آموزش و نگهداری

دلایل پریدن فیوز های مربوط به کولر گازی

تعمیرکار مرد به فکر تعویض فیوزهای کولر گازی است

دلایل پریدن یا سوختن فیوز های مربوط به کولر گازی، می تواند عوامل مختلفی از جمله کثیفی فیلتر هوا، شل یا ضعیف بودن اتصالات الکتریکی، مقدار کم مبرد، خرابی خازن و یا فن کندانسور دستگاه تهویه مطبوع باشد. این مشکل، یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به کولر گازی ها به حساب می آید. وقتی که قطعات کولر گازی به خوبی کار نکنند، نیاز به انرژی الکتریسیته بیشتری پیدا می کند که در نتیجه باعث سوختن یا پریدن فیوز می شود.

سیستم های تهویه هوا اختراعات مدرن فوق العاده ای هستند که در فصل تابستان ما را از گزند گرما دور نگه می دارند. هنگامی که دستگاه تهویه هوا زود به زود ایراداتی پیدا می کند و خراب می شود، می تواند باعث کلافگی استفاده کنندگان از آن شود. در نتیجه یادگیری روش های نگهداری و مصرف بهینه از آن، در جلوگیری از خراب شدن دستگاه تهویه الزامی است.

آنچه در این مقاله می خوانید:

چرا کولر گازی باعث پریدن یا سوختن فیوز ها می شود؟

سوختن یا پریدن فیوز، به این معنی است که کولر گازی دچار مشکل شده است. هنگامی که دستگاه تهویه بیش از حد داغ می شود، فیوز مربوط به کولر گازی می پرد یا می سوزد، که این ممکن است به دلیل وجود مشکل در اجزای داخلی کولر گازی باشد.

برخی از مشکلات، راه حل های آسانی دارند که می توان آن ها را در خانه برطرف کرد. اما مشکلات مکانیکی جدی تر باید توسط یک تکنسین آموزش دیده حل شود. هرگز بدون داشتن دانش کافی سعی نکنید خودتان مشکل مکانیکی یا الکتریکی دستگاه را برطرف کنید.

کثیفی فیلتر دستگاه تهویه هوا

اولین چیزی که باید بررسی کنید فیلتر هوای کولر گازی است. فیلتر هوای کثیف، گردش هوا را محدود می کند و باعث وارد آمدن فشار زیادی به قطعات کولر گازی، هنگام کار کردن می شود. بصورتی که دستگاه باید انرژی بیشتری برای به گردش در آوردن هوا و خنک نگه داشتن خانه مصرف کند.

شخصی که برای تمیز کردن فیلتر هوای کولر گازی آن ها را از دستگاه جدا کرده است

فیلتر هوای کولر گازی را بررسی کنید تا کثیف نشده باشد.

شل و ضعیف شدن اتصالات الکتریکی کولر گازی

گاهی اوقات، مشکل از مکانیسم های داخلی سیستم خنک کننده نیست، بلکه مشکل در سیم کشی های آن است. کولر گازی را از برق بکشید و سیم های بیرونی را بررسی کنید. ممکن است اتصالات الکتریکی آن شل و ضعیف شده یا سیم کشی آن زدگی پیدا کرده باشد.

از طرف دیگر، تغییر ناگهانی دما می تواند بر سیم های جعبه فیوز دستگاه تأثیر بگذارد. بطوریکه با افزایش و کاهش ناگهانی دما، سیم ها منبسط و در نتیجه خراب می شوند که این باعث شل و ضعیف شدن اتصالات آن ها می شود.

‌مانند هر مشکل الکتریکی دیگر، بهتر است آن را به متخصصان این کار بسپارید. کولر گازی خود را خاموش و از برق بکشید و به هیچ عنوان خودتان مخصوصا بدون آموزش، برای رفع مشکل اقدام نکنید.

سیم کشی و اتصالات الکتریکی کولر گازی

شل و ضعیف شدن اتصالات الکتریکی کولر گازی خود را بررسی کنید.

مقدار کم مبرد (ماده خنک کننده) کولر گازی

اگر کولر گازی شما بصورت مداوم باعث پریدن یا سوختن فیوز در جعبه فیوز می شود و برای خنک کردن اتاق با مشکل مواجه است، ممکن است وقت آن رسیده باشد که کاهش مبرد را با افزودن به آن جبران کنید. کاهش سطح مبرد باعث می شود سیستم خنک کننده به سختی کار کند و در نتیجه دستگاه بیش از حد گرم شود.

هنگامی که مقدار مبرد کولر گازی کم باشد، به کویل های کمپرسور فشار بیشتری وارد می شود تا بتوانند هوای اتاق را خنک کنند. کم بودن میزان مبرد ممکن است نشان دهنده نشتی از طریق سوراخ های کوچک یا ترک در دستگاه باشد. با یک متخصص مشورت کنید که نشتی را برطرف و مقدار مبرد دستگاه را بیافزاید تا کولر گازی شما بتواند مجددا بدون تحمل فشار اضافی به کار خود ادامه دهد.

خرابی خازن دستگاه تهویه مطبوع

وظیفه خازن در کولر گازی، تنظیم و کنترل جریان الکتریکی در سیستم خنک کننده است. اگر خازن خوب کار نکند، جریان الکتریکی ورودی به دستگاه قابل کنترل نیست. در نتیجه ممکن است انرژی الکتریکی بسیار بیشتر یا بسیار کمتر از حد معمول از دستگاه عبور کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، دستگاه تهویه هوا تحت فشار زیادی قرار می گیرد و بیش از حد گرم می شود. بنابراین باعث پریدن یا سوختن فیوز می شود.

تشخیص خرابی خازن برای افراد معمولی بسیار دشوار است. در این صورت می بایست با یک شرکت خدمات دهی در این زمینه تماس بگیرید تا آن ها بتوانند مشکل شما را برطرف کنند.

خازن کولر گازی

اگر خازن خوب کار نکند، انرژی الکتریکی بسیار بیشتر یا کمتر از حد معمول وارد کولر گازی می شود.

فن های معیوب کندانسور کولر گازی

فرقی نمی کند که موتور فن خراب باشد یا اتصالات آن شل و ضعیف باشند، در هر صورت معیوب بودن فن های کندانسور می تواند باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه و سوختن یا پریدن فیوز شوند. فن کندانسور قسمتی از کولر گازی است که هوای سرد را از بیرون به داخل اتاق و هوای گرم را از اتاق به بیرون هدایت می کند. یکی از راه های تشخیص خرابی فن های کندانسور، شنیدن صدای چرخش یا خرخر در دستگاه است.

هنگامی که موتور فن معیوب باشد، کولر گازی باید فشار بیشتری را برای به کار انداختن آن تحمل کند. این اتفاق باعث می شود دستگاه انرژی بیشتری مصرف کند و همین امر موجب پریدن فیوز می شود. یک فن معیوب ممکن است باعث روشن و خاموش شدن کولر گازی بصورت پی در پی شود و اتاق را نیز آن طور که باید خنک نکند.

اگر فکر می کنید مشکل از معیوب بودن فن های کندانسور است، با یک شرکت مجاز تعمیرات کولر گازی تماس بگیرید تا این قطعات را تعویض کنند. بطوریکه تکنسین حرفه ای شرکت، قطعات آسیب دیده را جدا و قطعات سالم را جایگزین آن ها می کند، تا سیستم خنک کننده بتواند مجددا به درستی کار کند.

فن کندانسور کولر گازی کهنه و خراب شده است

خرابی فن کندانسور باعث داغ شدن بیش از حد دستگاه و در نتیجه سوختن یا پریدن فیوز می شود.

اقدامات لازم جهت جلوگیری از سوختن یا پریدن فیوز مربوط به کولر گازی

اگر صرفاً تمیز کردن فیلتر هوا مشکل را حل نمی کند، بهترین کار این است که به یک مرکز مجاز تعمیرات کولر گازی مراجعه کنید تا در تشخیص مشکل به شما کمک کنند. یک تکنسین متخصص می تواند با حفظ ایمنی به طور دائمی مشکل دستگاه شما را عیب یابی و آن را رفع کند.

برای پیشگیری از سوختن یا پریدن فیوز ها، بهترین کار چکاپ های دوره ای و روتین کولر گازی توسط خود شما در خانه می باشد. نگهداری و استفاده صحیح، عامل بسیار مهمی در افزایش طول عمر دستگاه می باشد که رعایت نکات آن نیز بسیار آسان است.

فیلتر دستگاه تهویه را تمیز کنید

از آنجایی که فیلتر هوای کولر گازی، ذرات گرد و غبار موجود در هوا را به دام می اندازد، اغلب خیلی زود کثیف می شود. در نتیجه این فیلتر ها را حداقل هر دو هفته یکبار تمیز کنید. در این صورت کیفیت هوای خوبی خواهید داشت و دستگاه تهویه هوای شما نیز به خوبی کار خواهد کرد و همچنین از سوختن و یا پریدن فیوزها جلوگیری می شود.

پنل بیرونی کولر گازی خود را تمیز کنید

هر دستگاه تهویه هوایی دارای یک پنل داخلی و یک پنل خارجی است. نگهداری و تمیز کردن پنل بیرونی کولر گازی که هوای گرم را از اتاق خارج می کند، به اندازه نگهداری از پنل داخلی مهم است. بنابراین برای بررسی و نگهداری پنل خارجی کولر گازی نیز برنامه ای داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که هیچ چیز اعم از گرد و غبار و آشغال، دریچه های بیرونی کولر گازی را مسدود نکرده باشد. گردش هوا به درون یونیت داخلی کولر گازی موردی است که حتما باید به آن توجه کنید. برای جریان بهتر هوا، یونیت بیرونی خود را در مکانی با تهویه مناسب نصب کنید.

پنل خارجی کولر گازی کثیف و کهنه شده است

تمیزی پنل بیرونی کولر گازی به اندازه پنل داخلی آن مهم است.

پریدن فیوز در جعبه فیوز

معمولا پریدن فیوز در جعبه فیوز مشکل خاصی ایجاد نمی کند. در این حالت فقط کافی است فیوزها را مجددا راه اندازی کنید و اجازه دهید دستگاه شما دوباره شروع به کار کند. همچنین آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکل فقط همین یک بار بوده است و نیاز به اقدام خاصی ندارد.

‌اگر کولر گازی بصورت مداوم فیوز ها را می پراند یا باعث سوختن آن ها می شود، مشکل جدی تری وجود دارد که در این صورت نیاز است، درخواست تعمیر کولر گازی خود را ثبت کنید.

شخصی در حال روشن کردن فیوزها در جعبه فیوز خانه

در صورت پریدن فیوز ها در جعبه فیوز فقط کافی است فیوز ها را مجددا راه اندازی کنید.

انتخاب مناسب ترین مرکز تعمیرات کولر گازی

تعمیر کولر گازی را که یک دستگاه تخصصی می باشد، به هر شرکتی نسپارید. به دنبال شرکت های قابل اعتمادی باشید که دارای افراد مجربی در زمینه نگهداری، عیب یابی و تعمیر دستگاه های کولر گازی و قطعات آن هستند. زیرا یک متخصص می تواند مشکل دستگاه را به راحتی تشخیص دهد، آن را به درستی تعمیر کند و با این کار باعث افزایش طول عمر کولر گازی شما شود. شرکت داره چاره ارائه دهنده انواع خدمات تعمیر کولر گازی با استفاده از افراد مجرب در این زمینه می باشد. همچنین داره چاره با داشتن نیروی کار متخصص در زمینه تعمیر انواع لوازم الکتریکی خانگی می تواند شما را در تشخیص مشکل لوازم برقی تان یاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *