آموزش و نگهداری

12 دلیل روشن نشدن یا کار نکردن مایکروفر

یک نفر در کنار مایکروویو ایستاده و علامت دیسلایک نشان می دهد.

اگر مایکروفر شما اصلا شروع به کار نمی کند و یا اگر روشن می شود، ولی غذا را گرم نمی کند، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این عوامل ممکن است راه حل های بسیار ساده و یا پیچیده ای داشته باشند. در این مقاله ما دلایل کار نکردن مایکروویو را لیست کرده و راهکارهایی را برای رفع این مشکل ارائه می دهیم.

1. قطع برق یا مشکل کابل برق

گاهی اوقات روشن نشدن مایکروفر دلایل ساده ای مانند قطع برق یا مشکل کابل برق دارد. بنابراین اولین کاری که می بایست انجام دهید این است که مطمئن شوید برق قطع نیست و کابل مایکروویو هیچ آسیبی ندیده است. در غیر این صورت می بایست مشکل برق را رفع کرده و کابل مایکروفر را تعویض نمایید.

2. فعال بودن یک حالت خاص در مایکروویو

بعضی از حالت ها در مایکروفر وجود دارند که فعال بودن آن ها یک شرایط خاصی را به وجود می آورد که ممکن است باعث کار نکردن یا روشن نشدن مایکروویو شود. باید بگوییم که فعال بودن این حالت ها ایراد دستگاه نیست، به طوری که با یک روش ساده می توان آن ها را غیر فعال کرد. در ادامه سه مورد از این حالت ها را توضیح می دهیم.

فعال بودن قفل کنترل

اکثر مایکروویوها دارای قفل کنترل هستند تا از عملکرد دستگاه هنگام فشرده شدن دکمه ها به صورت تصادفی (مانند زمان تمیز کردن) جلوگیری کنند. با فعال بودن این حالت با فشرده شدن دکمه ها، مایکروویو شروع به کار نخواهد کرد و در این حالت معمولا یک نماد قفل یا نوشته “Lock” یا “L” یا عبارتی شبیه به آن ها، روی صفحه نمایش نشان داده می شود تا شما را از فعال بودن آن مطلع کند. بنابراین برای گرم شدن صحیح غذا در مایکروفر باید قفل کنترل را غیر فعال کنید.

نوشته LOC در نمایشگر مایکروفر نشان داده شده
فعال بودن قفل کنترل از کارکرد مایکروویو جلوگیری می کند.

فعال بودن حالت Demo

هنگامی که مایکروویو روی حالت “Demo” تنظیم می شود، غذا را گرم نمی کند. به عبارت دیگر مایکروفر در این حالت معمولا چراغ داخلی و فن را روشن می کند و همچنین صفحه گردان را می چرخاند، اما مگنترون که مسئول گرم کردن غذا است را فعال نمی کند. از این حالت برای نمایش دستگاه در فروشگاه ها استفاده می شود. در نتیجه جهت گرم شدن صحیح مواد غذایی در مایکروفر می بایست حالت دمو را غیر فعال کنید.

فعال بودن تایمر یا Delay Start

برخی از مایکروویوها دارای ویژگی تاخیر در شروع یا Delay Start هستند که به شما این امکان را می دهد تا بعد از انجام تنظیمات پخت، زمان شروع فعالیت مایکروفر را با تاخیر تنظیم کنید. در این حالت اگر دکمه “Start” را روی مایکروویو فشار دهید متوجه خواهید شد که دستگاه بلافاصله روشن نمی شود. به عبارت دیگر بعد از فشردن دکمه شروع، مایکروفر بعد از زمان انتخابی شما در تایمر دستگاه، روشن خواهد شد. بنابراین باید مطمئن شوید که تایمر مایکروفر روشن نیست تا شما بتوانید بلافاصله غذای خود را گرم کنید.

یک نفر در حال فشردن دکمه تایمر در مایکروفر
فعال بودن تایمر موجب عدم کارکرد مایکروفر بطور فوری می شود.

3. انتخاب قدرت خیلی کم در مایکروفر

اگر مایکروفر روشن می شود ولی غذا را گرم نمی کند، می توان به علت انتخاب قدرت خیلی کم دستگاه باشد. اکثر مایکروویوها چندین قدرت گرم کردن که مخصوص غذاهای مختلف است را ارائه می دهند. این قدرت های متفاوت می تواند انواع مواد غذایی که نیاز به درجه گرمای کم دارند مانند سبزیجات و غذاهایی مثل سوپ که نیاز به قدرت گرم کردن زیاد دارند، گرم کرده یا بپزد. بر این اساس توجه داشته باشید که اگر سطح قدرت انتخابی در مایکروفر برای نوع خاصی از غذا خیلی کم باشد، ممکن است کندتر از حد معمول گرم شود. در نتیجه باید سطح قدرت مناسبی را برای مواد غذایی خود انتخاب کنید.

4. خشک یا بدون چربی بودن مواد غذایی

مواد غذایی برای گرم شدن در مایکروفر باید یک سری ویژگی داشته باشند. مثلا امکان گرم کردن غذاهایی که دارای آب و مواد چربی نیستند در مایکروویو امکان پذیر نمی باشد. چرا که امواج مایکرویو فقط توانایی گرم کردن این مولکول ها را دارند. بنابراین برای گرم شدن غذای خود در مایکروویو باید از نوع مناسبی از مواد غذایی استفاده کنید.

سبزی خشک در مایکروویو قرار داده شده
مواد غذایی خشک در مایکروویو گرم نمی شوند.

5. چفت نشدن درب مایکروویو

طی زمان ممکن است سیستم قفل درب مایکروویو از جمله چفت آن، فرسوده شده و به درستی قفل نشود. این اتفاق به خصوص زمانی که استفاده از دستگاه و باز و بسته کردن درب به طور مکرر انجام شود، بیشتر رخ می دهد. با توجه به این که مایکروفر با چفت نشدن صحیح درب برای حفظ ایمنی از روشن شدن دستگاه جلوگیری می کند، بنابراین در صورت خرابی این سیستم و بسته نشدن صحیح درب، مایکروفر شروع به کار نخواهد کرد.

برای رفع مشکل مایکروفری که غذا را به دلیل بسته نشدن صحیح درب گرم نمی کند، باید ابتدا سعی کنید درب را آرام و کامل ببندید. توجه داشته باشید که محکم و با ضرب بستن درب نه تنها هیچ کمکی نمی کند، بلکه باعث آسیب بیشتر درب می شود. در نهایت در صورت ایراد سیستم قفل درب مایکروویو می بایست قطعه خراب از جمله چفت، قفل یا لولا را تعویض کنید تا مشکل کار نکردن مایکروفر برطرف شود.

6. ایراد میکروسوئیچ های درب

مایکروفرها دارای میکروسوئیچ هایی در درب هستند که در صورت بسته نشدن صحیح درب برای جلوگیری از نشت اشعه های مضر، از فعالیت دستگاه جلوگیری می کنند. اگر یکی از این سوئیچ ها آسیب ببیند، ممکن است با وجود بسته بودن درب مایکروویو، چرخه پخت شروع نشود. یکی از نشانه های خرابی میکروسوئیچ های درب این است که چراغ داخلی با بسته شدن درب خاموش و با باز شدن درب روشن نمی شود. با خراب شدن میکروسوئیچ های درب، بعضی از مایکروفرها اصلا روشن نمی شوند و برخی دیگر ممکن است روشن شوند ولی غذا را گرم نکنند.

در صورت ایراد میکروسوئیچ های درب مایکروفر، می بایست آن ها را تعویض کنید ولی از آنجایی که این کار بسیار تخصصی می باشد، توصیه می شود برای انجام آن از یک تعمیرکار کمک بخواهید.

یک نفر میکروسوئیچ های درب مایکروفر را در دست گرفته
ایراد میکروسوئیچ های درب باعث کار نکردن مایکروفر می شوند.

7. سوختن دیود مایکروفر

دیود قطعه ای در مایکروفر است که معمولا در پشت پنل جلویی مایکروویو، در نزدیکی صفحه کلید قرار دارد. این قطعه به تامین الکتریسیته مورد نیاز مگنترون کمک می کند. اگر دیود سوخته باشد، مایکروفر نمی تواند نیروی مورد نیاز مگنترون که برای گرم کردن غذا استفاده می شود را تولید کند. در این حالت ممکن است مایکروویو اصلا روشن نشود و یا در صورت روشن شدن غذا را گرم نکند. از علائم خرابی دیود می توان به احساس بوی سوختگی و صدای وزوز دیود اشاره کرد. در صورت کار نکردن مایکروویو به دلیل سوختن دیود، باید این قطعه را تعویض کنید.

8. ایراد مگنترون

مگنترون در مایکروفر مهم ترین قطعه است که مسئول تولید امواج برای گرم کردن غذا می باشد. بنابراین اگر این قطعه خراب شود دستگاه نمی تواند غذا را گرم کند. به عنوان نشانه های خرابی مگنترون می توانیم به جرقه زدن مایکروویو، پریدن فیوزهای مایکروویو، تغییر رنگ یا صدای وزوز بلند مگنترون، اشاره کنیم که در این حالت در صورت عدم رسیدگی به مشکل، احتمال خرابی کامل مایکروفر زیاد است.

در صورت خرابی مگنترون مایکروفر، می بایست از یک تعمیرکار بخواهید تا با رعایت کامل نکات ایمنی بعد از تخلیه خازن دستگاه، مگنترون را تعویض کند. زیرا مگنترون قطعه ای است که غیر قابل تعمیر می باشد و باید تعویض شود.

مگنترون در مایکروفر
ایراد مگنترون باعث روشن نشدن مایکروفر می شود.

9. سوختن فیوزهای مایکروفر

فیوزهای مایکروفر از جمله ترموفیوز به گونه ای طراحی شده اند که در صورت گرم شدن بیش از حد دستگاه، برق آن را جهت جلوگیری از بروز آتش سوزی قطع کنند. بنابراین در صورت سوختن فیوزهای داخلی مایکروویو، دستگاه روشن نشده و نمی تواند غذا را گرم کند. در این حالت می بایست فیوزهای سوخته را شناسایی کرده و آن ها را تعویض کنید.

البته در این موارد ممکن است تعویض فیوز های سوخته به تنهایی مشکل گرم نشدن غذا توسط مایکروفر را برطرف نکند. زیرا فیوزها در صورت وجود مشکلات دیگر در دستگاه برای حفظ ایمنی می سوزند تا مایکروویو را از ادامه فعالیت منع کنند. از این رو در این حالت باید مشکل رخ داده که باعث سوختن این فیوزها شده است را عیب یابی و تعمیر کرده و سپس به دنبال تعویض فیوز سوخته بروید.

10. خرابی خازن مایکروویو

از آنجایی که خازن مایکروویو برای تقویت جریان برق مورد نیاز مگنترون همراه با دیود کار می کند، در صورتی که از کار بیافتد، از کارکرد مایکروفر برای گرم کردن غذا جلوگیری می شود. خازن معیوب معمولا دارای برآمدگی یا نشتی است. اما اگر هیچ نشانه قابل مشاهده ای از خرابی خازن وجود نداشته باشد، می توان کارکرد آن را توسط مولتی متر تست کرده و در نهایت در صورت خرابی خازن، آن را تعویض نمود.

خازن در مایکروویو
خرابی خازن باعث کار نکردن مایکروویو می شود.

11. از کار افتادن ترنسفورماتور

خرابی ترانسفورماتور در مایکروفر باعث می شود که ولتاژ برق مورد نیاز مگنترون تامین نشود و دستگاه نتواند غذا را گرم کند. در این حالت امکان دارد علاوه بر گرم نشدن غذا، مایکروفر شروع به جرقه زدن نیز کند که می تواند منجر به احساس بوی سوختگی از مایکروویو شود. در صورت خرابی ترنسفورماتور می بایست این قطعه را تعویض کنید تا مشکل کار نکردن مایکروویو برطرف شود.

12. خرابی برد کنترل الکترونیکی اصلی

برد کنترل الکترونیکی اصلی انتقال برق به همه اجزای مایکروویو را کنترل می کند، بنابراین در صورت معیوب شدن این برد، مایکروفر توانایی گرم کردن مواد غذایی را از دست می دهد و حتی ممکن است اصلا قادر به روشن شدن نباشد. البته از آنجایی که این اتفاق بسیار کم رخ می دهد، بهتر است ابتدا مشکل قطعات دیگر عیب یابی شود و سپس در صورت سالم بودن آن ها، به بررسی عملکرد برد کنترل پرداخته شود، تا در صورت نیاز برد را تعویض نمایید.

سخن پایانی

در مواردی که مشکل گرم نکردن غذا یا کار نکردن مایکروفر مربوط به اشتباهات عملکردی مانند فعال بودن قفل کنترل یا حالت دمو یا تایمر، استفاده از مواد غذایی نامناسب و انتخاب قدرت پایین مایکروویو باشد، رفع آن می تواند به سادگی توسط خود شما صورت گیرد. اما اگر مشکلات فنی در مایکروفر رخ داده باشد، برطرف کردن آن ها پیچیده و تخصصی می باشد. چرا که در صورت قطع بودن برق مایکروفر، ولتاژ بالایی از برق در دستگاه حتی تا چندین روز تجمع پیدا می کند که می تواند خطر برق گرفتگی و مرگ را به همراه داشته باشد.

از این رو اگر در عیب یابی مایکروویو خود که غذا را گرم نمی کند، دچار مشکل شده اید، با داره چاره، تماس بگیرید تا علاوه بر حفظ ایمنی به صورت تخصصی دستگاه شما را بررسی و عیب یابی کرده و در صورت نیاز با تعویض قطعات، برای تعمیر مایکروفر شما اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *