آموزش و نگهداری

علت نشت آب از پکیج آب گرمکن دیواری

از آبگرمکن دیواری آب نشت می کند

در حالی که پکیج و آب گرمکن های مدرن دیواری بدون مخزن هستند و حجم زیاد آبی را در خود نگه نمی دارند، اما ممکن است دچار مشکلاتی از جمله نشتی آب شوند. نشت آب از پکیج و آب گرمکن علت های مختلفی دارد که باید به طور تخصصی عیب یابی و رفع شوند. اما گاهی اوقات می توان محل و علت نشتی را به راحتی پیدا کرد. بطور کلی سختی آب، فشار و دمای بالای آب در پکیج و نصب نادرست دستگاه عوامل بروز نشتی آب در پکیج گرمایشی هستند.

ما در این مقاله رایج ترین علت های نشتی آب آبگرمکن و پکیج و همچنین نحوه برطرف کردن مشکل را توضیح خواهیم داد تا شما بتوانید در صورت روبرو شدن با این مشکل بطور تخصصی برای رفع آن اقدام نمایید. در هنگام مشاهده نشتی آب در پکیج و آبگرمکن دیواری باید بتوانید اقدامات لازم را به سرعت انجام دهید. اما قبل از انجام هر کاری می بایست ابتدا محل نشتی را شناسایی کنید. در ادامه رایج ترین علت های نشتی آب پکیج آب گرمکن های دیواری را توضیح خواهیم داد.

1. ایراد شیر کاهش دما و فشار آب پکیج دیواری (شیر اطمینان)

شیر کاهش فشار و دمای آب پکیج دیواری قطعه ای است که دما و فشار آب وارد شده به دستگاه را در سطح ایمن تنظیم می کند. درست است که وجود مقدار مشخصی فشار آب در پکیج دیواری امری ضروری برای عملکرد صحیح دستگاه است، اما وقتی این فشار و دما از یک حدی بالاتر رود، به وسیله باز شدن شیر کاهش فشار و دما از پکیج گرمایشی خارج می شود که اگر این اتفاق نیافتد منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد. در حقیقت وظیفه شیر اطمینان تخلیه ایمن فشار و گرمای اضافی از دستگاه قبل از ایجاد هر گونه آسیب است.

یکی از علت های نشت آب از پکیج آب گرمکن دیواری خرابی شیر کاهش فشار و دمای آب است. بنابراین در صورت وجود نشتی آب در پکیج گرمایشی باید محل قرارگیری این شیر را در دستگاه خود پیدا کنید که معمولا در زیر پکیج بر روی شیلنگ های آب وجود دارد. اگر شیر اطمینان کمی مرطوب باشد نشان می دهد که شیر کار خود را به درستی انجام می دهد، به طوری که فشار و دمای اضافی به درستی توسط این شیر از دستگاه خارج می شود. اما اگر شیر کاهش فشار و دمای پکیج دیواری خشک باشد، نشان دهنده عدم عملکرد صحیح شیر است که در این حالت فشار و گرمای اضافی نمی تواند به درستی از پکیج گرمایشی خارج شود، به طوری که وجود فشار زیاد باعث فشار آمدن به قطعات دیگر و ایجاد نشتی شده و علاوه بر آن، امکان ترکیدن دستگاه نیز بالا می رود. در این صورت باید فورا با یک تعمیرکار متخصص تماس گرفته تا از آسیب های بیشتر به پکیج دیواری جلوگیری به عمل آید.

لوله های زیر پکیج آبگرمکن دیواری

خرابی شیر اطمینان روی لوله های زیر پکیج آب گرمکن دیواری علت نشتی آب است.

البته مرطوب بودن زیاد شیر کاهش دما و فشار پکیج آب گرمکن دیواری ممکن است نشانه این باشد که شیر اطمینان دچار خوردگی و تجمع رسوبات آب شده است که در این حالت امکان دارد شیر در حالت باز گیر کرده و در نتیجه منجر به نشت آهسته آب از آن شود. بنابراین توصیه می شود که در صورت معیوب شدن شیر کاهش دما و فشار، سریعا برای تعویض آن اقدام نمایید و البته توجه داشته باشید که تعویض شیر اطمینان پکیج دیواری امری تخصصی است که باید توسط تعمیرکار مجرب انجام شود.

لازم به ذکر است که بطور کلی نرخ جریان یا دبی آب در پکیج و آب گرمکن باید 23 لیتر بر دقیقه و فشار آب 30PSI باشد.

2. رسوب گرفتگی یا زنگ زدگی قطعات پکیج آب گرمکن

آب سخت آبی با مقادیر زیادی مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است که به طور طبیعی در آب بیشتر مناطق وجود دارد. این مواد معدنی طی زمان در قطعات پکیج و آب گرمکن مانند مبدل حرارتی رسوب کرده و یک پوسته سفید از خود به جا می گذارد که موجب گرفتگی و انسداد لوله ها و قطعات پکیج می شود. در این حالت اگر پکیج به موقع رسوب گیری نشود، طی زمان این رسوب موجب ایجاد زنگ زدگی و نشتی در دستگاه خواهد شد.

با توجه به این که رسوب گرفتگی یا زنگ زدگی قطعات می تواند علت نشتی آب از پکیج آب گرمکن باشد، اگر متوجه نشتی آب از بدنه اصلی پکیج دیواری به دلیل تجمع رسوب و زنگ زدگی در قطعات دستگاه شده اید باید قبل از این که منجر به مشکلات بزرگ تر و حتی آسیب های الکتریکی شود، برای رفع آن اقدام نمایید. در نتیجه توصیه می شود که با یک کارشناس تعمیر پکیج و آب گرمکن تماس بگیرید تا با بررسی دقیق قطعه معیوب را شناسایی کرده و آن را تعویض نماید.

همچنین توصیه می شود برای پیشگیری از رسوب گرفتگی و زنگ زدگی قطعات پکیج و آب گرمکن از فیلتر آب استفاده کرده و حداقل سالی یک بار به کمک یک تعمیرکار رسوب گیری پکیج دیواری خود را انجام دهید.

مبدل حرارتی پکیج آب گرمکن رسوب گرفته و زنگ زده است.

رسوب گرفتگی و زنگ زدگی مبدل حرارتی پکیج آب گرمکن موجب نشتی آب می شود.

3. سوارخ شدن یا شل شدن اتصالات لوله های آب پکیج گرمایشی

یکی از رایج ترین علت های نشتی آب در پکیج و آب گرمکن دیواری، سوارخ شدگی یا پارگی لوله های ورودی و خروجی آب است. اما ابتدا لازم است که اتصالات شیلنگ ها را بررسی کرده تا اگر شل شدگی در آن ها وجود داشته باشد، با سفت کردن اتصالات، نشتی را برطرف کنید. اما اگر اثر سوراخ شدگی یا پارگی در لوله های آب مشاهده کرده اید، می بایست آن ها را تعویض کنید تا نشتی برطرف شود. تعویض این لوله ها نسبتا ارزان و آسان است، فقط توجه داشته باشید که قبل از تعویض آن ها، باید فلکه آب را ببندید.

یک نفر در حال سفت کردن اتصالات لوله های ورودی و خروجی آب پکیج گرمایشی

شل شدن اتصالات لوله های ورودی و خروجی آب پکیج گرمایشی موجب نشتی آب می شود.

4. تهویه نامناسب پکیج و آب گرمکن دیواری

از آنجایی که پکیج و آب گرمکن های دیواری با گرما و آب سر و کار دارند، میعان آب در آن ها اتفاق میافتد که این آب باید بطور اصولی به وسیله لوله کندانس از دستگاه خارج شود. در این حالت اگر پکیج تهویه مناسبی نداشته باشد، آب میعان شده ممکن است روی قطعات دیگر آب گرمکن چکه کند و ایجاد نشتی نماید. بنابراین آب گرمکن های بدون مخزن برای جلوگیری از نشتی نیاز به نصب صحیح دودکش و داشتن تهویه مناسب برای عملکرد صحیح میعان آب دارند.

نحوه تهویه پکیج و آب گرمکن دیواری به وسیله دودکش و لوله تهویه

تهویه مناسب پکیج و آب گرمکن دیواری از نشت آب از دستگاه جلوگیری می کند.

سخن پایانی

بطور کلی پکیج و آب گرمکن های دیواری دستگاه های بسیار حساسی هستند که هر کدام شرایط مختلفی برای نصب دارند. بنابراین نصب آن ها توسط افراد غیر متخصص می تواند باعث بروز نشتی به دلیل نبستن اصولی اتصالات، تهویه نامناسب و سایر عوامل شود. در این مقاله به توضیح رایج ترین دلایل نشت آب از پکیج و آب گرمکن دیواری پرداختیم که با مطالعه آن می توانید عامل بروز نشتی در پکیج دیواری خود را عیب یابی کنید. فراموش نکنید که نشت آب از آبگرمکن می تواند به قطعات دیگر دستگاه آسیب برساند و حتی گاهی خرابی به حدی برسد که مجبور به تعویض کلی دستگاه و در نتیجه صرف هزینه اضافی شوید. در نتیجه تعمیر آبگرمکن و پکیج دیواری بصورت فوری توسط کارشناس مجرب در صورت بروز نشتی توصیه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *