آموزش و نگهداری

نحوه تمیز کردن مایکروفر و رفع بو گرفتگی آن

یک نفر در حال تمیز کردن مایکروویو

مایکروویوها طی زمان بر اثر استفاده های مکرر، کثیف شده و تکه های مواد غذایی، چربی و کثیفی به درون محفظه دستگاه می چسبند. همچنین نشستن گرد و غبار روی دیواره های بیرونی مایکروفر و چربی گرفتن دکمه های آن با گذشت زمان قابل مشاهده خواهد بود که این امر می تواند در عملکرد دستگاه تاثیر منفی بگذارد. به طوری که فرآیند گرم کردن را مختل کرده و باعث ایجاد مشکلاتی از جمله جرقه زدن و بو گرفتگی شود.

از این رو دانستن نحوه تمیز کردن قسمت های مختلف مایکروویو یک امر ضروری به حساب می آید. زیرا با این کار می توان از بو گرفتگی دستگاه و آلوده شدن مواد غذایی خود توسط باقی مانده غذاهای قبلی جلوگیری کنید. به علاوه مایکروویو شما می تواند با کارایی و راندمان بالاتری کار کند. در نتیجه در این مقاله قصد داریم نحوه تمیز کردن قسمت های مختلف مایکروفر را به صورت جامع و کامل توضیح دهیم.

نحوه تمیز کردن قسمت های بیرونی مایکروویو

برای تمیز کردن درب، صفحه کلید و دیواره های خارجی مایکروفر، می توان از محلول آب گرم به همراه سرکه سفید (یا سیب) یا آب لیمو ترش یا مایع ظرفشویی یا جوش شیرین استفاده کرد. استفاده از این مواد طبیعی می تواند به خوبی چربی و لکه های روی مایکروویو را در خود حل کرده و آن ها را تمیز کند.

البته استفاده از محلول های پاک کننده آماده صنعتی مانند اسپری شیشه پاک کن نیز می تواند در از بین بردن لکه های قسمت های خارجی مایکروفر به خوبی عمل کند. اما به این نکته توجه داشته باشید که هرگز پاک کننده ها را به صورت مستقیم روی قطعات مایکروویو اسپری نکنید. بلکه بهتر است آن ها را روی دستمال اسپری کرده و سپس قطعات بیرونی را به وسیله دستمال پاک کنید. علاوه بر این نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که پاک کننده مورد انتخاب شما نباید بوی بد یا بخاری در دستگاه شما باقی بگذارد، زیرا این امر می تواند بر بو و طعم غذایی که در مایکروویو گرم می کنید تأثیر منفی بگذارد.

فراموش نکنید که همه قسمت های درب، لبه ها، قسمت زیرین، دکمه ها، صفحه نمایش، سقف و لاستیک درزگیر دور درب مایکروفر را تمیز کنید و مواظب باشید که محلول پاک کننده به درون دریچه های هوای دستگاه وارد نشود.

دکمه های مایکروفر کثیف هستند.
کثیفی دکمه های مایکروفر باید به وسیله مواد پاک کننده تمیز شود.

نحوه تمیز کردن قسمت های داخلی مایکروفر

قسمت های داخلی مایکروفر از جمله دیواره ها، سقف، طلق نسوز، سینی گردان و قسمت داخلی درب برای عملکرد بهتر دستگاه نیاز به تمیز کردن منظم دارند. روش های تمیز کردن هر یک از این قسمت ها ممکن است متفاوت باشد که در ادامه در مورد آن ها صحبت می کنیم.

1. محفظه داخلی مایکروفر

برای تمیز کردن محفظه داخلی مایکروفر پیشنهاد می شود مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در یک فنجان یا لیوان مخصوص مایکروفر به صورت نصف نصف آب و سرکه سفید را مخلوط کنید.
  2. یک قاشق چوبی کوچک یا یک خلال دندان چوبی را درون لیوان قرار داده تا از پاشش محلول جلوگیری کند.
  3. لیوان حاوی آب و سرکه سفید را در مایکروویو قرار دهید و درب دستگاه را ببندید.
  4. مایکروفر را با حرارت بالا به مدت چند دقیقه روشن کنید تا محلول به جوش آمده و بخار در مایکروفر ایجاد شود.
  5. چند دقیقه زمان دهید تا بخار حاصل در محفظه، لکه های خشک شده را کمی مرطوب و شل کند.
  6. محلول را از مایکروفر خارج کنید و دستگاه را از برق بکشید.
  7. اجازه دهید محفظه داخلی مایکروفر کمی خنک شود.
  8. صفحه گردان و ریل آن را خارج کنید.
  9. سپس به وسیله یک ابر یا دستمال نرم دیواره ها، کف و سقف مایکروویو را به خوبی تمیز کنید.
  10. در انتها تمام قسمت های داخلی را با دستمال کاملا خشک کنید تا اثر سرکه باقی نماند.

در این روش تمیز کردن محفظه داخلی مایکروویو، بخار حاصل از محلول سرکه سفید و آب به از بین رفتن لکه ها بسیار کمک می کند. البته در مراحل گفته شده در بالا می توان به جای استفاده از محلول سرکه سفید و آب از محلول سرکه سیب و آب یا آب یک لیمو ترش و آب یا مقداری جوش شیرین و آب نیز استفاده کرد. استفاده از لیمو باعث می شود که محفظه داخلی نیز بوی خوب لیمو بگیرد. البته در انتها فراموش نکنید که به خوبی محفظه داخلی و همچنین درب مایکروویو را خشک کرده و تمیز کنید تا مواد پاک کننده مورد استفاده شما، کاملا از روی قطعات پاک شود.

محلول آب و لیمو ترش در کنار مایکروویو قرار دارد.
استفاده از محلول آب لیمو ترش و آب برای تمیز کردن محفظه داخلی مایکروویو پیشنهاد می شود.

یک روش دیگر برای تمیز کردن محفظه داخلی مایکروفر وجود دارد که در آن می بایست چند تکه دستمال کاغذی مرطوب شده را درون دستگاه قرار دهید و مایکروویو را به مدت 5 دقیقه در بالاترین توان خود روشن کنید. در این حالت آب دستمال ها بخار کرده و در محفظه پخش می شود که این امر به شما کمک می کند تا آلودگی ها و کثیفی های درون مایکروویو را راحت تر تمیز کنید.

علاوه بر این ها یک روش دیگر برای تمیز کردن محفظه داخلی مایکروفر این است که بعد از خارج کردن سینی گردان و ریل آن، کمی جوش شیرین را داخل محفظه بپاشید و سپس به وسیله یک دستمال نرم که در آب گرم مرطوب شده است، آن را کاملا تمیز کنید.

استفاده از هر یک از این روش های گفته شده برای تمیز کردن محفظه داخلی مایکروویو بسیار کاربردی و تاثیر گذار می باشد. بنابراین شما می توانید بر اساس اقلام در دسترس، یکی از این روش ها را انتخاب کرده و آن را برای پاک کردن مایکروویو خود انجام دهید.

2. سینی گردان شیشه ای

برای تمیز کردن سینی گردان شیشه ای، آن را از درون مایکروفر خارج کنید. سپس سینی را با آب و مایع ظرفشویی به وسیله یک ابر یا اسفنج نرم شستشو دهید. همچنین شما می توانید برای شستشوی این سینی، آن را در صورت ایمن بودن، در ماشین ظرفشویی قرار دهید. سپس بعد از خشک شدن کامل مجددا صفحه گردان را درون مایکروویو جاگذاری کنید. البته توجه داشته باشید که هنگام شستشوی صفحه گردان شیشه ای مایکروویو، این صفحه باید کاملا خنک باشد. در غیر این صورت امکان ترک خوردن و شکستن آن وجود دارد.

یک نفر در حال شستن سینی گردان شیشه ای مایکروویو به وسیله آب و مایع ظرفشویی
شستن سینی گردان شیشه ای مایکروویو به وسیله آب و مایع ظرفشویی پیشنهاد می شود.

3. طلق نسوز مایکروفر

طلق نسوز یا صفحه میکا که به شکل مربع یا مستطیل است، در ورودی کانال تشعشعات مایکروفر قرار می گیرد. این صفحه هنگام گرم شدن مواد غذایی در محفظه دستگاه، از ورود بخار و ذرات غذا به داخل قطعات داخلی جلوگیری می کند. بنابراین احتمال کثیف شدن آن بسیار بالا می باشد. از این رو باید به وسیله یک دستمال نرم و مرطوب، ورق نسوز را به آرامی تمیز کنید. توجه داشته باشید که این ورق بسیار شکننده می باشد، در نتیجه برای جلوگیری از آسیب دیدگی نباید به آن فشار وارد کنید. البته در صورت کثیفی شدید طلق نسوز مایکروویو، بهتر است که آن را تعویض کنید.

طلق نسوز مایکروویو شکسته است.
به علت شکننده بودن طلق نسوز مایکروفر از فشار زیاد به آن هنگام تمیز کردن خودداری کنید.

روش از بین بردن بوی بد مایکروفر

شاید گاهی اوقات متوجه شده باشید که وقتی برخی از غذاها را در مایکروویو می پزید، به محض این که دستگاه را دوباره روشن می کنید، بوی بدی احساس می شود که از پخت آن غذا به جا مانده است. اگر بوی مایکروفر خفیف بوده و خیلی زننده نیست (مانند بوی غذاهای تند با عطر قوی) پیشنهاد می شود که برای از بین بردن آن یک ظرف حاوی جوش شیرین را درون آن قرار دهید تا بوی نامطبوع را به خود جذب کند. البته روش دیگری که ساده تر است این است که درب مایکروفر را برای مدتی باز بگذارید تا بو طی زمان از دستگاه خارج شود. در صورتی که بوی مایکروویو شدید و یا زننده است (مانند بوی ذرت بو داده ی سوخته) پیشنهاد می شود برای از بین رفتن بو، داخل مایکروفر را به روش های گفته شده در همین مقاله کاملا تمیز کنید و مقداری مواد جاذب بو درون دستگاه قرار دهید.

یک کاسه جوش شیرین در مایکروویو قرار داده شده
قرار دادن جوش شیرین در مایکروویو برای از بین بردن بو

هر چند وقت یکبار باید مایکروفر را تمیز کرد؟

اگر چه زمان تمیز کردن مایکروفر بستگی به دفعات استفاده شما از این دستگاه دارد، اما به طور معمول توصیه می شود که مایکروویو خود را هفته ای یک بار تمیز کنید. زیرا تمیز کردن منظم آن به جلوگیری از ایجاد لکه های سخت کمک کرده و پاک کردن آن ها را بسیار آسان تر می کند. همچنین بهتر است پس از پاشیده شدن تکه های غذا در محفظه مایکروویو، بلافاصله آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید که تمیز کردن منظم مایکروویو می تواند دستگاه را از وقوع مشکلات زودرس در آن ها دور نگه دارد.

نکات مهم تمیز کردن مایکروفر

برای تمیز شدن بهتر و تمیز ماندن طولانی تر مایکروفر و همچنین حفظ ایمنی در حین انجام این کار رعایت نکات زیر توصیه می شود:

  • قبل از تمیز کردن مایکروویو خود، دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنید.
  • بعد از هر بار استفاده، داخل محفظه مایکروفر را با یک دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید. این کار باعث می شود که لکه هایی که تازه تشکیل شده اند راحت تر پاک شده و همچنین از سوختن و سفت شدن آن ها جلوگیری شود.
  • هنگام گرم کردن یا پختن مواد غذایی در مایکروویو، روی آن ها را به وسیله درپوش های مخصوص بپوشانید تا ذرات آن ها به اطراف پرتاب نشوند.
  • هرگز از فرچه های فلزی یا سیم ظرفشویی که سطح زبری دارند برای تمیز کردن مایکروفر استفاده نکنید.
  • قبل از جاگذاری مجدد سینی شیشه ای گردان در مایکروفر از خشک بودن کامل آن مطمئن شوید.
  • برای تمیز کردن مایکروویو از استفاده از مواد شیمیایی قوی خودداری کنید.
  • در صورتی که مایکروویو شما به برق وصل است و نیاز دارید که درب بیرونی و دکمه های دستگاه را تمیز کنید، پیشنهاد می شود که برای جلوگیری از فشرده شدن تصادفی دکمه ها، قفل کودک صفحه کلید را با توجه به دستور العمل مایکروفر خود فعال کنید.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله متوجه شدیم که تمیز کردن منظم مایکروفر به افزایش طول عمر و همچنین افزایش راندمان دستگاه کمک می کند. همچنین روش های شستشوی قسمت های مختلف مایکروفر و اطلاعات کاربردی در مورد آن را فرا گرفتیم. در صورتی که مایکروویو شما دچار مشکل شده و عملکرد صحیحی ندارد، توصیه می شود که با کمک یک فرد تخصص برای تعمیر مایکروفر خود اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *