آموزش و نگهداری

بهترین روش های نگهداری از کولر گازی و تمیز کردن آن

مردی که از کارکرد خوب کولر گازی راضی است

کولر گازی ها نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کنند. اما احتمالا تا زمانی که خراب نشده اند، ضرورت آن ها را درک نخواهیم کرد. نگهداری نادرست از دستگاه های تهویه مطبوع مانند این است که عمدا برای خود دردسر درست کنیم. همچنین هزینه هایی که برای راحتی در خانه صرف می شوند، آنقدر زیاد هستند که برای ما اهمیت داشته باشند و اگر سیستم گرمایش و سرمایش ما به طور موثر کار نکند، این هزینه ها می تواند بیشتر و بیشتر شود. خوشبختانه، کارهای زیادی وجود دارد که با انجام آن ها می توانیم مطمئن شویم که کولر گازی ما، تا حد امکان بهینه کار می کند.

نگهداری صحیح از کولر گازی ممکن است کاری سخت و یا غیر ضروری به نظر برسد. اما اگر بدانیم که دقیقا چه کاری باید انجام دهیم و به چه نکاتی توجه کنیم، می توانیم به سادگی از مزایای تمیز نگه داشتن کولر گازی خود بهره ببریم و عمر دستگاه را نیز افزایش دهیم. در نتیجه در این مقاله قصد داریم بهترین روش های تمیز نگه داشتن سیستم تهویه مطبوع را به شما معرفی کنیم.

تمیز کردن کولر گازی

قبل از اینکه به جزئیات نحوه تمیز کردن کولر گازی بپردازیم، باید به شما یادآوری کنیم که قبل از انجام هر کاری باید برق کولر گازی خود را قطع کنید. این کار یک مورد مهم برای حفظ ایمنی شما است که نباید به هیچ عنوان نادیده گرفته شود. اگر نمی توانید دستگاه تهویه مطبوع خود را از برق بکشید، به کمک جعبه فیوز برق آن را قطع نمایید. وقتی این کار انجام شود، برای شروع تمیزکاری آمادگی پیدا خواهید کرد، در نتیجه در ادامه به توضیح مراحل انجام کار می پردازیم.

شخصی که دو شاخه برق کولر گازی را از پریز برق کشیده

قبل از شروع تمیزکاری کولر گازی حتما آن را از برق بکشید.

تمیز کردن فیلترهای هوای کولر گازی

کثیف بودن فیلترهای هوای تهویه مطبوع از رایج ترین دلایل کار نکردن کولر گازی، با حداکثر بازده است. فیلترها نسبتا سریع، کثیف می شوند و انسداد آن ها، باعث سختی در گردش هوا از داخل و خارج دستگاه و همچنین باعث ایجاد بوی نامطبوع در کولر گازی می شوند. بهترین روش این است که فیلترهای هوای کولر گازی خود را هر 4 تا 10 هفته یکبار تمیز و یا تعویض کنید. به خصوص اگر دستگاه به طور منظم کار می کند این کار را زود به زودتر انجام دهید. تعویض فیلتر کولر گازی یک فرآیند ساده است که به معنای واقعی کلمه در عرض چند دقیقه انجام می شود. اگر فیلتر دائمی دارید، هر ماه یا بیشتر آن را بشویید. زیرا تمیز بودن فیلترهای هوا به معنی کارآمدتر بودن کولر گازی است. علاوه بر این یک فیلتر تمیز مصرف انرژی را حدودا تا 15 درصد کاهش می دهد.

شخصی در حال درآوردن فیلترهای کثیف کولر گازی

کثیف بودن فیلترهای هوای کولر گازی باعث بازدهی پایین دستگاه می شود.

تمیز کردن کویل های کولر گازی

کویل های کولر گازی به دستگاه کمک می کند تا راندمان بهینه تری داشته باشد. وقتی کویل های کولر گازی کثیف باشند، قادر به انتقال گرما نیستند که این اتفاق می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد دستگاه شود. تمیز کردن کویل های کولر گازی های پنجره ای که در مکان های صعب العبور قرار گرفته اند، می تواند مشکل ساز باشد. اما اگر بتوانید به آن ها دسترسی پیدا کنید، بدون نیاز به جابجایی، به راحتی تمیز می شوند.

برای تمیز کردن کویل های تهویه مطبوع، وجود کثیفی و گرد و غبار را روی کویل های کولر گازی های پنجره ای و کولر گازی های کوچک تر بررسی نمایید. در صورت وجود گرد و غبار با استفاده از یک فرچه یا پارچه ی نرم آن را برطرف کنید. اگر کثیفی کویل ها همچنان باقی مانده است، با یک اسپری حاوی محلول آب و صابون، آن ها را اسپری کنید و با فرچه یا پارچه تمیز کنید و بگذارید خشک شود. توجه داشته باشید که زیاد از صابون استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد کف و در نتیجه باعث تجمع سریع تر کثیفی در دفعات بعدی می شود.

کویل های کولر گازی کثیف و دارای گرد و غبار هستند.

کثیفی کویل ها باعث داغ شدن کولر گازی و خرابی آن می شود.

تمیز کردن سوراخ زهکشی کولر گازی

در قسمت زیر کولر گازی، درست زیر پره های اواپراتور یک سوراخ زهکشی یا تخلیه وجود دارد. این سوراخ کوچک باید همیشه تمیز نگه داشته شود تا کولر گازی بتواند به درستی عمل کند. یک راه ساده برای تمیز کردن آن، استفاده از یک تکه سیم کوچک یا یک گیره کاغذ خم شده است.

شیلنگ و سوراخ زهکشی یا تخلیه آب کولر گازی

علاوه بر سوراخ زهکشی کولر گازی، شیلنگ تخلیه را نیز تمیز کنید.

از بین بردن کپک و قارچ در کولر گازی

کولرهای گازی مکان مناسبی برای رشد کپک ها و قارچ ها هستند. در نتیجه می بایست با بررسی های منظم از عدم رشد کپک و قارچ در کولر گازی اطمینان حاصل کرد. اگر کولر گازی شما کپک یا قارچ زده است، تمیز کردن آن روش متفاوت تری دارد. در صورتی که کپک زیاد نباشد، می توانید با محلول آب و سفید کننده آن را تمیز کنید. بطوریکه یک واحد سفید کننده و 10 واحد آب را با هم ترکیب کنید و روی آن اسپری نمایید، سپس با پارچه ای قارچ ها را تمیز کنید تا آثار کپک زدگی از بین برود و در آخر اجازه بدهید تا خشک شود.

اگر کپک زدگی در کولر گازی زیاد باشد، بطوریکه قارچ در مکان های غیر قابل دسترس تری از جمله پمپ ها و لوله ها ایجاد شده باشد، با یک متخصص تماس بگیرید. با این حال، ممکن است نیاز به یک کولر گازی جدید داشته باشید تا از داشتن هوای تمیز و غیر آلوده در فضای منزل خود مطمئن شوید.

کپک روی دریچه کولر گازی رشد کرده است.

رشد کپک و قارچ در کولر گازی باعث آلوده شدن هوای خارج شده از دستگاه می شود که برای سلامتی مضر است.

بطور منظم کولر گازی خود را چک کنید

مشکلات به وجود آمده در کولر گازی اغلب به دلیل این است که در طول زمان به آن ها اهمیت داده نشده و همین امر باعث بدتر شدن این مشکلات شده است. در صورتی که اگر این مشکلات زود تشخیص داده شوند، ممکن است با یک راه حل ساده، سریعا برطرف شوند. بنابراین، برای جلوگیری از خراب شدن کولر گازی و نیاز به تعویض آن، به طور منظم دستگاه و دریچه های هوای آن را چک کنید تا مطمئن شوید که تمیز هستند، هیچ انسدادی ندارند و نحوه کار کولر گازی به درستی انجام می شود.

یونیت بیرونی کولر گازی را فراموش نکنید

دلیل بروز بسیاری از مشکلات در کولر گازی، ناشی از فراموشی پنل بیرونی واحد تهویه مطبوع و کندانسور آن است. زیرا قطعاتی که در فضای باز قرار می گیرند، به راحتی می توانند خاک، زباله، پرز، حشرات، و گرد و غبار را به خود جمع کنند. تمیز کردن قسمت بیرونی کولر گازی فوق‌ العاده آسان است، بطوریکه با یک شیلنگ آب می توانید به آرامی روی آن آب بریزید تا تمیز شود. فقط یادتان باشد کولر گازی را از برق بکشید.

پرنده روی یونیت بیرونی کولر گازی لانه کرده است.

یونیت بیرونی کولر گازی در معرض لانه کردن پرنده ها و در نتیجه تجمع زباله و گرفتگی هستند.

مراقب انسداد و گرفتگی مسیر گردش هوا در کولر گازی باشید

اطمینان حاصل کنید که هیچ چیزی مسیر گردش هوای کولر گازی را مسدود نکرده باشد. برای مثال در واحد بیرونی کولر گازی ممکن است گیاهان اطراف آن رشد کرده و جلوی دستگاه را گرفته باشند و یا حتی ساقه های آن به درون کولر گازی نفوذ کنند و باعث گرفتگی مسیر گردش هوا شوند. با توجه به این که دستگاه های تهویه مطبوع برای کارکرد بهینه به جریان هوا نیاز دارند، بنابراین هر چیزی که مانع این امر باشد می تواند باعث خرابی و یا خوب کار نکردن دستگاه شود.

سرویس کولر گازی

در آخر لازم است بگوییم که یکی از کارهایی که می توانید برای آماده سازی قسمت های مختلف سیستم گرمایشی و سرمایشی تهویه مطبوع خود برای فصول مختلف انجام دهید، سرویس کردن کولر گازی است. ما در داره چاره تکنسین های متخصص و آموزش دیده ای داریم که آماده انجام بازرسی کامل، تنظیم، تعمیرات و سرویس کولر گازی شما هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *