ها که دسترسی به آن ها سخت تر است، می توانید از جارو برقی یا سشوار برای خارج کردن مو و پرز استفاده کنید.

یک نفر در حال تمیز کردن رادیاتور

تمیز کردن پره های رادیاتور راهی برای افزایش راندمان گرمایشی شوفاژ

2. انجام هواگیری رادیاتورها

انجام هواگیری رادیاتورها یکی از روش های رایج بهبود راندمان گرمایشی آن ها است. طی زمان ممکن است به جای آب، هوا وارد شوفاژها شود که این هوا مانع از جریان یافتن آب گرم شده و توانایی گرمایش رادیاتور را کاهش می دهد. بنابراین این هوا باید به نحوی از رادیاتور خارج شود که خوشبختانه سازندگان رادیاتورها برای این منظور یک پیچ هواگیری برای شوفاژها قرار داده اند که با باز کردن آن ها، هوای محبوس شده در رادیاتور امکان خارج شدن پیدا می کند. با خارج شدن هوا از رادیاتورها طی عمل هواگیری، آب گرم مجددا در تمام قسمت های شوفاژ جریان پیدا کرده و به این صورت راندمان گرمایشی شوفاژ افزایش پیدا خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که بعد از هواگیری رادیاتور، حتما فشار پکیج گرمایشی یا آب گرمکن خود را مجددا بررسی کنید تا از عدم افت فشار آن مطمئن شوید.

از مهم ترین علائم نیاز به هواگیری داشتن رادیاتور این است که تمام قسمت های شوفاژ به صورت یکنواخت گرم نمی شوند، به طوری که قسمت بالایی شوفاژ به دلیل محبوس شدن هوا، سرد و قسمت پایینی شوفاژ به دلیل تجمع آب، گرم است. برای اطلاع از نحوه هواگیری شوفاژ کلیک کنید.

یک نفر در حال هواگیری رادیاتور

هواگیری رادیاتور راهی برای افزایش راندمان گرمایشی شوفاژ

3. بالانس کردن شوفاژها

بالانس کردن گرمایش رادیاتورها یکی دیگر از روش های بهینه سازی بهره وری آن ها است. زیرا متعادل بودن گرمایش شوفاژهای یک خانه باعث بهبود عملکرد آن ها می شود. در واقع بالانس کردن یا متعادل سازی گرمایش رادیاتورها به این معنی است که فرآیندی انجام شود که هر یک از آن ها در خانه بتوانند به طور یکنواخت و مداوم گرم شوند. با انجام این کار می توان از داغ شدن بیش از حد نزدیک ترین رادیاتور به پکیج گرمایشی و سرد ماندن دورترین رادیاتور به پکیج جلوگیری کرد. در حقیقت متعادل‌ سازی گرمایش شوفاژها روشی موثر برای افزایش بهره وری گرمایش خانه است که می توان آن را به راحتی انجام داد.

همه رادیاتورها بصورت یکنواخت گرم شده اند

بالانس کردن به معنی گرم شدن یکنواخت و مدام همه رادیاتورها و راهی برای افزایش راندمان آن ها

4. تنظیم فشار پکیج گرمایشی

تنظیم فشار پکیج گرمایشی در یک محدوده خاص در افزایش راندمان رادیاتورها تاثیر می گذارد. زیرا اگر آب گرم کافی در سیستم گرمایشی پکیج آب گرمکن وجود داشته باشد، رادیاتورها نیز به خوبی گرم خواهند شد. بر این اساس فشار پکیج یا آب گرمکن باید بین عددهای 1 تا 2 بار قرار بگیرد تا بتواند از حداکثر توانایی خود برای گرم کردن شوفاژها استفاده کند.

5. فاصله دادن لوازم دیگر از رادیاتورها

قرار داشتن لوازم دیگر مانند مبل، پرده، کمد و یا سایر وسایل در فاصله کم از رادیاتور باعث می شود که شوفاژ نتواند به خوبی گرمای خود را به هوای اطراف خود انتقال دهد و در نتیجه این امر باعث کاهش راندمان گرمایشی آن خواهد شد. مثلا در رادیاتورهایی که زیر پنجره قرار گرفته اند، کشیدن پرده روی آن ها باعث می شود گرمای رادیاتور به خوبی به محیط منتقل نشود. به همین دلیل توصیه می شود برای افزایش بهره وری گرمایش شوفاژها، لوازم دیگر را با حفظ فاصله در کنار رادیاتورها قرار دهید.

پرده روی رادیاتور قرار گرفته

قرار گرفتن پرده روی رادیاتور از توان گرمایشی شوفاژ می کاهد.

6. جرم گیری رادیاتورها

جرم گیری رادیاتورها فرآیندی بسیار تاثیر گذار در افزایش توان گرمایشی آن ها است. طی این فرآیند رسوب و جرم انباشته شده در کف شوفاژ شسته شده و از رادیاتور خارج می شود. از مهم ترین نشانه های تجمع جرم در رادیاتور که متشکل از ذرات زنگ زده است، می توان به سرد بودن قسمت پایینی و وسط رادیاتور و گرم بودن قسمت بالایی آن اشاره کرد.

7. رسوب زدایی پکیج گرمایشی

طی زمان، رسوبات آهکی آب در پکیج گرمایشی جمع شده و جریان آب را در آن کاهش می دهد. این امر در نهایت باعث کاهش جریان آب در سیستم گرمایشی شده که در کاهش توان رادیاتورها برای گرم کردن خانه تاثیر می گذارد. از این رو جرم گیری و رسوب زدایی مبدل های حرارتی پکیج آب گرمکن و لوله های آن می تواند در افزایش راندمان رادیاتورها تاثیر بسزایی بگذارد.

8. نصب فیلتر مغناطیسی در پکیج گرمایشی

نصب فیلتر مغناطیسی در مسیر برگشت آب رادیاتورها به پکیج گرمایشی یکی از روش های افزایش بهره وری شوفاژها است. این فیلتر دارای یک آهنربا است که رسوبات و فلزاتی که منجر به ته نشینی در کف رادیاتورها می شود را به خود جذب کرده و از گردش دوباره آن ها در سیستم گرمایشی جلوگیری می کند. بنابراین با نصب این فیلترهای مغناطیسی می توان تا حد زیادی از تجمع جرم که باعث کاهش بهره وری رادیاتورها می شود، جلوگیری کرد.

یک نفر در حال نصب فیلتر مغناطیسی در پکیج گرمایشی

نصب فیلتر مغناطیسی در پکیج گرمایشی راهی برای افزایش راندمان گرمایشی شوفاژها

سخن پایانی

مواردی که در این مقاله توضیح داده شد برخی از ترفندهای پیشنهادی ما برای افزایش کارایی رادیاتور یا شوفاژ است. امیدواریم این توضیحات برای شما مفید واقع شده باشند و بتوانند در صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه قبوض، شما را یاری کنند. فراموش نکنید که در صورتی که هر مشکل و خطایی را در سیستم گرمایشی خود مشاهده کردید، می توانید با کارشناسان داره چاره جهت عیب یابی و تعمیر پکیج گرمایشی و رادیاتورهای خود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *