آموزش و نگهداری

نکات ضروری برای استفاده از ماشین ظرفشویی بوش

درب ماشین ظرفشویی بوش باز است و ظروف درون دستگاه چیده شده

استفاده از ماشین ظرفشویی بوش در خانه یک موهبت واقعی است. ماشین ظرفشویی نه تنها ظروف را به سرعت می شوید، بلکه به شما این امکان را می دهد که بعد از صرف غذا به جای انجام کار طاقت فرسای شستشوی ظروف، استراحت کنید. بر اساس گزارشی که کمپانی بوش درباره مقایسه زمان شستشوی دستی ظروف و شستشو با ماشین ظرفشویی تهیه کرده است، به این صورت است که در شستشو با دست و خشک کردن ظروف در هر بار، حدود 60 دقیقه زمان صرف می شود، اما در شستشو با ماشین ظرفشویی، زمانی که برای چیدن ظروف و بیرون آوردن آن ها نیاز است تنها 15 دقیقه می باشد.

آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد:

نکاتی برای اولین استفاده از ماشین ظرفشویی بوش

اگر برای اولین بار از ماشین ظرفشویی بوش استفاده می کنید، با رعایت نکات گفته شده در زیر، می توانید از همان ابتدای کار، بهترین استفاده را از دستگاه خود داشته باشید. در ادامه پنج نکته مهم برای اولین استفاده از ماشین ظرفشویی بوش را توضیح خواهیم داد.

1. ماشین ظرفشویی بوش خود را نسبت به سختی آب مصرفی تنظیم کنید

برای داشتن بالاترین راندمان در ماشین ظرفشویی بوش، به آب مصرفی نرم با مقادیر کم آهک نیاز دارید تا از ظاهر شدن لکه های آهک سفید روی ظروف و جلوگیری از خوردگی شیشه ها جلوگیری شود. به همین دلیل مهم است که قبل از استفاده از ماشین ظرفشویی بوش برای اولین بار، سختی آب را اندازه گیری کنید. شما می توانید از نوارهای تست سختی آب که با ماشین ظرفشویی جدید، برای شما فرستاده می شود، استفاده کنید. معمولا این نوارها را به دفترچه راهنمای دستگاه می چسبانند.

نوار تست سختی آب را به مدت یک ثانیه با آب لوله کشی خیس کنید و برای گرفتن آب اضافی، آن را تکان دهید. بعد از حدود یک دقیقه، خواهید دید که نوار تست رنگی می شود که این رنگ ها نشان دهنده میزان سختی آب لوله کشی شما می باشد. هنگامی که سختی آب لوله کشی خود را اندازه گیری کردید، سیستم نرم کننده داخلی ماشین ظرفشویی بوش خود را در صورت نیاز تنظیم کنید. دستور العمل های مربوط به این کار را می توانید در دفترچه راهنمای دستگاه خود، به همراه جدول سختی آب که تنظیمات لازم را نشان می دهد، پیدا کنید.

شخصی برای اندازه گیری سختی آب برای استفاده از آب در ظرفشویی بوش از نوار تست سختی آب استفاده کرده است.

رنگ های ظاهر شده روی نوار تست سختی آب نشان دهنده میزان سختی آب مصرفی در ماشین ظرفشویی بوش است.

2. به ماشین ظرفشویی بوش نمک اضافه کنید

برای اینکه سیستم نرم کننده آب ماشین ظرفشویی بوش بتواند به درستی کار کند، نیاز به نمک دارد. برای افزودن نمک، درپوش محفظه نمک را باز کنید و آن را با آب پر کنید. البته توجه داشته باشید که این کار فقط زمانی نیاز است که برای اولین بار قصد استفاده از ماشین ظرفشویی بوش خود را دارید. سپس نمک را با قیف مخصوص، داخل محفظه نمک بریزید تا موقعی که آب درون آن سرازیر شده و خارج شود. سپس درپوش را دوباره ببندید و ماشین ظرفشویی بوش را با یک برنامه شستشو روشن کنید تا سرریز نمک فورا شسته شود. هرگز مخزن نمک ماشین ظرفشویی را با مواد شوینده پر نکنید، زیرا ممکن است به سیستم نرم کننده آب دستگاه آسیب برساند.

شخصی در حال پر کردن نمک ماشین ظرفشویی بوش

سیستم نرم کننده آب ماشین ظرفشویی بوش برای اینکه بتواند به درستی کار کند، نیاز به نمک دارد.

3. به ماشین ظرفشویی بوش مایع کمک آبکشی (جلا دهنده یا براق کننده) اضافه کنید

پر نگه داشتن محفظه مایع کمک آبکشی (جلا دهنده) در ماشین ظرفشویی بوش، کلید تمیزی بی عیب و نقص ظروف است. اما توجه داشته باشید که استفاده از مایع براق کننده خانگی در ماشین ظرفشویی بوش توصیه نمی شود، زیرا ممکن است به دستگاه آسیب برساند و برای سلامتی افراد نیز مضر باشد. علاوه بر این، استفاده از مواد شوینده خانگی در ماشین ظرفشویی بوش ممکن است گارانتی را باطل کند.

شخصی در حال ریختن مایع کمک آبکشی یا براق کننده در محفظه جلا دهنده ماشین ظرفشویی بوش است

جهت براق کردن ظروف و لک نیوفتادن آن ها از مایع جلا دهنده در ماشین ظرفشویی بوش استفاده کنید.

زمان پر کردن مایع کمک آبکشی هنگامی است که چراغ آن روی صفحه نمایش ماشین ظرفشویی بوش ظاهر شود. توجه داشته باشید که میزان ماده جلا دهنده در ماشین های ظرفشویی بوش بصورت پیش فرض روی سطح 2 تنظیم شده ‌اند. اما اگر رگه ‌ها یا لکه های آب روی ظروف شما وجود دارد، می ‌توانید با پیروی از دستور العمل های تعیین شده در دفترچه راهنمای دستگاه خود، تنظیمات آن را تغییر دهید.

عدم استفاده از مایع براق کننده در ماشین ظرفشویی بوش باعث کاهش عملکرد خشک کردن ظروف می شود. همچنین ممکن است به خصوص در مناطقی که آب سخت دارند، لکه های آب روی ظروف باقی بماند. در ادامه مقاله نحوه عملکرد ماده کمک آبکشی و همچنین نحوه تنظیمات آن را در ماشین ظرفشویی بوش توضیح خواهیم داد.

مایع کمک آبکشی (جلا دهنده یا براق کننده) در ماشین ظرفشویی بوش چیست و چگونه کار می کند؟

مایع کمک آبکشی در حقیقت یک ماده لایه بردار ظروف در ماشین ظرفشویی بوش است. این ماده کشش سطحی آب را کاهش می دهد و باعث می شود آب راحت تر از روی ظروف در ماشین ظرفشویی سر بخورد. به خصوص در مناطقی که آب سخت دارند، کمک شستشو از ایجاد لکه های آب روی لیوان ها، بشقاب ها و کارد و چنگال جلوگیری می کند و همچنین به خشک شدن سریع ظروف کمک می کند.

شخصی بشقابی که روی آن لک باقی مانده از ماشین ظرفشویی بیرون آورده است

برای این که روی ظروف لکه ای باقی نماند از مایع جلا دهنده در ماشین ظرفشویی بوش استفاده کنید.

محل قرارگیری مایع کمک آبکشی (جلا دهنده یا براق کننده) در ماشین ظرفشویی بوش

محل قرارگیری مایع براق کننده در قسمت داخلی درب ماشین ظرفشویی بوش، کنار محفظه مواد شوینده می باشد. این مخزن باید به صورت دستی پر شود تا ماشین ظرفشویی بوش ماده جلا دهنده درون آن را در زمان و دمای مناسب برای هر برنامه شستشو، آزاد کند.

اگر متوجه رگه های رنگین کمانی روی ظروف که به دلیل مصرف بیش از حد مایع کمک آبکشی است و یا لکه های آب روی ظروف که به دلیل مصرف خیلی کم این ماده است، شده اید، تنظیمات کمک شستشو در ماشین ظرفشویی بوش را همانطور که در دفترچه راهنمای آن توضیح داده شده است، تغییر دهید.

نحوه استفاده از مایع کمک آبکشی (جلا دهنده یا براق کننده) در ماشین ظرفشویی بوش بصورت گام به گام

برای داشتن ظروفی بدون لکه و لیوان های شفاف، در پایان شستشوی ماشین ظرفشویی بوش، دستگاه به مایع کمک آبکشی نیاز دارد. در ادامه مراحل نحوه استفاده از این ماده را در ماشین ظرفشویی بوش توضیح خواهیم داد:

  1. محفظه کمک آبکشی ماشین ظرفشویی بوش را با فشار دادن روی قفل درب و بلند کردن درب آن، باز کنید.
  2. با احتیاط مایع جلا دهنده را در دیسپنسر ماشین ظرفشویی بوش بریزید تا به خط ماکزیموم برسد. توجه داشته باشید که محفظه را بیش از حد پر نکنید، زیرا ممکن است هنگام بستن محفظه ماده درون آن نشت کند.
  3. درب محفظه جلا دهنده ماشین ظرفشویی بوش را ببندید، بطوریکه صدای بسته شدن آن را بشنوید.
  4. پس از بسته شدن درب محفظه کمک آبکشی، برای جلوگیری از ایجاد کف بیش از حد در چرخه شستشوی بعدی، اطراف دیسپنسر براق کننده را بررسی کنید و هر گونه ماده اضافی را که در اطراف آن ریخته است، با یک پارچه پاک کنید.
شخصی در حال پر کردن مایع کمک آبکشی یا جلا دهنده در ماشین ظرفشویی بوش

محل قرارگیری مایع جلا دهنده در ماشین ظرفشویی بوش، در محفظه کنار محفظه ماده شوینده است.

باقی ماندن مایع کمک آبکشی (جلا دهنده یا براق کننده) روی درب ماشین ظرفشویی بوش

اگر در قسمت داخلی درب ماشین ظرفشویی بوش متوجه بقایای مواد جلا دهنده شدید، احتمالا به این دلیل است که مقداری از این مواد مستقیما در محفظه ریخته نشده است. همچنین پس از بستن درب ماشین ظرفشویی بوش برای شروع چرخه شستشو، ممکن است باقیمانده های مواد از داخل درب ماشین ظرفشویی به پایین سر بخورند.

4. به ماشین ظرفشویی بوش مواد شوینده اضافه کنید

می توانید از قرص، پودر یا مایع شوینده در ماشین ظرفشویی بوش خود استفاده کنید، اما هرگز از مایع ظرفشویی استفاده نکنید. زیرا ممکن است به دستگاه آسیب بزند و در این حالت احتمالا نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی خود خواهید داشت. مقدار مواد شوینده همیشه باید بسته به میزان کثیفی ظروف و تابه ها به صورت جداگانه تنظیم شود. محفظه مدرج مواد شوینده ماشین ظرفشویی بوش به شما کمک می کند تا مقدار صحیحی از مواد را در آن اضافه کنید.

در صورتی که از قرص های ترکیبی مانند قرص های 3 در یک، 4 در یک و یا 5 در یک در ماشین ظرفشویی بوش استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که این محصولات نه تنها حاوی مواد شوینده بلکه حاوی مواد جایگزین نمک و مایع کمک آبکشی (جلا دهنده یا براق کننده) نیز هستند. همچنین موادی مانند محافظ شیشه یا پاک کننده فولاد ضد زنگ نیز در آن وجود دارد. این شوینده های ترکیبی معمولا فقط می توانند تا سختی آب 21 درجه dH به درستی عمل کنند. اگر سختی آب شما بیشتر از این است، باید نمک و مایع کمک آبکشی نیز اضافه کنید.

شخصی در حال قرار دادن قرص در ماشین ظرفشویی بوش

می توانید از قرص ظرفشویی در ماشین ظرفشویی بوش به عنوان شوینده استفاده کنید.

5. یک چرخه شستشو با آب داغ در ماشین ظرفشویی بوش اجرا کنید

هنگامی که چهار مرحله گفته شده را انجام دادید، یک چرخه شستشو با آب داغ را بدون اینکه ظرفی درون ماشین ظرفشویی بوش قرار دهید، اجرا کنید. در این حالت در انتهای چرخه شستشو، ماشین ظرفشویی بوش آماده شستشوی اولین ظروف کثیف شما خواهد بود.

نکاتی برای استفاده روتین و روزانه از ماشین ظرفشویی بوش

هنگامی که ماشین ظرفشویی بوش خود را نصب کردید، برای این که مطمئن شوید که بهترین نتایج تمیز کردن و خشک کردن ظروف را از ماشین ظرفشویی خود طی زمان دریافت می کنید، نکات ساده ای که در ادامه گفته می شود را قبل از هر بار شستشوی ظروف انجام دهید تا بتوانید حداکثر استفاده را از دستگاه خود ببرید.

  1. برای اینکه به مرحله آبکشی قبل از شستشوی اصلی در ماشین ظرفشویی بوش نیاز نداشته باشید قبل از چیدن ظروف درون دستگاه، باقی مانده مواد غذایی را از روی قابلمه ها، تابه ها و ظروف غذاخوری تمیز کنید.
  2. ظروف را به درستی درون ماشین ظرفشویی بوش بچینید و مطمئن شوید که ظروف به هم نچسبیده باشند و همچنین نقطه کوری برای بازوهای آبپاش دستگاه ایجاد نشده باشد. زیرا جهت شستشوی بهتر ظروف، بازوهای آبپاش باید بتوانند به تمامی نقاط دسترسی داشته باشند.
  3. در ماه یک بار فیلتر ماشین ظرفشویی بوش را بردارید و آن را با آب گرم و صابون، کاملا شستشو دهید تا تجمع کثیفی از روی آن رفع شود.
  4. برنامه های شستشوی ظروف ماشین ظرفشویی بوش و آپشن های اضافی آن را بصورت صحیح انتخاب کنید. بطوریکه چرخه های شستشو با توجه به میزان کثیفی و نوع ظروف درون ماشین ظرفشویی انتخاب شوند. همچنین می توانید برنامه های شستشو را طوری تنظیم کنید که زمان اجرای کوتاه تری داشته باشند و یا ظروف را با قدرت بیشتری خشک کنند.
  5. با بستن یک ماده خوشبو کننده ماشین ظرفشویی به سبد بالایی و روشن کردن ماشین ظرفشویی بوش به طور معمول، برای از بین بردن بوی نامطبوع و خوشبو کردن آن اقدام کنید.
  6. از پودر یا مایع شوینده به مقدار زیاد در ماشین ظرفشویی بوش استفاده نکنید. برای اطلاع از میزان درست استفاده از مواد شوینده در ماشین ظرفشویی به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

با هر بار انجام دادن این نکات ساده می توانید از تجربه بسیار عالی شستشوی ظروف با ماشین ظرفشویی بوش برخوردار شوید و به این ترتیب، بیشترین بهره را از دستیار آشپزخانه خود در تمام طول عمر آن خواهید برد. در صورتی که ماشین ظرفشویی بوش شما دچار مشکل شده و ارور می دهد، لطفا جدول ارورهای ماشین ظرفشویی بوش و علت آن ها را مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *