آموزش و نگهداری

راهکارهای جلوگیری از کپک زدن ماشین ظرفشویی

کپک زدن ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از وسایل پرکاربرد است که برای شستشوی ظروف استفاده می شود، از این رو تمیز نگه داشتن این دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. کپک زدن ماشین ظرفشویی یکی از مشکلات رایج در این دستگاه است که باید با انجام اقدامات ضروری از این مشکل پیشگیری کرد.

ماشین ظرفشویی در اکثر مواقع به دلیل رطوبت و تاریک بودن دستگاه بستر مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ ها می باشد، از این رو حتی در صورت تمیز شدن ظروف در ماشین ظرفشویی باید میکروب های موجود در ماشین ظرفشویی را کنترل کنید تا ظروف شسته شده ضدعفونی شود. در این مقاله قصد داریم روش های جلوگیری از کپک زدن ماشین ظرفشویی را به شما معرفی کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

1- تمیز کردن لاستیک درب دستگاه برای جلوگیری از کپک زدن ماشین ظرفشویی

برای رفع مشکل کپک زدن ماشین ظرفشویی باید بخش هایی از دستگاه که احتمال تجمع کپک در آنجا زیاد است را با محلول ضدعفونی کننده تمیز کنید. لاستیک درب ماشین ظرفشویی یکی از قسمت هایی است که قارچ ها و باکتری ها در آن محل جمع می شوند، از این رو این بخش از ماشین ظرفشویی باید هر دو هفته یک بار به صورت مرتب تمیز شود.

خوشبختانه، تمیز کردن لاستیک درب ظرفشویی کار بسیار ساده ای است، شما می توانید با استفاده از یک مسواک و ترکیب ماده ی شوینده با آب این کار را انجام دهید. برای افزایش قدرت ضدعفونی کردن می توانید مقداری سرکه را نیز با آب ترکیب کنید. بعد از تمیز کردن لاستیک درب ظرفشویی برای جلوگیری از تجمع مجدد میکروب ها و قارچ ها، لاستیک را با استفاده از یک حوله خشک کنید.

یک نفر در حال تمیز کردن لاستیک درب ماشین ظرفشویی

تمیز کردن لاستیک درب ماشین ظرفشویی برای جلوگیری از کپک زدن دستگاه

2- تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی برای پیشگیری از کپک زدن ماشین ظرفشویی

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی یکی دیگر از راهکارهای رفع مشکل کپک زدن ماشین ظرفشویی است. فیلتر ماشین ظرفشویی یکی دیگر از قسمت های ظرفشویی است که امکان دارد بر اثر تجمع باکتری ها و قارچ ها آسیب ببیند. فیلتر ظرفشویی وظیفه ی جمع آوری ذرات غذا و زباله ها از روی ظروف را بر عهده دارد. غذای فاسد می تواند باعث رشد کپک در ماشین ظرفشویی شود. برای جلوگیری از کپک زدن ماشین ظرفشویی، حداقل هفته ای یک بار فیلتر را تمیز کرده و ماهیانه یک بار آن را با مخلوط آب و صابون بشوئید.

فیلتر ماشین ظرفشویی معمولا در کف دستگاه قرار دارد. برای تمیز کردن فیلتر می توانید آن را چرخانده و به راحتی بیرون بکشید. برای پیدا کردن محل دقیق فیلتر ماشین ظرفشویی و نحوه ی خارج کردن آن می توانید از دفترچه ی راهنمای ماشین ظرفشویی کمک بگیرید.

یک نفر در حال تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی برای جلوگیری از کپک زدن دستگاه

3- باز کردن درب ماشین ظرفشویی برای خشک شدن آن

باز گذاشتن درب ماشین ظرفشویی برای خشک شدن دستگاه یکی دیگر از روش های جلوگیری از کپک زدن ماشین ظرفشویی است. به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی بهتر است که بعد از هر چرخه ی شستشو اجازه دهید، ظروف در هوا خشک شود یا خودتان ظروف را خشک کنید، اما این موضوع می تواند باعث بروز مشکلاتی در دستگاه شود. اگر ظروف خود را با این روش خشک می کنید، بعد از هر بار چرخه ی شستشو از خشک بودن ماشین ظرفشویی اطمینان حاصل کنید. درب ماشین ظرفشویی را باز بگذارید تا رطوبت موجود در دیگ ماشین ظرفشویی خشک شود.

ماشین ظرفشویی با درب باز

باز کردن درب ماشین ظرفشویی برای خشک شدن دستگاه و جلوگیری از کپک زدن آن ضروری است

4- استفاده از سرکه سفید و جوش شیرین برای جلوگیری از ایجاد کپک در ماشین ظرفشویی

برای تمیز کردن کپک از ماشین ظرفشویی نیازی به استفاده از محلول های تمیز کننده ی پرهزینه نیست. شما می توانید از سرکه سفید و جوش شیرین استفاده کنید. سرکه سفید و جوش شیرین برای ظروف و مواد غذایی بی خطر هستند و به سنسورها و اجزای ماشین ظرفشویی آسیب نمی زنند، اما محلول ها و سفید کننده های شیمیایی به سنسورهای دستگاه آسیب می زند.

برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی مخلوطی از آب، سرکه سفید و جوش شیرین را به فضای داخلی دستگاه بپاشید و ده دقیقه منتظر بمانید، بعد از ده دقیقه چرخه ی شستشوی داغ را اجرا کنید. در طول چرخه ی شستشو نیز یک کاسه سرکه را در طبقه ی بالای ماشین ظرفشویی قرار داده و مقداری جوش شیرین را در کف ظرفشویی بپاشید. اگر ماشین ظرفشویی شما خیلی کثیف است، می توانید قفسه ها را از دستگاه خارج کرده و آن ها را جداگانه بشوئید.

در تمیز نگه داشتن ماشین ظرفشویی دقت زیادی داشته باشید و هر ماه این کار را انجام دهید تا از کپک زدن دستگاه جلوگیری کنید. تمیز کردن ظرفشویی نه تنها به تمیز شدن ظروف کمک می کند، بلکه طول عمر دستگاه را نیز افزایش می دهد.

یک نفر در حال تمیز کردن ماشین ظرفشویی با مخلوطی از سرکه و جوش شیرین

تمیز کردن ماشین ظرفشویی با سرکه و جوش شیرین برای جلوگیری از کپک زدن آن

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مشکل کپک زدن ماشین ظرفشویی و راهکارهای جلوگیری از آن پرداختیم. امیدواریم با راهکارهای ارائه شده در این مقاله بتوانید از کپک زدن ظرفشویی جلوگیری کنید. در صورتی که خودتان نتوانستید، مشکل کپک زدن ماشین ظرفشویی را برطرف کنید، می توانید از یک متخصص تعمیر لوازم خانگی مجرب کمک بگیرید.

در آخر یادآوری می کنیم که شما ارزیابی ماشین ظرفشویی می توانید با مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی داره چاره تماس گرفته و از یک تکنسین حرفه ای کمک بگیرید.

یک نظر برای: راهکارهای جلوگیری از کپک زدن ماشین ظرفشویی

  1. رضا گفت:

    بسیار ممنونم به خاطر مطالب مفید و با ارزشتون

    1. آرش ابراهیمی گفت:

      درود رضا عزیز، خوشحالیم که رضایت داشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *