آموزش و نگهداری

8 دلیل بسته نشدن درب مایکروفر و راه حل آن

درب مایکروفر بسته نشده است

گاهی اوقات ممکن است درب مایکروفر به درستی بسته نشود، به طوری که این مشکل می تواند کار با این دستگاه را غیر ممکن کند. زیرا به علت بسته نشدن درب، مایکروفر اصلا روشن نخواهد شد. بسته نشدن درب مایکروویو دلایل مختلفی دارد که معمولا به کثیفی قطعات مختلف آن مربوط می شود، البته دلایلی جز کثیفی نیز دارد. این مقاله راهنمای جامعی در مورد دلایل رایج بسته نشدن درب مایکروویو و بهترین راه های رفع این مشکل می باشد تا شما با مطالعه آن بتوانید با توجه به علائم دستگاه خود، این مشکل را به سادگی برطرف کنید.

1. آسیب دیدگی لولای درب

لولای درب مایکروفر در بسته شدن درب، نقش مهمی را ایفا می کند، زیرا این لولا باعث می شود که درب در محور صحیح حرکت کرده و در جای خود بسته شود. بنابراین اگر لولای درب خم شده، زنگ شده، شل شده یا آسیب دیده باشد، در روند بسته شدن درب اختلال ایجاد می شود. البته ممکن است این اتفاق به دلیل تجمع چربی و کثیفی روی لولا نیز رخ دهد که تنها با تمیز کردن لولاها برطرف خواهد شد. اما توجه کنید که بعد از تمیز کردن لولاها، رطوبت روی آن ها را به خوبی خشک کنید تا در آینده باعث زنگ زدگی نشود.

به عنوان یکی از نشانه های آسیب دیدگی لولای درب مایکروفر که می تواند باعث عدم بسته شدن درب شود، می توان به لرزش درب هنگام حرکت اشاره کرد.

روغن کاری منظم لولاهای درب مایکروفر از زنگ زدگی و خرابی آن ها جلوگیری می کند.

لولای درب مایکروفر
آسیب دیدگی لولای درب یکی از دلایل بسته نشدن درب مایکروفر

2. ایراد فنر درب مایکروفر

فنر برای تسهیل عمل باز و بسته شدن درب مایکروویو، در این دستگاه تعبیه شده است. اگر فنر درب بشکند یا شل شود، بسته شدن صحیح درب ممکن است با مشکل مواجه شود که در این حالت می بایست فنر درب را تعویض نمایید.

3. مشکل چفت و قفل درب

چفت و قفل درب مایکروویو به شکل یک اهرم یا قلاب است که وظیفه دارد هنگام بسته شدن درب، درون یک شکاف، چفت شده و درب را بسته نگه دارد. اگر این چفت و قفل شل، کثیف یا شکسته شده باشد، بسته شدن درب به مشکل بر می خورد. در این حالت ابتدا باید قفل و چفت درب و شکاف آن را به خوبی با یک دستمال تمیز کنید. زیرا تجمع چربی و کثیفی روی آن ها می تواند از حرکت صحیح اهرم چفت جلوگیری کرده، به طوری که چفت گیر کند. در نهایت اگر چفت و قفل شکسته و یا آسیب دیده باشد، می بایست آن را تعویض کنید.

قفل درب مایکروفر و شکاف آن
مشکل قفل درب باعث بسته نشدن درب مایکروفر می شود.

4. غیر تراز شدن درب مایکروفر

اگر درب مایکروفر از تراز خارج شود ممکن است در بسته شدن صحیح، با مشکل مواجه شود. دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است باعث ناهماهنگی درب شود، در بیشتر موارد اجسام خارجی، گرد و خاک و چربی گیر کرده در درب موجب رخ دادن این اتفاق می شود. بنابراین باید مطمئن شوید که هیچ چیزی لای درب گیر نکرده و نچسبیده است تا مشکل عدم تراز درب و در نهایت بسته نشدن آن حل شود.

5. فرسودگی لاستیک دور درب

دور تا دور درب مایکروویو دارای یک نوار لاستیکی است که به حفظ گرما در داخل مایکروویو و عدم خروج امواج مضر کمک می کند. درست است که این لاستیک، مقاوم در برابر حرارت است، اما با این حال ممکن است پس از استفاده طولانی مدت فرسوده شود. همچنین ممکن است بقایای مواد غذایی روی آن چسبیده و باعث شود که بسته شدن صحیح درب به درستی انجام نگیرد که البته در این صورت تمیز کردن لاستیک دور درب می تواند مشکل را برطرف کند. در انتها برای رفع مشکل بسته نشدن درب مایکروفر، در صورت فرسوده شدن، پارگی، سوراخ شدگی، کنده شدن و یا هر آسیب دیگری در لاستیک دور درب، باید آن را تعویض نمایید.

6. دفرمه شدن چهارچوب درب

چهار چوب درب مایکروویو ممکن است به مرور زمان و طی استفاده زیاد دفرمه شده و تغییر شکل دهد. این حالت ممکن است به دلیل ضربه فیزیکی یا حرارت بسیار بالا اتفاق بیافتد. در حقیقت ضربه یا گرما می تواند باعث کج شده یا انبساط درب شده و در نتیجه یکپارچگی ساختاری آن از دست برود. یکی از نشانه های دفرمه شدن درب این است که هنگام بستن آن، گوشه های درب به درستی روی گوشه های دستگاه قرار نمی گیرد. در این حالت به علت تغییر شکل دادن چهار چوب درب، بسته شدن آن با مشکل مواجه خواهد شد که برای رفع این مشکل می بایست کل درب را تعویض نمایید.

چهارچوب درب مایکروفر دفرمه شده
دفرمه شدن چهارچوب درب باعث بسته نشدن درب مایکروفر می شود.

7. ایراد آهنربای درب مایکروویو

بعضی از مایکروفرها در درب خود دارای یک آهنربا هستند که درب را در حالت بسته نگه می دارد. اگر این آهنربا جابجا شده یا آسیب ببیند، ممکن است بسته شدن درب با مشکل مواجه شود که در این حالت برای رفع مشکل، می بایست آهنربا را تعویض نمایید یا آن را مجددا در جای خود محکم کنید.

8. گیر کردن دکمه باز کننده درب

بعضی از مایکروفرها دارای یک دکمه باز کننده درب هستند که وقتی آن را فشار دهید، قفل درب را باز کرده و درب را به سمت بیرون هول می دهد تا درب باز شود. اگر این دکمه گیر کرده باشد، ممکن است همیشه وضعیت قفل درب را در حالت باز نگه دارد و در نتیجه از بسته شدن آن جلوگیری کند. در این حالت باید مکانیزم این دکمه را بررسی کرده و در صورت خراب شدن قطعه ای در این سیستم، آن را تعویض نمایید تا مشکل بسته نشدن درب مایکروویو برطرف شود. البته گیر کردن دکمه باز کننده درب می تواند به دلیل کثیف شدن و چربی گرفتن آن نیز باشد که در این صورت فقط کافی است آن را تمیز کرد.

یک نفر در حال فشار دادن دکمه باز کننده درب مایکروفر
گیر کردن دکمه باز کننده درب یکی از دلایل بسته نشدن درب مایکروویو

سخن پایانی

از آنجایی که مشکل بسته نشدن درب مایکروفر باعث روشن نشدن مایکروویو می شود، نیاز است که در اسرع وقت به آن رسیدگی شود. با مطالعه این مقاله متوجه شدیم که رایج ترین دلیل بسته نشدن درب مایکروفر می تواند این باشد که قطعات دستگاه کثیف شده و چربی گرفته است. بنابراین توصیه می شود برای پیشگیری از وقوع این مشکل، مایکروویو خود را همیشه تمیز نگه دارید. البته عوامل دیگری نیز می تواند در بسته نشدن درب تاثیر گذار باشد که در مورد آن ها صحبت کردیم.

در صورتی که درب مایکروویو شما بسته نمی شود، توصیه می شود با یک تعمیرکار مجاز مایکروفر تماس بگیرید تا بتواند به درستی مشکل را عیب یابی کرده و آن را به صورت تخصصی تعمیر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *