آموزش و نگهداری

تاثیر کولر گازی در ایجاد دمای مناسب برای خواب راحت شبانه

کودکی در اتاق دارای کولر گازی راحت خوابیده

اگر هر شب برای داشتن یک خواب راحت در تلاش هستید و یا گاهی شب ها در حالی که عرق کرده اید از خواب بیدار می شوید و هرگز احساس راحتی در خواب شبانه نمی کنید، در حالی که قبل از خواب تلویزیون را خاموش و اتاق را تاریک کرده اید و هیچ خوراکی کافئین داری استفاده نکرده اید، ریشه این مشکل می تواند در دمای اتاق خواب شما باشد. بطوریکه بالا بودن دمای محیط در شب می تواند یکی از دلایل بی خوابی شبانه باشد.

همه می دانند که خواب بد شبانه به معنای داشتن یک روز کاری بد است. به همین دلیل داشتن یک خواب خوب و راحت در شب، برای سلامت روحی و جسمی انسان بسیار مهم است. مطالعات نشان می دهد که تاثیر دما بر خواب بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید. طبق گفته بنیاد ملی خواب، دمای ایده آل برای خواب راحت بین 16 تا 20 درجه سانتی گراد است. البته این دما برای نوزادان، کودکان و افراد مسن، کمی بالاتر یعنی بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد می باشد. در نتیجه استفاده از کولر گازی و تنظیم دمای آن روی درجه ایده آل می تواند راه مناسبی برای داشتن یک خواب راحت در طول شب باشد.

خانمی که به دلیل استفاده از کولر گازی در طول شب، صبح با خوشحالی از خواب بیدار می شود.

حفظ دمای مناسب موقع خواب به وسیله یک کولر گازی می تواند باعث پر انرژی شدن افراد هنگام بیداری شود.

تغییرات بدن در طول خواب شبانه و تاثیر کولر گازی بر آن

اگر چه بسیاری از ما احتمالا دوست داریم در یک اتاق گرم و دنج برای خواب آماده شویم، اما تحقیقات نشان می دهد که این مکان ایده آلی برای خوابیدن نیست. دلیل آن مربوط به واکنش بدن انسان به خواب REM در طول شب است. خواب REM قسمتی از خواب است که معمولا حدود 90 دقیقه پس از به خواب رفتن شروع می شود. فعالیت مغز افزایش می یابد، چشمان شما به سرعت به اطراف می چرخند و نبض، فشار خون و تنفس تسریع پیدا می کند. خواب REM زمانی است که بیشتر رویاها در آن اتفاق می افتد و کیفیت آن نیز برای یادگیری و افزایش سلامت حافظه بسیار مهم است.

در طول شب، دمای مرکزی بدن تغییر می کند. بطوریکه هنگامی که به عمیق ترین سطح خواب REM خود می رسید، بدن شما در سردترین حالت خود قرار می گیرد. در این حالت اگر دمای محیط افزایش پیدا کند، همانطور که خواب REM را ترک می کنید، بدن شما به تدریج گرم تر می شود و در نتیجه این اتفاق باعث بیدار شدن می شود. شما می توانید با استفاده از کولر گازی و تنظیم آن روی دمای مناسب از وقوع این اتفاق در طول شب جلوگیری نمایید.

مردی که نصفه شب از خواب بیدار شده است

گرم شدن بدن در طول شب باعث می شود که در نیمه های شب از خواب بیدار شوید.

بنابراین به طور طبیعی دمای بدن در شب کاهش می یابد. همچنین بدن شما درک می کند که هر چه بیشتر خسته می شود، احتمالا به شب نزدیک تر می شوید و برای کاهش دما آماده می شود. اما اگر دما پایین نیاید، بدن شما فریب می خورد و خوابیدن برایتان دشوار می شود. در نتیجه خوابیدن در اتاقی که دمای آن به وسیله کولر گازی تنظیم شده باشد، به بدن کمک می کند تا زودتر به دمای پایین دسترسی پیدا کند و همچنین بتواند آن را بهتر حفظ کند. علاوه بر این، طبق گفته مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، خوابیدن در یک اتاق خنک به تولید ملاتونین در بدن کمک می کند. ملاتونین هورمونی در بدن انسان است که وظیفه تنظیم چرخه های خواب و بیداری را بر عهده دارد.

خوابیدن در دمای خیلی گرم نه تنها می تواند مانع از خواب آرام شبانه شود، بلکه می تواند باعث بروز مشکلات سلامتی دیگری نیز شود. گرمای بیش از حد منجر به اثرات منفی بسیاری از جمله نفس نفس زدن شدید می شود که این امر می تواند منجر به کمبود CO2 در بدن شود. همچنین تنفس از طریق دهان را در کودکان افزایش می دهد که می تواند باعث ضعیف شدن وضعیت سلامتی آن ها شود.

در حالی که دستگاه تهویه مطبوع تاثیر زیادی بر خواب راحت شبانه می گذارد، در واقع فوایدی برای حفظ سلامتی نیز دارد. کولر گازی نه تنها یک محیط راحت برای خواب شبانه ایجاد می کند، بلکه تا حد زیادی استاندارد زندگی شما را بهبود می بخشد. استفاده از کولر گازی در طول شب و همچنین تنظیم آن روی دمای مناسب خواب، باعث کاهش خستگی ناشی از گرمای زیاد، کاهش احتمال گرما زدگی و محافظت از سیستم تنفسی بدن در مقابل گرد و غبار می شود. برای اطلاع از تاثیر کولر گازی بر سلامتی انسان مقاله “تاثیر کولر گازی بر آلرژی و بیماری” ما را بخوانید.

کودکی که در اتاق دارای کولر گازی به راحتی خوابیده است

ثابت نگه داشتن دمای اتاق به وسیله یک کولر گازی می تواند باعث افزایش کیفیت خواب شبانه شود.

چگونه اتاق خود را خنک نگه داریم

برای خنک نگه داشتن دمای اتاق می توانید از ترفند های مختلفی استفاده کنید. مثلا در فصل تابستان پرده ها را بسته نگه دارید و زمانی که دمای بیرون کاهش یافت، پنجره ها را باز کنید و لباس خنک بپوشید. اما بهترین راه برای ثابت نگه داشتن دما در طول شب استفاده از یک دستگاه تهویه هوایی است که می توان دمای آن را تنظیم کرد.

در نتیجه اگر شما هم به دلیل گرمای هوا دائما در نیمه شب از خواب بیدار می شوید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک کولر گازی نصب کنید تا با داشتن دمای مناسب هوا در طول شب از خواب راحت خود لذت ببرید. اگر در مورد کولر گازی و چگونگی دستیابی به دمای راحت در خانه خود نیز سوالی دارید، با ما در داره چاره تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *