آموزش و نگهداری

دلایل روشن یا خاموش نشدن لامپ داخلی مایکروفر

لامپ داخلی مایکروویو روشن است

همه مایکروفرها دارای یک چراغ داخلی هستند که در صورت باز کردن درب یا کارکرد دستگاه، روشن و در صورت بستن درب یا اتمام فعالیت دستگاه، خاموش می شود. این لامپ به کاربر کمک می کند که درون محفظه مایکروویو را به خوبی ببیند و بتواند غذایی که در دستگاه قرار دارد را به راحتی مشاهده و چک کند.

اگر کارکرد لامپ داخلی مایکروویو دچار مشکل شود، یعنی به درستی روشن یا خاموش نشود، می تواند نشان دهنده وجود مشکل در قطعات دستگاه باشد، به طوری که کاربر را در استفاده از مایکروویو دچار مشکل کند. بنابراین در این مقاله قصد داریم در مورد مشکلات خاموش یا روشن نشدن صحیح چراغ مایکروفر صحبت کنیم.

در این مقاله به توضیح دو موضوع زیر پرداخته می شود:

چرا چراغ مایکروفر روشن نمی شود؟

لامپ مایکروفر باید در زمان کار کردن دستگاه یا هنگام باز کردن درب روشن شود. در غیر این صورت نشان می دهد که مایکروویو با مشکل مواجه شده است. بر این اساس اولین اقدامی که در صورت مواجه شدن با این مشکل انجام آن پیشنهاد می شود، ریست کردن مایکروویو (به معنی قطع برق دستگاه به مدت حداقل 5 دقیقه) است. زیرا گاهی اوقات مشکلات نرم افزاری ممکن است پیش آید که با راه اندازی مجدد مایکروفر قابل برطرف کردن می باشد. اما اگر ریست دستگاه مشکل را برطرف نکرد، در ادامه دلایل روشن نشدن چراغ مایکروویو را توضیح می دهیم تا شما بتوانید مشکل دستگاه خود را به درستی عیب یابی کنید.

1. سوختن لامپ داخلی یا ایراد سیم کشی و سوکت آن

یکی از شایع ترین دلایل کار نکردن لامپ داخلی مایکروویو این است که لامپ سوخته است. در این حالت لامپ داخلی مایکروفر در هیچ شرایطی روشن نمی شود و برای رفع این مشکل نیاز است که این لامپ را تعویض کنید. البته ایراد سیم کشی لامپ یا سوکت آن نیز ممکن است یکی از عوامل باشد که آن را باید بررسی کنید.

یک نفر لامپ مایکروفر را در دست گرفته
سوختن لامپ داخلی مایکروفر از دلایل روشن نشدن آن

2. ایراد میکروسوئیچ های درب مایکروفر

مایکروویوها معمولا دارای 3 میکروسوئیچ در درب هستند که به عنوان یک قفل ایمنی عمل می کنند. وجود ایراد در این میکروسوئیچ ها می تواند باعث شود که چراغ داخلی مایکروفر روشن نشود. زیرا با باز شدن درب، عملکرد سیستم قفل درب مورد نظارت این سوئیچ ها قرار می گیرد و با این روش دستگاه باز شدن درب را تشخیص می دهد. در این حالت سیگنالی به مدار چراغ مایکروفر ارسال شده و موجب روشن شدن آن می شود. حال اگر این میکروسوئیچ ها دچار مشکل شوند ممکن است مدام سیگنال بسته بودن درب را به برد الکترونیکی ارسال کنند که در این صورت حتی با باز شدن درب، چراغ داخلی روشن نخواهد شد. بنابراین در صورت خرابی میکروسوئیچ ها می بایست آن ها را تعویض کنید.

یک نفر میکروسوئیچ درب مایکروویو را در دست گرفته
ایراد میکروسوئیچ درب یکی از دلایل روشن نشدن چراغ مایکروویو

3. ایراد برد کنترل الکترونیکی اصلی

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود لامپ مایکروویو کار نکند می تواند مشکل در برد کنترل اصلی باشد. در این حالت باید ابتدا سیم کشی، سوکت ها و پایانه های برد را چک کرده و در صورت عدم وجود هیچ گونه ایرادی، برد اصلی را به وسیله مولتی متر تست کنید. اگر برد کنترل ولتاژ برق صحیحی را به لامپ نمی فرستد باید آن را تعویض نمایید.

البته توجه داشته باشید که خرابی برد کنترل الکترونیکی مایکروفر بسیار کم رخ می دهد. به همین دلیل برای رفع مشکل روشن نشدن چراغ داخلی مایکروویو بهتر است قبل از تعویض برد، ابتدا تمام عوامل دیگر را به صورت کامل بررسی کنید.

یک نفر برد الکترونیکی مایکروویو را در دست گرفته
ایراد برد کنترل الکترونیکی یکی از دلایل روشن نشدن چراغ مایکروویو

چرا چراغ مایکروفر خاموش نمی شود؟

چراغ مایکروفر باید در زمان عدم کار کردن دستگاه و یا بعد از بستن درب خاموش شود. عدم کارکرد صحیح چراغ و روشن ماندن آن در مواقعی که به نور نیازی نیست می تواند نشان دهنده بروز مشکلاتی در قطعات مایکروویو باشد که باید به آن ها رسیدگی شود. در وهله اول به دلیل احتمال وجود مشکلات نرم افزاری، توصیه می شود که به مدت حداقل 5 دقیقه برق مایکروفر را قطع و وصل کرده تا دستگاه ریست شود. سپس در صورت عدم رفع مشکل، اقدامات دیگری که در ادامه به همراه دلایل روشن ماندن چراغ مایکروفر توضیح می دهیم را انجام دهید.

1. گیر کردن دکمه های مایکروفر

اگر با مشکل روشن ماندن مداوم چراغ مایکروویو مواجه هستید، ابتدا باید با بررسی دکمه های روی کنترل پنل شروع کنید. هنگامی که یکی از دکمه های مایکروفر گیر کند، ممکن است به طور مداوم سیگنالی را به مدار چراغ ارسال کند و باعث شود که لامپ مدام روشن بماند. البته این مورد بیشتر در مایکروفرهایی رخ می دهد دارای دکمه های مکانیکی هستند. اما در هر صورت ممکن است این اتفاق به دلیل کثیفی دکمه در صفحه کلیدهای لمسی نیز رخ دهد.

برای تشخیص گیر کردن دکمه های مایکروفر، آن ها را فشار دهید و در این هنگام به صدای بوق هر دکمه توجه کنید. اگر با فشردن هر دکمه، صدای بوقی شنیده نمی شود، ممکن است آن دکمه گیر کرده باشد. بهترین راه برای حل این مشکل، تمیز کردن دکمه ها است. برای این کار ابتدا باید مایکروفر را از برق بکشید یا حالت قفل کنترل را جهت جلوگیری از فشرده شدن دکمه ها بطور تصادفی، فعال کنید. سپس با استفاده از یک پارچه نرم به همراه یک محلول تمیز کننده ملایم صفحه کلید را کاملا تمیز کنید. تمیز کردن چربی و بقایای مواد غذایی از پنل کلیدها باعث می شود که دکمه های گیر کرده رها شوند و مشکل روشن ماندن لامپ داخلی برطرف شود.

یک نفر در حال فشردن دکمه های مایکروویو است
گیر کردن دکمه های مایکروفر یکی از دلایل روشن ماندن چراغ آن

2. خرابی صفحه کلید

خرابی صفحه کلید به خصوص دکمه های لمسی، می تواند منجر به خاموش نشدن لامپ داخلی مایکروویو شود. صفحه کلید وظیفه ثبت اطلاعات و تنظیمات ورودی توسط کاربر را بر عهده دارد که در صورت معیوب شدن یا عدم پاسخگویی، ممکن است دستگاه فرمان خاموش کردن چراغ را تشخیص ندهد. برای رفع مشکل خاموش نشدن لامپ مایکروفر، ابتدا پیشنهاد می شود صفحه کلید را تمیز کنید و سپس در صورت عدم رفع مشکل، صفحه کلید معیوب را تعویض نمایید.

3. جاگیری نادرست لامپ در سوکت خود

گاهی اوقات مشکل خاموش نشدن لامپ داخلی مایکروفر ممکن است به دلیل نصب اشتباه لامپ در سوکت خود باشد. اگر سوکت نتواند به درستی به لامپ متصل شود، ممکن است لامپ حتی زمانی که از مایکروویو استفاده نمی کنید، به طور مداوم روشن بماند. بنابراین باید سوکت لامپ مایکروویو را بررسی کرده تا در صورت وجود هر گونه آسیب یا فرسودگی، آن را تعویض نمایید.

4. ایراد سیستم قفل و چفت درب

اگر قفل درب مایکروفر به درستی کار نکند، ممکن است دستگاه در تشخیص بسته بودن درب به مشکل بربخورد و در نتیجه چراغ آن خاموش نشود. در حقیقت سیستم نور مایکروویو طوری طراحی شده است که هنگام باز شدن درب و همچنین زمانی که دستگاه در حال کار است، فعال شود.

بر این اساس یکی از اولین اقداماتی که برای رفع مشکل روشن ماندن لامپ مایکروویو باید انجام دهید، تمیز کردن قفل درب است. به وسیله یک دستمال مرطوب که آغشته به محلول پاک کننده ملایم است، قفل درب را به خوبی تمیز کنید. اگر با این روش مشکل روشن ماندن چراغ داخلی برطرف نشد، باید چفت، فنر و اجزای داخلی سیستم قفل درب را چک کنید و در صورت شکستگی یا آسیب دیدگی هر کدام، آن ها را تعویض کنید.

یک تعمیرکار در حال بررسی قفل درب مایکروویو
ایراد سیستم قفل درب مایکروویو یکی از دلایل روشن ماندن چراغ داخلی

5. ایراد میکروسوئیچ های درب

ایراد میکروسوئیچ های درب مایکروفر یکی از رایج ترین عواملی است که باعث می شود چراغ مایکروویو خاموش نشود. هر مایکروویو معمولا دارای 3 میکروسوئیچ است که مانند یک قفل ایمنی عمل می کنند. به این صورت که بعد از بسته شدن درب، بر عملکرد صحیح سیستم قفل درب نظارت کرده و از چفت شدن صحیح درب اطمینان حاصل می کنند تا از نشت امواج مضر دستگاه به بیرون و به خطر افتادن سلامتی افراد جلوگیری کنند.

بنابراین وقتی که درب مایکروفر باز می شود، با توجه به سیگنالی که میکروسوئیچ ها در تشخیص این اتفاق به برد الکترونیکی می فرستند، چراغ مایکروفر روشن می شود و در صورت بسته شدن درب، مجددا سیگنال چفت شدن را به برد الکترونیکی ارسال می کنند که منجر به خاموش شدن لامپ داخلی می شود. در این شرایط در صورت خرابی یکی از این میکروسوئیچ ها ممکن است سیگنال صحیح در مورد بسته شدن درب ارسال نشود و چراغ داخلی روشن بماند.

در صورت ایراد میکروسوئیچ های درب مایکروفر می بایست، آن ها را به وسیله مولتی متر تست کنید و بعد از تشخیص خرابی هر کدام، آن ها را تعویض نمایید.

6. ایراد سیم کشی های مایکروویو

در برخی از موارد مشکلات سیم کشی یا مدار در داخل مایکروویو می تواند باعث روشن ماندن چراغ دستگاه شود. این اتفاق به دلیل شل بودن اتصالات، آسیب دیدگی سیم ها یا مشکلات مدار الکتریکی می باشد که برای رفع آن نیاز به بازرسی و تعمیر تخصصی مایکروفر است.

سیم کشی های داخل مایکروویو
ایراد سیم کشی های مایکروویو یکی از دلایل خاموش نشدن چراغ داخلی

7. ایراد برد کنترل الکترونیکی اصلی

برد کنترل الکترونیکی اصلی، مغز مایکروویو به حساب می آید که مسئول مدیریت و تنظیم عملکردهای مختلف از جمله عملکرد چراغ داخلی است و پشت صفحه کلید قرار دارد. اگر این برد آسیب ببیند و دچار نقص شود، ممکن است توانایی کنترل صحیح نور داخلی و قدرت ارسال سیگنال برای خاموش شدن آن را از دست بدهد. از عواملی که می تواند باعث صدمه به برد کنترل اصلی شود می توان به نوسانات برق، گرمای بیش از حد و فرسودگی قطعه اشاره کرد.

برای تشخیص خرابی برد کنترل الکترونیکی اصلی مایکروفر، با بررسی سایر عملکردهای دستگاه شروع کنید. در این حالت اگر سایر عملکردها مانند عملکرد دکمه ها نیز دچار مشکل باشند، نشان می دهد که برد کنترل اصلی دارای ایراد است. اگر هیچ ایراد واضح دیگری در عملکردهای دیگر مایکروویو وجود ندارد، گام بعدی این است که برد کنترل را از نظر وجود علائم بصری آسیب دیدگی مانند آثار سوختگی بررسی کنید. در نهایت می بایست برد الکترونیکی را به وسیله مولتی متر تست کنید تا از عملکرد آن مطمئن شوید و در صورت لزوم، برد را تعویض نمایید.

برد کنترل داخل مایکروفر
ایراد برد کنترل الکترونیکی مایکروویو یکی از دلایل روشن ماندن لامپ داخلی

8. گیر کردن رله کنترل نور داخلی

مایکروویوها اغلب از یک رله برای کنترل عملکردهای مختلف از جمله نور داخلی استفاده می کنند. رله در اصل یک سوئیچ الکتریکی است که مسئول روشن و خاموش کردن لامپ داخلی است. اگر این سوئیچ برقی در حالت روشن گیر کند، چراغ مایکروفر ممکن است در مواقعی که به آن نیاز نیست، روشن بماند.

برای تشخیص خرابی رله مایکروفر، باید به صدای کلیکی که از دستگاه در حال کار به گوش می رسد، توجه کنید. این صدا نشان می دهد که رله در حال تلاش برای روشن یا خاموش شدن است، اما موفق به انجام این کار نمی شود. در این حالت اگر مشکوک به گیر کردن رله هستید، باید مایکروویو را از برق بکشید تا از بروز خطرات الکتریکی جلوگیری کنید. سپس برای تشخیص بهتر خرابی رله مایکروفر باید، رله مربوط به کنترل نور داخلی را در پنل کنترل پیدا کنید. سپس با زدن ضربه آرام به آن، به رها شدن رله توجه کنید. اگر ضربه زدن به رله مشکل را حل کند، به وضوح نشان می دهد که رله گیر کرده است و باید تعویض شود.

کلام آخر

لطفا توجه داشته باشید که کار با قطعات مایکروویو به دلیل خطر برق گرفتگی می تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین اگر در این کار تخصصی ندارید، توصیه می شود از یک تکنسین مجاز تعمیر مایکروفر کمک بخواهید تا مشکل خاموش یا روشن نشدن لامپ داخلی مایکروویو را عیب یابی و برطرف نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *