آموزش و نگهداری

طلق نسوز مایکروفر چیست و چه کاربردی دارد؟

طلق نسوز مایکروفر

احتمالا متوجه وجود یک صفحه مستطیل یا مربع شکل در دیواره یا سقف مایکروفر خود شده اید. تا به حال به این فکر کرده اید که این صفحه که به آن طلق نسوز، صفحه میکا یا ورق نسوز گفته می شود، درون مایکروویو چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله ما به توضیح طلق نسوز مایکروفر می پردازیم و اطلاعات کاربردی را درباره آن در اختیار شما قرار خواهیم داد.

طلق نسوز در کدام قسمت مایکروویو قرار دارد؟

قبل از این که محل قرارگیری طلق نسوز را در مایکروویو توضیح دهیم، ابتدا باید محل قرارگیری کانال تشعشعات مایکروفر را بدانید. کانال امواج یا تشعشعات که وظیفه هدایت و انتقال امواج الکترومغناطیسی را از مگنترون به محفظه داخلی مایکروویو بر عهده دارد روی دیواره یا سقف داخلی در کنار کنترل پنل دستگاه قرار می گیرد. همه مایکروویوها دارای یک پوشش شبیه مقوا در خروجی این کانال هستند که به آن طلق یا ورق نسوز و یا صفحه میکا گفته می شود. این صفحه به وسیله یک یا چند پیچ در جای خود نصب می شود.

طلق نسوز در مایکروفر
محل قرارگیری طلق نسوز مایکروفر

جنس ورق نسوز مایکروفر از چیست؟

ورق نسوز مایکروفر شکلی شبیه به مقوا دارد که شکننده است. در حقیقت جنس آن از میکا می باشد، به همین دلیل گاهی اوقات به آن صفحه میکا نیز گفته می شود. البته این صفحه در بعضی از مایکروفرها از جنس پلاستیک و یا مواد مشابهی که در برابر امواج الکترومغناطیسی مقاوم هستند، ساخته می شود.

وظیفه ورق نسوز مایکروویو چیست؟

طلق نسوز که در خروجی کانال امواج مایکروفر قرار دارد در حقیقت بخشی از فرآیند گرم کردن و پخت و پز و همچنین محافظت از اجزای داخلی مایکروفر را به عهده دارد.

با توجه به این که اجزای داخلی مایکروویو یعنی مگنترون، خازن، دیود و سایر قطعات مستقیما از طریق کانال امواج با محفظه داخلی دستگاه ارتباط پیدا می کنند، باید یک پوشش در خروجی کانال قرار بگیرد تا مانع ورود ذرات خارجی به اجزای داخلی شود. در حقیقت ورق نسوز میکا همین وظیفه را بر عهده دارد.

ورق نسوز مایکروفر علاوه بر این که به امواج اجازه ورود به محفظه داخلی دستگاه و پخش یکنواخت را می دهد، اجازه ورود ذرات خارجی مانند تکه های غذا، چربی، رطوبت و آب را به داخل کانال امواج نمی دهد. این امر باعث می شود که اجزای داخلی از ذرات خارجی که می توانند به آن ها آسیب بزنند، در امان بمانند.

ورق نسوز مایکروویو کثیف است
ورق نسوز مایکروویو از ورود کثیفی به قطعات داخلی جلوگیری می کند.

اگر طلق نسوز مایکروویو آسیب ببیند یا کثیف شود چه اتفاقی می افتد؟

استفاده از مایکروفر در صورت هر گونه آسیب دیدگی طلق نسوز، موجب می شود ذرات خارجی مختلف از طریق کانال امواج به درون اجزای داخلی راه پیدا کنند. این امر ممکن است باعث آسیب دیدگی قطعات داخلی، اتصالی، جرقه زدن و حتی آتش سوزی شود. همچنین کثیف بودن این صفحه باعث می شود اشعه های مایکروویو لکه های روی آن را داغ کرده و باعث کربنی شدن آن ها شوند. در این حالت لکه ها می سوزند که در نتیجه موجب جرقه زدن و آتش سوزی می شود. بنابراین توصیه می شود که به هیچ عنوان در صورت هر گونه ایراد مانند سوراخ شدگی، شکستگی یا کثیفی صفحه میکا، از مایکروفر استفاده نکنید.

در صورت آسیب دیدگی ورق نسوز مایکروفر چه باید کرد؟

اگر متوجه سوختن، سیاه شدن، کثیفی شدید، شکستگی، ترک خوردگی، پارگی، سوراخ شدگی و هر گونه آسیب دیدگی در ورق نسوز مایکروویو شده اید، باید فورا استفاده از دستگاه را متوقف کرده و برای تعویض صفحه میکا اقدام نمایید. زیرا ممکن است با ورود مواد خارجی به درون اجزای داخلی مایکروویو، عملکرد دستگاه دچار اختلال شده، به طوری که هزینه تعمیر آن بسیار گران تمام شود. البته باید بگوییم که آسیب دیدگی طلق نسوز میکا باعث نشت اشعه های مایکروفر به بیرون و به خطر افتادن سلامتی افراد نمی شود.

درست است که فرآیند تعویض ورق نسوز مایکروفر از مدلی به مدل دیگر کمی متفاوت است، اما این فرایند تقریبا مشابه بوده و کار سختی به حساب نمی آید. بنابراین شما می توانید با مطالعه روش کار، به راحتی طلق نسوز مایکروویو خود را تعویض کنید. این ورق را می توان با صفحه های آماده ای که توسط سازنده مایکروویو ساخته شده اند جایگزین کرد و یا با خریداری ورق خام میکا و الگو کردن شکل ورق قدیمی و برش دادن آن، ورق جدیدی ساخت که مناسب مایکروفر شما باشد.

یک نفر از ورق خام میکا یک طلق نسوز جدید برای مایکروفر درست کرده است
برش طلق نسوز جدید برای مایکروفر روی ورق خام میکا

اما توصیه می شود حتما نکات ایمنی را برای تعویض ورق نسوز مایکروفر خود رعایت کرده و تجهیزات لازم برای این کار را فراهم کنید. زیرا مایکروویوها دستگاه هایی می باشند که دارای ولتاژ بالای برق حتی در مواقعی که دو شاخه برق آن ها از پریز کشیده شده است، هستند. بنابراین در صورت عدم رعایت نکات ایمنی امکان برق گرفتگی و مرگ زیاد است.

راه های پیشگیری از صدمه دیدن صفحه میکا نسوز مایکروفر

راه ها و روش هایی وجود دارد که انجام آن ها برای جلوگیری از آسیب دیدگی ورق نسوز میکا مایکروویو تا حد امکان تاثیر گذار است. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره می کنیم:

  • تمیز نگه داشتن محفظه داخلی مایکروفر
  • عدم برخورد اقلام به صفحه نسوز
  • استفاده از درپوش روی مواد غذایی جهت جلوگیری از انتشار رطوبت و پاشیدن ذرات غذا به اطراف
  • تمیز کردن صفحه میکا به وسیله یک پارچه مرطوب بدون وارد کردن کوچک ترین فشار به آن بعد از هر بار استفاده از مایکروویو
یک نفر در حال تمیز کردن صفحه میکا مایکروویو
تمیز کردن صفحه میکا مایکروویو راهی برای جلوگیری از صدمه دیدن آن

سخن پایانی

در این مقاله در مورد طلق نسوز مایکروفر به طور کامل و جامع توضیحاتی را ارائه دادیم و اطلاعات مختلفی در این رابطه از جمله محل قرارگیری، جنس و کاربرد صفحه میکا در مایکروویو را بیان کردیم. همچنین در مورد چگونگی حفاظت از این صفحه و اقدامات لازم در صورت آسیب دیدگی آن صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی را در این مورد به شما انتقال داده باشد تا شما بتوانید در نگهداری، عیب یابی و تعمیر مایکروویو خود بهتر عمل کنید.

توجه داشته باشید که تعمیرات مایکروویو به دلیل وجود ولتاژ بالای برق در این دستگاه، جهت جلوگیری از صدمه افراد می بایست حتما توسط تعمیرکار متخصص انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *