آموزش و نگهداری

چه نکات ایمنی باید در مورد پکیج و آب گرمکن رعایت شود؟

شخصی در حال اشاره به بایدها و نباید های ایمنی پکیج و آب گرمکن

ممکن است تصور کنید که پکیج گرمایشی و آب گرمکن ها خطری ندارند، اما باید بگوییم که اگر به مشکلاتی که در این دستگاه رخ می دهد، بی توجهی کنید، می تواند باعث ایجاد خطرات مالی و حتی خطرات جانی برای افراد شود. بنابراین در هنگام استفاده از آب گرمکن باید با داشتن آگاهی کافی همیشه یک سری موارد ایمنی را در نظر بگیرید و با رعایت کردن آن ها از بروز چنین خطراتی جلوگیری نمایید. در این مقاله نکات ایمنی که باید در مورد پکیج و آب گرمکن خود رعایت کنید، توضیح داده خواهد شد تا بتوانید از بروز خطرات ناشی از آن به بهترین نحو پیشگیری کنید.

1. نصب صحیح پکیج و آب گرمکن

نصب پکیج یا آب گرمکن یک امر تخصصی است که برای حفظ ایمنی افراد باید توسط نصاب های متخصص انجام شود تا تمام شرایط و موارد ایمنی به درستی رعایت شوند. مثلا یکی از مواردی که باید در نظر گرفته شود نصب آبگرمکن روی یک پایه برای جلوگیری از خطر ورود آب به آن و احتمال اتصالی و در نهایت خطر آتش سوزی است. همچنین در هنگام نصب پکیج گرمایشی باید به مواردی از جمله مناسب بودن قطر و ارتفاع دودکش، فاصله دادن پکیج از لوازم دیگر جهت ایجاد تهویه مناسب، استفاده از بست و شیلنگ استاندارد و بسیاری موارد دیگر توجه داشت. در نتیجه برای حفظ ایمنی خود و افراد خانواده توصیه می شود حتما برای نصب آب گرمکن از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

یک نفر در حال نصب پکیج و آب گرمکن

نصب صحیح پکیج و آب گرمکن به جلوگیری از بروز خطرات مالی و جانی کمک می کند.

2. استفاده از پکیج و آب گرمکن با توان و ظرفیت مناسب

آب گرمکن و پکیج های گرمایشی دارای ظرفیت های متفاوتی هستند تا بتوانند نیازهای گرمایشی یک خانه را تامین کنند. نامناسب بودن ظرفیت پکیج احتمال بروز خطر را بیشتر می کند، چرا که در این حالت ممکن است دستگاه به سطح فشار یا دمای نا ایمنی دست پیدا کند و در نتیجه باعث بروز خطرات مالی و جانی برای افراد شود. بنابراین باید از ظرفیت و توان آب گرمکن و پکیج خود برای نیازهای گرمایشی خود اطمینان حاصل کنید.

3. فراهم کردن تهویه مناسب برای پکیج یا آب گرمکن

نصب نادرست دودکش پکیج و آب گرمکن، می‌ تواند به جای خروج صحیح گازهای مضر به بیرون، باعث باقی ماندن آن در داخل دستگاه و یا حتی ورود آن ها به فضای خانه شود. بررسی مناسب بودن دودکش امری بسیار فنی است. اما اساسی ترین نکات ایمنی که باید در مورد دودکش پکیج در نظر داشته باشید این است که مطمئن شوید روی لوله دودکش فرورفتگی وجود نداشته باشد و دود به درستی از دودکش بالا رفته و به سمت بیرون هدایت شود. علاوه بر این توصیه می شود که متناسب بودن قطر دودکش با خروجی آب گرمکن، شل نبودن و عدم گرفتگی آن را نیز بررسی نمایید. با این حال توصیه می شود برای بررسی دقیق تر و تخصصی تر دودکش از یک تعمیرکار مجاز پکیج گرمایشی کمک بگیرید.

دودکش پکیج آبگرمکن

فراهم کردن تهویه مناسب برای پکیج یا آب گرمکن به جلوگیری از بروز حوادث کمک خواهد کرد.

4. چک کردن شیر کاهش دما و فشار پکیج و آب گرمکن

شیر کاهش دما و فشار در پکیج و آب گرمکن طوری طراحی شده است که اگر دما یا فشار دستگاه از حد مجاز بالاتر رود، با خارج کردن آب و فشار اضافی از انفجار آبگرمکن جلوگیری شود. با این حال این بدان معنا نیست که این شیر تا ابد کار خود را به درستی انجام خواهد داد. بنابراین از آنجایی که همه شیرآلات مستعد خرابی هستند، باید شیر کاهش دما و فشار را حداقل سالی یک بار چک کنید. برای این کار باید دستگیره شیر را بالا بکشید تا آب آزادانه جریان پیدا کند و سپس با رها کردن دستگیره جریان آب متوقف شود. در صورتی که این کار را انجام دهید و آب به جریان نیافتد یا فقط چند قطره چکه کند، باید بگوییم که شیر نیاز به تعویض دارد.

توجه داشته باشید که در صورتی که شیر کاهش فشار و دمای پکیج گرمایشی که خراب شده است را تعویض نکنید، ممکن است فشار و دمای پکیج به حدی برسد که باعث منفجر شدن دستگاه و در نتیجه بروز صدمات مالی و جانی شود.

5. دور نگه داشتن مواد قابل اشتعال از پکیج و آب گرمکن

اکثر پکیج و آب گرمکن های گازی دارای پیلوت هستند که شعله آن باز است. اگر چه این شعله در داخل محفظه احتراق وجود دارد، اما همچنان خطر آتش سوزی را به همراه دارد. برخی از آبگرمکن ها دارای سنسور FV هستند که برای تشخیص گازهای آلاینده طراحی شده است. این سنسور می تواند در صورت نیاز باعث قطع شدن گاز شود و در نتیجه خطر آتش سوزی را از بین ببرد. اما اگر سنسور FV خراب شود، دیگر در صورت وجود خطر، گاز آب گرمکن قطع نخواهد شد و در نتیجه احتمال وقوع آتش سوزی وجود دارد.

بنابراین اگر آب گرمکن یا پکیج گرمایشی شما گازسوز است، باید هر چیز قابل احتراقی که در نزدیکی آن وجود دارد را بردارید. نگهداری مایعات و یا مواد قابل اشتعال در نزدیکی پیلوت پکیج ممکن است منجر به بروز آتش سوزی شود. بنابراین هرگز لوازمی مانند لباس، پارچه، طناب، محصولات کاغذی، قوطی رنگ، بنزین، زباله یا کپسول گاز را در نزدیکی آب گرمکن خود قرار ندهید. زیرا تنها چیزی که برای ایجاد یک فاجعه لازم است نشت گاز، دود و یا هر چیز دیگری از پکیج می باشد که ممکن است منجر به رخ دادن یک واکنش شیمیایی با مواد قابل احتراق شود.

ممنوع بودن قرار دادن مواد اشتعال زا در کنار پکیج و آب گرمکن

دور نگه داشتن مواد قابل اشتعال از پکیج و آب گرمکن به جلوگیری از بروز حوادث ناگوار کمک می کند.

6. چک کردن تنظیمات دمای پکیج و آب گرمکن

یکی دیگر از نکات ایمنی که باید در مورد پکیج و آب گرمکن در نظر داشته باشید، تنظیمات دما است. توصیه می شود که هرگز دمای آب مصرفی آب گرمکن و پکیج خود را بالای 48 درجه سانتی گراد تنظیم نکنید. زیرا دمای بالا می تواند موجب ایجاد سوختگی پوست شود. همچنین پایین نگه داشتن دما نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود، بلکه از تجمع مواد معدنی زود هنگام در قطعات و لوله های پکیج نیز جلوگیری می کند.

7. شناسایی چگونگی بستن فلکه آب و گاز پکیج یا آب گرمکن در مواقع اضطراری

دانستن نحوه قطع سریع آب و گاز آب گرمکن یا پکیج گرمایشی در مواقع اضطراری ضروری است. به همین دلیل مهم است که محل قرارگیری فلکه های قطع کننده آب و گاز متصل به آب گرمکن خود را به خاطر بسپارید تا در صورت نشتی، آتش سوزی یا سایر موارد اضطراری، با قطع سریع آن ها بتوانید به جلوگیری از حوادث خطرناک کمک کنید.

شیر گاز و آب پکیج و آبگرمکن

به خاطر سپردن محل قرارگیری شیر گاز و آب پکیج و آبگرمکن برای بستن آن ها در مواقع ضروری

8. نصب دتکتور مونو اکسید کربن در نزدیکی پکیج

پکیج و آب گرمکن های گازی از سوخت گاز برای روشن کردن مشعل داخل دستگاه که وظیفه گرم کردن آب را به عهده دارد، استفاده می کنند. در طول فرآیند گرمایش، از مشعل گاز ساطع می شود که بعد از سوختن و تولید گازهای آلاینده، آن ها را از طریق دودکش به بیرون هدایت می کند.

در صورت ایراد دودکش پکیج، مونوکسید کربن (CO) ممکن است به داخل خانه راه یابد که حتی در غلظت کم هم می تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی و به خطر افتادن سلامتی افراد شود. از آن جایی که این گاز بی بو و بی رنگ است و در فضا قابل تشخیص نمی باشد، به آن قاتل خاموش نیز می گویند. باید بگوییم که مسمومیت با مونوکسید کربن، سالانه باعث مرگ 200 نفر می شود و همچنین 10000 نفر را راهی بیمارستان می کند. بنابراین احتمال نشت گازهای آلاینده به عنوان یک خطر بالقوه برای همه لوازم احتراقی از جمله آب گرمکن در نظر گرفته می شود که باید در برابر آن آمادگی های لازم را کسب نمود.

در نتیجه اگر سوخت آب گرمکن یا پکیج شما گاز است، توصیه می شود که یک دتکتور مونو اکسید کربن در محل قرارگیری پکیج نصب کنید. دتکتور مونوکسید کربن دستگاهی است که در صورت تجمع این گاز در فضا به افراد هشدار می دهد تا قبل از وقوع خطرات جبران ناپذیر، برای رفع آن اقدام نمایند. البته ناگفته نماند که شرکت های گاز به عنوان یک اقدام احتیاطی، ماده ای بودار به نام مرکاپتان (Mercaptan) را به گاز اضافه می کنند تا در صورت نشتی، بویی ایجاد کند که قابل تشخیص باشد. اما به هر حال نصب دتکتور مونو اکسید کربن می تواند به شما در مورد داشتن هوای سالم برای تنفس اطمینان دهد.

9. عدم استفاده از آب گرمکن های بسیار قدیمی

پکیج و آب گرمکن های امروزی ایمن تر از آبگرمکن های قدیمی طراحی و ساخته می شوند. بنابراین مطمئنا استفاده از آب گرمکن های جدید ایمن تر از آب گرمکن های قدیمی هستند که به درستی به آن ها رسیدگی نشده است. همچنین آب گرمکن های قدیمی که دارای زنگ زدگی هستند ممکن است با وارد شدن خرده های زنگ به درون آب مصرفی، آن را آلوده کنند.

روی آبگرمکن قدیمی ضربدر خورده

عدم استفاده از آب گرمکن های بسیار قدیمی به جلوگیری از بروز حوادث احتمالی کمک می کند.

10. انجام رسیدگی و تعمیر پکیج و آب گرمکن بطور منظم

برای جلوگیری از آسیب و خطر آب گرمکن یا پکیج گرمایشی، باید هر 6 ماه یک بار به دستگاه رسیدگی کرده و در صورت نیاز قطعات معیوب را تعویض کنید. از جمله کارهایی که می توان به عنوان سرویس پکیج و آب گرمکن به آن ها اشاره کرد در زیر آورده شده است:

  • رسوب زدایی پکیج گرمایشی
  • شناسایی خوردگی یا زنگ زدگی قطعات و رفع مشکل آن
  • رفع نشت آب
  • عیب یابی مشکلات آب گرمکن به وسیله صدای ایجاد شده در دستگاه

سخن پایانی

با رعایت نکات ایمنی که در این مقاله در مورد پکیج گرمایشی و آب گرمکن ها گفته شد، می توانید از بروز حوادث جلوگیری کرده و امنیت خانه و خانواده خود را تضمین کنید. به یاد داشته باشید که در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید با کارشناسان مجرب داره چاره تماس بگیرید تا برای تعمیر آبگرمکن و پکیج گرمایشی شما در اسرع وقت در محل شما حضور یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *