کدهای خطای ماشین لباسشویی

ارورهای ماشین لباسشویی ایندزیت و نحوه برطرف کردن آن ها

ارورهای ماشین لباسشویی ایندزیت و نحوه برطرف کردن آن ها

ماشین لباسشویی ایندزیت دارای سیستم هشدار دهنده ای است که می تواند در صورت بروز هر گونه مشکل، از طریق نمایش کد ارور روی نمایشگر خود، دلیل بروز ایراد را نشان دهد. اکثر ماشین های لباسشویی ایندزیت قابل تعمیر هستند که معمولا مقرون به صرفه تر از تعویض ماشین لباسشویی است. کدهای خطای ماشین لباسشویی ایندزیت در اکثر مدل ها به صورت دیجیتالی نمایش داده می شوند، اما در برخی مدل ها هم با چشمک زدن چراغ های LED روی پانل دستگاه نشان داده می شوند. هر کدام از این کدهای ارور معنی خاصی دارند که در این مقاله قصد داریم آن ها را بررسی کنیم. در ادامه مقاله نیز به توضیح علل و راه حل های مشکلات شایع ماشین لباسشویی ایندزیت می پردازیم.

کدهای ارور ماشین لباسشویی ایندزیت علت ارور
F01 یا چشمک زدن لامپ 4 خطای مدار برد الکترونیکی
F02 یا چشمک زدن لامپ 3 خطای مدار موتور
F03 یا چشمک زدن لامپ 3 و 4 ایراد سنسور دما
F04 یا چشمک زدن لامپ 2 خطای سوئیچ فشار
F05 یا چشمک زدن لامپ 2 و 4 انسداد لوله تخلیه یا مشکل پمپ
F06 خرابی قفل درب
F07 یا چشمک زدن لامپ 2 و 3 و 5 مشکل برد مدار الکترونیکی – مشکل مدار گرمایشی
F08 یا چشمک زدن لامپ 1 ایراد المنت گرمایشی
F09 یا چشمک زدن لامپ 1 و 4 مشکل نرم افزاری
F10 یا چشمک زدن لامپ 1 و 3 نقص سنسور سوئیچ فشار
 F11 یا چشمک زدن لامپ 1 و 3 و 4 خطای مدار پمپ
F12 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 خطای اتصالات الکترونیکی
F13 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 و 4 داغ کردن بیش از حد
F14 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 و 3 گرمکن خشک کن کار نمی کند.
F15 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 و 3 و 4 خطای المنت خشک کن
F16 خطای سنسور موقعیت قفل درام
F17 یا چشمک زدن لامپ 4 و 5 خرابی قفل درب
 F18 یا روشن بودن لامپ 3 خطای داده های داخلی

لیست کدهای ارور ماشین لباسشویی ایندزیت

کدهای ارور ماشین لباسشویی ایندزیت اگر چه دقیقا مشکل ماشین لباسشویی را نشان نمی دهند، اما می فهماند که کدام بخش یا عملکرد دستگاه معیوب است. بنابراین کد خطا می تواند تعمیرکار را در جهت درست، در هنگام تشخیص مشکل ماشین لباسشویی ایندزیت راهنمایی کند. در ادامه لیستی از علت و راه حل انواع کدهای خطای ماشین لباسشویی ایندزیت ارائه کرده ایم.

1. ارور F01 یا چشمک زدن لامپ 4 در ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: نمایش کد ارور F01 یا چشمک زدن لامپ 4 در ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل خطای مدار برد الکترونیکی است که در این حالت ماشین لباسشویی کار نخواهد کرد. به این معنی که برخی یا هیچ کدام از برنامه های شستشو قابل انتخاب نیستند.

راه حل: جهت رفع کد ارور F01 یا چشمک زدن چراغ شماره 4 در ماشین لباسشویی ایندزیت توصیه می کنیم دستگاه را برای حداقل 2 دقیقه از برق بکشید، سپس آن را دوباره وصل کنید، 30 ثانیه صبر کنید و دوباره ماشین لباسشویی ایندزیت را راه اندازی کنید.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F01 را نمایش می دهد

ارور F01 یا چشمک زدن لامپ 4 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل خطای مدار برد الکترونیکی

2. ارور F02 یا چشمک زدن لامپ 3 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: دلیل ظاهر شدن ارور F02 یا چشمک زدن لامپ 3 در ماشین لباسشویی ایندزیت به علت خطای مدار موتور است که در این حالت درام در حین چرخه شستشو نمی چرخد.

راه حل: در صورت نمایان شدن کد ارور F02 یا چشمک زدن لامپ 3 در ماشین لباسشویی ایندزیت برای رفع ایراد موتور و سرعت سنج آن، اتصالات و برد مدار اصلی، با یک تعمیرکار مشورت نمایید.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F02 را نمایش می دهد

ارور F02 یا چشمک زدن لامپ 3 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل خطای مدار موتور

3. ارور F03 یا چشمک زدن چراغ 3 و 4 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: دلیل مشاهده کد ارور F03 یا چشمک زدن لامپ 3 و 4 در ماشین لباسشویی ایندزیت ایراد سنسور دما است که در این حالت در هنگام شستشو یا خشک کردن، دستگاه گرم نمی شود.

راه حل: هنگامی که کد ارور F03 یا چشمک زدن چراغ 3 و 4 در ماشین لباسشویی ایندزیت ظاهر می شود، سنسور دما و اتصال آن باید توسط کارشناس مربوطه بررسی شود.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F03 را نمایش می دهد

ارور F03 یا چشمک زدن لامپ 3 و 4 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل ایراد سنسور دما

4. ارور F04 یا چشمک زدن لامپ 2 ماشین لباسشویی Indesit

علت: دلیل نمایش ارور F04 یا چشمک زدن لامپ 2 در ماشین لباسشویی ایندزیت خطای سوئیچ فشار است. سوئیچ فشار قطعه ای است که تشخیص می دهد که چه زمانی آب در درام وجود دارد. این کد خطا به شما هشدار می دهد که سوئیچ فشار در حالت خالی گیر کرده است، حتی اگر آب در درام وجود داشته باشد. بنابراین در این حالت چرخه شستشو مختل خواهد شد.

راه حل: هنگام نمایش ارور F04 یا چشمک زدن لامپ 2 در ماشین لباسشویی ایندزیت یک تکنسین تعمیر باید سوئیچ فشار، سیم کشی و اتصالات آن را بررسی کند تا مشکل را تشخیص دهد.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F04 را نمایش می دهد

ارور F04 یا چشمک زدن لامپ 2 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل خطای سوئیچ فشار

5. ارور F05 یا چشمک زدن لامپ 2 و 4 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: مشاهده کد ارور F05 یا چشمک زدن لامپ 2 و 4 در ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل انسداد لوله تخلیه یا مشکل پمپ است که در این حالت درب ماشین لباسشویی باز نمی شود یا اگر باز شود درون درام آب وجود خواهد داشت.

راه حل: جهت رفع کد ارور F05 یا چشمک زدن چراغ 2 و 4 در ماشین لباسشویی ایندزیت انسداد فیلتر پمپ و همچنین وجود هر گونه گرفتگی در شیلنگ فاضلاب و لوله کشی زیر سینک را بررسی کنید. اگر هیچ یک از این راه حل ها جواب نداد، احتمالا پمپ خراب است و باید تعویض شود.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F05 را نمایش می دهد

ارور F05 یا چشمک زدن لامپ 2 و 4 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل انسداد لوله تخلیه یا مشکل پمپ

6. ارور F06 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: دلیل نمایش کد ارور F06 در ماشین لباسشویی ایندزیت خرابی قفل درب است که در این حالت درب ماشین لباسشویی باز یا بسته نمی شود و اگر هم درب بسته شود، هیچ برنامه شستشویی اجرا نمی شود.

راه حل: برای رفع کد ارور F06 در ماشین لباسشویی ایندزیت، اگر درب ماشین لباسشویی بسته نمی شود، هر گونه مانع در قفل درب را بررسی و رفع کنید. اگر مشکل همچنان باقی است، برای تعمیر ماشین لباسشویی ایندزیت خود اقدام نمایید.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F06 را نمایش می دهد

ارور F06 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل خرابی قفل درب

7. ارور F07 یا چشمک زدن لامپ 2 و 3 و 5 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: نمایش کد ارور F07 یا چشمک زدن لامپ های 2 و 3 و 5 در ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل مشکل برد مدار الکترونیکی یا مشکل مدار گرمایشی است که در این حالت در طول یک چرخه شستشو، فعالیت دستگاه در وسط راه متوقف می شود، ماشین لباسشویی گرم نمی شود و پمپ به طور مداوم کار می کند.

راه حل: جهت رفع ارور F07 یا چشمک زدن چراغ های 2 و 3 و 5 ماشین لباسشویی Indesit، سیم کشی و اتصالات المنت گرمایشی، برد مدار الکترونیکی و مدار گرمایشی باید توسط یک تعمیرکار بررسی شود.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F07 را نمایش می دهد

ارور F07 یا چشمک زدن لامپ 2 و 3 و 5 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل مشکل برد مدار الکترونیکی یا مدار گرمایشی

8. ارور F08 یا چشمک زدن لامپ 1 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: دلیل نمایان شدن ارور F08 یا چشمک زدن لامپ 1 در ماشین لباسشویی ایندزیت ایراد المنت گرمایشی است که در این حالت فعالیت ماشین لباسشویی در وسط چرخه شستشو متوقف می شود.

راه حل: در هنگام نمایان شدن کد ارور F08 یا چشمک زدن چراغ شماره 1 در ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل ایراد المنت گرمایشی با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F08 را نمایش می دهد

ارور F08 یا چشمک زدن لامپ 1 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل ایراد المنت گرمایشی

9. ارور F09 یا چشمک زدن چراغ 1 و 4 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: نمایش کد ارور F09 یا چشمک زدن لامپ 1 و 4 در ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل مشکل نرم افزاری است که در این حالت چندین چراغ همزمان چشمک می زنند و یا نمایشگر کار نمی کند، همچنین امکان انتخاب برنامه شستشو وجود ندارد.

راه حل: برای برطرف کردن کد ارور F09 یا چشمک زدن لامپ 1 و 4 در ماشین لباسشویی ایندزیت مشکل نرم افزاری باید توسط یک کارشناس متخصص بررسی و رفع شود.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F09 را نمایش می دهد

ارور F09 یا چشمک زدن لامپ 1 و 4 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل مشکل نرم افزاری

10. ارور F11 یا چشمک زدن لامپ 1 و 3 و 4 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: نمایان شدن ارور F11 یا چشمک زدن لامپ 1 و 3 و 4 در ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل خطای مدار پمپ و اتصالات آن است که در این حالت آب در ماشین لباسشویی باقی می ماند و به بیرون پمپاژ نمی شود.

راه حل: جهت رفع کد ارور F11 یا چشمک زدن چراغ 1 و 3 و 4 ماشین لباسشویی ایندزیت، ایراد پمپ باید توسط تعمیرکار بررسی و در صورت لزوم پمپ تعویض شود.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F11 را نمایش می دهد

ارور F11 یا چشمک زدن لامپ 1 و 3 و 4 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل خطای مدار پمپ

11. ارور F12 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: دلیل به نمایش درآمدن کد ارور F12 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 در ماشین لباسشویی ایندزیت، خطای اتصالات الکترونیکی است که در این حالت ماشین لباسشویی کار نمی کند و روشن نخواهد شد.

راه حل: برای برطرف کردن ارور F12 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 در ماشین لباسشویی ایندزیت، خطای اتصالات الکترونیکی باید برطرف شود.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F12 را نمایش می دهد

ارور F12 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل خطای اتصالات الکترونیکی

12. ارور F13 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 و 4 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: دلیل نمایش کد ارور F13 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 و 4 در ماشین لباسشویی ایندزیت، داغ کردن بیش از حد دستگاه است که می تواند به دلیل خرابی سنسور دمای خشک کن، گرفتگی فیلتر الیاف و خرابی موتور اتفاق بی افتد. در این حالت خشک کن لباسشویی، لباس ها را خشک نمی کند.

راه حل: جهت رفع ارور F13 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 و 4 ماشین لباسشویی ایندزیت، در صورت خرابی سنسور دمای خشک کن و موتور، باید آن ها را تعویض کنید و در صورت گرفتگی فیلتر الیاف، انسداد آن را برطرف نمایید.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F13 را نمایش می دهد

ارور F13 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 , 4 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل داغ کردن بیش از حد دستگاه

13. ارور F14 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 و 3 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: ارور F14 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 و 3 در ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل کار نکردن گرمکن خشک کن است که به خاطر مشکل ترموستات، المنت گرمایشی و موتور فن به وجود می آید.

راه حل: برای برطرف کردن ارور F14 یا چشمک زدن چراغ 1 و 2 و 3 در ماشین لباسشویی ایندزیت گرمکن خشک کن باید عیب یابی و تعمیر شود.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F14 را نمایش می دهد

ارور F14 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 , 3 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل عدم کارکرد گرمکن خشک کن

14. ارور F15 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 و 3 و 4 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: اگر ارور F15 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 و 3 و 4 در ماشین لباسشویی ایندزیت نمایان شد به معنی خطای المنت خشک کن است که در این حالت ماشین لباسشویی آب را گرم نمی کند یا در طول چرخه شستشو مکث می کند و لباس ها را خشک نمی کند یا در طول چرخه خشک کردن مکث می کند.

راه حل: در هنگام مشاهده کد ارور F15 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 و 3 و 4 در ماشین لباسشویی ایندزیت برای رفع آن خطای المنت خشک کن باید برطرف شود.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F15 را نمایش می دهد

ارور F15 یا چشمک زدن لامپ 1 و 2 , 3 و 4 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل خطای المنت خشک کن

15. ارور F16 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: دلیل مشاهده کد ارور F16 در ماشین لباسشویی ایندزیت، خطای سنسور موقعیت قفل درام است که در این حالت می توان گفت درام ماشین لباسشویی در موقعیت اشتباه متوقف شده یا در موقعیت صحیح قفل نشده است.

راه حل: در صورت مشاهده ارور F16 در ماشین لباسشویی ایندزیت سنسور موقعیت قفل درام باید بررسی و در صورت لزوم تعویض شود.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F16 را نمایش می دهد

ارور F16 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل خطای سنسور موقعیت قفل درام

16. ارور F17 یا چشمک زدن لامپ 4 و 5 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: ارور F17 یا چشمک زدن لامپ 4 و 5 در ماشین لباسشویی Indesit نشان دهنده خرابی قفل درب است.

راه حل: جهت رفع کد ارور F17 یا چشمک زدن چراغ شماره 4 و 5 در ماشین لباسشویی ایندزیت در صورت خرابی قفل درب، آن را تعویض کنید.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F17 را نمایش می دهد

ارور F17 یا چشمک زدن لامپ 4 و 5 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل خرابی قفل درب

17. ارور F18 یا روشن بودن لامپ 3 ماشین لباسشویی ایندزیت

علت: نمایان شدن کد ارور F18 یا روشن بودن چراغ 3 در ماشین لباسشویی ایندزیت به علت خطای داده های داخلی است که در این حالت برخی یا هیچ کدام از عملکردها در ماشین لباسشویی کار نمی کنند.

صفحه نمایش ماشین لباسشویی ایندزیت کد ارور F18 را نمایش می دهد

ارور F18 یا چشمک زدن لامپ 3 ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل خطای داده های داخلی

راه حل: هنگام نمایش کد ارور F18 یا روشن بودن لامپ 3 در ماشین لباسشویی ایندزیت، جهت برطرف کردن آن به مدت حداقل 2 دقیقه دستگاه را از برق جدا کنید. سپس دوباره وصل کنید، 30 ثانیه صبر کنید و دوباره ماشین لباسشویی را راه اندازی کنید. اگر مشکل برطرف نشد برای تعمیر ماشین لباسشویی ایندزیت خود اقدام نمایید.

عیب یابی ماشین لباسشویی ایندزیت

عیب یابی ایرادات ماشین لباسشویی ایندزیت با اطلاع از جزئیات مشکل، بسیار آسان خواهد بود و همچنین رفع این مشکلات برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی ضروری است. در ادامه به توضیح علت و راه حل رایج ترین مشکلات ماشین لباسشویی ایندزیت می پردازیم تا به راحتی بتوانید آن ها را برطرف کنید. البته اگر متوجه شدید که مشکلات پیچیده هستند و نیاز به تعمیرات تخصصی دارند، به هیچ وجه در تماس با یک متخصص ماشین لباسشویی تردید نکنید.

مشکلات رایج ماشین لباسشویی ایندزیت

1. ماشین لباسشویی ایندزیت در اواسط چرخه شستشو متوقف می شود

علت احتمالی: توقف شستشو در اواسط فعالیت ماشین لباسشویی ایندزیت می تواند به دلیل عدم توانایی در تامین آب و یا ارتفاع نامناسب شیلنگ تخلیه باشد. به این صورت که بسته بودن شیر آب سرد (از دلایل رایج پر نشدن آب در دستگاه در چرخه “rinse”) و سنگین بودن مقدار لباس ها باعث می شود ماشین لباسشویی Indesit در اواسط چرخه شستشو از کار بی افتد. البته در برخی از ماشین های لباسشویی جدید ایندزیت، مشکل عدم تامین آب با استفاده از نماد شیر آب یا چراغ چشمک زن نشان داده می شود.

راه حل: در صورتی که چرخه شستشو ماشین لباسشویی ایندزیت در اواسط کار متوقف می شود، توصیه می کنیم که از باز بودن شیر آب سرد دستگاه مطمئن شوید و کتابچه راهنمای دستگاه را در مورد نحوه قرارگیری صحیح شیلنگ تخلیه مطالعه کنید. اگر چرخه به دلیل سنگینی لباس ها متوقف شده است، لباس ها را بیرون بیاورید، از مقدار آن ها کم کنید و دوباره درون درام قرار دهید.

2. ماشین لباسشویی ایندزیت جدید لرزش دارد

علت احتمالی: اگر ماشین لباسشویی ایندزیت هنگام اولین استفاده لرزش زیادی دارد، ممکن است نصب آن به درستی انجام نشده باشد. همچنین قبل از استفاده از ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کنید که براکت های محافظ آن که برای حمل و نقل استفاده می شوند، از دستگاه جدا شده باشند. در صورت لزوم نیز می توانید این براکت های محافظ را برای حمل و نقل های بعدی ماشین لباسشویی ایندزیت، نگه دارید.

راه حل: برای رفع لرزش ماشین لباسشویی جدید ایندزیت که به دلیل نصب اشتباه است، باید از یک کارشناس مجاز برای نصب صحیح آن کمک بگیرید.

ماشین لباسشویی ایندزیت لرزش دارد

لرزش ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل نصب نادرست و جدا نکردن براکت های محافظ

3. ماشین لباسشویی ایندزیت نشتی آب دارد

علت احتمالی: نشت آب از ماشین لباسشویی ایندزیت می تواند به دلیل سوراخ شدن یا ایراد در اتصال شیلنگ ورودی آب، شیلنگ تخلیه، لوله کشی اصلی آب، آسیب دیدگی لاستیک درزگیر درب، قفل درب و استفاده از شوینده نامناسب باشد. همچنین ممکن است نشتی آب از مخزن مواد شوینده باشد که می تواند ناشی از فشار بیش از حد آب باشد یا این که ماشین لباسشویی در حین نصب به درستی تراز نشده باشد.

راه حل: اگر از ماشین لباسشویی ایندزیت آب نشت می کند، توصیه می کنیم شیلنگ ورودی آب، شیلنگ تخلیه و لوله کشی اصلی را از جهت وجود هر گونه ایراد در اتصال و لاستیک درزگیر درب و قفل درب را از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید و در صورتی که ماشین لباسشویی ایندزیت تراز نیست، با تنظیم پایه های جلوی آن، سعی کنید جلوی دستگاه را کمی بالاتر ببرید. اگر نشتی آب از مخزن مواد شوینده است، برای عیب یابی مشکل با یک تعمیرکار تماس بگیرید. همچنین اگر ماده شوینده مورد استفاده کف زیادی تولید می کند، آن را عوض کنید.

4. ماشین لباسشویی ایندزیت بو می دهد

علت احتمالی: دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث بوی بد ماشین لباسشویی ایندزیت شود که یکی از شایع ترین آن ها، شستشوی مداوم البسه در دمای پایین است. به این صورت که در این حالت باکتری ها و مواد شوینده ای که حل نشده اند، درون درام جمع شده و باعث بوی بد ماشین لباسشویی می شوند. همچنین انسداد در شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی ایندزیت که متصل به فاضلاب است نیز می تواند عامل بوی بد باشد.

راه حل: اگر ماشین لباسشویی ایندزیت بوی نامطبوعی می دهد، توصیه می کنیم دستگاه را با اجرای برنامه ای با دمای 90 درجه سانتی گراد، با استفاده از مواد شوینده مخصوص از بین بردن باکتری ها و باقی مانده مواد شوینده، تمیز کنید. این کار بصورت ماهانه می تواند از بوگرفتگی ماشین لباسشویی جلوگیری کند. همچنین از عدم گرفتگی شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی Indesit که متصل به فاضلاب است، مطمئن شوید.

ماشین لباسشویی ایندزیت بوی بد می دهد

بوی بد ماشین لباسشویی ایندزیت به دلیل انسداد شیلنگ تخلیه یا تجمع باکتری در درام

5. باقی ماندن نرم کننده لباس در کشوی ماشین لباسشویی ایندزیت بعد از اتمام شستشو

علت احتمالی: اگر ماشین لباسشویی ایندزیت نتواند نرم کننده پارچه را از محفظه مخصوص نرم کننده در کشوی دستگاه، در حین شستشو خارج کند، به احتمال زیاد انسدادی در مخزن مواد شوینده وجود دارد. این احتمال نیز وجود دارد که این گرفتگی ناشی از باقی ماندن نرم کننده قبلی و سفت شدن آن باشد. به یاد داشته باشید که برخی از نرم کننده های غلیظ قبل از قرار گرفتن در کشو شوینده باید با کمی آب رقیق شوند. دلیل دیگر این اتفاق می تواند عدم تراز بودن ماشین لباسشویی ایندزیت باشد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که در پایان هر چرخه شستشو، باقی ماندن مقدار کمی آب یا نرم کننده در کشو شوینده کاملا طبیعی است.

راه حل: در صورتی که نرم کننده لباس در محفظه کشوی شوینده ماشین لباسشویی ایندزیت بعد از شستشو باقی مانده و استفاده نشده است، به شما توصیه می کنیم که کشو مخزن مواد شوینده را بردارید و با آب گرم و صابون شستشو دهید تا هر گونه انسداد در آن را از بین ببرید و دوباره فرآیند شستشو را اجرا کنید. در نهایت نیز بررسی کنید که پایه های ماشین لباسشویی Indesit تراز باشند، بطوریکه در قسمت جلویی، دستگاه خیلی پایین نباشد، زیرا این امر می تواند از خروج نرم کننده از کشو، جلوگیری کند.

در کشوی ماشین لباسشویی ایندزیت نرم کننده لباس باقی مانده است

باقی ماندن نرم کننده لباس در کشوی ماشین لباسشویی ایندزیت بعد از اتمام شستشو

6. چراغ Pre wash ماشین لباسشویی ایندزیت چشمک می زند

علت احتمالی: چشمک زدن لامپ Pre wash در ماشین لباسشویی ایندزیت نشان می دهد که دستگاه به درستی از آب پر نمی شود.

راه حل: اگر چراغ Pre wash در ماشین لباسشویی ایندزیت چشمک می زند، شیلنگ های ورودی آب را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی نصب شده باشند. همچنین هر گونه انسداد، نشتی یا پیچ خوردگی را در آن ها برطرف کنید.

7. چراغ Spin ماشین لباسشویی ایندزیت چشمک می زند

علت احتمالی: چشمک زدن لامپ Spin در ماشین لباسشویی ایندزیت نشان می دهد که لباس ها بصورت نامتعادل در درام قرار گرفته اند.

راه حل: برای رفع لامپ چشمک زن Spin ماشین لباسشویی ایندزیت توصیه می کنیم لباس ها را از دستگاه درآورید، آن ها را دوباره در درام پخش کنید و چرخه شستشو را مجددا اجرا کنید.

لامپ Spin در ماشین لباسشویی ایندزیت چشمک می زند.

چشمک زدن لامپ Spin ماشین لباسشویی ایندزیت

8. چراغ Wash و Rinse و Spin ماشین لباسشویی ایندزیت چشمک می زند

علت احتمالی: چشمک زدن لامپ Rinse و Wash و Spin در ماشین لباسشویی ایندزیت بصورت همزمان نشان دهنده انسداد احتمالی در فیلتر یا لوله تخلیه متصل به فاضلاب است.

راه حل: برای رفع چشمک زدن لامپ Rinse و Wash و Spin ماشین لباسشویی ایندزیت انسداد فیلتر و لوله تخلیه متصل به فاضلاب را برطرف کنید.

9. ماشین لباسشویی ایندزیت لباس ها را خوب نمی شوید

علت احتمالی: خوب شسته نشدن لباس ها در ماشین لباسشویی ایندزیت به دلایل زیر است:

  • برنامه شستشو مناسب با حجم، نوع و کثیفی لباس های خود انتخاب نکرده اید.
  • از مقدار مناسبی از ماده شوینده در ماشین لباسشویی ایندزیت استفاده نکرده اید.
  • بیش از حد لباس در ماشین لباسشویی Indesit برای شستشو پر کرده اید.

راه حل: برای این که لباس ها در ماشین لباسشویی ایندزیت خوب شستشو داده شوند، مطمئن شوید که برنامه صحیحی را برای لباس های خود انتخاب کرده اید و همچنین از مقدار توصیه شده مواد شوینده برای شستشو استفاده می کنید. ماشین لباسشویی ایندزیت را بیش از حد پر نکنید، زیرا به دلیل عدم توانایی دستگاه در حل موثر مواد شوینده، نتایج شستشو مورد رضایت نخواهد بود. به یاد داشته باشید که انتخاب برنامه شستشوی economy یا quick wash (در صورت وجود) در شستشوی لباس هایی که به شدت کثیف هستند نباید صورت گیرد. همچنین ممکن است این لباس ها علاوه بر شستشوی اصلی، نیاز به یک چرخه pre-wash نیز داشته باشند تا رضایت بخش ترین نتایج شستشو حاصل شود.

خانمی در حال قرار دادن لباس های زیاد در ماشین لباسشویی ایندزیت

برای شستشوی بهتر البسه از پر کردن ماشین لباسشویی ایندزیت بپرهیزید.

10. درام ماشین لباسشویی ایندزیت نمی چرخد

علت احتمالی: نچرخیدن درام ماشین لباسشویی ایندزیت احتمالا به دلیل دارا بودن ویژگی ای است که از چرخش درام با لباس هایی که بصورت نامتعادل قرار گرفته اند، جلوگیری می کند. بنابراین در صورت نامتعادل بودن البسه درون درام ماشین لباسشویی، دستگاه سعی می کند که لباس ها را بصورت اتوماتیک مجددا درون درام پخش کند تا تعادل مورد نیاز حاصل شود. اگر البسه متعادل نشوند، فرآیند چرخش متوقف می شود. این اتفاق باعث می شود لرزش بیش از حد ماشین لباسشویی Indesit به حداقل برسد و همچنین عمر دستگاه افزایش یابد. توجه داشته باشید که برخی از مدل های ماشین لباسشویی ایندزیت نیز دارای چراغ نشانگر “Final Spin” هستند تا به شما در صورت نامتعادل بودن البسه هشدار دهند.

البته دلایل دیگری نیز برای نچرخیدن درام ماشین لباسشویی Indesit مانند خرابی قفل درب، شل شدن مهره درام و خرابی پمپ تخلیه وجود دارد. همچنین ممکن است این اتفاق به دلیل فرسودگی سیستم تعلیق و آسیب دیدگی براکت پلاستیکی در پشت دستگاه باشد.

راه حل: در صورتی که درام ماشین لباسشویی ایندزیت شما نمی چرخد توصیه می کنیم لباس ها را از آن خارج کنید، سپس دوباره آن ها را بصورت متعادل در درام پخش کنید و چرخه شستشو مورد نظر را مجددا اجرا نمایید. در صورتی که مشکل برطرف نشد برای تعمیر ماشین لباسشویی Indesit اقدام نمایید.

خانمی که به داخل درام ماشین لباسشویی ایندزیت نگاه می کند و به دلیل نچرخیدن درام عصبانی شده

مشکل نچرخیدن درام ماشین لباسشویی ایندزیت

11. طول کشیدن چرخه شستشو در ماشین لباسشویی ایندزیت

علت احتمالی: اگر چرخه شستشو البسه در ماشین لباسشویی ایندزیت شما طول می کشد، ممکن است سیستم نامتعادل بودن قرار گیری لباس ها را درون درام تشخیص داده باشد که در این حالت ماشین لباسشویی با پخش مجدد لباس ها در طول چرخه شستشو سعی می کند آن را اصلاح کند. البته توجه داشته باشید که ماشین های لباسشویی مدرن تر ایندزیت، طوری طراحی شده اند که آب کم تری مصرف کنند. این حالت به این معنی است که دستگاه لباس ها را باید در مدت زمان طولانی تری شستشو دهد که در نتیجه باعث طول کشیدن چرخه های شستشو می شود. شما می توانید برای اطلاع از زمان های تقریبی هر برنامه شستشو، به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود مراجعه کنید.

راه حل: توصیه می کنیم برای جلوگیری از بروز مشکل طول کشیدن برنامه شستشو در ماشین لباسشویی ایندزیت، لباس های بزرگ و کوچک را با هم شستشو دهید تا احتمال نامتعادل شدن البسه درون درام به حداقل برسد.

12. آب ماشین لباسشویی ایندزیت تخلیه نمی شود

علت احتمالی: تخلیه نشدن آب از ماشین لباسشویی ایندزیت به دلایل زیر است:

  • انسداد لوله تخلیه ماشین لباسشویی ایندزیت
  • خم شدگی یا پیچ خوردگی شیلنگ تخلیه
  • فرو رفتن شیلنگ تخلیه در چاه فاضلاب بیش از 10 سانتی متر
  • فعال بودن حالت “crease care” یا “rinse hold” در ماشین لباسشویی Indesit

راه حل: برای رفع مشکل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی Indesit موارد زیر را انجام دهید:

  • گرفتگی لوله تخلیه ماشین لباسشویی ایندزیت را برطرف کنید.
  • خم شدگی یا پیچ خوردگی شیلنگ تخلیه را رفع نمایید.
  • در صورتی که شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی ایندزیت را بصورت مستقیم در چاه فاضلاب قرار می دهید، مطمئن شوید که بیش از 10 سانتی متر در آن فرو نرفته باشد.
  • حالت “crease care” یا “rinse hold” ماشین لباسشویی ایندزیت را غیر فعال کنید. زیرا استفاده از هر یک از این گزینه ها، باعث توقف شستشو در مرحله آب کشی نهایی در برنامه های شستشوی الیاف سنتتیک یا مصنوعی می شود.
لوله تخلیه ماشین لباسشویی ایندزیت تا خورده است

برای تخلیه درست باید شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی ایندزیت سالم و بدون تاخوردگی باشد.

13. ماشین لباسشویی ایندزیت صدا می دهد

علت احتمالی: اگر صدای ماشین لباسشویی ایندزیت شما بلندتر از حد معمول است، دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • صداهای بلند اغلب توسط برخی از اشیا جا مانده در درام ماشین لباسشویی ایندزیت مانند فلزات یا سکه ها ایجاد می شود.
  • پمپ تخلیه گرفته است.
  • اگر ماشین لباسشویی ایندزیت شما جدید است ممکن است صداهای بلندی تولید کند که به دلیل ایراد نصب باشد.
  • جدا نکردن پیچ های محافظ ماشین لباسشویی ایندزیت هنگام نصب

راه حل: برای رفع مشکل صدای ماشین لباسشویی ایندزیت اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قبل از قرار دادن لباس ها درون ماشین لباسشویی Indesit مطمئن شوید که سکه یا فلزاتی درون جیب های لباس جا نمانده باشد.
  • در صورت گرفتگی پمپ تخلیه، آن را تمیز کنید.
  • از نصب صحیح ماشین لباسشویی ایندزیت جدید خود مطمئن شوید.
  • بعد از نصب ماشین لباسشویی ایندزیت مطمئن شوید که پیچ های محافظ جدا شده باشند.

اگر با وجود بررسی همه موارد بالا نتوانستید مشکل صدای ماشین لباسشویی ایندزیت را پیدا کنید، باید از یک تکنسین با تجربه کمک بگیرید، زیرا ممکن است یک مشکل فنی وجود داشته باشد.

خانمی به دلیل صدای ماشین لباسشویی ایندزیت گوش هایش را گرفته

صدای ماشین لباسشویی ایندزیت

14. درب ماشین لباسشویی ایندزیت گیر کرده است

علت احتمالی: گیر کردن درب و باز نشدن آن در ماشین لباسشویی ایندزیت، به این دلیل است که اگر دستگاه درون درام وجود آب را تشخیص دهد، به عنوان یک اقدام احتیاطی برای جلوگیری از نشت آب به بیرون، از باز شدن درب جلوگیری خواهد کرد. در غیر این صورت ممکن است قفل درب معیوب شده باشد. توجه داشته باشید که اصلا سعی نکنید درب را به زور باز کنید، زیرا ممکن است به درب، قفل آن و حتی ماشین لباسشویی آسیب برسانید.

راه حل: اگر درب ماشین لباسشویی ایندزیت گیر کرده است و باز نمی شود، در صورتی که آب درون درام وجود دارد ابتدا با اجرای مرحله تخلیه، آب را خالی کنید سپس مجددا باز شدن درب را امتحان کنید. اگر درب همچنان باز نمی شود برای بررسی ایراد قفل درب با یک تعمیرکار مشورت نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله دریافتیم که ماشین های لباسشویی ایندزیت علیرغم این که برند محبوبی هستند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. اما همانطور که در این مقاله نشان داده شد، می توانید به راحتی دلیل و راه حل این ایرادات را کشف کنید. اگر این مشکلات ماشین لباسشویی ایندزیت جزئی باشند، رفع آن ها نیز ساده است. اما اگر مشکل ماشین لباسشویی ایندزیت جدی و پیچیده باشد، بهتر است با تیم داره چاره تماس بگیرید.

سوالات رایج در مورد عیب یابی و روش رفع مشکلات ماشین لباسشویی ایندزیت

داشتن اطلاعات کافی در مورد جزئیات عیب یابی ماشین لباسشویی ایندزیت باعث می شود که در صورت بروز مشکل، ایراد دستگاه را به موقع شناسایی و آن را برطرف کنید یا حداقل از بروز خسارت های جدی در دستگاه جلوگیری کنید. برای این منظور در این بخش از مقاله سوالات متداول کاربران در مورد روش های برطرف کردن مشکلات ماشین لباسشویی ایندزیت را گردآوری کرده ایم. سوالات به شرح زیر هستند:

سوالات رایج در مورد عیب یابی و روش رفع مشکلات ماشین لباسشویی ایندزیت

داشتن اطلاعات کافی در مورد جزئیات عیب یابی ماشین لباسشویی ایندزیت باعث می شود که در صورت بروز مشکل، ایراد دستگاه را به موقع شناسایی و آن را برطرف کنید یا حداقل از بروز خسارت های جدی در دستگاه جلوگیری کنید. برای این منظور در این بخش از مقاله سوالات متداول کاربران در مورد روش های برطرف کردن مشکلات ماشین لباسشویی ایندزیت را گردآوری کرده ایم. سوالات به شرح زیر هستند:

1- چرا ماشین لباسشویی ایندزیت نشتی آب دارد؟
نشتی آب از ماشین لباسشویی ایندزیت به علت معیوب بودن یا اتصال نادرست شیلنگ ورودی آب، شیلنگ تخلیه و لوله کشی آب، معیوب بودن لاستیک درب و قفل درب و استفاده از ماده ی شوینده ی نامناسب است.
2- بوی بد ماشین لباسشویی ایندزیت چه علتی دارد؟
شستشوی مداوم لباس ها در دمای پایین و مسدود شدن شیلنگ تخلیه از دلایل بوی بد ماشین لباسشویی ایندزیت هستند.
3- تمیز نشدن لباس ها در ماشین لباسشویی ایندزیت چه دلیلی دارد؟
انتخاب برنامه ی شستشوی نادرست بدون در نظر گرفتن کثیفی لباس ها، استفاده ی کم از مواد شوینده و پر کردن بیش از حد دستگاه از دلایل کثیف ماندن لباس های شسته شده در ماشین لباسشویی ایندزیت هستند.
4- چگونه می توان مشکل عدم چرخش دیگ ماشین لباسشویی ایندزیت را رفع کرد؟
با پخش کردن متعادل لباس ها درون دیگ می توان مشکل نچرخیدن دیگ لباسشویی ایندزیت را برطرف کرد. در صورتی که مشکل برطرف نشد، از یک فرد متخصص کمک بگیرید.
5- علت عدم تخلیه ی آب ماشین لباسشویی ایندزیت چیست؟
مسدود شدن لوله ی تخلیه، پیچ خوردگی لوله ی تخلیه، فعال بودن حالت “”crease care یا “”rinse hold و اتصال مستقیم شیلنگ تخلیه در چاه فاضلاب و اتصال آن به اندازه ی بیشتر از 10 سانتی متر در لوله ی فاضلاب از دلایل اصلی تخلیه نشدن آب در ماشین لباسشویی ایندزیت هستند.
6- صدای ماشین لباسشویی ایندزیت برای چیست؟
مسدود شدن پمپ تخلیه، گیر کردن اشیای خارجی مانند فلزات یا سکه در درام، ایراد در نصب و جدا نکردن براکت های حمل و نقل در زمان نصب دستگاه باعث شنیده شدن صدا از ماشین لباسشویی ایندزیت می شوند.
7- برای رفع مشکل طولانی شدن زمان شستشو در ماشین لباسشویی ایندزیت چه باید کرد؟
با متعادل کردن بار درون درام و شستشوی لباس های بزرگ و کوچک با هم می توان زمان شستشوی لباس ها درماشین لباسشویی ایندزیت را متعادل کرد.
8- دلیل متوقف شدن ماشین لباسشویی ایندزیت در اواسط چرخه ی شستشو چیست؟
عدم تامین آب ورودی، ارتفاع نادرست شیلنگ تخلیه و بارگیری بیش از حد لباس ها از مهم ترین دلایل توقف شستشو در ماشین لباسشویی ایندزیت هستند.
9- چشمک زدن چراغ Wash و Rinse و Spin در ماشین لباسشویی ایندزیت نشان دهنده ی چیست؟
مسدود بودن فیلتر یا لوله ی تخلیه متصل به فاضلاب باعث می شود که چراغ Wash و Rinse و Spin در ماشین لباسشویی ایندزیت چشمک بزند.
10- باقی ماندن مواد نرم کننده در محفظه ی شوینده در ماشین لباسشویی ایندزیت برای چیست؟
انسداد مخزن مواد شوینده به دلیل باقی ماندن و سفت شدن شوینده در دفعات قبلی شستشو، استفاده از نرم کننده های غلیظ بدون رقیق کردن آن ها با آب و تراز نبودن دستگاه از علت های باقی ماندن مواد نرم کننده در مخزن شوینده ی ماشین لباسشویی ایندزیت هستند.

یک نظر برای: ارورهای ماشین لباسشویی ایندزیت و نحوه برطرف کردن آن ها

  1. حسین گفت:

    سلام
    لباسشویی ایندزیت مدل wil146sp دارم که شستشوکامل انجام میشه وموقع خشک کردن، دکمه ساعت یاتایمر روشن میشه با دکمه لوزی شکل پاور، که چشمک میزنه. لباسشویی وایمیسته
    مشکلش ازکجاست.
    ممنون

    1. آرش ابراهیمی گفت:

      سلام حسین عزیز. علت توقف لباسشویی ایندزیت تمام شدن زغال یا اشکال در برد ماشین لباسشویی زانتی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا هماهنگی اعزام تعمیرکار با شماره 02191008899 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *