آموزش و نگهداری

تاثیر کولر گازی بر آلرژی و بیماری

خانمی که در مقابل کولر گازی ایستاده و با استفاده از آن احساس سلامتی می کند

در استفاده و نگهداری از کولر گازی مواردی هستند که با رعایت آن ها نه تنها استفاده از دستگاه تهویه مطبوع باعث افزایش علائم آلرژی و بیماری نمی شود، بلکه باعث کاهش آن نیز می شود. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دارای آسم یا آلرژی هستید، باید بدانید که آلودگی هوای داخل خانه می تواند علائم افراد را تحریک کند. در حقیقت اکثر مردم این را نمی دانند، اما در بیشتر خانه ها سطح آلودگی هوای داخل خانه می تواند تا پنج برابر بیشتر از محیط بیرون باشد. تحقیقات نشان می دهد که این آلودگی می تواند علائم آسم را بدتر کند. موادی مانند شوره حیوانات خانگی، گرد و غبار، خاک و مقادیر بی شمار دیگری از گرده ها از طریق کانال های هوای کولر گازی در محیط خانه پخش می شوند. در نتیجه بدون تمیز کردن مناسب و منظم کانال ها، دریچه ها و فیلتر هوای کولر گازی، شما و خانواده تان ممکن است بیمار شوید.

نگهداری و استفاده مناسب و صحیح از دستگاه تهویه مطبوع می تواند آلرژی افراد را از بین ببرد. اگر از آلرژی یا آسم رنج می برید، کولر گازی می تواند نقش مهمی در شدت علائم شما در داخل خانه داشته باشد. اگر جریان هوای دستگاه گرفتگی پیدا کند، گرد و غبار، شوره، گرده و سایر مواد حساسیت زا در خانه به گردش در می آیند و علائم آلرژی افراد را بدتر می کنند. اما خوشبختانه با نگهداری مناسب تهویه مطبوع، می توانید محیطی بدون آلرژی ایجاد کنید.

رایج ترین مواد آلرژی زا در داخل خانه

منابع متعددی برای آلودگی هوای داخل خانه وجود دارد که کولر گازی می تواند در به گردش درآوردن آن ها نقش داشته باشد. منابعی از جمله پاک کننده های خانگی، اسپری های ضد حشرات، مواد شیمیایی برای تخلیه چاه و فاضلاب، شمع های معطر، اسپری های بدن و مو، اسپری های خوشبو کننده، کپک (به ویژه در محیط های مرطوب مانند حمام یا زیرزمین)، فضولات سوسک، شوره حیوانات خانگی (ناشی از پوست، بزاق و ادرار حیوانات خانگی)، گرده و غبار.

انواع مواد و اسپری های پاک کننده خانه درون سبد قرار دارد.

پاک کننده های خانگی، مواد شیمیایی و اسپری ها از عوامل آلرژی زا در خانه هستند.

هنگامی که مواد آلرژی زا در هوا پخش می شوند، افراد آن ها را تنفس می کنند و در نتیجه واکنش آلرژیک به ماده حساسیت زا نشان می دهند. سیستم های تهویه مطبوع می تواند مواد آلرژی زایی که در داخل خانه وجود دارد، جمع آوری کنند و وقتی روشن می شوند، آن ها را در سراسر خانه پخش کنند. اما مواردی هستند که در صورت رعایت آن ها می توان به وسیله کولر گازی باعث کاهش علائم بیماری شد.

استفاده و نگهداری صحیح از کولر گازی کلید اصلی کنترل مواد آلرژی زا

شما می توانید برای کاهش تجمع مواد حساسیت زا در کولر گازی، خانه خود را تمیز کنید، اما این کافی نیست. بنابراین بهترین راه برای کنترل آن ها، جدای از استفاده از پاک کننده های غیر سمی و نداشتن حیوان خانگی، این است که فیلترهای تهویه مطبوع خود را به طور منظم شستشو و تعویض نمایید. فیلترهای هوا در شبکه تهویه مطبوع، مواد آلرژی زای موجود در هوا را جذب می کنند و شانس گردش مجدد آن ها را کاهش می دهند. این نه تنها به تسکین آلرژی کمک می کند، بلکه کارایی کولر گازی را نیز افزایش می دهد. بنابراین فیلترهای دستگاه را هر ماه تعویض کنید و یا شستشو دهید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

شخصی در حال شستشوی فیلتر هوای کولر گازی

بهترین راه برای کنترل مواد آلرژی زا در خانه، تمیز کردن مرتب فیلترهای کولر گازی است.

اگر نگران هستید که کپک در سیستم تهویه مطبوع شما رشد کند و باعث بیماری شود، بهتر است کانال ها و دریچه های هوای آن را به طور عمقی و حرفه ای تمیز کنید. علائم وجود کپک در سیستم تهویه شامل احساس بوی کپک زدگی از دریچه ها یا وجود ذرات کپک روی یکی از اجزای سیستم یا نزدیک دریچه ها می باشد.

قسمت داخلی کولر گازی کپک و قارچ زده است.

وجود ذرات کپک روی اجزای سیستم تهویه مطبوع نشان دهنده آلوده شدن دستگاه به قارچ می باشد.

به غیر از تعویض فیلتر هوای کولر گازی حفظ میزان رطوبت در سطح کم به وسیله کولر گازی، می تواند به کاهش مواد حساسیت زا کمک کند. هنگامی که هوای خانه مرطوب می شود، می تواند بر واکنش های آلرژیک افراد تأثیر منفی بگذارد. بنابراین با استفاده از کولر گازی همیشه رطوبت خانه را زیر 50 درصد نگه دارید. همچنین اضافه کردن یک دستگاه رطوبت گیر به خانه می تواند عملکرد سیستم تهویه مطبوع را تکمیل کند تا در صورت بالا رفتن زیاد رطوبت خانه، سطح رطوبت را کاهش دهد. پس به ویژه در هنگام استفاده از دوش آب گرم یا آشپزی، کولر گازی را روشن کنید تا مطمئن شوید که رطوبت در فضای شما جمع نمی شود. این کار همچنین از رشد کپک که ذاتا علائم آلرژی را تشدید می کند، جلوگیری خواهد کرد.

درب ها و پنجره های خانه را بسته نگه دارید، زیرا باز بودن پنجره ها در طول تابستان نه تنها با تلاش های خنک کنندگی کولر گازی مقابله می کند و سطح رطوبت را افزایش می دهد، بلکه به مواد آلرژی زا در فضای باز نیز اجازه نفوذ به خانه را می دهد. در نتیجه مطمئن شوید که پنجره ها و درب های منزل به درستی آب بندی شده و بسته هستند.

برای جلوگیری از فشار آمدن به کولر گازی و پایین آمدن سطح رطوبت و در نتیجه کاهش عوامل آلرژی زا در خانه، بستن پنجره ها امری ضروری است.

سه نشانه بدتر شدن علائم آلرژیک و بیماری

در صورت نگهداری و استفاده غیر صحیح از کولر گازی و همچنین تمیز نکردن به موقع فیلترهای آن، علائم آلرژیک می تواند افزایش پیدا کند. سه نشانه رایج بدتر شدن علائم آلرژیک را در ادامه توضیح خواهیم داد.

1. مشکلات تنفسی

اگر مدت زیادی است که کولر گازی خود را تمیز نکرده اید، این را بدانید که دستگاه شما می تواند به محلی برای رشد باکتری ها، قارچ ها و کپک ها تبدیل شود. بنابراین وجود این میکروارگانیسم ها در هوا می تواند باعث تب، سرفه، درد عضلانی و موارد دیگر شود. سیستم تهویه مانند ریه های خانه شما است. کیفیت پایین هوا نه تنها تنفس را سخت تر می کند، بلکه می تواند به ایجاد عفونت ها و حتی انواع خاصی از سرطان ها، منجر شود. بنابراین برای رفع این مشکل با یک تکنسین حرفه ای کولر گازی هماهنگ کنید تا بتواند فیلتر هوای دستگاه را تمیز کند و عملکرد بهینه ای برای آن به ارمغان بیاورد.

2. سردرد

در صورت احساس سردرد، ممکن است دمای کولر گازی را روی درجه خیلی سرد تنظیم کرده باشید. وقتی بدن شما دائما سرد باشد، می تواند منجر به بیماری شود که از علائم آن می توان به سردرد و خستگی اشاره کرد. همچنین سردردهای مکرر و طولانی مدت، یکی از علائم رایج کیفیت پایین هوا نیز می باشد. متاسفانه افراد در خانه های با سطوح بالای مواد شیمیایی، گرد و غبار و کپک ها، مبتلا به سردرد خواهند شد.

خانمی که به دلیل داشتن سردرد، سر خود را با دست گرفته

سردردهای مکرر و طولانی مدت، از علائم رایج کیفیت پایین هوای خانه می باشد.

3. خارش چشم و آبریزش آن

اگر چشمان شما خارش و یا آبریزش دارد، به احتمال زیاد به دلیل آلرژی است که توسط سوراخ های ایجاد شده در کانال های کولر گازی به وجود آمده است. پس در این صورت با یک متخصص تماس بگیرید تا کانال های کولر گازی شما را بررسی کند و کیفیت هوای داخل خانه را افزایش دهد.

سخن پایانی

درست است که سلامت خانواده مطمئنا مهم ترین مورد است که باید به آن توجه کرد، اما اثرات کثیفی و گرفتگی کانال ها، فیلتر هوا و دریچه های کولر گازی فقط به ایجاد بیماری ختم نمی شود. بلکه انسداد مسیر گردش هوا در کولر گازی، باعث می شود که دستگاه سخت تر از آن چه که نیاز است کار کند. این اتفاق نیز به نوبه خود، باعث افزایش هزینه قبض برق شما می شود. در نتیجه نگهداری و استفاده صحیح از کولر گازی می تواند هم به سلامت و هم به وضعیت اقتصادی شما کمک کند. اگر به خدمات تعمیر تهویه مطبوع نیاز دارید، می توانید با ما در داره چاره تماس بگیرید تا در اسرع وقت نیاز شما را برطرف نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *