آموزش و نگهداری

7 دلیل اساسی که باعث ایجاد مشکل در کولر گازی می شوند

تعمیرکار لوازم خانگی که با پیچ گوشتی کولر گازی را باز کرده و در حال عیب یابی است

اگر تجربه ی کار یا زندگی در مناطق گرمسیری را در تابستان داشته باشید، به طور قطع دوست ندارید که دوباره آن را تجربه کنید؛ به خصوص اگر کولر در آن زمان کار نکند. کولرهای گازی یکی از لوازم خانگی مهمی هستند که وجود آن ها در شهر های داغ یکی از ملزومات زندگی راحت است. نقش مهمی که سیستم‌ های سرمایشی از جمله اسپلیت در زندگی و آسایش ما بازی می ‌کنند، تقریبا غیر قابل انکار است. کولرهای گازی مانند سایر لوازم خانگی نیز به مراقبت و نگهداری دارند و باید به صورت مرتب سرویس شوند تا مشکلات اساسی برای آن ها بوجود نیاید. در این مقاله به توضیح شایع ترین دلایلی که منجر به بروز مشکل در کولر گازی می شود، پرداخته ایم.

تکنسین لوازم خانگی که با پیچ گوشتی در حال باز کردن کولر گازی می باشد

کولر گازی مانند سایر لوازم خانگی نیاز به سرویس و تعمیرات دارد

مبرد کم در کولر گازی

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که مبرد چیست و چه نقشی در مبرد ماده ای است که در کولر گازی استفاده می شود تا گرما و رطوبت هوا در خانه یا محل کار از بین ببرد. این گاز، هوای گرم و مرطوب را گرفته و به هوای خنک تبدیل می کند. اگر این ماده از کولر گازی نشت کند، دستگاه توان لازم برای خنک سازی را نخواهد داشت. متاسفانه راه حل این مشکل، فقط جایگزین کردن مبرد نیست؛ یک تکنسین لوازم خانگی باید منشاء نشتی ها را پیدا کند، منافذ بوجود آمده را ترمیم کند و در نهایت گاز را شارژ نماید. البته ممکن است این اقدام مقداری زمان بر و گران قیمت باشد؛ به خصوص اگر چندین نشت وجود دارد.

تعمیرکار لوازم خانگی که یک کپسول پز از ماده مبرد را دارد و در حال شارژ گاز کولر گازی است

اگر گاز مبرد نشت کند، اسپلیت قادر به خنک کردن هوای محیط نخواهد بود

منجمد شدن سیم پیچ های اسپلیت

درون سیم پیچ ها ماده مبرد جریان داشته و درست مانند یک اسفنج وظیفه جذب گرما از هوا را بر عهده دارد. اگر سیم پیچ ها بیش از حد سرد شوند، باعث ایجاد یک لایه یخ بر روی کویل ها می شود. در صورت بروز این اتفاق، کولر گازی به جای هوای سرد، هوای گرم را به محیط می دهد. در مواقعی نیز امکان دارد که اصلا هوایی از آن خارج نشود.

کویل های کولر گازی که یخ زده است

اگر سیم پیچ ها بیش از حد سرد شوند، باعث ایجاد یک لایه یخ بر روی کویل ها می شود.

سیم پیچ های کثیف سیستم سرمایشی

سیم پیچ های کندانسور بخش خارجی از اسپلیت محسوب می شوند که هوای گرم را از دستگاه دور می کند. اگر این سیم پیچ ها با لایه ای از گرد و خاک پوشانده شود، خوب کار نخواهند کرد. در شهر های بزرگ و آلوده زندگی می کنید، بوجود آمدن این مشکل به دور از ذهن نیست. این مشکل یکی از اختلالات رایجی است که برای بیشتر کولرهای گازی بوجود می آید. گرد و غبار ایجاد شده بر روی این سیم پیچ ها مانع انتقال گرما شده و سیستم سرمایشی برای انجام درست کار خود مجبور است بیشتر کار کند. همین موضوع سبب افزایش سایش قطعات و حتی خرابی سیستم می شود.

کویل های کندانسور کولر گازی در اندازه های مختلف

اگر گرد و غبار بر روی کویل های کولر گازی بشیند باعث اختلال در عملکرد اسپلیت می شود

مشکلات فن کولر گازی

برای هر تهویه هوا یک فن وجود دارد که وظیفه ی گردش هوا را بر عهده دارد. موتور معیوب، کمبود روغن، آلودگی زیاد دلایلی است که در روند کار فن کولر گازی اختلال ایجاد می کنند. به این صورت که اگر فن به درستی کار نکنند با مشکل ضعف جریان هوا و کولر مواجه می شوید. توجه کنید که در صورت بروز این مشکل، در اسرع وقت اقدام به رفع آن نمایید؛ چرا که در صورت غفلت ممکن است کمپرسور خراب شده که اغلب برای تهویه مطبوع شما حکم اعدام دارد.

تعمیرکاری که فن کولر گازی را باز کرده و در حال تعمیر است.

اگر فن اسپلیت به درستی کار نکند قادر به سرد کردن هوا ی محیط نیست

نشت گاز اسپلیت

همانطور که گفته شد درون سیم پیچ ها گاز مبرد وجود دارد که وظیفه ی سرد کردن محیط را بر عهده دارد. با این حال اگر در مجاری سوراخ یا شکاف وجود داشته باشد (که می تواند توسط جوندگان یا کارگران بی احتیاط ایجاد شود) هوای گرم به هوای سرد تبدیل نمی شود. بنابراین باعث می شود که کولر گازی بیشتر کار کرده و باعث افزایش مبلغ قبض شود.

نشت یابی کولر گازی با ابزار توسط تعمیرکار

نشت گاز باعث گرم شدن هوای خروجی اسپلیت می شود

مشکلات دیگری هستند که کارکرد کولر گازی را دچار مشکل می کنند. اما در حالت کلی باید حواستان به تعمیرات و سرویس به موقع دستگاه باشد. اگر کولر گازی شما با مشکل برخورد کرد، در اسرع وقت با یک تکنسین حرفه ای به جهت تعمیر کولر گازی خود تماس بگیرید تا از بروز اتفاقات بزرگ تری جلوگیری کنید.