آموزش و نگهداری

طول عمر مایکروفر و نحوه افزایش آن

یک نفر در حال فکر کردن به طول عمر مایکروویو

به طور کلی مایکروویوها نسبتا دستگاه های گرانی در آشپزخانه به حساب می آیند. بنابراین نگهداری و استفاده صحیح از آن ها امر بسیار مهمی می باشد، زیرا می تواند در افزایش طول عمر آن ها و در نتیجه حفظ هزینه شما تاثیر گذار باشد. درست است که مایکروفرها مانند هر لوازم دیگری ممکن است طول عمر مشخصی داشته باشند، اما استفاده و نگهداری صحیح می تواند این زمان را افزایش دهد. در این مقاله در مورد طول عمر مفید مایکروفر و نحوه افزایش آن صحبت کرده و به مواردی که نیاز به رسیدگی فوری در مایکروویو دارند اشاره خواهیم کرد تا در صورت روبرو شدن با آن ها قبل از این که مشکل بزرگ تر شود، بتوانید در رفع آن ها اقدامات لازم را انجام دهید.

در این مقاله به توضیح موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

مایکروفرها چقدر عمر می کنند؟

طول عمر مایکروفر بستگی به میزان و نحوه استفاده، نحوه نگهداری، برند و مدل آن دارد. معمولا مایکروویوهای مدرن برای استفاده های طولانی مدت طراحی می شوند، اما به طور مثال اگر در یک خانواده پر جمعیت که همیشه در حال استفاده از این دستگاه هستند، رسیدگی صحیحی به مایکروفر نشود، ممکن است طول عمر مفید آن بیشتر از 4 تا 5 سال به طول نیانجامد. به طور میانگین می توان گفت که مایکروفری که توسط یک خانواده با جمعیت متوسط استفاده معمولی می شود، به طوری که نگهداری و رسیدگی به آن نیز در وضعیت خوبی قرار داشته باشد، اغلب بین 7 تا 8 سال عمر می کند. اما اگر استفاده از مایکروویو بسیار کم تر مثلا فقط توسط یک فرد مجرد یا یک زوج صورت گیرد و به خوبی نیز به آن رسیدگی شود، طول عمر آن می تواند تا 10 سال نیز افزایش پیدا کند.

یک خانواده پر جمعیت در حال استفاده از مایکروفر هستند.

مایکروفر مورد استفاده خانواده پر جمعیت، طول عمر کم تری دارد.

بایدها و نبایدهای استفاده از مایکروفر برای افزایش طول عمر آن

اگر می خواهید طول عمر مفید مایکروویو خود را به بیشتر از میانگین آن (یعنی بیشتر از حدود 8 سال) افزایش دهید، باید در استفاده از آن چندین نکته کلیدی را رعایت کرده و به خوبی به آن رسیدگی کنید. در ادامه به توضیح مواردی که در افزایش طول عمر مفید مایکروفر تاثیر گذار هستند، خواهیم پرداخت.

1. تمیز کردن مایکروفر

یکی از اساسی ترین روش ها برای افزایش عمر مفید مایکروویو تمیز کردن آن است. مایکروفر باید بعد از هر بار انجام پخت و پز در آن تمیز شود. حتی توصیه می شود در صورت مشاهده کوچک ترین لکه، آن را بلافاصله تمیز کنید. همچنین باید بگوییم که تمیز کردن لکه ها بلافاصله پس از گرم کردن غذا در مایکروفر راحت تر از تمیز کردن آن ها بعد از یک مدت طولانی است. زیرا بعد از مدتی لکه ها خشک شده و به دیواره های داخلی و درب مایکرویو می چسبند، طوری که پاک کردن آن ها ممکن است بسیار سخت شود.

لکه های مواد غذایی که به دیواره های مایکروفر می چسبند، اگر به حال خود رها شوند در طول روشن شدن مایکروفر برای پخت یا گرم کردن غذاهای دیگر انرژی دستگاه را جذب می کنند و همین باعث می شود که در طی زمان دیواره های داخلی دستگاه دچار نقطه های سوخته شوند. این امر می تواند طول عمر دستگاه را کاهش دهد. بنابراین توصیه می شود پس از هر بار استفاده، مایکروویو خود را پاک کنید و ماهی یک بار درب و دیواره های خارجی را نیز تمیز نمایید.

درون محفظه مایکروویو دارای لکه های مواد غذایی است.

لکه های درون مایکروویو، بعد از مدتی موجب سوختگی دیواره ها در آن نقطه می شوند.

برای تمیز کردن مایکروفر بهتر است از دستمال کاغذی به همراه یک محلول پاک کننده ملایم و غیر خورنده مانند مایع ظرفشویی یا سرکه به همراه آب استفاده کرده و یا از روش سنتی یعنی مخلوط آب و لیمو استفاده کنید. توجه داشته باشید که ابر یا اسفنج ظرفشویی خیلی نمی تواند مناسب تمیز کردن درون محفظه مایکروفر باشد، زیرا این اقلام معمولا آلوده به میکروب و باکتری های مختلف هستند که ممکن است با قرارگیری در محفظه گرم و مرطوب مایکروویو باعث بیماری زایی شوند. توجه داشته باشید که استفاده از اسکاچ یا سیم ظرفشویی نیز به دلیل زبری می تواند باعث خراشیدگی و آسیب دیواره های مایکروفر شود. از این رو استفاده از این اقلام زبر و خشن برای تمیز کردن نیز ممنوع است.

دیواره خارجی مایکروفر خط افتاده است.

استفاده از سیم یا اسکاچ ظرفشویی باعث خراشیدگی مایکروفر می شود.

بنابراین بهتر است از دستمال های نخی یا یکبار مصرف و تجزیه پذیر برای تمیز کردن دیواره های داخلی مایکروفر استفاده کنید که به سطح دیواره های داخلی و توری پشت درب نیز آسیب نرسانده و آن ها را خراش ندهند. استفاده از کارت های اعتباری بلااستفاده نیز می تواند برای تمیز کردن لکه های روی دیواره های مایکروویو بدون این که هیچ گونه خراشیدگی روی دیواره ایجاد کند، مفید باشد.

علاوه بر این ها روش دیگری که می تواند به تمیز شدن بهتر لکه های درون مایکروویو کمک کند این است که یک ظرف دارای محلول آب و آب لیمو (یا سرکه) را درون دستگاه قرار دهید و آن را به مدت یک دقیقه گرم کنید تا بخار گرم آن درون محفظه مایکروفر پخش شود. سپس با یک دستمال نرم دیواره ها را پاک کنید. زیرا بخار این محلول باعث می شود که از بین رفتن لکه ها راحت تر صورت گیرد.

فراموش نکنید که علاوه بر سقف، دیواره های داخلی و خارجی و درب مایکروفر، سینی گردان را نیز بردارید و آن را زیر شیر آب بشویید. همیشه به یاد داشته باشید که تمیز کردن سطحی مایکروفر به صورت منظم، شما را از تمیز کردن آن به صورت عمقی که زحمت زیادی می برد، دور نگه می دارد.

2. استفاده از ظروف مخصوص مایکروویو

قرار دادن فویل های آلومینیومی، کاغذ، استیل یا هر نوع فلز، ظروف دارای رنگ طلایی یا نقره ای و همچنین ظروف پلاستیکی نامناسب در داخل مایکروویو می تواند به سرعت باعث ذوب شدن آن ها و یا آتش سوزی شود. برای مثال استیل ضد زنگ به جای این که اجازه دهد مواد غذایی درون مایکروویو امواج را جذب کنند، خود امواج را منعکس می کند. در این حالت امواج بین سطح استیل و دیواره های مایکروویو مدام به بازتاب شدن ادامه می دهند که در نهایت می تواند به مایکروویو آسیب برساند. بنابراین علاوه بر این که محتویات ظرف استیل گرم نمی شود، عمر مایکروویو نیز کاهش پیدا می کند. همچنین ظروف پلاستیکی که برای استفاده در مایکروویو طراحی نشده اند، اگر در تماس با اشعه های آن قرار بگیرند ممکن است ذوب شده و ذرات آن وارد مواد غذایی شود که برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است.

بنابراین باید از قرار دادن هر گونه فلز، استیل، فویل و ظروف پلاستیکی نامناسب در داخل مایکروویو خودداری کنید. ظروفی که برای استفاده در مایکروفر مناسب هستند از جمله ظروف سرامیکی، شیشه ای و پلاستیکی مخصوص مایکروویو می باشند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که هر ظرفی که در اثر استفاده در مایکروویو بیش از حد داغ شود و یا نسبت به مواد غذایی داخل آن داغ تر شود، به این معنی است که انرژی زیادی جذب کرده است و باید از استفاده از آن در مایکروویو خودداری کنید.

فویل آلومینیومی در مایکروویو قرار داده شده است.

قرار دادن فویل های آلومینیومی در مایکروویو باعث ایجاد جرقه می شود.

3. روشن نکردن مایکروویو به صورت خالی

روشن کردن مایکروویو هنگامی که درون محفظه آن هیچ مواد غذایی وجود ندارد، می تواند به دستگاه آسیب برساند. زیرا کار کردن مایکروویو در این حالت به این معنی است که امواج تولید شده در محفظه باید توسط دیواره ها، شیشه و یا حتی خود مگنترون که امواج را تولید می کند، جذب شود. این قطعات برای مقاومت در برابر چنین چیزی طراحی نشده اند و تعویض آن ها ممکن است بسیار هزینه بر باشد. بنابراین هرگز مایکروفر را بدون وجود هیچ گونه مواد غذایی در آن، روشن نکنید.

شخصی در حال قرار دادن بشقاب خالی در مایکروویو است.

روشن کردن مایکروویو بدون هیچ گونه مواد غذایی باعث آسیب قطعات آن می شود.

4. استفاده از محافظ برق و جدا کردن برق مایکروفر از سایر وسایل الکترونیکی

همیشه از یک محافظ برق با کیفیت در دو شاخه برق مایکروفر استفاده کنید تا از قطعات داخلی در برابر نوسانات برق محافظت شود. همچنین باید توجه داشته باشید که استفاده از یک پریز برق برای مایکروفر همزمان با وسایل الکترونیکی دیگر بسیار خطرناک است. زیرا می تواند باعث اتصالی و بروز آتش سوزی شود.

5. عدم پخت و پز یا گرم کردن مواد غذایی نامناسب در مایکروفر

یکی از نکات ضروری که باید در هنگام استفاده از مایکروفر آن را رعایت کنید این است که مواد غذایی نامناسب را درون آن برای گرم کردن یا پخت و پز قرار ندهید.

قرار دادن برخی از مواد غذایی مانند تخم مرغ کامل (خام یا پخته)، انگور، فلفل تند، هویج یا سیب زمینی کامل در مایکروفر به دلیل احتمال ترکیدن آن ها، می توانند به دستگاه فشار وارد کنند. زیرا با این کار آبی که برای مثال در تخم مرغ یا سیب زمینی کامل وجود دارد گرم و ناگهان منبسط شده و می ترکد که موجب وقوع یک موج ناگهانی یا جرقه در مایکروویو می شود و می تواند به دستگاه آسیب برساند. بنابراین هرگز مواد غذایی نامناسب را درون مایکروفر قرار ندهید. البته قرار دادن سیب زمینی در مایکروفر به شرطی که به وسیله چنگال درون آن چندین سوراخ ایجاد شود مشکلی به وجود نمی آورد.

تخم مرغ در مایکروویو ترکیده است.

قرار دادن تخم مرغ در مایکروویو باعث ترکیدن آن و آسیب به دستگاه می شود.

6. نکوبیدن درب یا باز نکردن آن قبل از خاموش شدن مایکروفر

مکانیسم‌ چفت درب مایکروویو بسیار پیچیده است، به طوری که این سیستم دارای سه میکروسوئیچ است که به روش خاصی کار می کنند. کوبیدن درب مایکروفر طی زمان می تواند به دستگاه و حتی به افراد آسیب برساند. در واقع خراب شدن درب مایکروفر به این معنی است که هنگام بسته بودن آن، امکان نشت امواج مضر مایکروویو به بیرون وجود دارد که می تواند برای سلامتی افراد حاضر در آن محل بسیار خطرناک باشد.

علاوه بر این همیشه قبل از باز کردن درب مایکروفر، از خاموش بودن آن مطمئن شوید، زیرا در غیر این صورت احتمال آسیب به دستگاه و در نهایت کاهش طول عمر مایکروویو افزایش میابد. در حقیقت محکم باز و بسته کردن درب می تواند میکروسوئیچ های درب مایکروویو را دچار مشکل کند. همچنین باز کردن درب زمانی که مایکروویو هنوز کار می کند می تواند منجر به سوختن فیوز ایمنی مایکروفر شود. بنابراین برای اطمینان از عملکرد صحیح درب مایکروویو همیشه آن را به آرامی باز و بسته کنید.

7. قرار ندادن ظروف و اقلام سنگین در مایکروفر

همه مایکروویوها دارای حداکثر وزن قابل تحمل هستند که باید به آن توجه شود. معمولا این حداکثر وزن روی خود دستگاه و یا در دفترچه راهنمای آن درج می شود. در واقع مایکروویو کردن اقلام بیش از حد سنگین، می تواند به دستگاه فشار وارد کند، به طوری که به صفحه گردان، موتور و حتی مگنترون آن آسیب برساند. در نتیجه باید از قرار دادن ظروف و یا مواد غذایی سنگین مانند مرغ و گوشت منجمد خیلی بزرگ در مایکروویو خودداری کنید.

مقدار زیادی گوشت منجمد درون مایکروویو قرار گرفته است.

قرار دادن مواد غذایی سنگین در مایکروویو به صفحه گردان، موتور و مگنترون آسیب می رساند.

8. تهویه مناسب هوای اطراف مایکروویو

اگر مایکروویو خود را در یک فضای بسته مانند درون کابینت که باعث محدود کردن جریان هوا شود قرار دهید، تهویه هوا در اطراف دستگاه به خوبی انجام نخواهد گرفت و این امر به مرور زمان باعث آسیب رساندن به دستگاه خواهد شد. در حقیقت اگر دریچه های هوای مایکروفر خیلی نزدیک به دیوار یا کابینت قرار بگیرد، به طوری که جریان هوا محدود شود، این دستگاه در هنگام کار بسیار داغ شده و خرابی زود هنگام آن رخ می دهد. بنابراین حتی از قرار دادن وسایل دیگر در بالای مایکروفر خودداری کرده و همچنین دستگاه را نزدیک به اجاق گاز یا منابع حرارتی دیگر قرار ندهید. زیرا این کار می تواند به مرور زمان باعث گرم شدن بیش از حد مایکروویو شود.

9. استفاده از برنامه های طراحی شده در مایکروفر

برنامه های پخت از پیش طرح ریزی شده برای استفاده موثر از مایکروویو با به حداقل رساندن اتلاف انرژی و گرم کردن غذا تا حد امکان به طور موثر طراحی شده اند. توصیه می شود که از این برنامه های از پیش تعیین شده (به ویژه برنامه یخ زدایی) به جای انجام تنظیمات دستی برای گرم کردن یا پخت و پز در مایکروفر استفاده کنید تا بتوانید غذای خود را به سرعت و به طور یکنواخت بدون سوزاندن تهیه کرده و از مصرف انرژی بیش از اندازه نیز جلوگیری کنید.

برنامه های روی صفحه کلید مایکروویو

استفاده از برنامه های از قبل طراحی شده در مایکروفر به افزایش طول عمر دستگاه کمک می کند.

10. گرم نکردن بیش از حد مواد غذایی

اگر مواد غذایی را بیش از حدی که نیاز است در داخل مایکروفر گرم کرده یا بپزید، انرژی زیاد تولید شده ممکن است به اجزای دستگاه آسیب برساند. از این رو باید از پختن غذا برای مدت طولانی تر از زمان لازم خودداری کنید.

11. استفاده از درپوش روی مواد غذایی در مایکروویو

بخار یک محصول جانبی طبیعی به هنگام انجام پخت و پز در مایکروویو است. رطوبت در طول زمان پخت و پز می تواند در داخل محفظه مایکروفر جمع شود که این امر می تواند به اجزای مایکروویو آسیب برساند. بنابراین برای جلوگیری از تجمع بخار و رطوبت هنگام گرم کردن یا پختن غذا در مایکروفر، می بایست روی مواد غذایی را به وسیله یک درپوش مخصوص بپوشانید تا به مهار بخار تولید شده کمک کند. علاوه بر این همیشه پس از اتمام پخت، غذا را بلافاصله از مایکروویو خارج کنید تا از ایجاد رطوبت در داخل دستگاه جلوگیری شود. توجه داشته باشید که هرگز نباید درب ظروف را در مایکروفر کاملا چفت کنید.

یک نفر در حال قرار دادن درپوش روی مواد غذایی درون مایکروویو

استفاده از درپوش روی غذا در مایکروویو باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود.

تعمیر یا تعویض مایکروفر کدام بهتر است؟

در صورتی که میانگین عمر یک مایکروویو را حدود 8 سال در نظر بگیریم، این بدان معنی است که در طول این زمان، هنگام بروز برخی مشکلات، شما می توانید قطعات مایکروفر خود را تعویض کنید تا دستگاه مجددا بتواند کارکرد صحیح خود را از سر بگیرد. زیرا هنگام بروز برخی مشکلات جزئی، انجام یک تعمیر کوچک می تواند ایراد دستگاه را به خوبی برطرف کند و شما را از تعویض کلی دستگاه دور نگه دارد.

برای این که متوجه شوید که مشکل مایکروویو شما با یک تعمیر برطرف می شود و یا نیاز به تعویض کلی آن دارید، باید علائم آن را بررسی و شناسایی کنید. علائمی مانند احساس بو، بلند شدن دود یا جرقه زدن مایکروفر می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد که باید سریعا آن را عیب یابی و تعمیر کرد. زیرا اگر رسیدگی به این مشکلات فورا انجام نگیرد، می تواند منجر به خراب شدن کلی دستگاه شود.

مایکروویو در حال دود کردن است.

مشکل دود کردن مایکروویو باید فورا عیب یابی شود.

چه علائمی نشان دهنده احتمال کاهش طول عمر مایکروفر هستند؟

شما باید به مایکروویو خود به طور مرتب رسیدگی کنید. زیرا گاهی اوقات ممکن است این دستگاه نیاز به تعمیرات کوچکی داشته باشد که در صورت عدم رسیدگی به موقع، می تواند منجر به مشکلات بزرگ تر شده و طول عمر مایکروفر را کاهش دهد. در نتیجه مواردی وجود دارد که در صورت روبرو شدن با آن ها، قبل از این که طول عمر مایکروویو را کاهش دهند، باید به فکر عیب یابی و رفع آن ها پرداخت. از جمله این علائم و عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. طول کشیدن گرم شدن مواد غذایی

اگر گرم شدن مواد غذایی در مایکروفر بیشتر از حد معمول طول می کشد، احتمالا دستگاه شما نیاز به عیب یابی دارد. برای تست این موضوع یک لیوان آب را داخل مایکروویو قرار دهید و دستگاه را به مدت دو دقیقه روشن کنید، اگر با پایان یافتن مدت دو دقیقه آب داخل لیوان داغ نشده باشد، می بایست مایکروفر را بررسی و تعمیر کنید.

2. دفرمه شدن یا آسیب دیدگی نوار دور درب

اگر لاستیک دور درب مایکروویو پاره شده یا دفرمه شده است و یا حتی اگر احساس می کنید که نوار درب مایکروفر آنطور که باید هنگام بسته شدن درب چفت نمی شود، باید فورا برای تعویض آن اقدام کنید. زیرا این نوار ایمنی دستگاه را تضمین می کند و اگر دچار آسیب دیدگی شود، می تواند سلامتی افراد را به خطر بیاندازد.

نوار درزگیر درب مایکروویو دفرمه شده است.

نوار درزگیر درب مایکروویو در صورت دفرمه شدن باید فورا تعویض شود.

3. کار نکردن صفحه کلید

اگر یک یا چند دکمه روی صفحه کلید مایکروفر خراب شده و کار نمی کند، ممکن است عملکرد دستگاه را به طور قابل توجهی مختل کند. بنابراین ابتدا باید صفحه کلید را با یک دستمال تمیز کنید و اگر مشکل برطرف نشد فورا برای تعمیر مایکروویو خود اقدام نمایید.

4. بوی غیر عادی مایکروویو

احساس بوی غیر معمول از مایکروویو مانند بوی سوختگی، دود یا جرقه نشانه دهنده کاهش طول عمر دستگاه در صورت عدم رسیدگی است. در این حالت شما باید بلافاصله مایکروفر را خاموش و آن را از برق بکشید. سپس از یک تعمیرکار برای عیب یابی مایکروفر کمک بخواهید.

یک نفر به دلیل بوی مایکروفر بینی خود را گرفته

احساس بوی غیر عادی از مایکروفر نشان دهنده وجود مشکل است.

5. صدای زیاد هنگام کار کردن

اگر صدای غیر عادی و زیادی از مایکروفر شنیده شود، به احتمال زیاد ایرادی در آن رخ داده است که باید عیب یابی شود. در این حالت توصیه می شود که فورا مایکروویو را خاموش کرده و قطعات آن را بررسی کنید.

سخن آخر

در این مقاله به توضیح میانگین طول عمر مایکروفر و عواملی که به آن ها بستگی دارد پرداختیم. همچنین روش هایی را برای افزایش طول عمر مایکروویو به شما پیشنهاد داده و علائمی که نشان دهنده احتمال کاهش طول عمر این دستگاه هستند را توضیح دادیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله و به کار گیری نکات آن بتوانید از مایکروفر خود به خوبی محافظت کرده و طول عمر آن را افزایش دهید.

در صورتی که با هر گونه مشکل در مایکروویو خود مواجه شدید، بهتر است با یک تکنسین تعمیر مایکروفر تماس بگیرید. توجه داشته باشید که از انجام هر گونه تعمیر بدون داشتن اطلاعات و تخصص کافی خودداری کنید، زیرا مایکروویوها حاوی اجزای الکتریکی پیچیده ای هستند که کار با آن ها نیاز به دانش تخصصی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *