آموزش و نگهداری

چگونه شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش را تعویض کنیم؟

شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

17

1 ساعت

اگر شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش دارای پارگی، آسیب دیدگی و یا سوراخ باشد باعث نشت آب در حین تخلیه می شود که در این حالت دستگاه قادر به تخلیه درست آب نخواهد بود. بنابراین لوله تخلیه باید تعویض شود تا ماشین لباسشویی بوش شما بتواند دوباره به درستی آب را پس از شستشو، تخلیه کند. بر این اساس ما در این مقاله راهنمای گام به گامی را در مورد چگونگی تعویض شیلنگ تخلیه در ماشین لباسشویی Bosch ارائه خواهیم داد تا شما بتوانید خودتان این کار را انجام دهید.

قبل از شروع کار ابتدا باید مطمئن شوید که ایراد نشتی از شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش است. برای این کار اگر متوجه شدید که ماشین لباسشویی بوش شما نشتی دارد، باید لوله تخلیه آن را از جهت وجود آسیب دیدگی یا گرفتگی به طور کامل بررسی کنید. به این صورت که باید دستگاه را بیرون بکشید تا بتوانید شیلنگ تخلیه در پشت آن را بررسی کنید. اگر متوجه شدید که صرفا فقط یک انسداد دلیل بروز نشتی است، تنها کافی است که انسداد شیلنگ را رفع کنید تا نشتی برطرف شود. اما اگر آسیبی مانند پارگی یا سوراخ شدگی در شیلنگ تخلیه مشاهده کردید، شیلنگ باید تعویض شود. توجه داشته باشید که به همین ترتیب علاوه بر خود شیلنگ، اتصالات آن نیز باید بررسی شوند. زیرا اگر این اتصالات نیز فرسوده یا آسیب دیده باشند، ممکن است نشت آب صورت گیرد که در این حالت علاوه بر اتصالات، خود لوله تخلیه نیز باید تعویض شود.

جنس (متریال)

  • شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

ابزارها

  • انبر دست
  • پیچ گوشتی سر ستاره ای
  • پیچ گوشتی دو سو
  • ماژیک
  • حوله

مرحله 1: پیدا کردن شماره مدل ماشین لباسشویی بوش

شماره مدل ماشین لباسشویی بوش که پشت درب درج شده

مدل ماشین لباسشویی بوش

برای اطمینان از خرید شیلنگ تخلیه مناسب ماشین لباسشویی بوش خود، می بایست ابتدا شماره مدل و اطلاعات دستگاه خود را بیابید. این اطلاعات معمولا در داخل درب، روی پانل محفظه تخلیه و یا پشت ماشین لباسشویی درج می شود که ترکیبی از اعداد و حروف می باشد و همچنین ممکن است دارای کاراکترهایی مانند اسلش (/) و یا خط تیره (-) باشد.
نکته:
لطفا قبل از شروع تعمیر مطمئن شوید که ماشین لباسشویی بوش را خاموش کرده و از برق کشیده اید.

مرحله 2: باز کردن پانل پشتی

شخصی در حال باز کردن پانل پشتی ماشین لباسشویی بوش

باز کردن پانل پشتی ماشین لباسشویی بوش

برای باز کردن پانل پشتی ماشین لباسشویی بوش به وسیله یک پیچ گوشتی سر ستاره ای پیچ روی پانل را باز کنید. بعد از اینکه پیچ را باز کردید، پانل پشتی را برداشته و کنار بگذارید.
نکته:
در حین باز کردن پیچ پانل پشتی ماشین لباسشویی بوش، پانل را با دست نگه دارید تا به محض باز شدن پیچ، روی زمین نیوفتد.

مرحله 3: آزاد کردن گیره دور شیلنگ تخلیه

شخصی در حال اشاره به گیره دور شیلنگ تخلیه در ماشین لباسشویی بوش

گیره دور شیلنگ تخلیه در ماشین لباسشویی بوش

شیلنگ تخلیه در ماشین لباسشویی بوش از گوشه بالایی پشت دستگاه وارد ماشین لباسشویی می شود که توسط سه گیره در آن جا نگه داشته شده است. ابتدا گیره ای که دقیقا در محل ورود شیلنگ تخلیه دور آن قرار گرفته است را باز کنید. برای انجام این کار گیره را به سادگی با انگشتان خود به سمت بیرون بکشید تا آزاد شود.
نکته:
برای آزاد کردن گیره دور شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش می توانید از یک پیچ گوشتی دو سو نیز کمک بگیرید.

مرحله 4: جدا کردن گیره های کوچک شیلنگ تخلیه

شخصی در حال جدا کردن گیره های کوچک شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

گیره های کوچک شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

سپس دو گیره پایینی کوچک را که در امتداد لبه بدنه ماشین لباسشویی بوش قرار گرفته اند، با دست جدا کنید. به این صورت که آن ها را با دست به داخل دستگاه فشار دهید تا از بدنه آزاد شوند.
نکته:
توجه داشته باشید که دو گیره کوچک با فاصله از هم وجود دارند که هر دوی آن ها را باید جدا کنید.

مرحله 5: علامت گذاری شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

شخصی در حال علامت گذاری شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

علامت گذاری شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

قبل از این که لوله تخلیه ماشین لباسشویی بوش را در بیاورید، روی قسمتی از آن را که به دستگاه وارد شده، با یک ماژیک علامت گذاری کنید تا در هنگام نصب شیلنگ جدید بدانید که چقدر از آن را باید داخل دستگاه فرو ببرید.

مرحله 6: باز کردن درپوش تخلیه

شخصی در حال باز کردن درپوش تخلیه ماشین لباسشویی بوش

باز کردن درپوش تخلیه ماشین لباسشویی بوش

ماشین لباسشویی بوش را به پشت بخوابانید. توجه داشته باشید که در حین انجام این کار خیلی مراقب دستگاه باشید، زیرا بسیار سنگین است. سپس درپوش تخلیه را از گوشه سمت راست پایین ماشین لباسشویی باز کنید.

مرحله 7: باز کردن پیچ پانل محفظه تخلیه

شخصی در حال باز کردن پیچ پانل محفظه تخلیه ماشین لباسشویی بوش

باز کردن پیچ پانل محفظه تخلیه ماشین لباسشویی بوش

در مرحله بعد، باید پانل محفظه تخلیه ماشین لباسشویی بوش را جدا کنید. برای انجام این کار، پیچ آن را با استفاده از یک پیچ گوشتی سر ستاره ای باز کنید.
نکته:
همانطور که پانل محفظه تخلیه ماشین لباسشویی بوش را خارج می کنید، شیلنگ تخلیه اضطراری را با فشار دادن به سمت داخل پانل، جدا کنید.

مرحله 8: جدا کردن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

شخصی در حال جدا کردن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

جدا کردن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

پیچ پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش را با استفاده از یک پیچ گوشتی سر ستاره ای باز کنید و پمپ تخلیه را به سمت داخل فشار داده و آن را از قسمت کف دستگاه بیرون بیاورید تا بتوانید به شیلنگ تخلیه دسترسی پیدا کنید.

مرحله 9: جدا کردن شیلنگ از پمپ تخلیه

شخصی در حال جدا کردن شیلنگ از پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

جدا کردن شیلنگ از پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

ممکن است در شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش، آب وجود داشته باشد، بنابراین قبل از جدا کردن آن از پمپ، باید حوله ای را روی زمین قرار دهید تا در صورتی که از شیلنگ آب به بیرون ریخته شد بتوان آن را با حوله خشک کرد. سپس با یک انبر دست بست فنری (فشاری) روی شیلنگ را فشار دهید تا شیلنگ آزاد شده و بتوانید آن را با دست از پمپ جدا کنید.

مرحله 10: علامت گذاری لوله تخلیه جدید

شخصی در حال علامت گذاری لوله تخلیه جدید ماشین لباسشویی بوش

علامت گذاری لوله تخلیه جدید ماشین لباسشویی بوش

ماشین لباسشویی بوش را با احتیاط بلند کرده و روی کف آن قرار دهید و شیلنگ تخلیه قدیمی را از پشت دستگاه بیرون بکشید. سپس گیره های روی آن را جدا کرده و به شیلنگ جدید وصل نمایید. در نهایت شیلنگ قدیمی و جدید را کنار هم قرار دهید و همان جایی را که روی لوله قدیمی با ماژیک علامت زده بودید را روی لوله جدید علامت گذاری کنید.

مرحله 11: وارد کردن لوله تخلیه جدید

شخصی در حال وارد کردن لوله تخلیه جدید درون ماشین لباسشویی بوش

وارد کردن لوله تخلیه جدید درون ماشین لباسشویی بوش

شیلنگ جدید ماشین لباسشویی بوش را به سوراخ پشت دستگاه (جایی که لوله قبلی را از آن خارج کردید) تا خط ماژیکی که روی آن کشیدید، وارد کنید.

مرحله 12: نصب گیره دور شیلنگ تخلیه

شخصی در حال نصب گیره دور شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

نصب گیره دور شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

گیره ای که در ابتدا از دور شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش جدا کرده اید را دوباره روی دستگاه نصب کنید. توجه داشته باشید که باید طوری آن را نصب کنید که ابتدا لبه پایینی و پشتی آن داخل دستگاه قرار بگیرد و سپس با فشار دادن بالای گیره، نصب آن به پایان برسد.

مرحله 13: نصب گیره های کوچک شیلنگ تخلیه

چگونگی نصب گیره های کوچک شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

نصب گیره های کوچک شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

دو گیره کوچک دیگر را که قبلا روی شیلنگ تخلیه جدید ماشین لباسشویی بوش جایگذاری کرده اید را از سمت داخل به درون دو سوراخ بدنه دستگاه فرو کنید تا شیلنگ در امتداد بدنه ماشین لباسشویی، نگه داشته شود.
نکته:
توجه داشته باشید که در حین انجام این مرحله دست خود را با لبه های تیز ماشین لباسشویی بوش نبرید.

مرحله 14: بستن پانل پشتی ماشین لباسشویی بوش

شخصی در حال بستن پانل پشتی ماشین لباسشویی بوش

بستن پانل پشتی ماشین لباسشویی بوش

برای نصب مجدد پانل پشتی ماشین لباسشویی بوش، کافی است پیچ آن را با پیچ گوشتی سر ستاره ای ببندید.

مرحله 15: اتصال شیلنگ تخلیه جدید به پمپ

شخصی در حال اتصال شیلنگ تخلیه جدید به پمپ ماشین لباسشویی بوش

اتصال شیلنگ تخلیه جدید به پمپ ماشین لباسشویی بوش

ماشین لباسشویی بوش را دوباره با احتیاط روی قسمت پشتی آن بخوابانید و شیلنگ تخلیه جدید را به پمپ وصل کنید. سپس با استفاده از انبر دست، بست فنری را روی انتهای لوله تخلیه محکم کنید تا آن را روی محفظه پمپ نگه دارد.

مرحله 16: نصب پمپ تخلیه

شخصی در حال اشاره به لبه سیاه رنگ بالای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

لبه سیاه رنگ بالایی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی بوش را مجددا در سر جای قبلی خود قرار دهید و مطمئن شوید که لبه سیاه رنگ بالای آن، در خارج از دستگاه قرار بگیرد. سپس پیچ آن را با پیچ گوشتی سر ستاره ای دوباره ببندید تا محفظه پمپ در جای خود محکم شود.

مرحله 17: نصب پانل محفظه تخلیه و درپوش آن

شخصی در حال نصب پانل محفظه تخلیه ماشین لباسشویی بوش

نصب پانل محفظه تخلیه ماشین لباسشویی بوش

در این مرحله ابتدا سمت چپ پانل محفظه تخلیه ماشین لباسشویی Bosch را جاگذاری نمایید و شیلنگ تخلیه اضطراری را از سوراخ پانل عبور دهید. قبل از این که سمت راست پانل را در جای خود محکم کنید، زبانه سیاه رنگ کوچک آزاد کردن اضطراری درب را بلند کرده و آن را از داخل پانل عبور دهید. سپس سمت راست پانل را جاگذاری کنید و پیچ های آن را با پیچ گوشتی سر ستاره ای ببندید. درپوش تخلیه را جاگذاری نمایید و دستگاه را روی کف آن بلند کنید. در پایان این مرحله کار تعویض لوله تخلیه و تعمیر ماشین لباسشویی بوش به پایان خواهد رسید.
نکته:
زبانه آزاد کردن اضطراری درب در گوشه سمت راست بالای پانل محفظه تخلیه ماشین لباسشویی بوش قرار دارد.
توجه داشته باشید که در صورتی که در نمایشگر دستگاه کد خطایی نمایان شد، برای اطلاع از نحوه برطرف کردن مشکل، مقاله ارورهای ماشین لباسشویی بوش را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *