آموزش و نگهداری

چگونه می توان راندمان پکیج و آب گرمکن را افزایش داد؟

افزایش راندمان پکیج و آب گرمکن

پکیج و آب گرمکن از نظر مصرف انرژی در خانه، دومین رتبه را دارا است، بطوری که این مصرف حدود 18 درصد از کل مصرف انرژی در یک خانه را در بر می گیرد. وجود آب گرم در خانه چیزی است که اکثر ما آن را بدیهی می دانیم. داشتن دوش آب گرم، ظروف و لباس های تمیز و سایر امکانات رفاهی در ارتباط با آب گرم، جزو روزمره زندگی افراد است. اما اگر روزی از آن بی بهره شویم، به معنای واقعی کلمه اهمیت آن را احساس خواهیم کرد. بنابراین باید مصرف انرژی پکیج یا آب گرمکن را کنترل کنیم تا همیشه بتوانیم از مزایای آن بهره مند شویم.

افراد می توانند با ایجاد تغییراتی در نحوه استفاده از آب گرمکن یا پکیج های دیواری خود، مصرف انرژی و هزینه های مربوط به آن را کاهش دهند. بنابراین با توجه به این که نکاتی وجود دارد که در بهینه سازی عملکرد پکیج و آب گرمکن تاثیر گذار است و باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه های مرتبط با آب گرمکن می شود، ما در این مقاله قصد داریم این نکات را بطور جامع توضیح داده تا شما بتوانید در جهت افزایش راندمان پکیج گرمایشی خود اقدامات لازم را انجام دهید.

درصد میزان مصرف انرژی در یک خانه

گرمایش آب حدود 18 درصد از کل مصرف انرژی در یک خانه را در بر می گیرد.

1. استفاده از پکیج و آب گرمکن دارای ظرفیت متناسب با میزان مصرف

مهم ترین مورد برای داشتن یک آب گرمکن یا پکیج دیواری با راندمان بالا، ظرفیت متناسب دستگاه با میزان مصرف است. آب گرمکن ها ظرفیت های مختلفی دارند و انتخاب مناسب ترین نوع آن ها، علاوه بر این که برای رفع نیازهای مصرف آب یک خانه ضروری است، در افزایش راندمان عملکردی و کاهش مصرف انرژی دستگاه نیز تاثیر می گذارد. برای مثال اگر خانواده پر جمعیتی دارید و یا اگر می خواهید همزمان از چندین شیر آب استفاده کنید، باید مطمئن شوید که پکیج و آبگرمکن شما دارای ظرفیت کافی باشد که بتواند نیاز مصرف آب افراد خانواده شما را برطرف کند. در غیر این صورت علاوه بر برطرف نشدن نیازها، هزینه مصرف انرژی بالا رفته و حتی طول عمر آب گرمکن شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

در واقع پکیج یا آبگرمکن باید بتواند حداقل 22 درجه سانتی گراد افزایش دمای آب را از زمانی که وارد دستگاه می شود تا زمانی که از آن خارج می شود، اعمال کند. همچنین یکی از مهم ترین مواردی که باید در انتخاب توان پکیج یا آبگرمکن در نظر داشته باشید، نرخ جریان آب است که به عواملی همچون اندازه لوله آب خروجی پکیج، میزان مصرف آب گرم در خانه و تعداد وسایل و شیرهایی که از آب گرم استفاده می کنند، بستگی دارد.

2. نصب پکیج و آب گرمکن در محل مناسب

اگر آب گرمکن یا پکیج گرمایشی در مکان سردی مانند زیر زمین یا گاراژ نصب شده باشد، ممکن است برای گرم کردن آب به انرژی بیشتری نیاز پیدا کند و در نتیجه راندمان کاری کاهش و در عوض مصرف انرژی آن افزایش پیدا کند. بنابراین مهم است که محلی با دمای کنترل شده را برای نصب پکیج دیواری و آب گرمکن خود انتخاب کنید.

آب گرمکن یا پکیج گرمایشی در مکان سردی نصب شده است

نصب آب گرمکن یا پکیج گرمایشی در مکان سرد باعث کاهش راندمان آن می شود.

3. عایق بندی لوله های آب پکیج یا آبگرمکن

یکی از راه های تاثیر گذار در بهبود عملکرد آب گرمکن، هم برای پکیج های دیواری و هم آب گرمکن های دارای مخزن، عایق بندی لوله هایی است که آب گرم و یا سرد از آن ها عبور می کند. در واقع هدف از عایق بندی لوله های آب پکیج و آب گرمکن، کاهش میزان اتلاف گرما از آب هنگام عبور از طریق لوله‌ ها و در نتیجه کاهش هدر رفت انرژی است که در نهایت موجب کاهش قبض آب و برق و کارآمدتر شدن سیستم آب گرمکن می شود.

لوله های آب پکیج یا آبگرمکن عایق بندی شده است

عایق بندی لوله های آب پکیج یا آب گرمکن به افزایش راندمان دستگاه کمک می کند.

4. عایق بندی مخزن آب گرمکن های دارای مخزن

آب گرمکن های دارای مخزن در معرض از دست دادن گرمای آب به دلیل عدم استفاده از آب گرم در طولانی مدت هستند. از دست دادن گرما زمانی رخ می دهد که آب گرم شده اما به دلیل تاخیر در استفاده دوباره سرد شود. در این حالت عایق بندی مخزن ذخیره سازی آب در آبگرمکن های دارای مخزن، می تواند از دست دادن گرمای آب را تا 40٪ کاهش دهد. فقط توجه داشته باشید که ترموستات، مشعل و همچنین قسمت بالایی و پایینی مخزن آب گرمکن را نپوشانید.

5. فراهم کردن شرایط برای تهویه مناسب پکیج و آب گرمکن

پکیج و آب گرمکن های گازی به دلیل احتراق گاز، باید مجهز به یک دودکش و هواکش بصورت مستقیم به بیرون خانه باشند تا از انباشته شدن مقادیر خطرناک مونوکسید کربن (CO) در دستگاه جلوگیری کرده و با فراهم کردن تهویه مناسب، قطعات داخلی آب گرمکن را برای مدت طولانی در اوج راندمان خود نگه دارد. اگر پکیج و آبگرمکن تهویه مناسب نداشته باشد، کاهش بهره وری انرژی را به دنبال خواهد داشت.

نحوه قرارگیری لوله تهویه هوا و دودکش پکیج و آبگرمکن

فراهم کردن شرایط برای تهویه مناسب پکیج و آب گرمکن به افزایش راندمان دستگاه کمک می کند.

6. رسوب گیری پکیج و آب گرمکن بطور منظم

رسوبات آب در درون مخزن و لوله های پکیج و آب گرمکن طی گذشت زمان تجمع پیدا می کنند. این امر باعث می شود که آب گرمکن انرژی بیشتری برای گرم کردن آب مصرف کند و در نتیجه افزایش مصرف انرژی و کاهش راندمان آبگرمکن رخ خواهد داد. عمل رسوب زدایی پکیج گرمایشی یا آب گرمکن به حذف رسوباتی که می تواند مانع انتقال حرارت و در نهایت کاهش راندمان دستگاه شود، کمک کند. به همین دلیل شستشو و رسوب گیری آب گرمکن و پکیج دیواری هر سال دو بار توصیه می شود.

7. تنظیم دمای پکیج و آب گرمکن زیر 49 درجه سانتی گراد

افزایش دما به بالای 49 درجه سانتی گراد در پکیج و آب گرمکن علاوه بر کاهش طول عمر دستگاه، باعث مصرف انرژی بیشتر بدون این که به آن نیازی داشته باشید، خواهد شد. زیرا این دما بسیار بالا است به طوری که معمولا برای هیچ مصرفی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و فقط به آب گرمکن فشار وارد خواهد کرد.

دمای پکیج و آب گرمکن روی 49 درجه سانتی گراد تنظیم شده

تنظیم دمای پکیج و آب گرمکن زیر 49 درجه سانتی گراد به افزایش راندمان دستگاه کمک می کند.

8. استفاده از آب سرد در صورت امکان

استفاده از آب سرد برای اکثر کارها مانند شستن لباس ها در لباسشویی (مخصوصاً در طول چرخه آبکشی)، مسواک زدن دندان ها، شستن دست ها و سایر موارد، کمک زیادی به کاهش قبوض انرژی و افزایش راندمان آب گرمکن یا پکیج دیواری خواهد کرد.

9. رسیدگی و سرویس دوره ای پکیج و آب گرمکن

مانند همه لوازم دیگر، پکیج و آب گرمکن نیز برای عملکرد صحیح و بهینه نیاز به رسیدگی و انجام سرویس های دوره ای دارد. این امر موجب می شود که به محض بروز هر مشکلی از جمله نشتی در آبگرمکن، ایراد شناسایی شده و قبل از این که کارایی دستگاه پایین بیاید و یا موجب افزایش هزینه در قبوض انرژی شود، در جهت رفع مشکل اقدام شود.

10. تعویض پکیج و آب گرمکن در صورت به پایان رسیدن عمر آن

عمر متوسط آب گرمکن های دارای مخزن حدود 8 تا 12 سال و عمر متوسط پکیج های دیواری 10 تا 15 سال است که ممکن است نسبت به نحوه نگهداری و استفاده از دستگاه کمی کم تر و یا بیشتر نیز شود. اگر چه ممکن است که مدت کمی از عمر آب گرمکن یا پکیج دیواری شما باقی مانده باشد، اما اگر علائم فرسودگی در دستگاه ظهور پیدا کرده است، توصیه می شود برای تعویض آن اقدام نمایید تا مصرف انرژی آبگرمکن بالا نرود و بتواند راندمان خود را حفظ کند.

پکیج آبگرمکن زنگ زده و قدیمی شده است

تعویض پکیج و آب گرمکن در صورت به پایان رسیدن عمر آن باعث افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی می شود.

سخن پایانی

در این مقاله به توضیح کارآمدترین راه کارهای افزایش راندمان کاری پکیج دیواری و آب گرمکن پرداختیم که در نهایت باعث کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه قبوض انرژی خواهد شد. امیدواریم با مطالعه این مقاله و به کارگیری روش های ذکر شده بتوانید عملکرد آب گرمکن و پکیج دیواری خود را بهینه تر نمایید. در صورت نیاز می توانید برای بررسی عملکرد آبگرمکن و انجام تعمیر پکیج گرمایشی با متخصصان داره چاره تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *