آموزش و نگهداری

علت کم شدن فشار آب پکیج و آب گرمکن

هنگامی که فشار آب گرم خانه کم تر از حد معمول شود، اولین چیزی که احتمالاً به آن فکر خواهید کرد این است که آیا آب گرمکن یا پکیج گرمایشی می تواند دلیل کاهش فشار آب باشد. برای پاسخ به این سوال ما در این مقاله به توضیح موارد زیر خواهیم پرداخت:

  1. تفاوت فشار آب و جریان آب
  2. دلایل کم شدن فشار آب پکیج و آبگرمکن
  3. آیا امکان دارد پکیج آب گرمکن به طور ناگهانی فشار آب خود را از دست بدهد؟

تفاوت فشار آب و جریان آب

قبل از این که به توضیح عوامل موثر در فشار آب بپردازیم باید دو عبارت فشار آب و جریان آب را توضیح دهیم. جریان آب مقدار آبی است که در یک زمان از لوله عبور می کند که بر حسب لیتر در ثانیه اندازه گیری می شود. برای مثال مقدار آبی که هنگام شستن ظرف ها یا دوش گرفتن از شیر خارج می شود به عنوان جریان آب در نظر گرفته می شود که تامین آن به سیستم لوله کشی خانه بستگی دارد. فشار آب به انرژی یا نیرویی اطلاق می شود که به جریان آب وارد می شود تا بتواند از طریق لوله های آب عبور کند که اغلب اوقات این فشار به وسیله نیروی گرانش زمین تامین می شود. همچنین فشار آب را بر حسب پاسکال یا Psi (پوند بر اینچ مربع) اندازه گیری می کنند.

دلایل کم شدن فشار آب پکیج و آب گرمکن

فشار آب گرم خروجی از پکیج و آب گرمکن باید همانند فشار آب سرد خروجی باشد. در غیر این صورت آب گرمکن یا لوله های آن ممکن است مشکل داشته باشند. عوامل بسیاری وجود دارد که می تواند منشا این مشکل باشد. از آنجایی که دانستن منشا کمبود فشار آب، بسیار مهم است، ما در ادامه به مواردی که ممکن است باعث کاهش فشار آب پکیج یا آب گرمکن شود اشاره خواهیم کرد:

  1. تجمع املاح آب سخت بصورت رسوب در قطعات پکیج و در نتیجه محدود شدن جریان آب ورودی و خروجی
  2. وجود پیچ ​​خوردگی در لوله های آب آبگرمکن دیواری یا خمیدگی های تیز در لوله های آب از آبگرمکن تا شیرهای خانه
  3. ایراد شیر قطع کننده پکیج دیواری
  4. کم بودن قطر لوله های پکیج گرمایشی
  5. بالا بودن دمای تنظیم شده در پکیج گرمایشی
  6. کم بودن فشار آب منطقه و در نتیجه کم بودن فشار آب سرد و گرم
  7. مصرف همزمان آب و پایین بودن ظرفیت آبگرمکن دیواری
فشار آبی که از شیر دستشویی باز شده کم است.

کم شدن فشار آب دلایل مختلفی دارد.

در بین این عوامل در کم شدن فشار آب پکیج گرمایشی، مواردی وجود دارند که باعث کم شدن فشار آب در هر دو آب سرد و گرم می شوند که در هنگام بروز این مشکل، علت آن می تواند دو مورد زیر باشد:

  1. تجمع رسوب املاح آب سخت در پکیج گرمایشی: به مرور زمان مواد معدنی موجود در آب سخت در پکیج آب گرمکن و لوله های آن رسوب کرده و تجمع پیدا می کنند. تجمع این رسوبات می تواند فضای زیادی را اشغال کند و در نتیجه جریان آب محدود شود. البته محل تجمع رسوبات در میزان محدودیت جریان آب نیز تاثیر دارد.
  2. باز نبودن کامل شیر قطع کن آب گرمکن یا نقص آن: پکیج و آب گرمکن مجهز به یک شیر قطع کن است که اگر این شیر به طور کامل باز نشده باشد و یا حتی بسته باشد، با کمبود فشار آب مواجه خواهید شد. چرخاندن شیر قطع کن آبگرمکن و باز کردن کامل آن، می تواند این مشکل را برطرف کرده و فشار آب را به حالت عادی برگرداند. البته در صورت وجود نقص در شیر، تعویض آن توصیه می شود.

در ادامه به توضیح بیشتر دلایل کم شدن فشار آب پکیج دیواری خواهیم پرداخت.

1. تجمع رسوبات آب سخت در پکیج آب گرمکن

ورودی لوله آب پکیج یا آب گرمکن های دیواری دارای فیلترهای مشبک ظریفی است که از دستگاه در برابر تجمع رسوب محافظت می کند. رسوب درون این فیلترها جمع می شود که می تواند ورود آب به پکیج را محدود کرده و باعث کاهش فشار آب شود. در این شرایط یک متخصص پکیج گرمایشی می تواند این مشکل را به سادگی با برداشتن، تمیز کردن و یا تعویض فیلتر آب پکیج برطرف کند.

فیلتر آب پکیج دیواری

تجمع رسوب در فیلتر آب پکیج گرمایشی باعث کاهش فشار آب می شود

علاوه بر این، همانطور که آب گرمکن دیواری آب را از درون مبدل حرارتی در سیستم خود به گردش در می آورد، گرما از طریق مشعل به آب منتقل می شود. در نتیجه خروجی مبدل حرارتی ممکن است به دلیل تجمع رسوبات درون آن مسدود شده و در نتیجه فشار آب پایین بیاید. آب سخت منشا تجمع این رسوبات است و برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر، باید رسوبات مبدل حرارتی توسط تعمیرکار متخصص برطرف شود.

لوله های مبدل حرارتی پکیج گرمایشی رسوب گرفته

تجمع رسوب در مبدل حرارتی پکیج گرمایشی باعث کاهش فشار آب می شود.

اگر سرعت تجمع رسوب در پکیج دیواری شما بالا است به این معنی می باشد که به احتمال زیاد سختی آب منطقه شما از حد متوسط بالاتر است. این امر می تواند بر سایر لوازم شما نیز تأثیر بگذارد. بنابراین توصیه می شود برای رفع این مشکل از یک کارشناس تعمیر پکیج و آبگرمکن کمک بخواهید.

2. پیچ ​​خوردگی لوله های آب آبگرمکن دیواری یا خمیدگی های تیز در لوله های آب خانه

در صورتی که لوله های آب پکیج گرمایشی پیخ بخورند و یا حتی تا شوند، آبی که از پکیج خارج می شود در این پیچ خوردگی ها، فشار خود را از دست داده و هنگامی که به شیرهای آب خانه می رسد، دچار افت فشار زیادی خواهد شد. همین اتفاق در خانه هایی که لوله کشی آن ها بصورتی است که لوله ها دارای تغییر مسیر ناگهانی و یا دارای خمیدگی تیز هستند رخ می دهد. در این حالت آب در حین عبور از لوله کشی، فشار خود را در این خمیدگی ها از دست داده و هنگامی که به شیرهای خانه می رسد دچار افت فشار خواهد شد. در این مورد باید لوله های آب پکیج و همچنین لوله کشی خانه را بررسی نمایید تا از عدم وجود این پیچ خوردگی ها و خمیدگی ها مطمئن شوید.

لوله آب آبگرمکن پیچ ​​خورده است.

پیچ ​​خوردگی لوله های آب آبگرمکن باعث کاهش فشار آب می شود.

3. ایراد شیر قطع کننده پکیج دیواری

تمام پکیج آب گرمکن های دیواری دارای شیر قطع کننده جریان آب هستند که برای حفظ ایمنی دستگاه در نظر گرفته شده است. در واقع این شیر برای استفاده در مواقعی که پکیج گرمایشی مشکلی مانند نشتی آب دارد، در دستگاه تعبیه شده است. با این حال گاهی در حین نصب یا سرویس پکیج، ممکن است شیر قطع کننده آب پکیج ​​کمی بسته شود. هنگامی که این شیر کامل باز نباشد، آب کافی وارد آب گرمکن نمی شود که این امر در نهایت موجب کاهش فشار آب خانه می شود. راه حل این مشکل این است که شیر قطع کننده آب را تا آخر باز کنید و از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید. زیرا عملکرد صحیح این شیر قطع کننده در پکیج نیز در فشار آب تاثیر می گذارد.

یک نفر در حال باز کردن شیر قطع کننده آب پکیج دیواری

باز نبودن کامل شیر قطع کننده آب پکیج دیواری باعث کاهش فشار آب می شود.

4. کم بودن قطر لوله های پکیج گرمایشی

قطر لوله های آب پکیج گرمایشی عامل مهمی است که در فشار آب تاثیر می گذارد. اگر این لوله ها قطر کمی داشته باشند، آب با حجم کم تری وارد دستگاه شده و در صورت کم بودن قطر لوله های خروجی نیز با حجم و فشار کم تری نیز از پکیج خارج می شود. بنابراین برای افزایش فشار آب باید از لوله هایی با قطر صحیح در پکیج و آب گرمکن خود استفاده کنید.

5. بالا بودن دمای تنظیم شده در پکیج گرمایشی

پکیج آب گرمکن های دیواری فشار آب را تا زمانی که آب به دمای مورد نظر برسد محدود می کنند. سپس هنگامی که آب به خوبی تا دمای تنظیم شده در دستگاه گرم شد، آب گرم شده را از طریق لوله ها به شیرهای خانه هدایت می کنند. بنابراین کاهش درجه دما در پکیج گرمایشی می تواند فشار آب را تا حدی افزایش دهد.

یک نفر در حال تنظیم دمای پکیج آبگرمکن روی High

بالا بودن دمای تنظیم شده در پکیج گرمایشی موجب کاهش فشار آب می شود.

6. کم بودن فشار آب منطقه

فشار آب منطقه توسط شرکت آب کنترل و معمولا بین 40 تا 60 Psi تنظیم می شود. در واقع ایده آل ترین فشار آب 45 Psi است و این فشار نباید از 60 Psi بیشتر شود. اما گاهی اوقات ممکن فشار آب ساختمان به دلایل مختلفی پایین بیاید که در این حالت پیشنهاد می شود که با تعبیه یک پمپ در ساختمان، جهت افزایش فشار آب کلی ساختمان اقدام نمایید.

7. مصرف همزمان آب و پایین بودن ظرفیت آب گرمکن دیواری

پکیج آب گرمکن‌ های دیواری تا زمانی که آب گرم مورد نیاز باشد می توانند آن را تامین کنند. البته میزان تامین آب گرم توسط پکیج دیواری بستگی به ظرفیت دستگاه دارد که بر حسب لیتر در دقیقه اندازه گیری می شود. برای مثال وقتی همزمان از دوش حمام، ماشین ظرفشویی، شیر آب سینک و هر شیر آب دیگری استفاده می کنید، در صورتی که ظرفیت آب گرمکن شما پایین باشد علاوه بر سرد شدن آب ممکن است با کمبود فشار آب نیز مواجه شوید. راه حل این مشکل این است که یک آبگرمکن دیواری با ظرفیت بالاتر تهیه نمایید که توانایی رفع نیاز شما در مصارف آب گرم را داشته باشد و یا این که مصرف آب گرم خود را بصورت همزمان محدود کنید تا با مشکل کمبود فشار آب مواجه نشوید.

چند شیر آب بصورت همزمان باز شده اند.

مصرف همزمان آب توسط چند شیر موجب کم شدن فشار آب پکیج می شود.

آیا امکان دارد پکیج آب گرمکن به طور ناگهانی فشار آب خود را از دست بدهد؟

معمولاً وقتی طی زمان مواد معدنی آب در پکیج یا آب گرمکن رسوب می کنند، فشار آب گرم به مرور زمان کاهش پیدا می کند که در این حالت فشار آب گرم بسیار کم تر از فشار آب سرد خواهد بود. با این وجود عواملی وجود دارند که ممکن است شما با کاهش ناگهانی فشار آب گرم پکیج گرمایشی خود مواجه شوید.

اگر آب سرد دچار افت فشار نشده، اما فشار آب گرم ناگهان افت کرده است، ممکن است مشکل ایراد شیر پکیج و آب گرمکن باشد. در این حالت امکان دارد شیر پکیج از بیرون باز و بدون مشکل به نظر برسد، اما در حقیقت داخل شیر مشکل عملکردی وجود داشته باشد. مسئله دیگر این است که شیر کنترل در پکیج آب گرمکن ممکن است مسدود شده باشد که در این حالت افت ناگهانی فشار آب گرم ممکن است به دلیل انسداد زانویی لوله یا دریچه آب توسط اشیای خارجی ایجاد شود.

سخن پایانی

عدم رسیدگی و انجام ندادن سرویس های دوره ای در پکیج و آب گرمکن باعث می شود که راندمان کاری دستگاه پایین بیاید. زیرا امکان رسوب گرفتگی در پکیج گرمایشی افزایش می یابد که در کم شدن فشار آب تاثیر گذار است. علاوه بر این رسوباتی که در لوله های پکیج تجمع پیدا می کنند، ممکن است خطر گرفتگی در سایر قسمت های سیستم لوله کشی خانه شما را افزایش دهند که می تواند در کاهش فشار آب بسیار تاثیر گذار باشد. انجام رسوب زدایی و سرویس دوره ای پکیج و آب گرمکن دیواری همچنین به بهبود کیفیت آب کمک می کند.

به خاطر داشته باشید که اگر چه رسوب گیری پکیج دیواری برای رفع مشکل کمبود فشار آب می تواند آسان به نظر برسد، اما توصیه می شود با کارشناسان متخصص داره چاره برای انجام سرویس دوره ای آب گرمکن خود تماس بگیرید. زیرا کارشناسان حرفه ای قطعات مختلف از جمله ترموستات، شیر قطع کننده و قطعات دیگر و همچنین نیاز به رسوب زدایی داشتن پکیج را بررسی می کنند، سپس اقدامات مورد نیاز را انجام خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *