آموزش و نگهداری

میکروسوئیچ مایکروفر

میکروسوئیچ مایکروفر

قبل از این که هدف استفاده از میکروسوئیچ یا سوئیچ درب را در مایکروویو متوجه بشویم، ابتدا باید چگونگی عملکرد مایکروفر را بررسی کنیم. مایکروفر یک وسیله الکتریکی است که می تواند غذا را به سرعت گرم کند. به این صورت که عمدتا با ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی با فرکانس بالا باعث نوسان و برخورد مولکول های آب مواد غذایی به هم با سرعت بالا شده که در این حالت موجب گرم شدن غذا می شود. میکروسوئیچ در حقیقت برای جلوگیری از آسیب دیدگی افراد به دلیل استفاده اشتباه یا سهل انگاری، روی درب مایکروویو نصب می شود. زیرا به دلیل وجود این میدان مغناطیسی قدرتمند در مایکروویو، اگر میکروسوئیچ در درب به کار نرود، احتمال آتش گرفتن و آسیب دیدگی افراد توسط امواج، بالا می رود. در واقع وظیفه میکروسوئیچ جلوگیری از کارکرد مایکروفر در هنگام بسته نشدن صحیح درب می باشد.

در این مقاله به موضوعات زیر پرداخته می شود:

وظیفه میکروسوئیچ های مایکروویو

به طور کلی، سه میکروسوئیچ در ساختار درب مایکروویو با نام های میکروسوئیچ اولیه و ثانویه و میکروسوئیچ مانیتور یا نظارت بر ایمنی وجود دارد. سوئیچ های اولیه و ثانویه به ترتیب حالت های متفاوتی از مدار را هنگام باز و بسته شدن درب مایکروویو ایجاد می کنند که بر روشن و خاموش شدن دستگاه تأثیر می گذارد. در حقیقت وقتی یکی از میکروسوئیچ ها تشخیص دهد که درب مایکروفر باز مانده یا به درستی بسته نشده است، از کارکرد عادی دستگاه جلوگیری می کند تا از انتشار امواج الکترومغناطیسی مایکروویو به بیرون دستگاه پیشگیری شود.

در این میان یک سوئیچ نظارت بر ایمنی نیز وجود دارد که وظیفه اصلی آن، تشخیص آسیب دیدگی سوئیچ های اولیه و ثانویه است. به این ترتیب حتی اگر وضعیت بسته شدن درب به دلیل خرابی هر دو میکروسوئیچ اولیه و ثانویه، به درستی تشخیص داده نشود، میکروسوئیچ ایمنی سوم، با جلوگیری از کارکرد عادی مایکروفر، نقش به سزایی در حفظ ایمنی افراد ایفا می کند.

میکروسوئیچ اولیه، ثانویه و ایمنی مایکروفر

میکروسوئیچ اولیه، ثانویه و ایمنی مایکروفر

تقسیم بندی میکروسوئیچ های مایکروفر

میکروسوئیچ های مایکروفر را می توان بر اساس اندازه به میکروسوئیچ بزرگ، کوچک و خیلی کوچک تقسیم کرد. همچنین می توان با توجه به دارا بودن خاصیت عایق، به میکروسوئیچ عایق بندی شده، ضد آب، ضد گرد و غبار و میکروسوئیچ پایه تقسیم کرد.

چگونگی کارکرد میکروسوئیچ های مایکروفر

میکرو سوئیچ ها در مایکروویو عمدتا هنگام باز و بسته شدن درب دستگاه، حالت های مختلفی از مدار را ایجاد می کنند که بر روشن و خاموش شدن مایکروفر تأثیر می گذارد. به این صورت که هنگامی که هر یک از میکروسوئیچ ها وضعیت نادرست مدار را برای فعالیت مایکروفر نشان دهند، مایکروویو نمی تواند شروع به کار کند و در نتیجه ی این اتفاق، از انتشار امواج خطرناک به بیرون دستگاه جلوگیری می شود.

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، وقتی فردی دکمه درب مایکروفر را به قصد باز کردن درب فشار می دهد، حرکت آن باعث ایجاد جابجایی می شود. این جابجایی باعث چرخش صفحه گردان (ROTATING BOARD)، در جهت خلاف عقربه های ساعت شده که در ادامه باعث چرخش اهرم دوار (ROTARY LEVER) در جهت عقربه های ساعت می شود. سپس چفت های بالا و پایین از ساختار تکیه گاه قفل درب، آزاد می شوند. در این حالت سوئیچ اولیه و ثانویه باز (خاموش) شده و سوئیچ مانیتور (نظارت بر ایمنی) بسته (روشن) می شود که در نهایت این امر موجب باز شدن درب و جلوگیری از فعالیت مایکروویو می شود.

محل قرارگیری میکروسوئیچ ها، چفت درب، اهرم دوار، صفحه گردان و دکمه درب در درب مایکروویو

نحوه قرارگیری میکروسوئیچ ها در سیستم قفل درب مایکروویو

این اتفاق همچنین هنگامی که فرد درب مایکروویو را می بندد بصورت برعکس رخ می دهد. به این صورت که بسته شدن درب باعث چرخش صفحه گردان (ROTATING BOARD) در جهت حرکت عقربه های ساعت شده که در ادامه باعث چرخش اهرم دوار (ROTARY LEVER) در جهت خلاف عقربه های ساعت می شود. سپس چفت ها وارد قلاب قفل درب شده و میکرو سوئیچ اولیه و ثانویه در حالت بسته (روشن) و میکرو سوئیچ مانیتور (ایمنی) در حالت باز یا خاموش قرار می گیرد.

اکنون اگر سوئیچ اولیه و ثانویه مایکروفر از کار بیفتند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این حالت وقتی درب مایکروفر باز است، سوئیچ اولیه و ثانویه بسته (روشن) شده و مدار کار می کند که در این وضعیت انتظار می رود که اگر مایکروویو روشن شود، امواج آن مستقیما از داخل دستگاه به بیرون انتشار پیدا کرده و باعث ایجاد خطر شود. اما عملا این اتفاق رخ نمی دهد، زیرا در این مواقع سومین میکروسوئیچ، یعنی سوئیچ مانیتور (نظارت بر ایمنی)، به کمک این سیستم می آید. به این صورت که میکروسوئیچ ایمنی برای جلوگیری از ایجاد خطر توسط مایکروفر، منبع تغذیه (برق) را قطع می کند و باعث می شود که مایکروویو نتواند به طور عادی شروع به کار کند. به همین دلیل است که به سوئیچ سوم، سوئیچ ایمنی یا مانیتور نیز گفته می شود.

طبق گفته کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC)، هر مایکروویو باید حداقل یک سیستم قفل با کارکردی که توضیح دادیم، داشته باشد. زیرا کاربرد هوشمندانه میکرو سوئیچ ها در مایکروویو، به مصرف کنندگان این اجازه را می دهد تا بتوانند بدون نگرانی از این دستگاه ها استفاده کنند.

وضعیت مدار میکروسوئیچ های مایکروفر هنگام بسته بودن درب

وضعیت مدار میکروسوئیچ های مایکروفر هنگام بسته بودن درب

چگونه متوجه شویم که میکروسوئیچ مایکروویو خراب است؟

شما می توانید با استفاده از راهنمای گام به گام تست میکروسوئیچ مایکروویو ما، برای اطلاع از سالم یا خراب بودن میکروسوئیچ دستگاه خود مطلع شوید. قبل از شروع کار، ابتدا مایکروویو را از برق جدا کنید و مطمئن شوید که خازن آن تخلیه شده باشد. زیرا خازن های مایکروفر حتی زمانی که دستگاه به برق متصل نیست، می توانند انرژی زیادی را در خود ذخیره کنند و به افراد آسیب جدی برسانند.

تخلیه خازن مایکروویو

خازن مایکروفر با ایجاد یک اتصال کوتاه بین هر دو پایانه خازن و بین هر پایانه و هر شاسی، تخلیه می شود. در واقع شاسی، پایه فلزی لخت خازن است. بعد از این که مایکروویو خود را از برق کشیدید، سر یک پیچ گوشتی که سطح آن به درستی عایق بندی شده را به یک ترمینال خازن تماس دهید و آن را به آرامی به سمت ترمینال دیگر بکشید تا با آن نیز تماس پیدا کند. پیچ گوشتی را چند ثانیه همان جا نگه دارید. توجه داشته باشید که این کار باعث می شود که یک صدای آرام شبیه به ترکیدن شنیده شود که طبیعی است. بنابراین نگران نباشید. سپس این کار را برای ایجاد یک اتصال کوتاه بین همه پایانه های خازن و شاسی ها (پایه فلزی لخت خازن) تکرار کنید. همین روش را می توان برای خازن هایی که سه ترمینال دارند نیز اعمال کرد.

یک نفر در حال تخلیه خازن مایکروفر

نحوه تخلیه خازن مایکروفر

نحوه تست خرابی میکروسوئیچ مایکروفر

کارکرد سوئیچ درب مایکروویو دارای مکانیزم ساده ی روشن و خاموش است که از کارکرد مایکروفر در هنگام باز بودن درب جلوگیری می کند. سوئیچ درب مایکروویو حدود 2 تا 3 سانتی متر طول دارد و رنگ اکثر آن ها سیاه است. همه میکروسوئیچ های مایکروفر دارای شاخک های فلزی به نام ترمینال هستند که از بدنه آن ها بیرون زده است. سوئیچ های درب مایکروفر معمولا روی یک براکت (پایه نگهدارنده) در نزدیکی قفل درب نصب می شوند.

چفت درب که گاهی به آن قلاب نیز گفته می شود، به داخل درب مایکروویو وصل شده است که در تماس با سوئیچ درب قرار می گیرد و هنگامی که درب بسته می شود، میکروسوئیچ را فعال می کند. گاهی اوقات ممکن است سوئیچ درب مشکلی نداشته باشد، اما چفت داخل درب مایکروفر آسیب دیده باشد که در این حالت باعث می شود، چفت (قلاب) نتواند سوئیچ درب را فعال کند.

برخی از سوئیچ های درب مایکروفر تنها دارای دو شاخک (ترمینال) فلزی هستند که از بدنه سوئیچ خارج شده است، در حالی که برخی دیگر دارای سه شاخک هستند. آن هایی که دارای سه ترمینال هستند، یک ترمینال مشترک (COM)، یک ترمینال معمولا بسته (N.C) یعنی Normally Closed و یک ترمینال معمولا باز (N.O) یعنی Normally Opened دارند. اما میکروسوئیچ هایی که فقط دارای دو ترمینال هستند، در واقع دارای یک ترمینال مشترک و یک ترمینال معمولا باز یا یک ترمینال مشترک و یک ترمینال معمولا بسته می باشند.

ترمینال های میکروسوئیچ مایکروویو

ترمینال های میکروسوئیچ مایکروویو

برای شروع تست میکروسوئیچ درب مایکروفر، بعد از باز کردن پانل دستگاه و بیرون آوردن تکیه گاه قفل درب، با احتیاط تمام سیم های متصل به میکروسوئیچ را از پایانه های آن جدا کنید. توجه داشته باشید که برخی از سوئیچ های درب ممکن است گیره (شاسی) قفلی داشته باشند که از شل شدن دسته سیم ها جلوگیری می کند. در این حالت، یک اهرم بیرون زده وجود دارد که باید هنگامی که سیم ها را از ترمینال جدا می کنید، آن را همزمان فشار دهید.

با تنظیم اهم متر یا مولتی متر خود برای اندازه گیری مقاومت در مقیاس Rx1، برای تست تداوم سوئیچ مایکروفر استفاده کنید. اگر اهم متر شما از نوع آنالوگ است، ابتدا نوک فلزی سیم های آن را به هم تماس دهید و با تنظیم چرخ اهم متر به وسیله شست خود، عقربه اهم متر را صفر کنید.

یک سمت تست لید مولتی متر را به ترمینال COM و دیگری را به ترمینال N.O میکروسوئیچ مایکروفر تماس دهید. توجه داشته باشید که به محرک فشار وارد نکنید. در این حالت مولتی متر باید بی نهایت را نشان دهد، به این معنی که مدار باز است و هیچ تداومی وجود ندارد. بدون حرکت دادن سیم های تست لید، محرک را فشار دهید تا یک صدای “کلیک” شنیده شود. بعد از شنیدن صدای “کلیک” محرک، مولتی متر باید مقدار مقاومت صفر اهم را نشان دهد که این بدان معنی است که مدار بسته است و تداوم وجود دارد. البته درست است که وجود یک نویز متمایز “کلیک” نشان می دهد که سوئیچ مایکروویو به درستی کار می کند، اما توجه داشته باشید که سوئیچ هایی که فقط دو ترمینال دارند، هنگام فعال شدن صدای “کلیک” نمی دهند.

آن سمت تست لید مولتی متر که به ترمینال COM میکروسوئیچ مایکروفر تماس دارد را در جای خود نگه دارید و سمت دیگر تست لید را از ترمینال N.O برداشته و به ترمینال N.C تماس دهید. در این حالت هنگامی که محرک سوئیچ را به داخل فشار می دهید، مولتی متر باید بی نهایت را نشان دهد و هنگامی که محرک آزاد می شود، مولتی متر باید مقدار مقاومت صفر اهم را نشان دهد.

اکنون اهم متر خود را روی بالاترین مقیاس مقاومت تنظیم کنید و یک سمت تست لید را به ترمینال N.O میکروسوئیچ مایکروفر و سمت دیگر تست لید را به ترمینال N.C تماس دهید. در این حالت میزان مقاومت بین این دو باید بی نهایت باشد. در پایان از ترمینال N.C و ترمینال N.O میکروسوئیچ مایکروفر به هر سخت افزار فلزی که بخشی از مجموعه سوئیچ است، مقدار مقاومت بگیرید. در این حالت مولتی متر باید بی نهایت معمولی را نشان دهد.

توجه داشته باشید که هر قرائتی از مولتی متر که با موارد ارائه شده در بالا، متفاوت باشد، نشان دهنده معیوب بودن سوئیچ درب مایکروفر است که در این حالت این قطعه باید تعویض شود.

یک نفر در حال تست میکروسوئیچ مایکروفر به وسیله اهم متر

تست میکروسوئیچ مایکروفر به وسیله اهم متر

تعویض سوئیچ درب مایکروفر

میکروسوئیچ در مایکروفر نقش مهمی را در عملکرد دستگاه ایفا می کند، بطوریکه می تواند گفت تا حدودی عمر میکرو سوئیچ، تعیین کننده عمر مایکروویو است. بنابراین اگر چه میکرو سوئیچ با کیفیت بالا هزینه بیشتری دارد، اما باعث می شود عمر مایکروویو افزایش پیدا کند و همچنین عملکرد خوب مایکروویو را تضمین کند. در ادامه ما راهنمای گام به گامی را ارائه داده ایم که به شما می آموزد تا بتوانید سوئیچ درب را در مایکروویو خود تعویض کنید. توجه داشته باشید که قبل از شروع هر گونه تعمیر مایکروویو، ابتدا باید مایکروویو را از برق کشیده و خازن آن را تخلیه کنید. تخلیه خازن مایکروویو برای جلوگیری از آسیب به مایکروویو، ابزار و افراد کاملا ضروری است. زیرا یک خازن مقدار زیادی برق را حتی زمانی که دو شاخه مایکروفر از پریز برق جدا است، در خود ذخیره می کند. بنابراین قبل از شروع هر تعمیری باید تخلیه شود.

بعد از باز کردن پانل مایکروفر و بیرون آوردن تکیه گاه قفل درب، قبل از این که سوئیچ معیوب درب را جدا کنید، باید توجه داشته باشید که کدام سیم به کجا وصل می شود. در این مرحله می توانید یک عکس از سیم ها بگیرید تا بعدا راحت تر بتوانید آن ها را دوباره به هم وصل کنید. بعد از بیرون آوردن میکروسوئیچ معیوب از تکیه گاه قفل درب مایکروویو، برای نصب صحیح میکروسوئیچ جدید، باید به علامت گذاری های روی سوئیچ قدیمی، توجه کنید. زیرا برای جاگذاری صحیح، با توجه به این که سوئیچ جدید ممکن است ترتیب متفاوتی داشته باشد، نمی توان فقط به مکان قرارگیری سوئیچ قدیمی اکتفا کرد. سپس بعد از نصب مطمئن شوید که سوئیچ جدید به درستی با مکانیزم فعال سازی مطابقت دارد و در نهایت از یک اهم متر برای بررسی و اطمینان از عملکرد درست سوئیچ جدید درب، تحت مشخصات الکتریکی صحیح، استفاده کنید.

شخصی میکروسوئیچ را که روی تکیه گاه قفل درب مایکروویو قرار دارد، در دست گرفته

سایز سوئیچ جدید مایکروویو باید دقیقا به همان اندازه سوئیچ قدیمی باشد.

میکروسوئیچ مایکروفر را از کجا بخریم؟

میکروسوئیچ مایکروویو را می توانید از فروشگاه های قطعات یدکی لوازم خانگی خریداری کنید. توجه داشته باشید که هنگامی که برای مایکروویو، سوئیچ قفل درب خریداری می کنید باید مطمئن شوید که خصوصیات آن با سوئیچ قدیمی یکی باشد. این خصوصیات شامل موارد زیر است:

  • شکل و اندازه میکروسوئیچ از جمله ضامن دار یا بدون ضامن بودن: سایز و شکل سوئیچ جدید باید دقیقا مشابه اندازه و شکل سوئیچ قدیمی باشد تا بتواند به درستی در تکیه گاه قفل درب مایکروفر جا برود.
  • مشخصات الکتریکی از جمله درجه جریان و ولتاژ
  • پیکربندی ترمینال ها: ترمینال N.C و N.O و COM

سخن پایانی

در این مقاله ابتدا به توضیح وظایف و کاربرد میکروسوئیچ های اولیه، ثانویه و ایمنی در مایکروفر پرداختیم. همچنین در ادامه نحوه تست خرابی میکروسوئیچ و نحوه تعویض آن را توضیح دادیم. فراموش نکنید که کارشناسان مجرب داره چاره آماده هر گونه خدمت رسانی به شما، در زمینه تعمیرات مایکروویو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *