آموزش و نگهداری

انواع شوینده های ماشین لباسشویی

شخصی در حال فکر کردن به انواع شوینده های ماشین لباسشویی

ماشین های لباسشویی دارای شوینده های متفاوت با خصوصیات منحصر به فردی هستند که عملکرد هر کدام می تواند متفاوت باشد. زیرا با توجه به محتوای آن ها و ویژگی هایی که دارند می توانند بر نتیجه شستشو تاثیر بگذارد.

یک شوینده خوب ماشین لباسشویی باید بتواند به راحتی لکه ها را از روی لباس پاک کرده و در عین حال آن ها را سالم و نو نگه دارد. بنابراین با توجه به این که نوع مواد شوینده در تمیز و نو نگه داشتن لباس ها نقش بسزایی را ایفا می کند، در طول سال ها این شوینده ها تکامل پیدا کرده، به طوری که انواع مختلفی را با نیازها و ترجیحات مختلف افراد ارائه می دهند. از شوینده های سنتی گرفته تا شوینده های سازگار با محیط زیست، مصرف کنندگان اکنون انتخاب های زیادی دارند.

در این مقاله به صورت جامع انواع مختلف مواد شوینده و فاکتورهای کلیدی آن ها از جمله ویژگی و نوع اثرگذاری که باید در استفاده از آن ها در ماشین لباسشویی در نظر بگیرید را مورد بحث قرار خواهیم داد تا شما بتوانید شوینده مناسب لباس های خود را پیدا کنید.

در این مقاله موضوعات زیر را مطالعه خواهید کرد:

تاریخچه مواد شوینده لباس

قبل از اختراع مواد شوینده، مردم از تکه های صابون برای شستن لباس ها استفاده می کردند. با این حال در دهه 1930 میلادی اولین شوینده لباس، توسط Procter & Gamble به بازار آمد. این تولید کننده مواد شوینده بعدها در سال 1943 میلادی، تاید را تولید کرد که به دلیل استفاده از برخی مواد شیمیایی منحصر به فرد در فرمول آن، می توانست لکه های سرسخت تری را از بین ببرد. در نهایت از آن زمان به بعد وجود مواد شوینده لباس در هر خانه ای به یک نیاز تبدیل شد.

خانمی در حال شستن لباس ها به وسیله صابون در گذشته

شستن لباس ها با صابون در گذشته مرسوم بوده است.

تفاوت شوینده صابونی و سنتزی ماشین لباسشویی

شوینده های ماشین لباسشویی دو مدل صابونی (Soap) و سنتزی (غیر صابونی) دارند که هر دوی آن ها برای شستشو و تمیز کردن البسه مورد استفاده قرار می گیرد. اما این شوینده ها نسبت به هم دارای تفاوت هایی هستند. شوینده های سنتزی محصولات مصنوعی و شیمیایی هستند که از مواد پتروشیمی ساخته می شوند، در حالی که صابون از چربی های طبیعی ساخته می شود.

مواد شوینده سنتزی ماشین لباسشویی حاوی ترکیبات مصنوعی بیشتری مانند سولفات های مشتق شده از نفت، روشن کننده های نوری، رنگ ها، عطرها، فسفات ها و سایر مواد هستند که به طور مصنوعی ساخته می شوند. اگر چه ممکن است این شوینده ها حاوی مواد تجزیه پذیر مانند آنزیم ها نیز باشند، اما به هر حال کل ماده، تجزیه پذیر نخواهد بود. شوینده های سنتزی به گونه‌ ای فرموله می شوند که می توانند به طور موثری باعث تمیزی و درخشان شدن لباس ها شوند.

شوینده صابونی ماشین لباسشویی که به عنوان شوینده طبیعی و دوستدار محیط زیست نیز شناخته می شود، از ترکیب چربی و روغن های طبیعی به همراه یک حلال قلیایی تشکیل می شود که البته قدرت پاک کنندگی آن ها کم تر است. همچنین شوینده صابونی می تواند بر روی لباس ها، به ویژه در آب سخت، بقایایی از خود به جا بگذارد.

شوینده صابونی ماشین لباسشویی در کنار پارچه ها قرار گرفته

شوینده صابونی ماشین لباسشویی قدرت پاک کنندگی کم تری دارد.

به طور کلی اگر از عاملی که باعث ایجاد لکه روی لباس شده است مطمئن نیستید بهتر است از مواد شوینده سنتزی برای تمیز کردن آن ها در ماشین لباسشویی استفاده کنید. زیرا صابون می تواند لکه های تانن مانند لکه های حاصل از نوشیدنی ها مانند چای و قهوه را بیشتر تثبیت کند، به طوری که تمیز کردن آن تقریبا غیر ممکن شود.

نحوه عملکرد شوینده های ماشین لباسشویی

ماده ای که برای تمیز کردن لباس ها در شوینده های ماشین لباسشویی بسیار مهم است، سورفکتانت ها هستند. کلمه سورفکتانت از ترکیب کلمات surface active agents (مواد فعال سطح) نشات می گیرد. ساختار شیمیایی سورفکتانت به صورتی است که می تواند با هر دو نوع سطح مختلف روغن و آب ارتباط برقرار کند. در حقیقت سورفکتانت دارای یک سمت آبگریز و یک سمت آبدوست است. بنابراین وقتی یک لباس چرب با مواد شوینده حاوی سورفکتانت در آب غوطه ور می شود، سمت آبگریز سورفکتانت به چربی و سمت آبدوست آن به مولکول های آب می چسبد. هنگامی که ماشین لباسشویی شروع به حرکت دادن لباس ها می کند، مولکول های چربی توسط سوفکتانت شوینده از لباس جدا شده و در آب معلق می شوند تا سپس با تخلیه آب از دستگاه خارج شوند. بنابراین وظیفه اصلی شوینده ها که از بین بردن کثیفی لباس ها می باشد توسط سورفکتانت ها انجام می شود.

نحوه عملکرد سورفکتانت های شوینده ماشین لباسشویی

نحوه عملکرد سورفکتانت های شوینده ماشین لباسشویی

محتوای شوینده های ماشین لباسشویی

شوینده های ماشین لباسشویی محتوای گوناگونی دارند که هر کدام به منظور خاصی در فرمول شوینده گنجانده شده اند. در حقیقت کیفیت و اثربخشی یک شوینده به محتوای آن بستگی دارد که بتواند با کمک آن ها، بدون این که روی پارچه تاثیر منفی بگذارد، به طور موثر کثیفی و لکه را از روی لباس پاک کند. در ادامه به توضیح مواد تشکیل دهنده شوینده های ماشین لباسشویی و هدف استفاده از هر یک را شرح خواهیم داد.

  • بیلدر (Builder): با غیر فعال کردن مواد معدنی موجود در آب سخت به افزایش قدرت پاک کنندگی شوینده کمک می کند.
  • آنزیم: اسیدهای آمینه موجود در لکه های پروتئینی مانند لکه خون یا تخم مرغ را تجزیه می کند تا راحت تر از بین بروند.
  • نرم کننده: اصطکاک پارچه را کاهش می دهد و به پارچه حس نرمی و لطافت می بخشد.
  • روشن کننده نوری: سفیدی پارچه ها را با بازتاب هوشمندانه نور بهبود می بخشد.
  • پلیمر: در به دام انداختن و محاصره کردن کثیفی و رنگ های اضافه کمک می کند تا از رسوب مجدد آن ها روی لباس های دیگر و رنگ گرفتگی آن ها جلوگیری کند.
  • نگهدارنده (Preservative): طول عمر شوینده را افزایش می دهد.
  • حلال: برای جلوگیری از جدا شدن مواد شوینده مایع در حین نگهداری استفاده می شود.
  • تثبیت کننده (Stabilisers): به حفظ آنزیم ها و سفید کننده ها و توانایی تولید کف شوینده کمک می کند و عمر مفید پارچه را افزایش می دهد.
  • سورفکتانت: با بهبود قابلیت مرطوب کنندگی آب، باعث شل شدن و جدا شدن کثیفی از لباس شده و سپس با حل کردن و امولسیون کردن آن موجب تعلیق کثیفی در محلول شستشو می شود تا این کثیفی به وسیله آبکشی از درام ماشین لباسشویی خارج شود. در حقیقت این ماده عمل پاکسازی اصلی را انجام می دهد.

مقدار محتوای هر یک از مواد گفته شده در هر شوینده ماشین لباسشویی بر اساس برند آن متفاوت است و ممکن است حتی فاقد بعضی از این مواد نیز باشد.

محتوای شوینده های ماشین لباسشویی

محتوای شوینده های ماشین لباسشویی

انواع اشکال فیزیکی شوینده های ماشین لباسشویی

تفاوت اصلی بین انواع مواد شوینده ماشین لباسشویی در بازار در شکل فیزیکی آن هاست. هر دو مواد شوینده سنتزی و صابونی می توانند در اشکال فیزیکی مختلف وجود داشته باشند. در ادامه به توضیح خصوصیات هر کدام از اشکال شوینده های ماشین لباسشویی می پردازیم.

1. شوینده پودری ماشین لباسشویی

پودرهای شوینده ماشین لباسشویی از دهه 1930 میلادی به بازار آمده اند. معمولا این پودرها در از بین بردن لکه لباس ها (به ویژه لباس های سفید) و بوی بد در چرخه های با دمای بالا عملکرد بهتری به خصوص در مناطق با آب سخت دارند. زیرا دارای سفید کننده اکسیژنی، پاک کننده فعال و آنزیم هستند. همچنین تثبیت کننده های موجود در این شوینده به حفظ توانایی آنزیم ها و تولید کف بیشتر کمک می کند. البته در نظر داشته باشید که این شوینده ممکن است به دلیل پودری بودن، نتواند به طور موثر در چرخه های شستشو با دمای پایین آب حل شود که در این صورت امکان دارد بقایای آن بر روی پارچه ها باقی بماند.

اما در کل می توان گفت که شوینده پودری ماشین لباسشویی می تواند یک گزینه عالی و ارزان برای استفاده در ماشین لباسشویی به حساب آید. توجه داشته باشید که این مواد شوینده باید در محل خشک و خنک نگهداری شوند.

شوینده های پودری ماشین لباسشویی دارای مزایایی هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • صرف هزینه کم تر برای هر بار شستشو (مقرون به صرفه تر نسبت به مایع و قرص)
  • طول عمر بیشتر
  • موثرترین نوع شوینده برای مناطق دارای آب سخت
  • تجزیه پذیر بودن اکثر بسته بندی های شوینده های پودری
  • مناسب برای مخلوط کردن با لکه برها مانند سفید کننده های بدون کلر
  • شستشوی خوب لباس ها با لکه های گِلی و چمن

همچنین شوینده های پودری ماشین لباسشویی دارای معایبی هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • جابجایی سخت تر به دلیل سنگین بودن بسته بندی شوینده های پودری
  • حل نشدن پودر در چرخه های شستشو با دمای پایین
  • نیاز به لکه بری پارچه ها قبل از شستشو با پودر در ماشین لباسشویی
  • احتمال استفاده مقدار نامناسب از پودر در هر بار شستشو
  • احتمال باقی ماندن بقایای پودر در جاپودری یا روی لباس
شوینده پودری ماشین لباسشویی در کنار لباس ها قرار دارد.

شوینده پودری ماشین لباسشویی عملکرد خوبی دارد.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از پودرهای دستی در ماشین لباسشویی خود استفاده نکنید. زیرا این شوینده ها کف بیش از اندازه ای در ماشین لباسشویی تولید کرده که در نهایت می تواند به دستگاه آسیب رسانده و آن را خراب کنند.

2. شوینده مایع ماشین لباسشویی

شوینده های مایع ماشین لباسشویی در دهه 1950 میلادی وارد بازار شدند. این شوینده ها محبوب ترین نوع شوینده هستند، به طوری که 75 درصد از فروش کل شوینده ها را به خود اختصاص داده اند. شوینده های مایع معمولا فاقد سفید کننده هستند، بنابراین شوینده ملایم تری به حساب می آیند. اما این ملایم بودن می تواند باعث شود که بعد از چندین بار استفاده فقط از شوینده مایع، لگن ماشین لباسشویی بو بگیرد، به طوری که مدام نیاز به تمیز کردن آن داشته باشید. اما این شوینده به دلیل نداشتن سفید کننده بسیار مناسب شستشوی لباس های رنگی می باشد، زیرا از رنگ پریدگی آن ها جلوگیری می کند.

لباس های رنگی در حال شسته شدن هستند.

شوینده مایع ماشین لباسشویی مناسب شستن لباس های رنگی است.

به دلیل حل شدن سریع مایع شوینده ماشین لباسشویی، لکه بری پارچه ها بهتر صورت می گیرد و این باعث می شود که این شوینده در همه دماهای شستشو (چه پایین و چه بالا) عملکرد بهتری از خود نشان دهد. در حقیقت این شوینده برای از بین بردن لکه های مواد غذایی، روغن یا چربی مفید است، زیرا به دلیل مایع بودن می تواند به راحتی در الیاف پارچه نفوذ کند. علاوه بر این ها می توان مایع شوینده ماشین لباسشویی را در مدل های مختلف از جمله مدل ضد حساسیت یا مناسب لباس های رنگی، مشکی و سفید در رایحه های مختلف پیدا کرد.

ناگفته نماند که شما می توانید مواد شوینده مایع را روی سرآستین ها و یقه های لباس ها بمالید و سپس بلافاصله آن ها را در ماشین لباسشویی بشویید تا این قسمت ها بهتر تمیز شوند.

شوینده های مایع ماشین لباسشویی دارای مزایایی هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • ارزان قیمت تر نسبت به قرص شوینده ماشین لباسشویی
  • موثر در از بین بردن لکه های روغن و چربی
  • عدم نیاز به لکه بری پارچه ها قبل از شستشو با مایع شوینده در ماشین لباسشویی
  • دارای رایحه های مختلف
  • حل شدن سریع و عدم جاگذاری بقایای شوینده

همچنین شوینده های مایع ماشین لباسشویی دارای معایبی هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • احتمال استفاده زیاد از شوینده مایع در هر بار شستشو در ماشین لباسشویی
  • تجزیه پذیر نبودن اکثر ظروف مایع شوینده
  • عدم هماهنگی با مواد پاک کننده اضافی دیگر مانند لکه برها به دلیل بر پایه آب بودن
  • جابجایی سخت تر بسته بندی به دلیل داشتن آب و سنگین بودن محصول
  • هدر رفتن مایع شوینده در همان ابتدای چرخه به دلیل حل شدن و خارج شدن سریع مایع از درام طی عمل تخلیه
  • عدم داشتن سفید کننده و در نتیجه افزایش احتمال بو گرفتگی درام ماشین لباسشویی
شخصی در حال ریختن شوینده مایع ماشین لباسشویی در پیمانه

شوینده مایع ماشین لباسشویی شوینده ای ملایم است.

3. قرص شوینده ماشین لباسشویی

استفاده از قرص های شوینده ماشین لباسشویی که اخیرا وارد بازار شده اند، به مراتب راحت تر است. این قرص ها به شکل های مختلفی وجود دارند، مثلا ممکن است قرص به صورت پودر فشرده باشد و یا از کنار هم قرار گرفتن چند ژل و چند مایع در یک پوشش قابل حل ساخته شود. میزان و دوز این قرص ها از قبل اندازه گیری شده و در یک قرص گنجانده شده است که این امر باعث می شود که استفاده از قرص نسبت به شوینده های دیگر از جمله پودر و مایع راحت تر باشد. قرص شوینده هنگامی که در ماشین لباسشویی قرار می گیرد و چرخه شستشو شروع می شود، آرام آرام حل شده و شوینده درون آن در درام پخش می شود.

قرص های شوینده ماشین لباسشویی در مدل های مختلفی از جمله نوع ضد حساسیت، سازگار با محیط زیست و دیگر مدل ها موجود است. البته شاید این شوینده برای از بین بردن لکه های نقطه ای روی لباس خیلی موثر نباشد.

قرص های شوینده ماشین لباسشویی دارای مزایایی هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • عدم نیاز به اندازه گیری در هر بار شستشو در ماشین لباسشویی و در نتیجه استفاده راحت تر
  • عدم احتمال استفاده از مقدار نامناسب از شوینده
  • سبک و آسان برای استفاده به ویژه برای افراد مسن یا ناتوان
  • امکان استفاده از فن آوری مدرن چند کاره بودن در قرص ها (مانند قرص های 3 در 1)
  • حل شدن آرام قرص و در نتیجه هدر نرفتن تمام شوینده در همان ابتدای چرخه شستشو

همچنین شوینده های قرصی ماشین لباسشویی دارای معایبی هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • افزایش هزینه تقریبا 50 درصد در هر بار شستشوی ماشین لباسشویی در مقایسه با شوینده پودری یا مایع
  • نیاز به لکه بری پارچه ها قبل از شستشو با قرص در ماشین لباسشویی
  • احتمال گیر کردن قرص در درام و حل نشدن کامل آن
  • حل نشدن قرص در چرخه های شستشو با دمای پایین
یک نفر در حال قرار دادن قرص شوینده در ماشین لباسشویی

استفاده از قرص ماشین لباسشویی راحت تر از سایر شوینده هاست.

4. توپ شوینده ماشین لباسشویی

توپ های شوینده ماشین لباسشویی به عنوان یک نوع شوینده جدید در درام دستگاه در کنار لباس های دیگر قرار می گیرد و طی چرخه شستشو آن ها را تمیز می کند. این توپ ها جایگزین مدرنی برای شوینده های سنتی هستند که بارها قابل استفاده مجدد بوده و در نتیجه سازگار با محیط زیست هستند. عملکرد توپ لباسشویی به این صورت است که به وسیله مواد معدنی موجود در خود به طور طبیعی آب را یونیزه کرده که به تجزیه بهتر کثیفی لباس کمک می کند. این توپ های شوینده بسته به محصول، می توانند تا 200 بار مورد استفاده مجدد قرار گیرند. بنابراین می توان گفت که این شوینده یک گزینه سازگار با محیط زیست و بدون تولید هیچ گونه محصول جانبی است. اما با این حال ممکن است در از بین بردن لکه های سر سخت خیلی موثر نباشد.

دو توپ شوینده در درام ماشین لباسشویی قرار دارند

توپ شوینده ماشین لباسشویی امکان چندین بار استفاده را دارد.

انواع ویژگی های شوینده های ماشین لباسشویی

شوینده های مختلف ماشین لباسشویی موجود در بازار صرفه نظر از شکل آن ها، خصوصیات و ویژگی های متفاوتی دارند که هر کدام برای هدف خاصی طراحی شده اند. بنابراین هر کدام از آن ها برای مصارف خاصی استفاده می شود که در ادامه رایج ترین آن ها را توضیح داده و هدف هر یک را مشخص می کنیم.

1. شوینده بیولوژیکی (Biological) ماشین لباسشویی

شوینده های بیولوژیکی ماشین لباسشویی یکی از بهترین گزینه ها برای از بین بردن لکه های روی لباس هستند، زیرا حاوی آنزیم هایی می باشند که قدرت پاک کنندگی را افزایش می دهند. این شوینده ها لکه های پروتئینی مانند خون، عرق و مواد غذایی را هدف قرار داده و آن ها را تجزیه می کنند تا بتوانند به طور موثر لکه های سر سخت را از بین ببرند. همچنین سفید کننده موجود در شوینده بیولوژیکی در از بین بردن لکه های سخت حتی در چرخه های شستشو با دمای پایین آب موثر است.

روشن کننده نوری موجود در شوینده بیولوژیکی می تواند از کدر شدن لباس های سفید جلوگیری کند. بنابراین این شوینده در سفید کردن پارچه های سفید بسیار عالی عمل می کند. اما به دلیل وجود روشن کننده نوری ممکن است برای لباس های رنگی خیلی مناسب نباشد، زیرا باعث رنگ پریدگی آن ها می شود. همچنین استفاده از شوینده های بیولوژیکی برای شستشوی پارچه های ظریف مانند ابریشم یا پشم، لباس های کودک و لباس های افراد با پوست حساس توصیه نمی شود.

البته اکثر افراد ممکن است تفاوت زیادی بین شوینده های بیولوژیکی یا غیر بیولوژیکی احساس نکنند، اما خانواده هایی که دارای بچه هستند و یا شغل هایی مانند مکانیک دارند، به احتمال زیاد متوجه تفاوت آن ها خواهند شد. زیرا شوینده بیولوژیکی با محتوای خاص خود در از بین بردن لکه ها می تواند خیلی بهتر عمل کند.

شوینده بیولوژیکی ماشین لباسشویی

شوینده بیولوژیکی ماشین لباسشویی گزینه مناسب برای از بین بردن لکه روی لباس

2. شوینده غیر بیولوژیکی (Non Biological) ماشین لباسشویی

شوینده غیر بیولوژیکی (Non Biological) ماشین لباسشویی گزینه ای عالی برای نوزادان و کسانی است که پوست حساسی دارند. زیرا این شوینده هیچ آنزیم، رایحه و رنگی ندارد و بنابراین لباس هایی که با این شوینده شسته می شوند احتمال کم تری دارد که پوست را تحریک کنند. اما از طرف دیگر می توان گفت که این شوینده به دلیل نداشتن آنزیم نمی تواند در پاک کردن لکه ها به خصوص لکه های پروتئینی به خوبی شوینده بیولوژیکی عمل کند.

3. شوینده محافظ رنگ پارچه (Colour safe) ماشین لباسشویی

شوینده محافظ رنگ پارچه ماشین لباسشویی برای شستشوی پارچه های رنگی بسیار مناسب است. این شوینده حاوی آنزیم ها و محافظ های رنگی با فرمول خاصی می باشد که برای جلوگیری از محو شدن رنگ پارچه طراحی شده است. بنابراین استفاده از این شوینده برای از بین بردن لکه های روی لباس های رنگی ایده آل است. اما شاید برای از بین بردن لکه های لباس های سفید خیلی خوب عمل نکند.

لباس های رنگی در آب در حال شسته شدن هستند

شوینده محافظ رنگ پارچه ماشین لباسشویی مناسب شستن لباس های رنگی

4. شوینده پارچه های حساس (Delicates) ماشین لباسشویی

شوینده پارچه های حساس (Delicates) ماشین لباسشویی هیچ آنزیم، مواد روشن کننده و یا سفید کننده ای ندارد. این بدان معنی است که این شوینده، بسیار ملایم تر از شوینده های استاندارد دیگر است. پارچه های ظریف مانند ابریشم، توری و پشم نیاز به استفاده از شوینده های ملایم در ماشین لباسشویی دارند. بنابراین باید برای شستشوی این پارچه ها به دنبال مواد شوینده ای باشید که روی بسته بندی آن ها کلمه لطیف، حساس یا ظریف نوشته شده باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که برای شستشوی پارچه های ظریف از استفاده از شوینده هایی که حاوی آنزیم های قوی یا سفید کننده هایی که می توانند به این پارچه ها آسیب برسانند، خودداری کنید.

5. شوینده ضد حساسیت (Hypoallergenic) ماشین لباسشویی

مواد شوینده ضد حساسیت ماشین لباسشویی برای حذف مواد حساسیت زا مانند موی حیوانات خانگی، گرده و غبار از روی پارچه طراحی شده اند. به طوری که این شوینده ها می توانند به کاهش احتمال قرار گرفتن در معرض آلرژن ها کمک کنند.

افرادی که از آلرژی یا آسم رنج می برند باید از شوینده های ضد حساسیت یا Hypoallergenic برای شستن لباس های خود در ماشین لباسشویی استفاده کنند. این شوینده ها از نظر حساسیت پوستی تست شده و به عنوان محصولی ایمن برای پوست تایید شده اند. در واقع این شوینده ها معمولا فاقد آلرژن های رایج مانند آنزیم ها، مواد شیمیایی تحریک کننده و عطرها هستند. بنابراین اگر پوست شما به مواد شوینده معمولی واکنش های آلرژیک نشان می دهد، استفاده از شوینده های ضد حساسیت می تواند مفید باشد.

6. شوینده با راندمان بالا یا High Efficiency (HE) ماشین لباسشویی

شوینده با راندمان بالا یا High Efficiency (HE) ماشین لباسشویی، برای دستگاه های مدرنی که نیاز به آب زیادی ندارند، طراحی شده است. شوینده HE، کف کم تری تولید می کند که باعث می شود آبکشی لباس ها با حداقل میزان مصرف آب به خوبی انجام شود.

7. شوینده لباس های مشکی و تیره ماشین لباسشویی

برای حفظ رنگ و جلوگیری از سفیدک زدن لباس های مشکی و تیره، باید آن ها را با ماده شوینده ای در ماشین لباسشویی شستشو دهید که مخصوص لباس های تیره یا مشکی هستند. زیرا این شوینده ها حاوی مواد محافظ رنگ هستند که به حفظ رنگ اصلی لباس کمک می کنند.

شخصی در حال قرار دادن لباس های مشکی در ماشین لباسشویی

شوینده مشکی و تیره ماشین لباسشویی مناسب شستشوی لباس های تیره و مشکی

8. شوینده لکه بر ماشین لباسشویی

اگر نیاز به شستشوی لکه های روی لباس ها مانند لباس کودکان یا لباس کار دارید، مواد شوینده مورد استفاده شما باید خاصیت لکه بری داشته باشد. زیرا این نوع شوینده ها حاوی سورفکتانت های قوی هستند که به طور موثر لکه های سر سخت لباس ها را از بین می برد. در نظر داشته باشید که روی بسته بندی این مواد شوینده معمولا عباراتی از جمله لکه زدایی یا لکه بری نوشته شده است.

9. شوینده بدون عطر و رایحه ماشین لباسشویی

مواد شوینده ماشین لباسشویی در عطرها و رایحه های مختلفی عرضه می شود تا حس تازگی و بوی خوب را به لباس ها القا کند. اما باید در نظر داشته باشید که این عطرهای قوی می توانند باعث ایجاد حساسیت یا آلرژی در برخی افراد شوند. بنابراین برای جلوگیری از این امر، باید به دنبال شوینده هایی باشید که عبارت بدون عطر یا بدون رایحه روی آن ها نوشته شده است و یا از شوینده هایی استفاده کنید که از روغن های طبیعی برای ایجاد رایحه استفاده می کنند.

10. شوینده دوستدار محیط زیست (Eco friendly) ماشین لباسشویی

شوینده های دوستدار محیط زیست یا Eco friendly ماشین لباسشویی با ترکیبات تجزیه پذیر و گیاهی فرموله شده اند تا اثرات زیست محیطی آن ها کاهش داده شود. این شوینده ها عاری از مواد شیمیایی مانند فسفات، روشن کننده های نوری و عطرهای مصنوعی هستند که می توانند به لباس و محیط زیست آسیب برسانند. برای مثال فسفات یک ماده شیمیایی است که با آلوده کردن آب، می تواند اثرات مضری بر اکوسیستم ها بگذارد که امروزه ماده زئولیت جایگزین این ماده شده است. این شوینده ها همچنین اغلب در بسته بندی های قابل بازیافت عرضه می شوند که می تواند به تجزیه کامل آن ها کمک کند. بنابراین توصیه می شود برای محافظت از آب و محیط زیست، شوینده هایی را انتخاب کنید که دوستدار طبیعت باشند.

سخن پایانی

انتخاب بین انواع مختلف شوینده های ماشین لباسشویی ممکن است دشوار باشد، اما اکنون که این مقاله را مطالعه کرده اید، می توانید تفاوت ها و همچنین مزایا و معایب هر یک را تشخیص داده و بهترین و مناسب ترین گزینه را برای شستشوی لباس های خود در نظر بگیرید.

در صورتی که لباس ها در ماشین لباسشویی شما به خوبی شسته نشده و یا دستگاه شما دچار مشکل شده است، می توانید برای تعمیر ماشین لباسشویی خود به صورت تخصصی با تعمیرکاران داره چاره مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *