آموزش و نگهداری

کولر گازی را خودتان عیب یابی کنید!

تعمیرکار لوازم خانگی که اسپلیت را برای عیب یابی باز کرده و در حال پیدا کردن مشکل کولز گازی است

با گرم تر شدن زمین، هوا هر تابستان داغ تر از سال پیش شده و نیاز ما به کولر به خصوص نوع گازی آن بیشتر می شود. در این مواقع به طور قطع یک سیستم تهویه هوای خراب، چیزی نیست که ما بتوانیم با آن کنار بیاییم. اگر اسپلیت شما دچار مشکل اساسی و بزرگی شده است، بهترین راه، کمک گرفتن از یک تکنسین لوازم خانگی است؛ با این حال، همه مسائل نیاز به کمک حرفه ای ندارند و می توانند به تنهایی حل شوند. در اینجا یک راهنمای اصلی برای عیب یابی کولر گازی آورده شده است تا در جهت عیب یابی سیستم سرمایشی تان به شما کمک کند.

تکنسین لوازم خانگی که با کلاه و لباس ایمنی در حال باز کردن کولر گازی به کنک پیچ گوشتی است

برای تعمیرات کولر گازی می توان از یک تکنسین حرفه ای کمک بگیرید

مشکلات اساسی کولر گازی و راه حل رفع آن

یک سری مشکلات رایجی در بین کولرهای گازی وجود دارد که باعث عملکرد نادرست سیستم تهویه می شوند. اما نکته ی مهم آن است که تمامی این مشکلات غیر قابل حل نیستد و با یک اقدام ساده می توانید خودتان عیب یابی کولر گازی را انجام داده و آن را به شکل اولیه باز گردانید. در ادامه به برخی از نقص های سیستم سرمایشی اشاره شده است:

فیلتر گرد و غبار گرفته ی کولر گازی

اگر فیلتر کولر گازی شما آلوده و پر از گرد و غبار است، شک نکنید که در عملکرد آن اختلال ایجاد می کند. فیلتر کثیف می تواند کارایی سیستم تهویه را کاهش دهد و توانایی آن را در خنک سازی هوا کم کند. پس اولین قدم برای عیب یابی کولر گازی، بررسی کردن فیلتر هوای آن است. سعی کنید فیلتر را هر ماه تمیز کنید؛ به خصوص اگر حیوانات خانگی دارید یا کولر گازی شما همیشه روشن است.

یک نفر در حال جدا کردن فیلتر گرد و خاک گرفته کولر گازی

گرد و خاک فیلتر کولر گازی از عملکرد درست آن جلوگیری می کند

وجود دستگاه های الکتریکی دیگر نزدیک به کولر گازی

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده اید که حضور یک دستگاه الکترونیکی دیگر در نزدیک کولر گازی، می تواند مشکل ساز شود. پس قدم دیگر برای عیب یابی کولر گازی بررسی محل قرار گرفتن اسپلیت است. اگر تلویزیون، مایکروفر یا یخچال نزدیک به سیستم تهویه قرار داده اید، زمان انتقال آن ها فرا رسیده است. این دستگاه ها هوای گرم زیادی آزاد می کنند و باعث گرم شدن اتاق می شوند. در نتیجه ، وقتی در کنار یک کولر گازی قرار می گیرند، بر کارایی خنک کننده کولر گازی تاثیر می گذارند.

تلوزیونی که در زیر کولر گازی قرار گرفته و گرما تولید می کند و فیلتر گرد و غبار گرفته کولر گازی که روی عملکرد آن تاثیر می گذارند

اگر تلوزیون نزدیک کولر گازی قرار گیرد، روی کولر گازی تاثیر منفی می گذارد

دو جداره بودن پنجره ها و سالم بودن نوار پلاستیکی

یکی دیگر از راه های ساده عیب یابی کولر گازی ، چک کردن در و پنجره ها است. در و پنجره هایی که دارای نوار لاستیکی مناسب نبوده و یا دو جداره نیستند، اجازه ی ورود هوای گرم را از بیرون به داخل و خروج هوای سرد از داخل به خارج را می دهند. پس بررسی کنید که آیا همه پنجره ها و درها به درستی بسته شده اند و راهی برای خروج سرما وجود ندارد.

پنجره دو جداره

تابش مستقیم نور خورشید بر کولر گازی

اگر کولر گازی شما در مقابل پنجره قرار گرفته باشد و در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گرفته باشد، ممکن است برای خنک کردن اتاق به مشکل بر بخورد. پس بهتر است از پرده های ضخیمی استفاده کنید تا نور آفتاب به صورت مستقیم بر روی کولر گازی نتابد و کولر گازی قادر به کارکرد درست خود باشد.

پنجره خانه ای که پرده ندارد و نور مستقیم خورشید بر روی کولر گازی تاثیر منفی داشته و پنجره ای که دو جداره است و اجازهی خروج سرما را از خانه نمی دهد

وجود پرده ضخیم و دو جداره بودن پنجره می تواند به عملکرد صحیح کولر گازی کمک می کند

روشن نشدن فن کولر گازی

در صورت عدم کارکرد درست کولر گازی، ممکن است مشکل از موتور فن کندانسور باشد. در چنین شرایطی ممکن است اشکال از کم بودن مایع مبرد باشد و یا اینکه کمپرسور از کار افتاده باشد. این کار به طور قطع به یک متخصص و تعمیرکار حرفه ای لوازم خانگی نیاز دارید.

یک خانم در حال بررسی فن کولر گازی

روشن نشدن فن کولر گازی بع دلیل معیوب بودن موتور فن کندانسور

اگر دوست دارید به صورت کامل با مشکلات احتمالی که برای اسپلیت بوجود می آید آشنا شوید، مقاله “۷ دلیل اساسی که باعث ایجاد مشکل در کولر گازی می شوند” را از دست ندهید.

سخن آخر

وجود کولر گازی در مناطق گرمسیری برای هر خانه ای لازم است. همانطور که می دانید این دستگاه مانند هر لوازم خانه ای دیگر به مراقبت و نگهداری نیاز دارد؛ پس سرویس مرتب آن را فراموش نکنید و در صورت بروز مشکل با یک تکنسین لوازم خانگی به جهت تعمیر کولر گازی تماس بگیرید.