آموزش و نگهداری

نحوه نگهداری از پکیج و آب گرمکن در فصول سرد

یک نفر در حال اشاره به پکیج گرمایشی دیواری در فصل زمستان

برای حفاظت از پکیج آب گرمکن دیواری در برابر سرمای زمستان در فضای باز، این دستگاه ها مجهز به سیستم های محافظت در برابر یخ زدگی هستند. اما نکاتی نیز وجود دارد که بهتر است برای محافظت کامل از دستگاه انجام شوند. زیرا اگر پکیج آب گرمکن یخ بزند، می تواند هزینه زیادی برای تعمیر بطلبد و در بعضی موارد آنقدر صدمه ناشی از یخ زدگی زیاد است که ارزش تعمیر پکیج را نداشته و در نتیجه شما مجبور به تعویض کل دستگاه خواهید شد.

در این مقاله به موضوعات زیر پرداخته می شود:

تاثیر سرما بر پکیج آب گرمکن دیواری

در داخل پکیج آب گرمکن لوله هایی وجود دارد که آب می تواند در داخل آن ها گیر کند. در این حالت اگر سرما باعث یخ زدگی آب در داخل پکیج آبگرمکن شود، به دنبال انبساط آب آسیب قطعات داخلی رخ خواهد داد. همچنین اگر پکیج و آب گرمکن دائما مجبور باشد که در برابر سرما مقاومت کند، ممکن است به مرور زمان دچار مشکل شود. در حقیقت دمای پایین هوا در زمستان، باعث می شود که پکیج گرمایشی برای غلبه بر دمای پایین آب سخت‌ تر کار کند که این امر اغلب منجر به بروز مشکلات ناشی از فرسودگی قطعات خواهد شد.

اگر پکیج آب گرمکن یخ بزند چه اتفاقی می افتد؟

اگر پکیج و آب گرمکن دیواری یخ بزند، کارکرد عادی دستگاه متوقف شده و دیگر آب گرم تامین نمی شود و همچنین شوفاژها گرم نخواهند شد. لوله های یخ زده داخل آب گرمکن دیواری می توانند افزایش حجم پیدا کرده و در نهایت بترکند، همچنین می توانند به اجزای داخلی مانند مبدل حرارتی آسیب برسانند. گاهی اوقات نیز اگر یخ زدگی شدید باشد، ممکن است دستگاه دیگر ارزش تعمیر را نداشته باشد و شما نیاز به خریداری یک پکیج گرمایشی جدید پیدا کنید. بنابراین ضروری است که پکیج گرمایشی یخ زده را قبل از اینکه به قطعات آن آسیبی وارد شود، به سرعت یخ زدایی کنید.

پکیج دیواری یخ زده روی دیوار برفی نصب شده

یخ زدگی پکیج دیواری مشکلاتی را در عملکرد دستگاه به وجود می آورد.

سیستم محافظت در برابر یخ زدگی پکیج آب گرمکن

برخی از آب گرمکن‌ های دیواری دارای یک المنت الکتریکی هستند که در دمای ۵- تا ۲۲- درجه سانتی‌ گراد فعال می‌ شود. این المنت الکتریکی می تواند قطعات را به اندازه ای گرم نگه دارد که یخ نزنند. در حقیقت سیستم محافظت در برابر یخ زدگی پکیج از آب داخل آب گرمکن در برابر یخ زدگی محافظت می کند. این سیستم به گونه‌ ای طراحی شده است که زمانی که دما به زیر درجه معینی می‌ رسد، فعال می‌ شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، سیستم ضد یخ از الکتریسیته برای ذوب یخ داخل آب گرمکن استفاده می کند و سعی می کند که قطعات را گرم نگه دارد.

البته به یاد داشته باشید که برای فعال بودن سیستم محافظت در برابر یخ زدگی پکیج آب گرمکن باید دستگاه به برق وصل باشد، در غیر این صورت از کار می افتد. البته بعضی از آبگرمکن های دیواری دارای شیر برقی به عنوان بخشی از سیستم محافظت در برابر یخ زدگی هستند. این شیرها در صورت قطع برق باز و در صورت وصل برق بسته می شوند. این امر به این معنی است که اگر برق قطع شود، شیر باز شده و آب بطور اتوماتیک از دستگاه تخلیه می شود.

با این حال هیچ چیز قطعی نیست و نمی توان به طور کامل به سیستم محافظت در برابر یخ زدگی پکیج دیواری تکیه کرد. زیرا اگر سرمای هوا طولانی شود ممکن است سیستم محافظت از یخ زدگی نتواند حریف سرما شود. بر همین اساس شرکت های سازنده آب گرمکن های دیواری خاطر نشان می کنند که این دستگاه ها نباید در مناطقی نصب شوند که دما به کم تر از 2 درجه سانتی گراد می رسد.

اقدامات لازم جهت محافظت از پکیج آب گرمکن در برابر سرما

از آنجایی که سیستم ضد یخ زدگی پکیج آب گرمکن بی خطا نیست، رعایت برخی نکات برای جلوگیری از یخ زدگی و آسیب دیدگی پکیج و آب گرمکن دیواری در زمستان کمک کننده می باشد که در ادامه به توضیح برخی از آن ها خواهیم پرداخت. با این حال اگر معمولا سرمای هوای منطقه زندگی شما زیاد طول نمی کشد، انجام این کارها ضروری نیستند و فقط مناطقی که دارای دوره های طولانی سرما هستند باید پکیج های خود را در برابر سرما ایمن کنند.

1. نصب پکیج آبگرمکن در فضایی با دمای متناسب و سرپوشیده

اگر چه نصب پکیج آبگرمکن در فضاهایی با دمای متناسب همیشه امکان پذیر نیست، اما این کار به طور طبیعی به جلوگیری از یخ زدگی و آسیب قطعات آب گرمکن در ماه های زمستان کمک می کند. همچنین برای محافظت بهتر توصیه می شود که با نصب کاور یا چیزی شبیه به آن به عنوان سقف، پکیج را در یک فضای سرپوشیده نگهداری کنید.

مکان قرارگیری پکیج آبگرمکن دیواری سرپوشیده شده است

سرپوشیده کردن مکان قرارگیری پکیج آبگرمکن دیواری

2. تخلیه آب پکیج گرمایشی در صورت عدم استفاده

عدم استفاده طولانی مدت (بیش از 48 ساعت) از پکیج و آب گرمکن و باقی ماندن آب در دستگاه هر چقدر هم که کم باشد، می تواند باعث ایجاد یخ در هوای سرد شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، یخ به اجزای داخلی پکیج آسیب می رساند. بنابراین با تخلیه پکیج گرمایشی می بایست از این اتفاق جلوگیری کنید، به خصوص زمانی که برای مدت طولانی نیاز به استفاده از دستگاه را ندارید. این کار نه تنها تمام آب را از داخل پکیج گرمایشی خارج می کند، بلکه بیشتر فشاری را که در داخل دستگاه ایجاد شده است را نیز آزاد می کند. علاوه بر این باید شیر ورودی آب به پکیج را بسته نگه دارید تا از عدم ورود مجدد آب به داخل دستگاه اطمینان داشته باشید.

نحوه تخلیه آب پکیج آبگرمکن

برای انجام تخلیه آب پکیج گرمایشی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پکیج آب گرمکن را خاموش کرده و برق و گاز آن را قطع کنید.
  2. از آنجایی که تا وقتی که فلکه آب باز باشد، جریان آب به داخل پکیج نیز ادامه خواهد داشت، باید فلکه اصلی آب را هم ببندید.
  3. منتظر بمانید تا آب داخل پکیج گرمایشی خنک شود. توجه داشته باشید که آب داخل پکیج آب گرمکن ممکن است بسیار داغ باشد، بنابراین قبل از انجام هر کاری مطمئن شوید که دمای آب پایین آمده است.
  4. شیرهای آب سرد و گرم خانه را باز کنید تا تمام آب درون پکیج خالی شود.

3. اتصال همیشگی پکیج دیواری به برق

برای اطمینان از عملکرد سیستم محافظت در برابر یخ زدگی در پکیج دیواری، باید همیشه دستگاه را در فصول سرد سال به برق متصل نگه دارید. توجه داشته باشید که این بدان معنا نیست که آب گرمکن حتما باید کار کند، بلگه اگر فقط به برق وصل باشد کافی است. زیرا سیستم محافظت در برابر یخ زدگی بدون برق کار نخواهد کرد.

پکیج دیواری به برق وصل شده است

وصل بودن پکیج دیواری به برق برای کارکرد سیستم حفاظت در برابر یخ زدگی ضروری است.

4. عایق بندی لوله های خروجی و ورودی آب پکیج دیواری

یکی از حساس ترین قسمت های پکیج و آب گرمکن دیواری که در فضای باز نصب شده، در واقع لوله‌ های آبی هستند که آب را به آب گرمکن می‌ رسانند و از آن خارج می‌ شوند. زیرا این لوله ها اجزایی هستند که ممکن است با کاهش دما یخ بزنند و همچنین توسط سیستم محافظت از یخ زدگی پکیج نیز محافظت نمی شوند. بنابراین عایق بندی این لوله‌ ها می تواند دستگاه را از سرمای شدید محافظت کند. برای انجام این کار می توان از عایق مخصوص لوله که از جنس های متفاوتی از جمله فایبرگلاس و پلی اتیلن هستند و یا نوارهای حرارتی، استفاده کرد.

لوله های خروجی و ورودی آب پکیج دیواری عایق بندی شده

عایق بندی لوله های خروجی و ورودی آب پکیج دیواری برای جلوگیری از یخ زدگی

5. استفاده از پکیج گرمایشی در طول شب

یکی از ترفندها برای جلوگیری از یخ زدگی پکیج گرمایشی و لوله های آن، این است که حدود مقدار 300 تا 900 میلی لیتر آب در دقیقه (در گرم ترین حالت خود) در طول شب توسط دورترین شیر آب یا وسیله ای که از آب گرم استفاده می کند، مصرف شود. این کار باعث می شود آب در سیستم جاری شود و احتمال یخ زدگی به حداقل برسد. زیرا احتمال یخ زدگی آب دارای حرکت بسیار کم تر از آب ثابت است. توصیه می شود از این روش فقط در شب هایی که سرمای شدید دارد استفاده کنید و البته برای جلوگیری از هدر رفت آب، آن را درون یک ظرف جمع آوری نمایید.

6. اطمینان از مسدود نشدن دودکش پکیج و حفاظت از آن در برابر باد

تهویه مناسب و خروج صحیح دود بخش کلیدی پکیج های گرمایش آب هستند. از آنجایی که بسیاری از آب گرمکن های دیواری از گاز برای تولید گرما استفاده می کنند، باید محصول جانبی تولید شده در این فرآیند توسط دودکش از دستگاه خارج شود تا از چرخش مجدد آن در دستگاه که در نهایت خرابی آب گرمکن را به دنبال خواهد داشت، جلوگیری شود. بنابراین در طول زمستان نیاز است که دودکش پکیج را چک کنید تا با برف یا چیز دیگری مسدود نشود و همچنین طوری قرار بگیرد که در معرض سرمای باد نباشد و در واقع باد سرد نتواند از دودکش وارد دستگاه شود. همچنین می توانید برای کاهش سوز باد از دریچه هایی روی دودکش استفاده کنید که دارای مقاومت در برابر باد هستند و از ورود سرمای باد به درون پکیج دیواری جلوگیری می کنند.

دریچه ضد باد روی دودکش پکیج دیواری نصب شده

نصب دریچه دودکش پکیج دیواری برای جلوگیری از ورود سرمای باد به داخل پکیج

7. قرار دادن لوله تخلیه پکیج دیواری در مکانی با دمای متناسب

رطوبت باقی مانده در پکیج آب گرمکن دیواری از طریق یک لوله تخلیه به بیرون هدایت می شود. درست است که اکثر آب گرمکن های دیواری مجهز به سنسورهایی هستند که در صورت یخ زدن لوله تخلیه میعانات، دستگاه را خاموش می کنند، اما خاموش شدن ناگهانی دستگاه می تواند افراد را در زمستان دچار مشکل کند. بنابراین توصیه می شود تا لوله تخلیه را در مکانی که در معرض باد و هوای سرد است قرار ندهید تا از خاموش شدن ناگهانی دستگاه تا حد امکان جلوگیری شود.

نحوه تشخیص یخ زدگی پکیج دیواری و اقدامات لازم جهت یخ زدایی

اگر پکیج دیواری یخ بزند اولین چیزی که باید بررسی کنید لوله های دستگاه است. از آنجایی که این لوله ها مانند خود آبگرمکن سیستم ضد یخ زدگی هوشمندی ندارند، احتمال یخ زدن آن ها بیشتر است. اگر لوله ها یخ زده اند، باید فورا اقدامات لازم را انجام دهید، در غیر این صورت آب یخ زده منبسط شده و باعث ترک خوردگی لوله ها می شود. در زیر اقدامات لازم در صورت یخ زدن لوله های پکیج را مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد:

  1. برای شروع شیرهای آب خانه را باز کنید تا آب و بخار از پکیج خارج شود. جاری شدن آب همچنین می تواند به ذوب شدن یخ کمک کند.
  2. سپس با استفاده از سشوار، تفنگ حرارتی، بخاری برقی یا هر وسیله گرمایشی مانند این ها به لوله حرارت دهید. سشوار بهترین انتخاب است زیرا دمای آن آنقدر بالا نمی رود که به لوله آسیب بزند. همچنین می توانید حوله ای را در آب داغ خیس کنید و دور لوله بپیچید و بعد از سرد شدن دوباره این کار را تکرار کنید. توجه داشته باشید که هرگز نباید از شعله مستقیم استفاده کنید.
  3. حرارت دادن به لوله های آب پکیج را آنقدر ادامه دهید تا یخ آن ها ذوب شود.
یک نفر در حال ذوب یخ لوله های پکیج دیواری به وسیله سشوار

ذوب یخ لوله های پکیج دیواری به وسیله سشوار

اگر لوله های آب پکیج مشکلی ندارند و یخ نزده اند، می بایست خود پکیج آب گرمکن را بررسی کنید. البته احتمال دارد که یخ زدگی هم در لوله های بیرونی و هم در قطعات داخلی دستگاه رخ داده باشد. یخ زدگی پکیج ممکن است به دلیل قطع شدن برق، خاموش کردن دستگاه یا طولانی شدن دوره سرما اتفاق بیافتد. برای این که یخ زدگی قطعات داخلی پکیج دیواری را تشخیص دهید، ابتدا شیر تخلیه پکیج را باز کنید. در این حالت اگر مقدار قابل توجهی آب از آن خارج شود به این معنی است که پکیج یخ نزده است. اما اگر با وجود روشن بودن پکیج آبی از آن خارج نشد، احتمالا پکیج یخ زده است. همچنین می توانید برای اطمینان از یخ زدگی پکیج، پانل جلویی دستگاه را باز کرده و ترکیدگی لوله های داخلی را بررسی کنید.

برای یخ زدایی قطعات داخلی پکیج دیواری مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک شیر آب گرم را در خانه در حدی که فقط کمی آب از آن خارج شود باز کنید. انجام این مرحله بسیار مهم است، زیرا هنگامی که یخ درون آب گرمکن شروع به ذوب شدن کند، آب توانایی جریان داشتن پیدا می کند و اگر این مرحله را انجام ندهید، ممکن است باعث ایجاد فشار در سیستم و حتی ترکیدگی لوله ها شود.
  2. از سشوار برای ذوب کردن یخ لوله های درونی استفاده کنید و مواظب باشید که با حرارت زیاد به قطعات پکیج آسیب نزنید.
  3. حرارت سشوار را روی قطعات یخ زده مختلف حرکت دهید و آن را فقط روی یک نقطه متمرکز نکنید.
  4. معمولاً بین 15 دقیقه تا 60 دقیقه طول می کشد تا یخ زدگی پکیج آب گرمکن دیواری با سشوار ذوب شود. بنابراین این کار را آنقدر ادامه دهید تا آب جاری شده از شیر خانه گرم شود.
  5. جاری شدن آب گرم از شیر خانه نشانه آب شدن یخ پکیج دیواری می باشد و در این حالت شما می توانید کارکرد عادی پکیج را از سر بگیرید.

توجه داشته باشید که در صورت یخ زدگی پکیج دیواری به هیچ عنوان دستگاه را روشن نکنید، زیرا در صورت روشن شدن دستگاه، ممکن است آسیب بزرگی به پکیج وارد شود. همچنین فراموش نکنید که بعد از یخ زدایی پکیج آب گرمکن، اقدامات لازم جهت پیشگیری از یخ زدگی را انجام دهید تا دستگاه دوباره دچار مشکل نشود.

در شرایط یخ زدگی پکیج احتمال خراب شدن کامل دستگاه زیاد است و توصیه می شود برای بررسی دقیق تر قطعات، از یک کارشناس متخصص تعمیر پکیج و آب گرمکن راهنمایی بخواهید.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله تاثیر سرما بر پکیج، یخ زدگی و اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری و رفع یخ زدگی پکیج و آب گرمکن را مطالعه کردید. ما توصیه می کنیم برای پیشگیری از یخ زدگی پکیج، اقدامات توضیح داده شده را انجام دهید. اما اگر به هر صورت پکیج شما دچار یخ زدگی شده است، برای بررسی قطعات و تعمیر آب گرمکن و پکیج دیواری خود می توانید با تیم متخصص داره چاره در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *