آموزش و نگهداری

طول عمر ماشین لباسشویی و روش های افزایش آن

یک ماشین لباسشویی نو در کنار یک ماشین لباسشویی کهنه و قدیمی قرار دارد

ماشین لباسشویی ها بر اساس نحوه استفاده و نگهداری آن ها، طول عمر متفاوتی دارند. در این مقاله در مورد طول عمر مفید ماشین لباسشویی و نحوه افزایش آن با راهکارهایی ساده صحبت خواهیم کرد.

طول عمر ماشین لباسشویی

میانگین طول عمر ماشین لباسشویی ها صرف نظر از برند آن ها و با فرض این که هر روز یک بار از دستگاه استفاده شود، معمولا بین 10 تا 14 سال می باشد. اما اگر ماشین لباسشویی شما هر روز شستشو انجام نمی دهد و یا اگر بیش از یک بار در طول روز به شستشوی لباس ها می پردازد، بهتر است تعداد چرخه های شستشویی که اجرا می شود را برای تخمین طول عمر آن، محاسبه کنید. هر ماشین لباسشویی تعداد مشخصی از چرخه شستشو را می تواند در طول عمر خود اجرا کند که میانگین این تعداد حدود 5100 چرخه می باشد. به عبارتی ماشین های لباسشویی ارزان قیمت حدود 4000 بار چرخه و ماشین های لباسشویی رده بالا حدود 8000 بار چرخه شستشو یا بیشتر را می توانند اجرا کنند.

البته علاوه بر تعداد چرخه های شستشوی ماشین لباسشویی، نوع پارچه و لباس هایی که در دستگاه شسته می شوند نیز در طول عمر ماشین لباسشویی تاثیر دارند. مثلا کسانی که فقط لباس های روزانه و متعارف را در ماشین لباسشویی خود شستشو می دهند، نسبت به کسانی که دائما در حال شستن لباس ها و پارچه های نامتعارف مانند لباس های کار بسیار کثیف و یا پتوهای سنگین هستند، کم تر با مشکلات ماشین لباسشویی مواجه می شوند.

نحوه نگهداری و استفاده از ماشین لباسشویی در کاهش یا افزایش طول عمر دستگاه تاثیرگزار است.

ماشین لباسشویی که کنار آن نوشته طول عمر 10 تا 14 سال
میانگین طول عمر ماشین لباسشویی بین 10 تا 14 سال است.

چگونه عمر ماشین لباسشویی را افزایش دهیم؟

بروز مشکلات و عدم تعمیر به موقع آن ها در ماشین لباسشویی می تواند عمر ماشین لباسشویی را کاهش دهد. با وجود این که معمولا ماشین لباسشویی ها عمر مشخصی دارند، اما استفاده و نگهداری درست از آن ها بسیار مهم است و برای جلوگیری از کاهش عمر دستگاه باید رسیدگی و سرویس قطعات مرتبا انجام شود. زیرا نگهداری صحیح و سرویس منظم لباسشویی به شما کمک می کند تا علاوه بر بهتر شدن نتیجه شستشوی لباس ها، از بروز مشکلات پر هزینه جلوگیری کرده و عمر ماشین لباسشویی خود را افزایش دهید. در ادامه به تعدادی از اقداماتی که می توانید در جهت افزایش طول عمر ماشین لباسشویی انجام دهید، اشاره خواهیم کرد.

1. تمیز کردن منظم ماشین لباسشویی

تمیز کردن منظم قطعات ماشین لباسشویی به افزایش عمر آن کمک می کند. اجرای چرخه تمیز کردن وان ماشین لباسشویی که معمولا به عنوان یک برنامه در دستگاه تعبیه شده است، به همراه یک تمیز کننده مخصوص بدون قرار دادن لباس، یک بار در ماه به شما کمک می کند تا از تعویض وان که بسیار گران قیمت است، تا حد امکان جلوگیری کنید.

علاوه بر اجرای چرخه تمیز کننده اتوماتیک ماشین لباسشویی، دستمال کشیدن محفظه درونی، کلیدها و اطراف لاستیک درب می تواند به تمیز ماندن ماشین لباسشویی و افزایش عمر آن کمک کند. در غیر این صورت لکه های کپک و قارچ روی قطعات دائمی خواهند شد. زیرا نوار درب ماشین لباسشویی مستعد کپک زدن است و خشک نگه داشتن همیشه آن می تواند از پوسیدگی زودرس لاستیک جلوگیری کند.

شخصی در حال تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی
تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی عمر دستگاه را افزایش می دهد.

2. جلوگیری از رشد قارچ و کپک

خشک کردن لاستیک دور درب، باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی بعد از اتمام شستشو، اجرای بیشتر چرخه های آب گرم نسبت به چرخه های آب سرد و برداشتن لباس های خیس به محض اتمام چرخه، همه راه هایی برای جلوگیری از رشد کپک و قارچ درون محفظه لباسشویی هستند که می توانند باعث افزایش طول عمر ماشین لباسشویی شوند.

3. خالی کردن منظم فیلتر تخلیه

خالی و تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی به صورت منظم می تواند به افزایش عمر دستگاه کمک کند. زیرا مسدود بودن این فیلتر فشار زیادی را به ماشین لباسشویی وارد می کند که می تواند باعث فرسوده شدن سریع قطعات شود.

توصیه می شود هر سه ماه یک بار فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی را تمیز کنید.

شخصی در حال خارج کردن فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی
خالی کردن منظم فیلتر تخلیه به افزایش عمر ماشین لباسشویی کمک می کند.

4. شستشوی حجم مناسب از لباس ها

هیچ وقت حجم لباس بیش از حد یا خیلی کم را داخل ماشین لباسشویی برای شستشو قرار ندهید. پر کردن زیاد درام ماشین لباسشویی موجب می شود فشار زیادی به دستگاه وارد شود. زیرا لباس ها برای حرکت در درام به فضا نیاز دارند و نبود این فضا علاوه بر این که اجازه نمی دهد لباس ها خوب تمیز شوند، به قطعات حرکت دهنده درام نیز فشار وارد می کنند. از طرف دیگر شستشوی حجم کم لباس ها در ماشین لباسشویی، آب، مواد شوینده و زمان را هدر می دهد و علاوه بر این ماشین لباسشویی را از تعادل خارج می کند.

خارج شدن درام ماشین لباسشویی از تعادل می تواند صداهای بلندی ایجاد کند که هم آزار دهنده است و هم برای بلبرینگ درام مشکل ایجاد می کند. بنابراین همیشه باید مقدار لباس ها را بر اساس دستور العمل توصیه شده ماشین لباسشویی خود انتخاب کنید.

برای شستشوی لباس های دارای بند که ممکن است در طول شستشو در ماشین لباسشویی پیچ خورده و به لباس های دیگر گره بخورند، بهتر است از یک کیسه مخصوص شستشو استفاده کرده و آن ها را درون کیسه قرار دهید.

ماشین لباسشویی بیش از حد از لباس پر شده
پر کردن بیش از حد ماشین لباسشویی باعث کاهش طول عمر آن می شود.

5. استفاده از شوینده مناسب

هر ماشین لباسشویی دارای یک نوع شوینده توصیه شده و اطلاعاتی در مورد مقدار مصرف آن است که باید بر اساس آن عمل شود. از آنجایی که انواع شوینده های ماشین لباسشویی وجود دارد، انتخاب بین آن ها ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. به عنوان مثال ماشین لباسشویی های مدرن و کم مصرف به مواد شوینده با راندمان بالا (HE) که كف كمی تولید می کنند، نیاز دارند. این شوینده ها برای کار با لباسشویی های با راندمان بالا فرموله شده اند، به طوری که در هر چرخه شستشو نتایج خوبی به شما می دهند. این شوینده کف کم تری تولید کرده که باعث می شود با لباسشویی کم مصرف که آب خیلی کمی استفاده می کنند، سازگارتر شوند. استفاده از این نوع شوینده نه تنها فشار کم تری به ماشین لباسشویی شما وارد می کند، بلکه کف کم تر به معنای سالم ماندن لباس های شما نیز می باشد. استفاده از نوع نامناسب شوینده ها، باعث بیش از حد کار کردن ماشین لباسشویی و فرسوده شدن زود هنگام و کاهش عمر آن می شود.

6. استفاده از مقدار مناسب شوینده

استفاده بیش از حد از مواد شوینده می تواند باعث کار بیش از حد ماشین لباسشویی جهت تخلیه کامل کف تولید شده، شود. علاوه بر این مواد شوینده روی قطعات لباسشویی باقی مانده و سفت می شوند که این امر به مرور زمان می تواند آن ها را فرسوده کند و عمر ماشین لباسشویی را کاهش دهد. در نتیجه توصیه می شود مقدار کافی از شوینده را برای هر بار شستشو در ماشین لباسشویی بریزید تا هم لباس ها به خوبی شسته شوند و هم به موتور دستگاه فشار وارد نشود. زیرا بر خلاف تصور رایج، مواد شوینده بیشتر نه تنها مساوی با تمیزتر شدن لباس ها نیست، بلکه در واقع می تواند با باقی ماندن روی پارچه، بو و خوردگی ایجاد کرده و طول عمر لباس را هم کم تر کند.

یک نفر در حال ریختن شوینده در کشوی ماشین لباسشویی
استفاده از مقدار مناسب شوینده باعث افزایش عمر ماشین لباسشویی می شود.

7. چک کردن جیب لباس ها قبل از شستشو

هنگامی که اقلام کوچک مانند سکه، رسید بانکی، خودکار، دستمال کاغذی، کش مو یا کلید در جیب لباس شما جا بماند و آن لباس را درون ماشین لباسشویی برای شستشو قرار دهید، می تواند منجر به آسیب دائمی وان یا درام، شکستگی شیشه درب، انسداد لوله تخلیه و نشت آب شود. بنابراین توصیه می شود با بررسی جیب های لباس ها قبل از اینکه آن ها را درون درام قرار دهید، از کاهش طول عمر ماشین لباسشویی خود جلوگیری کنید.

کلید در درام ماشین لباسشویی است و شخصی قصد برداشتن آن را دارد
جا ماندن اشیای سخت مانند کلید در درام ماشین لباسشویی باعث آسیب به دستگاه می شود.

8. چک کردن شیلنگ های ورودی آب

هر ماشین لباسشویی به یک شیلنگ آب سرد و گرم متصل است که باید هر دو ماه یک بار از نظر ترک یا پارگی و همچنین اطمینان از محکم بودن اتصالات، بررسی شوند. زیرا تشخیص سریع هر یک از این مشکلات می تواند از آسیب جدی به ماشین لباسشویی جلوگیری کند.

توصیه می شود هر 3 تا 5 سال یک بار شیلنگ های ماشین لباسشویی را برای پیشگیری از پوسیدگی تعویض کنید.

9. استراحت دادن به ماشین لباسشویی بین دو چرخه شستشو

برای افزایش طول عمر مفید ماشین لباسشویی سعی کنید بین زمان اتمام یک چرخه شستشو تا شروع چرخه بعدی، مدت زمانی را برای استراحت دستگاه در نظر بگیرید. زیرا کار طولانی مدت برای ماشین لباسشویی می تواند به آن فشار وارد کرده و از عمر دستگاه بکاهد.

10. نصب ماشین لباسشویی در محل مناسب

قرار دادن ماشین لباسشویی در مکان اشتباه یکی از رایج ترین دلایل خرابی و کاهش طول عمر آن است. ماشین لباسشویی باید روی یک سطح صاف و در مکانی قرار بگیرد که تغییرات دمایی زیادی نداشته و اطراف آن برای تهویه مناسب باز باشند. از این رو همیشه از تراز بودن پایه های ماشین لباسشویی مطمئن شوید تا لرزش دستگاه به حداقل برسد و تهویه مناسبی را برای لباسشویی فراهم آورید.

ماشین لباسشویی روی یک سطح صاف قرار دارد
قرار دادن ماشین لباسشویی روی سطح صاف، از بروز آسیب جلوگیری می کند.

11. استفاده از چرخه شستشوی مناسب لباس ها

برای افزایش عمر ماشین لباسشویی خود همیشه از چرخه شستشوی متناسب با لباس های خود استفاده کنید. مثلا چرخه شستشوی Standard مناسب شستشوی حوله نمی باشد، زیرا می تواند به دستگاه فشار زیادی وارد کند.

12. تعمیر و رفع به موقع مشکلات ماشین لباسشویی

رفع به موقع مشکلات و تعمیر ماشین لباسشویی باعث می شود تا ایرادات عمیق تر نشده و عمر دستگاه افزایش پیدا کند. همچنین این کار می تواند هزینه تعمیرات و نیاز به آن را کاهش داده و در نتیجه دوام ماشین لباسشویی را بیشتر کند.

سخن پایانی

با استفاده و نگهداری مناسب ماشین لباسشویی، می توانید دوام و طول عمر آن را افزایش دهید. در این مقاله به توضیح روش هایی برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی پرداختیم که با رعایت آن ها می توانید تا حد زیادی باعث دوام بیشتر لباسشویی خود شوید.

به یاد داشته باشید که تعمیرکاران داره چاره برای تعمیر ماشین لباسشویی شما در صورت بروز هر گونه مشکل در دستگاه آماده خدمات رسانی به شما می باشند، فقط کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *